امن ترین کشورهای جهان از نظر صلح شاخص جهانی

فاطمه روستا
  • فاطمه روستا
  • 1403/6/16
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

امن ترین کشورهای جهان با فاکتورهای متعددی مثل رفاه اجتماعی، نرخ پایین جرم، ثبات سیاسی، اجرای قانون موثر و غیره شناخته می شوند.

تور اروپا

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بخش قابل توجهی از امن ترین کشورهای جهان در قاره اروپا واقع شده‌اند. اروپا به‌عنوان آرام‌ترین منطقه در سراسر جهان شناخته می‌شود، به‌گونه‌ای که از میان ۱۰ کشور، ۷ کشور از آرام‌ترین کشورهای جهان در این قاره قرار دارند. یکی از مهمترین کارهایی که شما باید موقع برنامه‌ریزی برای سفر انجام دهید، انتخاب کشور مقصد است. برای انتخاب کشور مقصد نیز باید اول از همه به میزان امنیت کشور مورد نظر خود توجه کنید. در این مطلب، فهرست کوتاهی از ۱۵ مورد از امن ترین کشورهای جهان را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

لیست امن ترین کشورهای جهان

۱. ایسلند

در میان همه کشورهای جهان، ایسلند به عنوان امن‌ترین کشور محسوب می‌شود که میزان جرم و جنایت و خشونت در این کشور بسیار پایین است. این کشور از سال ۲۰۰۸ تاکنون همچنان در فهرست صلح‌آمیزترین و امن‌ترین کشورهای دنیا قرار داشته است. البته امتیاز ایسلند در سال گذشته به خاطر افزایش اندک اعتراضات مردمی کمی تغییر کرده است. با این حال، همچنان در فهرست امن‌ترین کشورها قرار می‌گیرد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ایسلند کمترین میزان درگیری نظامی و خشونت علیه مردم را دارد. علاوه بر این، کشور ایسلند در حوزه امنیت اجتماعی و ایمنی، رتبه اول را در میان سایر کشورها دارد. تمام این موارد باعث شده‌اند که این کشور یکی از امن‌ترین کشورها برای زندگی، کار و یا حتی گردش تبدیل شود.

ایسلند

۲. ایرلند

بعد از ایسلند، ایرلند به عنوان امن‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود و یک مقصد توریستی بسیار جذاب جهان محسوب می‌شود. این کشور در شاخص درگیری داخلی و بین‌المللی، رتبه هفتم را دارد و از نظر امنیت و ایمنی اجتماعی، در رتبه سیزدهم قرار می‌گیرد. احتمال وقوع درگیری‌های داخلی در کشور ایرلند بسیار پایین است و خیلی کم پیش می‌آید که در این کشور شاهد دعوا و درگیری باشیم. به علاوه، ثبات سیاسی این کشور فوق‌العاده بالا است و روابط مسالمت‌آمیز آن با سایر کشورهای همسایه و نرخ پایین جرم و جنایت، همه و همه باعث شده‌اند که ایرلند به عنوان یکی از امن ترین کشورهای جهان به شمار بیاید.

ایرلند

۳. اتریش

یکی دیگر از کشورهای امن در سراسر جهان که نرخ درگیری داخلی و بین‌المللی بسیار پایینی دارد، اتریش است. در این کشور علاوه بر ایمنی و امنیت اجتماعی بسیار بالا، شرایط اقتصادی و سیاسی نیز کاملاً مناسب است. این موارد باعث شده‌اند که اتریش برای کار، زندگی و گردش یک مقصد بسیار عالی باشد.

اتریش

۴. نیوزلند

نیوزلند صلح‌آمیزترین و امن‌ترین کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه محسوب می‌شود و در رتبه چهارم جهانی قرار گرفته است. این امتیاز از نظر میزان امنیت و صلح در کشور نیوزلند از سال ۲۰۱۷ تاکنون ثابت مانده است. البته اگرچه این امتیازها در سال گذشته به خاطر افزایش واردات و صادرات تسلیحات و افزایش هزینه‌های نظامی کمی تغییر کرده است، اما این تغییرات اصلاً به گونه‌ای نیست که به چشم بیاید. با این حال، این کشور از نظر ایمنی و امنیت اجتماعی در رتبه بسیار خوبی قرار دارد. به همین دلیل زمانی که شما برای سفر به این کشور بروید، می‌توانید مطمئن باشید که امنیت بسیار بالایی خواهید داشت.

