آشنایی با بهترین غذاهای مالزی که طعمی به یاد ماندنی دارند!

یلدا نوبخت
  • یلدا نوبخت
  • 1403/6/23
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

بهترین غذاهای مالزی ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف از جمله چینی، هندی و مالایی‌اند و در برخی جنبه‌ها، شباهت‌هایی با غذاهای اندونزیایی دارند.

تور اروپا

غذاهای مالزی به اندازه‌ای که شایسته آن هستند به رسمیت شناخته نمی‌شوند؛ اما حقیقت این است که این غذاها فوق‌العاده‌اند! مالزی، با فرهنگ غذایی غنی و متنوع خود، به یکی از مقاصد محبوب برای عاشقان غذا تبدیل شده است. بهترین غذاهای مالزی، ترکیبی بی‌نظیر از طعم‌ها و سبک‌های مختلف آشپزی است. این غذاها نه‌تنها به خاطر طعم‌ها و عطرهای دلپذیرشان مشهورند، بلکه به خاطر استفاده از مواد اولیه تازه و روش‌های پخت منحصر به فرد نیز شناخته می‌شوند.

اگر مسافر تور مالزی هستید، این مطلب را تا آخر بخوانید؛ چرا که برای کمک به انتخاب غذا در سفرتان، در این مقاله فهرستی از ۲۳ غذای برتر مالزیایی ارائه شده است.

لیست بهترین غذاهای مالزی

۱. می گورنگ ماماک

می گورنگ ماماک (Mee goreng mamak)، این غذای لذیذ هندی-مسلمان همه چیز دارد: رشته‌های زرد نرم و لطیف، گوشت گاو یا مرغ آبدار، میگوی تازه، سس سویای خوش‌عطر، سبزیجات رنگارنگ و تخم‌مرغ نرم‌شده. برای آن‌که طعمش فراموش‌نشدنی شود، کمی فلفل تند هم به آن اضافه می‌کنند.

همه این‌ها شاید ساده به نظر بیاید اما واقعیت این است که هر چقدر هم تلاش کنید، نمی‌توانید دقیقاً همان طعمی را که در آن غرفه کوچک و شلوغ مالزیایی تجربه کردید، در خانه بازآفرینی کنید. انگار راز این غذا در همان فضای خاص و دست‌های هنرمند آشپز آن غرفه نهفته است!

می گورنگ ماماک

۲. آپام بالیک

واقعا نمی‌توانید طعم واقعی غذاهای مالزی را بچشید مگر این‌که با این "خوراکی شیرین و هیجان‌انگیز به‌خصوص" آشنا شوید. آپام بالیک (Apam balik)، میان‌وعده‌ای به سبک پنکیک که به‌طور فشرده با املت پیچیده شده، با مقدار زیادی شکر، بادام‌زمینی و گاهی اوقات ذرت پرشده، یک تجربه بی‌نظیر را ارائه می‌دهد. این غذا هربار شکل جدید به خود می‌گیرد و با نوآوری‌های جدید هر بار که آن را امتحان کنید، طعمی متفاوت و دلپذیر را تجربه خواهید کرد.

 آپام بالیک

۳. ناسی کرابو

اگر برنج آبی توجه شما را جلب کرده است، باید بدانید که صف‌های طولانی افراد مختلف در سرتاسر کشور برای سفارش این غذای محبوب از ایالت کلانتان (Kelantan) در شمال شبه‌جزیره مالزی، نشان‌دهنده محبوبیت و لذت آن است. ناسی کرابو (Nasi kerabu) که رنگ چشم‌نوازش را از گل‌های تلنگی (Telang Flowers) که با آرد مخلوط شده‌اند می‌گیرد، با جوانه‌های لوبیا و نارگیل سرخ‌شده تزیین می‌شود و سپس با سس ماهی تخمیر شده، آغشته می‌شود. در سبک سنتی کلانتان، این غذا معمولاً با دست میل می‌شود؛ این کار به شما اجازه می‌دهد تا از لذت واقعی آن بهره‌مند شوید.

 ناسی کرابو

۴. آیام پرچیک

محبوبیت KFC در این منطقه (و سراسر آسیا) نسبت به سایر زنجیره‌های فست‌فود برای کسانی که با "آیام پرچیک" (Ayam Percik) آشنا هستند، تعجب‌آور نیست. آیام پرچیک اساساً مرغ کبابی است که با سس تند و خوشمزه‌ای از فلفل چیلی، سیر، زنجبیل و شیر نارگیل پوشیده شده است. با مقدار مناسبی از سس پرچیک، این غذای خیابانی محبوب مالزیایی طعمی بسیار تندتر و لذیذتر از هر چیزی که سرهنگ ساندرز (بنیانگذار KFC) بتواند ارائه دهد، دارد.

