معرفی چهارراه شیبویا، تصویری شلوغ و مدرن از ژاپن

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/7/8
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

چهارراه شیبویا یکی از شلوغ ترین و پررفت وآمدترین گذرگاه های عابر پیاده در جهان بوده که در شهر توکیو واقع شده است.

تور اروپا

چهارراه شیبویا گذرگاهی است که به نوعی نماد توکیو و حتی از معروف‌ترین جاهای دیدنی توکیو محسوب می‌شود. فضایی با تابلوهای تبلیغاتی غول‌پیکر و ترافیک‌هایی سنگین که آن را با میدان تایمز نیویورک و پیکادلی لندن مقایسه می‌کنند و شکلی فوق مدرن و پیشرفته از توکیو را در دنیا به تصویر می‌کشد. این تقاطع که از چندین جهت تشکیل شده است، به واسطه داشتن مراکز مختلفی مانند مرکز سرگرمی، مراکز خرید و رستوران‌های مختلف شهر در اطراف خود، مقصد بسیاری از افراد است. آمارها حاکی از این است که در اوج شلوغی در هر دو دقیقه حدود ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر از این تقاطع عبور می‌کنند. اگر مسافر تور ژاپن هستید و قصد بازدید از توکیو را دارید، برای آشنایی بیشتر با آنچه در تقاطع شیبویا می‌گذرد، با این مطلب همراه شوید.

فهرست مطالب

 

چهارراه شیبویا کجاست؟

تقاطع شیبویا (Shibuya Crossing) در مرکز شهر توکیو و خارج از خروجی هاچیکو در ایستگاه شیبویا واقع شده است. ایستگاه شیبویا یکی از اصلی‌ترین ایستگاه‌های قطار در توکیو بوده که بین نقاط ابیسو (Ebisu) و هاراجوکو (Harajuku) در نواحی غربی خط دایره‌ای «یامانوت» (JR Yamanote) قرار دارد. ایستگاهی که به‌دلیل موقعیت قرارگیری خود، دسترسی آسانی به بسیاری از نقاط مهم توکیو و سایر ایستگا‌ه‌ها فراهم می‌کند.

موقعیت جغرافیایی و دسترسی به چهارراه شیبویا

چهارراه شیبویا و آن‌چه در اطراف آن می‌گذرد

تقاطع شیبویا در ایستگاه شیبویا واقع شده است. ایستگاهی مهم در توکیو که مسیر اصلی بسیاری از خطوط مترو و سایر خطوط حمل‌ونقل در توکیو است. خروجی هاچیکو که به تقاطع شیبویا منتهی می‌شود، یکی دیگر از مسیرهای اصلی و بزرگ شهر بوده که همواره شلوغ و مملو از مسافر است. تقاطع شیبویا یکی از محبوب‌ترین نقاط شهری برای برگزاری جشن‌ها و رویدادهای مختلف به‌ویژه مراسم‌های هالووین و سال نو میلادی در توکیو است. مردم از تمام شهر در این گذرگاه گرد هم آمده و این مناسبت را جشن می‌گیرند. شور و حالی که در چنین مناسبت‌هایی در شیبویا جریان دارد، دلیل دیگری است که آن را با میدان‌های بزرگی مانند تایمز نیویورک مقایسه می‌کنند.

چهارراه شیبویا و آن‌چه در اطراف آن می‌گذرد

با وجود شلوغی و ترافیک‌های زیادی که در طول شبانه‌روز در تقاطع شیبویا دیده می‌شود، این منظره به یکی از چشم‌اندازهای محبوب کافه و رستوران‌های اطراف این تقاطع تبدیل شده است. چهارراه شیبویا رستوران‌ها و کافه‌های زیادی را در اطراف خود جای داده است. بسیاری از آن‌ها از این موقعیت خود استفاده می‌کنند و صندلی‌ها را به شکلی چیدمان می‌کنند که چشم‌اندازی از تمام گذرگاه و رفت‌وآمد مردم را برای مشتریان به تصویر بکشد. در این میان یکی از محبوب‌ترین منظره‌های رو به شیبویا متعلق به فروشگاه استارباکس واقع در مقابل ایستگاه شیبویا است. قسمت نشیمن طبقه دوم این فروشگاه به شکلی طراحی و دکوراسیون شده که بخشی از دیوارهای آن که مشرف به تقاطع بوده، از کف تا سقف با شیشه پوشانده شده است. این شعبه از استارباکس در توکیو یکی از مهم‌ترین رقبای شعبه اصلی استارباکس هم محسوب می‌شود.

چهارراه شیبویا و آن‌چه در اطراف آن می‌گذرد

مناطق اطراف گذرگاه شیبویا میزبان بسیاری از فروشگاه‌های مد و لباس، مراکز سرگرمی و موسیقی در توکیو است. منطقه‌ای پرجنب‌وجوش که برای تمام مردم، فارغ از طبقه اجتماعی‌شان، مناسب است. یکی از ویژگی‌های جذاب شیبویا، زندگی شبانه و تفریحاتی بوده که در این منطقه قرار گرفته است. منطقه «دوگنزاکا» (Dogenzaka) با داشتن کافه و رستوران‌های مختلف و همچنین تفریحات متنوع شبانه انتخابی عالی برای سلیقه‌های گوناگون است.

