فرهنگ مردم ایتالیا؛ بررسی کامل تاریخ، هنر، غذا، سنت ها و زندگی روزمره

رقیه عینلو
  • رقیه عینلو
  • 1403/6/21
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

فرهنگ مردم ایتالیا به دلیل هنر بی نظیر، غذاهای خوشمزه، معماری چشم نواز و میراث فرهنگی خود شناخته شده است.

تور اروپا

ایتالیا کشوری با تاریخی طولانی و فرهنگی غنی است که هر گوشه‌ای از آن داستانی برای گفتن دارد. این کشور به‌خاطر هنر بی‌نظیر، غذاهای خوشمزه، معماری چشم‌نواز و میراث فرهنگی خود شناخته شده است. اگر به دنبال آشنایی کامل با فرهنگ مردم ایتالیا هستید یا قصد شرکت در تور ایتالیا را دارید، این مقاله جامع، تمامی جنبه‌های مهم این فرهنگ را بررسی می‌کند.

فهرست مطالب

 

ایتالیا سرزمینی کهن با فرهنگی ماندگار

ایتالیا کشوری است که به طور رسمی در سال ۱۸۶۱ تأسیس شد، اما فرهنگ آن هزاران سال قبل از این تاریخ شکل گرفته است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگ ایتالیایی تنوع آن است که از ترکیب فرهنگ‌های مختلف شکل گرفته است. امپراتوری روم باستان تاثیر عمیقی بر فرهنگ ایتالیا داشته است. این تاثیر را می‌توان در زبان، نظام حقوقی، شبکه راه‌ها، ساختار شهرها و همچنین در مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از بناهای تاریخی این کشور مشاهده کرد.

ایتالیا سرزمین تاریخی با فرهنگ ماندگار

در طول قرون وسطی، فرهنگ ایتالیا همچنان در حال شکوفایی بود. شهرهای مهمی مانند جنوا، سیه‌نا، ونیز، بولونیا، فلورانس، پالرمو، پیزا و فرارا در این دوره توسعه یافتند و معماری و هویت خود را شکل دادند. در قرن پانزدهم، رنسانس در ایتالیا به اوج خود رسید و شاهد ظهور شخصیت‌های بزرگ و خلق شاهکارهای بی‌نظیر هنری بودیم که پایه‌های عصر مدرن را بنا نهادند.

ایتالیا سرزمین تاریخی با فرهنگ ماندگار

نگاهی به جمعیت و تنوع قومیتی مردم ایتالیا

ایتالیا با جمعیتی حدود ۵۹.۶ میلیون نفر به عنوان یکی از کشورهای پرجمعیت اروپا شناخته می‌شود. طبق آمار، ۹۶ درصد از جمعیت این کشور را ایتالیایی‌ها تشکیل می‌دهند. با این حال، ایتالیا میزبان اقلیت‌های قومی متعددی مانند عرب‌های شمال آفریقا، ایتالو-آلبانیایی‌ها، آلبانیایی‌ها، آلمانی‌ها و اتریشی‌ها نیز هست. این تنوع قومی باعث شده که فرهنگ ایتالیا به شدت تحت تاثیر همسایگان شمالی خود یعنی فرانسه، سوئیس، اتریش و اسلوونی قرار بگیرد.

نگاهی به جمعیت و تنوع قومیتی مردم ایتالیا

از نظر توزیع جمعیتی، بزرگ‌ترین شهر ایتالیا، رم، با جمعیتی بیش از ۲.۸ میلیون نفر است؛ در حالی که کوچک‌ترین شهرداری، مورترونه، فقط ۳۰ نفر جمعیت دارد. همچنین، تقریباً ۱۴،۸۰۴ نفر از جمعیت ایتالیا بالای ۱۰۰ سال سن دارند که نشان‌دهنده طول عمر بالای مردم این کشور است.

نگاهی به جمعیت و تنوع قومیتی مردم ایتالیا

زبان و گویش‌های متنوع مردم ایتالیا

ایتالیایی زبان رسمی این کشور است و حدود ۹۳ درصد از جمعیت ایتالیا به این زبان صحبت می‌کنند. با این حال، ایتالیا کشوری است با تنوع زبانی فراوان و گویش‌های محلی مختلف. از گویش‌های مشهور می‌توان به ساردینیایی، فرویلانی، ناپلی، سیسیلی، لیگوری، پیدمونتی، ونیزی و کالابریایی اشاره کرد. علاوه بر این، زبان‌های دیگری نیز مانند آلبانیایی، باواریایی، کاتالان، کورسی، کرواتی، فرانسوی، آلمانی، یونانی، اسلوونیایی و والسری در برخی مناطق صحبت می‌شوند.