آیام پرسیک

۵. ناسی لماک

ناسی لماک (Nasi Lemak)، اغلب به عنوان غذای ملی غیررسمی مالزی شناخته می‌شود. این غذا در اصل برنجی است که در شیر نارگیل پخته می‌شود. بسته به منطقه‌ای که در مالزی هستید، ناسی لماک می‌تواند با تخم‌مرغ آب‌پز، بادام‌زمینی، سبزیجات، گوشت بره، مرغ یا گوشت گاو سرو شود. اگرچه ناسی لماک به طور سنتی برای صبحانه مصرف می‌شود، اما امروزه مردم این غذا را در هر زمان از روز سفارش می‌دهند.

 ناسی لماک

۶. روتی جان

جان، هر کسی که بود، مسلما ترجیح می‌داد ساندویچ‌هایش را با گوشت چرخ کرده و تخم‌مرغ کبابی در میان نان نازک و غرق در انواع چاشنی‌ها سرو کند. ضمنا شما می‌توانید زمان سفارش روتی جان (Roti john) از میان سس‌های مایونز، کچاپ، باربیکیو یا سس چیلی یکی را انتخاب، یا همه را با هم استفاده کنید!

 روتی جان

۷. رندانگ

اگرچه گاهی اوقات به رندانگ (Rendang) به اشتباه کاری (curry) گفته می‌شود، اما علاقه‌مندان به غذای مالزیایی تأکید می‌کنند که این دیگ پر از شیر نارگیل و ادویه، چیزی کاملا متفاوت است و تفاوت اصلی آن با کاری، در روش پختش است؛ چرا که این غذا به آرامی می‌پزد تا گوشت، تمام ادویه‌ها را به خود جذب کند و مایع صورتی رنگ آن کاملا تبخیر شود. رندانگ که محبوبیت ویژه‌ای در جشن‌ها دارد، در سراسر مالزی یافت می‌شود.

 رندانگ

۸. کویه

تنوع در شیرینی‌های کویه (Kuih) که با سبک مالایی طبخ می‌شوند، واقعاً چشمگیر است. این شیرینی‌ها که در غرفه‌های رنگارنگ و جذاب به فروش می‌رسند، به اندازه‌ای کوچک و شیرین هستند که می‌توانند شما را به راحتی معتاد به خودشان کنند. این شیرینی‌های نرم و شیرین، سریع تمام می‌شوند و تا زمانی که شب فرا برسد، معمولاً تنها تعداد کمی از آن‌ها باقی می‌ماند.

 کویه

۹. ناسی کندر

اگر به غذاهای برنجی علاقمند هستید، ناسی کندر (Nasi Kandar) را حتما باید امتحان کنید. ناسی کندر در شمال مالزی طرفداران زیادی دارد و در اصل از ایالت «پیانگ» (Penang) گرفته شده است. این غذا درواقع برنج بخارپز است که می‌توان آن را به صورت ساده یا با کمی ادویه مانند زردچوبه به صورت تنهایی و یا به همراه گوشت مرغ، گوسفند، گوساله، ماهی، میگو و یا سرپاور و یا گیاهانی مانند کدو، بادمجان و یا بامیه سرو کرد.

 ناسی کندر

۱۰. لاکسا

لاکسا (Laksa)، ستون اصلی آشپزی مالزیایی، از رستوران‌های محلی به سراسر دنیا راه پیدا کرده و حالا در شهرهایی مثل بانکوک و شانگهای و حتی دورتر از آن دیده می‌شود. این غذای مالایی انواع مختلفی دارد؛ برای کسانی که به دنبال طعم‌های تند و آتشین هستند، این سوپ نودل تند در نسخه کاری‌اش می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. برخی افراد لاکسا را با ماهی دوست دارند، در حالی که برخی دیگر آن را با میگو ترجیح می‌دهند.

لاکسا

۱۱. برگ موز

چتینادی، سبک آشپزی هندی است که از جنوب هند به مالزی آمده و شما می‌توانید این سبک غذایی را در مالزی امتحان کنید. اگر به غذاهای برنجی علاقه‌مند باشید، بدون شک از چلو برگ موز (Banana Leaf) لذت خواهید برد. در این غذا برنج سفید به همراه برگ موز، مجموعه‌ای از سبزیجات، گوشت یا ماهی زردچوبه‌ زده‌شده، ترشی و پاپادوم سرو می‌شود. این غذا گاهی هم به همراه آبگوشت زردچوبه و بدون گوشت برای گیاهخواران پخته می‌شود؛ زیرا در اصل به گیاهخواران هندی تعلق دارد.

