شادترین کشورهای جهان؛ درخشش کشورهای اروپایی در تصاحب شادی

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/6/18
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

شادترین کشورهای جهان با در نظر گرفتن معیارهای مختلفی و با بررسی بیش از ۱۴۰ کشور در دنیا انتخاب می شوند.

تور اروپا

در دنیای پر از دغدغه و شلوغ امروزی که انسان همچون ماشینی بدون توقف به دنبال رفع نیازهای خود است، یافتن شادی و خوشبختی به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است. یکی از نیازهای بنیادین که وجود آن دلیلی برای ادامه حیات جامعه بشری خواهد بود. یافتن شادی در میان فرهنگ و سنت‌های متنوع دنیای امروز، یک تلاش جهانی است. اما معیار آن در میان افراد جوامع مختلف، متفاوت است. عده‌ای به دنبال شادی در موفقیت‌های مالی و کاری هستند و بعضی افراد آن را در روابط شخصی و آزادی‌های اجتماعی جست‌وجو می‌کنند. به دنبال اهمیت این موضوع، از سال ۲۰۱۲ گزارشی سالیانه با نام «گزارش رضایت جهانی» (World Happiness Report) منتشر می‌شود که هدف آن معرفی فهرست شادترین کشورهای جهان است. برای آشنایی با کشورهایی که شادی بیشتری را تجربه می‌کنند با ما همراه شوید.

فهرست مطالب

 

معیار انتخاب شادترین کشورهای جهان

فهرست معرفی شادترین کشورها در جهان که توسط گزارش رضایت جهانی (World Happiness Report) منتشر می‌شود، ابتکار سازمان ملل متحد است. این رتبه‌بندی بر اساس معیارهایی مشخص توسط موسسه نظرسنجی «گالوپ» (Gallup, Inc) انجام می‌شود و در آن از افراد شرکت‌کننده خواسته شده نظر خود را به شکل نمره‌ای از ۱ تا ۱۰ اعلام کنند. مهم‌ترین معیارهایی که بر اساس آن شادترین کشورها انتخاب می‌شوند، عبارتند از:

معیار انتخاب شادترین کشورهای جهان

  • حمایت اجتماعی قوی: مسئله حمایت اجتماعی ابعاد مختلفی مانند مراقبت‌های بهداشتی، پشتیبانی‌هایی در دوران بیکاری و مسائل آموزشی را شامل می‌شود. در حقیقت این موضوع به مردم آن کشور اطمینان می‌دهد که در زمان مواجهه با چالش‌های زندگی تنها نیستند و می‌توانند حمایت مردم جامعه و دولت را داشته باشند؛
  • آزادی‌های اجتماعی و اعتماد: داشتن آزادی از گذشته تاکنون دغدغه تمامی مردم بوده است. آزادی و اعتماد به مردم و دولت در نهایت منجر به احساس امنیت و رفاه در یک جامعه می‌شود؛
  • تعادل میان کار و زندگی: کشورهایی که در فهرست شادترین کشورها قرار می‌گیرند، با داشتن ساعات کاری کمتر، مرخصی‌های باحقوق در روزهای بیشتر و اجرای سیاست‌های حمایت از خانواده، میان کار و زندگی تعادل برقرار می‌کنند. مسئله‌ای که نقش مهمی در سلامت روان و احساس رضایت بیشتر دارد؛
  • دسترسی آسان به طبیعت و محیط زیست سالم:‌ زندگی در محیط زیستی سالم و باکیفیت، به دور از آلودگی‌های محیطی و همچنین طبیعتی چشم‌نواز که فرصتی برای گشت‌وگزار و تفریح را فراهم می‌کند، نقش مهمی در شادی و رضایت مردم یک جامعه دارد؛
  • برابری‌های اجتماعی و اقتصادی: کاهش اختلاف طبقاتی و نابرابری سطح درآمد در میان مردم و همچنین وجود برابری‌های اجتماعی از عوامل تاثیرگذار بر کسب رضایت جمعی و شادی عمومی کشورها است؛
  • سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP): مسئله مهمی که نقش مستقیمی بر میزان درآمد و بهره‌وری زندگی فردی افراد و در نتیجه کاهش اختلاف طبقاتی در یک جامعه دارد.