زبان و گویش های متنوع مردم ایتالیا

خانواده در قلب فرهنگ ایتالیایی

خانواده یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها در فرهنگ ایتالیایی به شمار می‌رود. یک‌پارچگی و وحدت این ملت بر خلاف طرز تفکر غربی، بر پایه و اساس خانواده گسترش یافته است. ایتالیایی‌ها دورهمی‌های خانوادگی زیادی دارند و از کنار خویشان خود بودن، لذت می‌برند. آنها فرزندان خود را تشویق می‌کنند تا در دوران بزرگسالی و پس از ازدواج نیز رابطه‌ی نزدیک خود با خانواده را حفظ کرده و خانواده‌ی آتی خود را نیز به این شبکه اضافه کنند.

خانواده در قلب فرهنگ ایتالیایی

نقش مذهب در زندگی روزمره مردم ایتالیا

مذهب اصلی در کشور ایتالیا کاتولیسیسم است. این امر با توجه به قرار داشتن شهر واتیکان در قلب رمکه قطب کلیسای کاتولیک جهان و اقامتگاه پاپ به حساب می‌آید، دور از انتظار نیست.حدود ۸۰ درصد از جمعیت ایتالیا را کاتولیک‌ها و مسیحیان دیگر تشکیل می‌دهند، اما تنها یک‌سوم از آن‌ها به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند.

همچنین، ایتالیا دارای جامعه مهاجر مسلمان در حال رشد است و دیگر مذاهب مانند آتئیسم و آگنوستیک نیز در این کشور حضور دارند. تعداد افرادی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند به طور قابل توجهی کاهش یافته است، به‌طوری که از ۱۸ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶ به ۱۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

نقش مذهب در زندگی روزمره مردم ایتالیا

هنر و معماری در ایتالیا - میراثی بی پایان

ایتالیا محل تولد تعدادی از سبک‌های معماری در جهان مانند؛ سبک کلاسیک رومی، سبک باروکنئوکلاسیکبوده است. این کشور برخی از معروف‌ترین سازه‌های تاریخی دنیا مانند کولوسئومبرج پیزا را در خود جا داده و سالانه جمعیت زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. فلورانس، ونیز و رم، موزه‌های متعددی وجود دارد اما هنر را می‌توان در کلیساها و ساختمان‌های عمومی نیز مشاهده کرد. شاید یکی از مهم‌ترین این آثار، نقاشی سقف نمازخانه‌ی سیستین در واتیکان باشد؛ این اثر توسط هنرمند شهیر، میکل‌آنژدر بین سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ خلق شد. ایتالیا مهد اُپرا و برخی از معروف‌ترین نمونه‌های آن نیز به شمار می‌رود.

هنر و معماری در ایتالیا میراثی بی پایان

هنرهای تجسمی و اجرایی نیز در ایتالیا جایگاه ویژه‌ای دارند. ایتالیا دارای یک سنت طولانی در اپرا است و بسیاری از اپراهای مشهور مانند «آیدا» و «لا تراویاتا» توسط جوزپه وردی (Giuseppe Verdi) و «پالیاچی» توسط روگرو لئون کاوالو (Ruggero Leoncavallo) نوشته شده‌اند.

هنرمندان بزرگی مانند لئوناردو داوینچی و رافائل در ایتالیا به خلق آثار بی‌نظیر پرداختند و همچنان به عنوان نمادهای هنری جهان شناخته می‌شوند. همچنین بعضی از خانه‌های مد و فشن جهانی مانند آرمانی، گوچی، بنتون، ورساچه و پرادا نیز در ایتالیا متولد شده‌اند.