نیوزلند

۵. سنگاپور

اگرچه سنگاپور از نظر شاخص صلح جهانی در رتبه پنجم قرار دارد، اما رتبه این کشور از نظر ایمنی و امنیت اجتماعی در سطح اول است و بالاتر از ایسلند قرار می‌گیرد. علاوه بر این، سنگاپور بعد از نیوزلند به عنوان دوم کشور امن و صلح‌آمیز در منطقه آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌آید.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث افزایش ایمنی و امنیت مردم در کشور سنگاپور شده، قوانین و مقررات سختگیرانه این کشور هستند. در کشور سنگاپور همه قانون‌های موثر را به شکل کاملاً کاربردی اجرا می‌کنند و رعایت قوانین از طرف مردم و حتی توریست‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. طبیعتاً چنین کشور قانون‌مداری باید امنیت خیلی خوبی هم برای مردم خود به ارمغان بیاورد.

سنگاپور

۶. سوئیس

در قاره اروپا، سوئیس به عنوان چهارمین کشور و در سراسر جهان هم به عنوان ششمین کشور امن شناخته می‌شود. مانند خیلی از کشورهای دیگری که در این فهرست قرار دارند، نرخ جرم و جنایت در کشور سوئیس نیز بسیار پایین است. با این حال، یکی از مهمترین دلایل اهمیت سوئیس در این فهرست، متفاوت بودن سیستم قضایی آن است. به این صورت که به جای مجازات کردن مجرمان، فعالیت‌های بازپروری برای آنها در نظر می‌گیرد تا به افرادی صالح و قانونمند تبدیل شوند.

سوئیس

۷. پرتغال

پرتغال در سال ۲۰۲۴ در فهرست امن ترین کشورهای جهان و در رتبه هفتم قرار گرفت. این کشور از نظر امنیت در قاره اروپا، در سطح پنجم قرار دارد. نرخ پایین جرم و جنایت، سیستم سیاسی نسبتاً پایدار و سطح بالای انسجام اجتماعی، برخی از مهم‌ترین دلایل امنیت بالای پرتغال از تمام جوانب هستند.

پرتغال

۸. دانمارک

هشتمین کشور امن جهان که شما می‌توانید اوقات بسیار خوب و آسوده‌ای را در این کشور بگذرانید، دانمارک است. کیفیت و سطح زندگی در کشور دانمارک بسیار بالا است و شما می‌توانید به عنوان یک توریست، به‌راحتی این موضوع را از نحوه برخورد مردم متوجه شوید. همچنین سیستم سیاسی این کشور ثبات بسیار بالایی دارد و یکی از مشهورترین و ثابت‌ترین سیستم‌های سیاسی جهان به شمار می‌آید.

همچنین نرخ پایین جرم و جنایت، اجرای قانون به صورت کاملاً موثر و فعالیت کاربردی سازمان‌ها، باعث شده‌اند که کیفیت زندگی در دانمارک تا حد خیلی زیادی افزایش پیدا کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این کشور در فهرست سه کشور برتر جهان برای زندگی به شمار بیاید. همچنین دانمارک به عنوان ششمین کشور صلح‌آمیز اروپا شهرت دارد و از نظر سطح ایمنی و امنیت اجتماعی در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرد.

دانمارک

۹. اسلوونی

درست بعد از دانمارک، اسلوونی به عنوان یکی از امن ترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد. نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است و ثبات سیاسی فوق العاده بالای آن، باعث شده که به یکی از بهترین مقاصد برای زندگی و تفریح تبدیل شود. از طرف دیگر، طبیعت زیبای این کشور و معماری فوق العاده قرون وسطایی در آن، به دوستداران طبیعت این امکان را می‌دهد که اوقات بسیار خوبی را در این کشور سپری کنند.