برگ موز

۱۲. روتی جالا

روتی جالا (Roti Jala) که به نان توری نیز معروف است، نام خود را از الگوی توری‌مانند آن می‌گیرد. این الگو با کشیدن آرد به شکل خطوط زیگزاگ بر روی یک تابه بزرگ ایجاد می‌شود. محصول نهایی شبیه به کرپ است و معمولا با مرغ سرو می‌شود. روتی جالا به دلیل طعم خوشمزه و بافت منحصر به فردش، در هر زمانی از روز مصرف می‌شود.

 روتی جالا

۱۳. سنتاوان گورنگ

سنتاوان گورنگ (Cendawan Goreng) نوعی قارچ سرخ‌شده است و معمولاً با فلفل یا کباب فلفل تهیه می‌شود که طعم خاصی به آن می‌دهد. این غذا می‌تواند به عنوان پیش‌غذا یا میان‌وعده صرف شود و حتی می‌تواند کنار غذاهای دیگر سرو گردد.

سنتاوان گورنگ

۱۴. ناسی داگانگ

ناسی داگانگ (Nasi Dagang) یکی دیگر از غذاهای خوشمزه‌ی مالزیایی است که از برنج بخار پز شده در شیر نارگیل، زردچوبه و چند ترکیب دیگر نظیر ذرات سرخ شده نارگیل، جو، تخم مرغ آب‌پز و ترشی سبزیجات درست می‌شود. ناسی داگانگ یک صبحانه مشهور در مناطقی مانند «ترنگانو» (Terengganu) و «کلانتان» (Kelantan) است. مشهورترین نوع این غذا در منطقه ترنگانو از ناحیه‌ای به نام «کامپونگ لدانگ» (Kampung Ladang) تهیه می‌شود.

ناسی داگانگ

۱۵. باکوته

باکوته (Bakuteh) معادل چینی عبارت چای گوشت استخوان است که به بیان ساده، با پخت طولانی‌مدت گوشت دنده در آبگوشت سبزیجات و برخی ادویه‌ها (مانند ‌باديان ختايى، دارچین، میخک، گیاهان عطری، دانه رازیانه و سیر) تهیه می‌شود؛ اگرچه برخی افراد آن را با ترکیباتی از قارچ و سبزیجات هم می‌پزند.

باکوته

۱۶. لمانگ

لمانگ (Lemang)، برنج چسبناک و معطر مالایی است که با شیر نارگیل مخلوط شده و در بامبو پخته می‌شود. این فرآیند پخت طولانی که به آن «تاپایی» می‌گویند، با پوشاندن شاخه‌های بامبو خالی شده با برگ‌های موز آغاز می‌شود. سپس بامبو روی آتش قرار می‌گیرد تا برنج به آرامی بپزد و طعم و عطر خود را به دست آورد. نتیجه نهایی برنجی چسبناک و مرطوب است که به‌طور معمول به‌عنوان جایگزینی خوشمزه برای برنج ساده استفاده می‌شود. این خوراکی معمولاً با انواع غذاهای گوشتی یا سبزیجات سرو می‌شود و طعم و بافت خاص آن می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش از برنج ارائه دهد.

لمانگ

۱۷. اوتاک اوتاک

اوتاک اوتاک (Otak-otak)، که در زبان مالایی به معنی مغز است، نامی توصیفی و به ظاهر کمی عجیب برای این غذا است. این غذا شامل خمیر ماهی است که با ادویه‌های معطر و پیاز خرد شده مخلوط می‌شود. سپس، این خمیر در برگ‌های موز پیچیده شده و روی زغال کباب می‌شود تا به خوبی بپزد و عطر و طعم خود را به دست آورد. در پایان، محتویات آن به رنگ صورتی درمی‌آید و برگ‌ها کمی زغالی می‌شوند. برای خوردن اوتاک اوتاک، نیازی به ابزار خاصی نیست؛ کافی است آن را مستقیماً از برگ بردارید و لذت ببرید. این روش صرف ساده و سنتی، بخشی از جذابیت این میان‌وعده خوشمزه است.

 اوتاک اوتاک

۱۸. ساتای

اگرچه بسیاری ساتای (Satay) را به تایلند نسبت می‌دهند، اما در واقع ریشه‌ در اندونزی دارد. این غذای محبوب که شامل گوشت‌های کبابی شده بر روی سیخ است، در سراسر آسیای جنوب شرقی شناخته شده و دوست‌داشتنی است. در مالزی، ساتای به طور گسترده‌ای به شکل‌های مختلف سرو می‌شود که شامل مرغ، گاو یا خوک است که نوع گوشت خوک آن تنها در مکان‌های غیر مسلمان یافت می‌شود.