معیار انتخاب شادترین کشورهای جهان

فهرست شادترین کشورهای جهان

۱. فنلاند با سابقه ای درخشان در میان شادترین کشورها

کشور فنلاند بارها و بارها مقام اول فهرست رتبه بندی شادترین کشورهای جهان را کسب کرده است. کشوری که برخی از کارشناسان در تعریف آن می‌گویند: «فنلاند در میان کشورهای جهان کمترین تعداد مردمان ناراضی را دارد.» ویژگی‌هایی مانند حمایت جمعی، همدلی و همراهی در میان ساکنین نقاط مختلف این کشور، اعتماد به ‌یکدیگر و وجود امنیت، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که فنلاند را به کشوری شاد با حس رضایت بالا تبدیل می‌کند. فنلاندی‌ها زندگی در لحظه را به خوبی آموخته‌اند و به زبان ساده می‌توان گفت زندگی را سخت نمی‌گیرند. امید به زندگی در میان مردم این کشور به طور میانگین ۸۲ سال است که این عدد در میان زنان ۸۵ سال و در میان مردان فنلاندی ۷۹ سال است.

دولت کشور فنلاند با عملکرد رضایت‌بخش خود در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی به خوبی توانسته رضایت و اعتماد مردم خود را جلب کند؛ به‌گونه‌ای که در موارد سخت و حساس مانند دوران کرونا، مردم همواره به تلاش‌های دولت اعتماد داشته‌اند. از سوی دیگر، طبیعت بکر و زیبا با وجود هوای سرد از دیگر دلایلی است که این کشور را در صدر شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ قرار داده است.

فنلاند

۲. دانمارک، مرفه با استانداردهای بالای زندگی

دانمارک را به عنوان دومین کشور شاد جهان معرفی می‌کنند. کشوری که در میان برخی از معیارهای سنجش شادترین کشورها در جهان، مانند سخاوت و همدلی میان مردم و همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) و متوسط استانداردهای زندگی فردی از فنلاند موفق‌تر است. میزان حس رضایت و شادی هم در میان سالمندان بالای ۶۰ سال دانمارکی، بیشتر از سالمندان سایر کشورها، حتی فنلاند، است.

یکی دیگر از دلایلی که دانمارک را در فهرست شادترین کشورها در جهان جای داده است، وجود حس برابری، اختلاف طبقاتی بسیار کم و همچنین احساس مسئولیت تمامی افراد در مقابل مسائل و رفاه اجتماعی است. مردم دانمارک به وظایف خود در جامعه به خوبی واقف هستند و به این باور رسیده‌اند که شادی فردی در گرو شادی جمعی کشور است. اگرچه میزان مالیات در این کشور بالا است، اما نتوانسته عاملی برای ناخشنودی و عدم رضایت مردم دانمارک شود؛ چراکه هزینه مراقبت‌های بهداشتی در این کشور بسیار کم و گاهی رایگان است. شهریه دانشگاه در بعضی دانشگاه‌ها رایگان بوده و در سایر مقاطع تحصیلی کمک هزینه‌هایی برای تحصیل درنظر گرفته شده است. دانمارک که یکی از کشورهای عضو ناتو است، در زمینه آموزش، بهداشت، کاهش نرخ بیکاری، ارتباطات اجتماعی، حفظ محیط زیست و رضایت از زندگی هم عملکرد موفقی داشته و به همین علت رتبه دوم کشورهای شاد جهان را کسب کرده است.