هنر و معماری در ایتالیا میراثی بی پایان

غذای ایتالیایی - شاهکاری از طعم و فرهنگ

غذای ایتالیایی تاثیر زیادی بر فرهنگ غذایی جهان داشته و به عنوان یک هنر شناخته می‌شود. پاستا و پنیر بخش‌های مهمی از وعده‌های غذایی ایتالیایی هستند.پاستاها در شکل، طول و عرض‌های مختلفی تهیه می‌شوند که از این بین می‌توان به پنه، اسپاگتی، فوسیلی، لازانیا و لینگوئینی اشاره کرد.

برای ایتالیایی‌ها غذا تنها وسیله‌ای برای زنده ماندن نیست؛ غذا خود زندگی است. دورهمی‌های خانوادگی معمولاً حول محور غذا می‌چرخند. هیچ دو منطقه‌ای از ایتالیا غذاهای مشابه نمی‌خورند. هر منطقه محور اختصاصی خود را در غذای ایتالیایی دارد. برای مثال، بسیاری از غذاهایی مانند اسپاگتی و پیتزا که عموم مردم به عنوان غذای ایتالیایی می‌شناسند، در ایتالیای مرکزی متولد شده‌‌اند. در شمال این کشور بیشتر ماهی، سیب‌‌زمینی، برنج، سوسیس و گونه‌های متنوعی از پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جنوب ایتالیا بیشتر غذاها حاوی گوجه فرنگی تازه یا سس آن بوده و فلفل، زیتون، روغن زیتون، سیر، بادمجان و پنیر ریکوتا از سایر مواد مورد استفاده رایج هستند.

غذای ایتالیایی شاهکاری از طعم و فرهنگ

ایتالیا مهد مد و طراحی فشن

ایتالیا مهد بسیاری از خانه‌های مد مشهور جهان مانند آرمانی، گوچی، بنتون، ورساچه و پرادا است و به عنوان کشوری که به پوشش و مد اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، شناخته می‌شود. از دهه‌های پایانی قرن بیستم، صنعت مد در ایتالیا رشد چشمگیری داشته و به عنوان یک صنعت بزرگ با بازاری جهانی شناخته می‌شود.

ایتالیا مهد مد و طراحی جهان

تعطیلات رسمی ایتالیا

ایتالیایی‌ها اکثرعید‌های مسیحیشامل کریسمس و عید پاک را جشن می‌گیرند. در روز پاسکوئِتا که دوشنبه‌ی بعد از عید پاک است، خانواده‌ها به پیک نیک رفته و آغاز بهار را جشن می‌گیرند. روز اول نوامبر یک تعطیلی رسمی مذهبی بوده و به روز قدیسین شناخته می‌شود. در این روز اغلب مردم آرامگاه رفتگان خود را با دسته‌های گل تزئین می‌کنند. در بسیاری از شهرهای کوچک، مردم قدیس حامی شهر را در روزی مشخص گرامی می‌دارند. برای مثال در روز ۱۹ سپتامبر جشنی برای سنت جِنارو، حامی شهر ناپولی، برگزار می‌شود. جشن ظهور و تجلی مسیح در ۶ ژانویه بسیار شبیه به کریسمس است. طبق افسانه‌ها در این روز پیرزنی سوار بر جارو به نام بِلفانا برای کودکان هدیه می‌آورد. ۲۵ آوریل نیز روز آزادی این کشور در سال ۱۹۴۵ و پایان جنگ جهانی دوم در ایتالیا است.

آداب و رسوم و تعطیلات ایتالیایی

ورزش و سرگرمی در ایتالیا

فوتبال همچنان محبوب‌ترین ورزش در میان ایتالیایی‌هاست. این کشور در طول سال نیز میزبان بسیاری از جشنواره‌های موسیقی کلاسیک، جاز و پاپ است. ماشین‌های اسپورت، مسابقات فرمول یک و موتورسواری از دیگر علاقه‌مندی‌های اصلی ایتالیایی‌ها هستند.

ورزش و سرگرمی در ایتالیا

ارزش ها و باورهای مردم ایتالیا

ارزش‌های اصلی در فرهنگ ایتالیا شامل خانواده، محیط زیست، مذهب، زیبایی و تعادل بین کار و زندگی است. برای ایتالیایی‌ها، خانواده و رفاه عزیزان جزو مهم‌ترین ارزش‌ها محسوب می‌شوند. همچنین زیبایی یکی از ارزش‌های قوی در میان اکثر ایتالیایی‌ها است؛ آن‌ها اعتقاد دارند که زندگی در یک مکان زیبا کمک می‌کند تا افراد بهتری باشند.