اسلوونی

۱۰. مالزی

کشور مالزی به خاطر داشتن کمترین سطح درگیری، در فهرست امن ترین کشورهای جهان قرار گرفته است. شایان ذکر است که این کشور از نظر امنیت، در فهرست سومین کشور امن در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار می‌گیرد که دقیقاً بعد از نیوزلند و سنگاپور است.

مالزی

۱۱. کانادا

بر خلاف خیلی از کشورهای امن این فهرست که در قاره اروپا قرار دارند، کشور کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌آید که در آمریکای شمالی واقع شده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در سراسر آمریکای شمالی، کانادا به عنوان امن‌ترین کشور محسوب می‌شود.

همچنین قاره آمریکای شمالی بعد از اروپا و آسیا و اقیانوسیه، به‌عنوان امن‌ترین منطقه جهان به شمار می‌آید. البته سطح صلح کلی از سال ۲۰۲۰ به بعد در کانادا کمی تغییر کرده است و مواردی مانند ایمنی و امنیت، نظامی‌سازی و درگیری‌های مداوم در این کشور کمی بیشتر شده‌اند. اما همچنان در فهرست امن‌ترین کشورهای دنیا قرار می‌گیرد.

کانادا

۱۲. جمهوری چک

یکی دیگر از کشورهای اروپایی که در فهرست ۱۵ کشور امن جهان قرار می‌گیرد، جمهوری چک است. این کشور از نظر شاخص صلح جهانی در جهان و اروپا به ترتیب دارای رتبه ۱۲ و ۸ است. این رتبه‌بندی و امتیازات نشان می‌دهند که جمهوری چک یکی از امن ترین کشورهای جهان با نرخ پایین جرم و جنایت به شمار می‌آید. به‌علاوه، درگیری‌های داخلی و بین‌المللی در این کشور فوق‌العاده پایین است و مردم از نظر امنیت در رفاه کامل هستند.

جمهوری چک

۱۳. فنلاند

اگر فکر سفر به فنلاند را دارید، باید بگوییم که از نظر امنیت کاملا خیالتان راحت باشد، چراکه این کشور یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌آید که در اروپا و جهان به ترتیب رتبه ۹ و ۱۳ را از آن خود کرده است. این کشور به خاطر داشتن نرخ پایین جرم و جنایت و محیط بسیار امن آن، طرفداران بسیاری دارد و فنلاند را به یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران تبدیل کرده است. همچنین رتبه کشور فنلاند از نظر ایمنی و امنیت اجتماعی در سطح پنجم قرار دارد.

فنلاند

۱۴. مجارستان

همان‌طورکه انتظار می‌رود، لیست امن ترین کشورهای جهان که در قاره اروپا هستند، همچنان ادامه دارد. مجارستان یکی از این کشورهاست که با امنیت بسیار بالا در کشور اروپا، یکی از بهترین مقاصد برای گردشگری و مهاجرت به شمار می‌آید. این کشور در قلب اروپا و اروپای مرکزی واقع شده است که دارای رتبه شاخص جهانی صلح ۱۴ و ۱۰ به ترتیب در جهان و اروپا است.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده است که مجارستان به یکی از امن ترین کشورهای جهان برای زندگی و گردش تبدیل شود، کم بودن نظامی‌سازی و بالا بودن امتیازات ایمنی و امنیت اجتماعی است. از این رو، شما می‌توانید با رفتن به کشور زیبای مجارستان سفر بسیار خوبی را برای خود رقم بزنید.

مجارستان

۱۵. کرواسی

در نهایت، کرواسی به عنوان پانزدهمین کشور امن جهان و یازدهمین کشور امن در اروپا، این فهرست را به پایان می‌رساند. در این کشور احتمال وقوع درگیری‌های داخلی و بین‌المللی بسیار کم است. به علاوه، کرواسی از نظر شاخص ایمنی و امنیت جهانی، رتبه فوق‌العاده بالایی دارد. نرخ پایین جرم و جنایت و محیط بسیار امن این کشور، آن را به مقصدی بسیار امن و جذاب برای گردشگران سراسر جهان تبدیل کرده است.