 دانمارک، مرفه با استانداردهای بالای زندگی

۳. ایسلند با آب و هوای سرد و مردمانی گرم و شاد

مقام سوم رده بندی شادترین کشورهای جهان متعلق به ایسلند سرد و برفی است. کشوری که در میان هفت کشور شاد در دنیا بالاترین میزان احساس حمایت و همدلی اجتماعی را دارد. کشوری که مردمان آن به خوبی می‌توانند به مسئولیت‌های اجتماعی و مدنی خود در جامعه عمل کنند. ایسلند از جمله کشورهایی است که از کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی خوبی برخوردار است. کشوری که با وجود آب‌وهوای سرد، طبیعت زیبای آن به خوبی می‌تواند گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کند. کشور ایسلند در مقایسه با سایر کشورهای این رتبه‌بندی، از نظر ویژگی‌های مطرح برای داشتن کشوری شاد برای جوانان، مقام چهارم را از آن خود کرده است و توانسته رضایت گروه سنی جوان را هم به دست آورد.

ایسلند

۴. سوئد، لوکس با سطح رفاهی بالا

سوئد کشوری در شبه جزیره اسکاندیناوی که مقام چهارم شادترین کشورهای جهان را کسب کرده است. کشوری مرفه با استانداردهای بالای زندگی که یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود. سوئد اگرچه در میان کشورهای جهان از نظر شادی جوانان زیر ۳۰ سال، رتبه ۱۸ را دارد، اما در کنار کشورهایی مانند نروژ، آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا، کشوری است که سطح رضایت‌مندی بالایی در میان سالمندان بالای ۶۰ سال داشته و در رده چهارم قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین دلایل حس شادی و رضایت‌مندی مردمان سوئد، زندگی در لحظه است. مردم این کشور برخلاف کشورهایی مانند آمریکا تمام زمان خود را وقف کار نمی‌کنند، بلکه استراحت و تفریح را اولویت زندگی خود قرار می‌دهند. مردمی که به خوبی می‌دانند چگونه میان کار و زندگی تعادل برقرار کنند. برابری اجتماعی، آگاهی به مسئولیت‌های فردی و همدلی از دیگر مواردی است که در کشور سوئد از دوران خردسالی به منظور نهادینه شدن آن در بطن جامعه، بر آموزش آن تاکید می‌شود. مواردی که نقش مهمی در شادی و کسب رضایت مردم یک جامعه دارد.

سوئد، لوکس با سطح رفاهی بالا

۵.هلند، جایی برای عاشقان گل لاله

هلند که رتبه ششم شادترین کشورها را دارد، در سرانه تولید ناخالصی که یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش کشورهای شاد است، بالاترین رتبه را به دست آورده است. کشوری که سخاوت و همدلی اجتماعی در میان مردمان آن یکی از اصول اساسی در زندگی محسوب می‌شود. هلند کشوری با طبیعت چشم‌نواز و دنیایی جذاب از گل‌های گوناگون که در تمام طول سال میزبان گردشگرانی از سراسر دنیا است.

با نگاهی در میان شادترین کشورهایی که در فهرست World Happiness Report جای گرفته است، می‌بینیم هلند یکی از پرجمعیت‌ترین کشورها است که بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد. کسب رضایت جمعی در کشورهای پرجمعیت دشوار است. با این حال، هلند در سال‌های اخیر به خوبی توانسته از نظر رفاه اقتصادی و ثروتمندی، تحصیلات و آزادی‌های اجتماعی عملکرد موفقی داشته باشد و با داشتن برابری‌های اجتماعی، شادی و رضایت مردم خود را کسب کند.