ارزش ها و باورهای مردم ایتالیا

کسب و کار در ایتالیا

ایتالیایی‌ها بیشتر به خاطر فرهنگ خانواده محورشان شناخته می‌شوند. بسیاری از ایتالیایی‌ها جذب کسب و کار خانوادگی خود می‌شوند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ‌تر مانند فیات یا بنتون هنوز هم توسط خانواده‌ها اداره می‌شوند. ملاقات‌های کاری ایتالیایی نسبت به کشورهایی چون آلمان و روسیه کمتر رسمی است. ساختار خانوادگی کسب و کارها سبب بروز اندکی هرج و مرج می‌شود اما در عوض به پویایی معاملات کمک می‌کند. اهالی بیزنس در ایتالیا نسبت به اطلاعاتی که توسط یک خارجی فراهم شده با احتیاط رفتار می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند تبادلات و معاملات شفاهی با افراد آشنا انجام دهند.

کسب و کار در ایتالیا

نکات جالب توجه درباره ی فرهنگ ایتالیا

  • نام ایتالیا از کلمه‌ای به معنی سرزمین گاوها می‌آید. احتمالاً این نام از گاوی که نماد قبایل جنوب این کشور بوده برگرفته شده است.
  • ایتالیایی‌ها ادعا می‌کنند آنها بودند که به سایر قسمت‌های اروپا آشپزی را یاد دادند. این کشور بستنی، قهوه و پای میوه را به جهان معرفی کرد. اولین کتاب آشپزی ایتالیایی در سال ۱۴۷۴ نوشته شده است.
  • گرگ نماد شهر رم و به نوعی نماد ایتالیا محسوب می‌شود.
  • زمانی که مک‌دونالد اولین شعبه‌ی خود در رم را در سال ۱۹۸۶ باز کرد، علاقه‌مندان آشپزی ایتالیایی به صورت رایگان در بیرون رستوران اسپاگتی به مردم می‌دادند تا میراث آشپزی خود را از یاد نبرند.
  • زادگاه پنیر پارمزان در حوالی پارما است. سایر پنیرهای معروفی چون موتزارلا، گورگونزولا و ریکوتا نیز در این کشور ساخته شده‌اند.
  • خالق شخصیت داستانی پینوکیو، کارلو کولودی، ایتالیایی بود.
  • محبوب‌ترین ورزش ایتالیایی‌ها فوتبال است. تیم ملی این کشور تا کنون ۴ بار برنده‌ی جام جهانی شده است.
  • ایتالیا یکی از پیشتازان صنعت مد به شمار می‌رود. همچنین ماشین‌های اسپرتی مانند فراری، لامبورگینی و مازراتی از دیگر ارمغان‌های ایتالیا برای جهان هستند.
  • بسیاری از افراد مجرد ایتالیا حتی تا سن ۴۰ سالگی و با وجود داشتن شغل و استقلال، با خانواده‌ی خود زندگی می‌کنند.
  • زبان رسمی موسیقی، ایتالیایی است و تقریباً تمام اصطلاحات آن از این زبان گرفته شده‌اند.
  • دندان و انگشتان گالیله؛ دانشمند ایتالیایی، در فلورانس ایتالیا به نمایش گذاشته شده‌‌ است. این اعضا را در مراسم تدفینی که ۹۵ سال بعد از مرگ وی در سال ۱۶۴۲ برگزار شد، از جسد او جدا کردند.

پرسش‌های متداول

بهترین غذاهای ایتالیایی کدام است؟
پیتزا، پاستا در انواع مختلف، پنیرهای محلی، ریزوتو، و انواع دسرهای خوشمزه مانند تیرامیسو از مهم‌ترین غذاهایی هستند که باید در ایتالیا امتحان کنید.
بهترین زمان برای بازدید از ایتالیا و تجربه فرهنگ آن چه زمانی است؟
بهترین زمان برای بازدید از ایتالیا فصل بهار و پاییز است. این زمان‌ها هوا معتدل‌تر است و شما می‌توانید از جشنواره‌های فرهنگی متنوعی که در سراسر کشور برگزار می‌شود لذت ببرید.
رقیه عینلو رقیه عینلو
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}