کرواسی

شاخص صلح جهانی بر چه اساسی تعیین می شود؟

شاخص صلح جهانی در زبان انگلیسی با نام GPI شناخته می‌شود که مخفف عبارت Global Peace Index است. با توجه به این شاخص، ۱۶۳ کشور و منطقه به طور کامل مورد بررسی قرار گرفتند و بر همین اساس، صلح‌آمیزترین آنها رتبه‌بندی شدند. این شاخص صلح جهانی ۹۹.۷ درصد از جمعیت سراسر دنیا را پوشش می‌دهد. و مسئولیت جمع آوری این شاخص، بر عهده موسسه اقتصاد و صلح جهانی بوده است و مهمترین معیار آن، صلح جهانی کشورهای مختلف است.

برای این که شاخص صلح جهانی برای هر کشور مشخص شود، از ۲۳ شاخص کیفی و کمی استفاده می‌کنند. این شاخص‌های کیفی و کمی، وضعیت صلح و امنیت کشور را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. این جوانب عبارتند از:

  • سطح ایمنی و امنیت اجتماعی
  • میزان درگیری‌های داخلی و بین‌المللی جاری
  • میزان نظامی‌گری

امسال موسسه اقتصاد و صلح جهانی معیار دیگری را نیز برای تشخیص میزان نظامی‌گری کشورها معرفی کرد. بر این اساس، پیچیدگی نظامی، فناوری و آمادگی‌های جنگی هر کشور نیز در این واحد گنجانده می‌شدند تا مردم بینش بیشتری درباره صلح آمیز بودن و امنیت کشور به دست بیاورند.

شاخص صلح جهانی بر چه اساسی تعیین می شود؟

یک کشور امن چه ویژگی هایی دارد؟

برای این که امن ترین کشورهای جهان مشخص شوند، فاکتورهای متعددی مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما مهمترین فاکتورهایی که نشان دهنده میزان امنیت یک کشور هستند، شامل مواردی مانند سطح بالای ثروت، رفاه اجتماعی و سطح تحصیلات مردم می‌شوند. علاوه بر این، عوامل دیگری که باعث افزایش امنیت کشورها می‌شوند، مواردی مانند سیستم عدالت کیفری و دولت‌هایی هستند که روابط سالمی با شهروندان خود دارند.

از دیگر عواملی که نشان دهنده ایمنی بالای کشورها هستند، می‌توان به مواردی مانند نرخ پایین جرم و جنایت و به ویژه جرایم خشونت آمیز، ثبات سیاسی، عدم وجود تظاهرات یا تظاهرات کم خشونت و درگیری‌های بین‌المللی مداوم، اجرای قانون موثر و سیستم قضایی قوی اشاره کرد.

آیا ملاحظات ایمنی نشان دهنده امنیت بالای کشور است؟

گاهی مواقع ممکن است کشوری از نظر میزان جرم و جنایت و ثبات اقتصادی و سیاسی، امتیاز بسیار خوبی داشته باشد. اما فاکتورهای دیگری نیز می‌توانند روی این موضوع تاثیر بگذارند. برای مثال، مواردی مانند بلایای طبیعی مثل زلزله و طوفان، مشکلات بهداشتی مانند شیوع بیماری‌ها و بیماری‌های همه‌گیر، تاثیر قابل‌توجهی روی سطح ایمنی کشور می‌گذارند.

آیا ملاحظات ایمنی نشان دهنده امنیت بالای کشور است؟

پرسش‌های متداول

امن ترین کشور جهان کدام است؟
کشور ایسلند امن‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود که از تمام جوانب مانند درگیری‌های داخلی و بین‌المللی، صلح اجتماعی، امنیت و ثبات سیاسی به عنوان یکی از امن‌ترین کشورها به شمار می‌آید.
کدام کشور کمترین میزان جرم جنایت در جهان را دارد؟
بر اساس شاخص جهانی جرایم سازمان یافته، کشور قطر کمترین میزان جرم و جنایت را دارد و بعد از آن، امارات متحده عربی و تایوان از این نظر در صدر فهرست قرار گرفته‌اند.
فاطمه روستا فاطمه روستا
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}