هلند، جایی برای عاشقان گل لاله

۶. نروژ، کشوری برای لذت بردن از زندگی

کشور نروژ در رتبه هفتم شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ قرار دارد. کیفیت بالای سیستم درمانی و مراقبت‌های بهداشتی، هزینه‌های کم کالج‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی، امنیت بالا و نرخ پایین جرم و جنایت از دلایلی است که نروژ را به یکی از شادترین کشورها در جهان تبدیل کرده است. مردم نروژ به خوبی می‌توانند میان کار و زندگی تعادل برقرار کنند و سلامت روان خود را اولویت زندگی قرار دهند. کشوری مرفه با سطح رفاه اقتصادی بالا که معتقد به برابری‌های اجتماعی و اقتصادی هستند و به عملکرد دولت و حکومت خود اعتماد دارند. کاهش موارد مربوط به تبعیض جنسیتی و عملکرد موفق دولت در مسائل اقتصادی پس از دوران کرونا از جمله فاکتورهای مهم دیگری است که توانسته باعث شادی و حس رضایت‌مندی مردمان نروژ شود.

نروژ، کشوری برای لذت بردن از زندگی

نگاهی بر غمگین ترین کشورهای جهان

کاوش در میان شادترین کشورهای جهان و علت این شادی می‌تواند الهام‌بخش و جذاب باشد، اما فراموش نکنیم کشورهایی در جهان وجود دارند که وضعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و معیشت در آن‌ها به شکلی پیش می‌رود که نه تنها جایی در میان کشورهای شاد جهان ندارند، بلکه جزو غمگین‌ترین کشورها هم محسوب می‌شود. برخی از این کشورها عبارتند از:

  • کنگو
  • زیمباوه
  • افغانستان
  • رواندا
  • سوریه
  • لسوتو
  • سودان جنوبی

نگاهی بر غمگین ترین کشورهای جهان

معیارهای سنجش غمگین ترین کشورهای جهان

عوامل متعددی می‌تواند باعث نارضایتی و کاهش سطوح رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم یک جامعه شود. بررسی‌های انجام‌شده درباره علل پایین بودن رتبه غمگین‌ترین کشورهای جهان نشان می‌دهد معیارهایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم نقش مهمی در وضعیت نابسامان این کشورها دارد:

  • جنگ‌های داخلی و خارجی متعدد
  • بی‌ثباتی و ناامنی مداوم
  • چالش‌های اقتصادی و مشکلات سیاسی فراوان
  • نسل‌کشی‌های تاریخی و عواقب به‌جای مانده از آن‌ها
  • خشونت و درگیری‌های مداوم
  • نبود خدمات رفاهی و بهداشتی مناسب
  • دسترسی محدود به سیستم آموزشی

نگاهی بر غمگین ترین کشورهای جهان

رتبه ایران در شادترین کشورهای جهان

بر طبق گزارش رضایت جهانی سال ۲۰۲۴، ایران در میان بیش از ۱۴۰ کشور جهان در جایگاه ۱۰۰ این رده‌بندی قرار دارد. موضوعی که نشان می‌دهد نمی‌توان میزان رضایت و شادی قابل توجهی را در میان مردم ایران شاهد بود. اگرچه ایران از نظر مسائل مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، سیستم آموزشی و درمانی پیشرفت‌های چشم‌گیری در سال‌های اخیر داشته اما چالش های اقتصادی و سیاسی را می‌توان بر کاهش میزان رضایت‌مندی مردم اثرگذار دانست. در غیراین‌صورت، از نظر منابع طبیعی، روابط اجتماعی و طبیعت جذاب و منحصربه‌فرد، ایران می‌تواند جایگاه مناسبی در میان سایر کشورهای جهان به دست آورد.

رتبه ایران در شادترین کشورهای جهان

پرسش‌های متداول

شادترین کشورهای جهان کدامند؟
فنلاند، دانمارک، ایسلند، سوئد و هلند از جمله کشورهایی هستند که برای چندین سال متوالی در فهرست شادترین کشورها در جهان قرار می‌گیرند.
رتبه ایران در شادترین کشورهای جهان چند است؟
بر طبق گزارش رضایت جهانی سال ۲۰۲۴، ایران در میان بیش از ۱۴۰ کشور جهان در جایگاه ۱۰۰ این رده‌بندی قرار دارد.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}