هر منطقه در مالزی سس‌های مخصوص به خود را برای ساتای دارد، اما سس بادام زمینی یکی از محبوب‌ترین‌ها است که به طور جهانی شناخته شده و محبوبیت زیادی دارد. سس‌های دیگری هم برای ساتای وجود دارند که ممکن است شامل ترکیب‌های مختلفی از ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها باشند. همچنین، رنگ زرد این غذا به خاطره زردچوبه آن است.

ساتای به غذای یاکیتوری در ژاپن، شیش کباب در ترکیه، چوان در چین و سوساتی در آفریقای جنوبی شباهت دارد.

ساتای

۱۹. هوکین می

هوکین می (Hokkien Mee - یا همان رشته زرد سرخ شده چینی) طرفداران زیادی در شهر کوالالامپور دارد. این غذا درواقع ترکیبی از رشته‌های ضخیم زردرنگ است که به همراه گوشت، نان شیرینی، کلم، سرپاور و ادویه بر روی آتش ملایم پخته می‌شود. این غذا معمولاً قبل و بعد از شب‌گردی‌های طولانی، به‌عنوان شام و البته گاهی هم در طول روز میل می‌شود.

ایکان باکار

۲۰. نان تست کایا

یک مربای شیرین و معطر از نارگیل که معمولاً روی برش‌های نازک نان تست گرم با کره فراوان قرار می‌گیرد،‌ نان تست کایا (Kaya Toast) را تشکیل می‌دهد. این ترکیب، به ویژه زمانی که با یک فنجان قهوه سیاه غلیظ سرو می‌شود، به شدت لذیذ است. بسیاری از مردم محلی مالزی این غذا را برای صبحانه با دو تخم‌مرغ آب‌پز که با سس سویا و فلفل سرو می‌شود، میل می‌کنند. نان تست کایا همچنین یک غذای محبوب در سنگاپور است و در آنجا نیز بسیار مورد توجه است.

 نان تست کایا

۲۱. رشته سانگ هار

نودل سانگ هار (Sang Har) ترکیبی از میگوهای تازه رودخانه‌ای است که به روش «آشپزی ‌کانتونى» (Cantonese cuisine) در آبگوشت غلیظ تخم مرغ پخته می‌شود. ترکیب میگو با سس مایع تخم مرغ باعث می‌شود که این غذا طعمی واقعا شگفت‌انگیز به خود بگیرد.

رشته سانگ هار

۲۲. چارسیو رایس

چارسیو رایس (Charsiew Rice) یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مالزی است که به صورت تکه‌های گوشت بدون استخوان به سیخ زده می‌شود و در ترکیب با محلولی از‌ عسل، پودر پنج ادویه، سس سویا و سس هویزین پخته می‌شود؛ گاهی هم برای قهوه‌ای کردن سطح روی این غذا از ترکیب ادویه و آب شکر استفاده می‌شود.

چارسیو رایس

۲۳. تانجانگ توالانگ

تانجانگ توالانگ (Tanjung Tualang) غذایی محبوب از ناحیه «پراک» (Perak) مالزی است که با میگوهای تازه رودخانه‌ای پخته می‌شود. این غذا در واقع بهترین خوراکی قابل تهیه با جانوران سختپوست دریایی است و تا حدی شهرت دارد که ساکنین کوالالامپور برای خوردن آن زحمت یک سفر ۲ ساعته تا پراک را به جان می‌خرند. برای پختن این غذا، میگوی تازه را بعد از ۵ دقیقه نگهداری در یخ با ادویه‌های مختلف سرخ می‌کنند و سپس در آب شیرین می‌گذارند تا مزه‌ای شیرین به خود بگیرد.

تانجانگ توالانگ

پرسش‌های متداول

آیا غذاهای مالزیایی تند هستند؟
بله، بسیاری از غذاهای مالزیایی، به‌ویژه غذاهای نواحی ملاکا و پنانگ، تند و پرادویه هستند. ادویه‌های مختلف و فلفل قرمز به طور گسترده در غذاهای مالزیایی استفاده می‌شود. اگر به غذاهای تند علاقه ندارید، حتماً قبل از سفارش از میزان تندی غذا سوال کنید.
بهترین غذاهای مالزی کدام است؟
بهترین غذاهای مالزی شامل می گورنگ ماماک، آپام بالیک، ناسی کرابو، آیام پرچیک، ناسی لماک،‌ روتی جان، رندانگ، کویه، ناسی کندر، لاکسا، پاپیا باسه،‌روتی جالا، سنتاوان گورنگ، سامبال اودانگ،‌ مرتباک و لمانگ می‌شوند.
یلدا نوبخت یلدا نوبخت
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}