چهارراه شیبویا و آن‌چه در اطراف آن می‌گذرد

هاچیکو، سگی وفادار در چهارراه شیبویا

تقاطع شیبویا برای مردم محلی توکیو یادآور داستانی تلخ و شیرین درباره وفاداری سگی به نام هاچیکو است که مجسمه آن در این محل قرار دارد. سگی که در دهه ۱۹۲۰ با صاحب خود در منطقه‌ای نزدیک به شیبویا زندگی می‌کرد. هاچیکو هر روز صاحبش، پروفسور اوئنو، را تا ایستگاه شیبویا همراهی می‌کرد و در آن‌جا منتظر می‌ماند تا صاحبش از سرکار بازگردد. این موضوع تا بیش از یک سال ادامه داشت تا روزی که پروفسور بر اثر خون‌ریزی مغزی در زمان کار فوت می‌کند و هیچ‌وقت به ایستگاه بازنمی‌گردد. با این حال، هاچی برای نزدیک به ۹ سال هر روز به این نقطه بازمی‌گشت و منتظر صاحبش می‌ماند تا شاید برگردد.

این موضوع توجه یکی از شاگردان پروفسور اوئنو را به خود جلب کرد و با گذشت زمان این داستان مورد توجه عموم مردم قرار گرفت و به همین خاطر، مجسمه‌ای از این سگ ساخته و در سال ۱۹۳۴ در خارج از ایستگاه شیبویا گذاشته شد. این سگ یک سال بعد درگذشت اما داستان زندگی او الهام‌بخش ساخت فیلم‌های مختلفی در دنیای رسانه بود.

هاچیکو، سگی وفادار در چهارراه شیبویا

ازدحام و شلوغی چهارراه شیبویا

تقاطع شیبویا یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین نقاط توکیو است. در حالی‌که ایستگاه شیبویا در سال ۱۸۸۵ افتتاح شد، این تقاطع در سال ۱۹۳۲ به راه افتاد؛ زمانی که خط توکیو-تویوکو راه‌اندازی شد و شیبویا را به اصلی‌ترین ایستگاه میان شهر بندری یوکوهاما در همسایگی توکیو و مرکز تجاری توکیو تبدیل کرد. با گذشت زمان خطوط بیشتری به ایستگاه شیبویا اضافه شد، مردم بیشتری هم برای زندگی و کار به توکیو آمدند و این منطقه با سرعت قابل توجهی گسترش یافت. امروزه، ایستگاه شیبویا به ۹ خط اصلی و شبکه وسیع خطوط اتوبوس‌رانی سرویس‌دهی می‌کند و با داشتن مراکز خرید متعدد و رستوران‌های مختلف در اطراف خود، یکی از شلوغ‌ترین نقاط توکیو محسوب می‌شود.

ازدحام و شلوغی چهارراه شیبویا

وضعیت امنیت چهارراه شیبویا

به‌طور کلی، گذرگاه شیبویا مانند بسیاری از نقاط ژاپن منطقه‌ای امن است. با این حال، در ساعات پایانی شب و پس از حرکت آخرین مترو، در مناطقی مانند اطراف کافه‌ها و مجسمه سگ هاچیکو شلوغ می‌شود. به همین خاطر، ممکن است برای مسافران خانمی که در این ساعت از شب تنها به این مناطق می‌روند، کمی ناامن باشد. از سوی دیگر، گاهی با افرادی مواجه می‌شوید که اصرار دارند شما را به کافه‌های خود دعوت کنند که ممکن است کمی آزادهنده باشد. با این حال، گذرگاه شیبویا در مقایسه با منطقه‌ای مانند شینجوکو (Shinjuku) امن است.

وضعیت امنیت چهارراه شیبویا

تفریحات و جاهای دیدنی اطراف چهارراه شیبویا

گذرگاه شیبویا دسترسی‌ خوبی به مراکز خرید شیک و مدرن و همچنین مراکز تفریحی و جاهای دیدنی توکیو دارد؛ با گشتن در محله‌های اطراف آن می‌توانید ساعات خوشی را در سفر به توکیو تجربه کنید. در ادامه تجربیات لذت‌بخشی که در شیبویا و مناطق اطراف آن در انتظارتان است را بررسی می‌کنیم:

کاوش در آسمان توکیو

در بخشی از شیبویا مکانی به نام عرشه رصد آسمان (Shibuya Sky Observation Deck) طراحی و اجرا شده است که با رفتن به آن‌جا می‌توانید توکیو را از زاویه دیگری ببیند. اگرچه بلیط ورودی به این عرشه کمی گران است اما چشم‌اندازی که در نهایت مشاهده می‌کنید، ارزش این هزینه را دارد. مکانی در ارتفاع حدودا ۲۳۰ متری که در کنار منظره شهری، کوه فوجی (Mount Fuji) را هم به تصویر می‌کشد. برای در امان ماندن از صف خرید بلیط و همچنین تهیه بلیط با قیمت مناسب، بلیط ورودی را از وب‌سایت عرشه رصد آسمان به صورت آنلاین خریداری کنید.

کاوش در آسمان توکیو

بازدید از گالری های هنری

در اطراف چهارراه شیبویا گالری‌های هنری متنوعی هم قرار گرفته است. گالری هنری دیزل (Diesel Art Gallery) یکی از گالری‌های معروفی است که در این منطقه قرار گرفته و محلی برای نمایش آثار هنری خلاقانه و متفاوت است. هاراجوکو و معبد می‌جی جینگو (Meiji-jingū) از دیگر جاهای دیدنی توکیو هستند که در نزدیکی شیبویا واقع شده‌اند و می‌توانید در بازدید خود از این گذرگاه، سری هم به آن‌جا بزنید.

بازدید از گالری های هنری

مراکز خرید شیک و متنوع

مراکز خرید شیک و مدرن، از ارزان تا گران، یکی از مهم‌ترین دلایل شلوغی‌های گذرگاه شیبویا است. این منطقه را می‌توان بهشتی برای عاشقان مد و لباس دانست. ساختمان مد شیبویا ۱۰۹ (Shibuya 109) یکی از معروف‌ترین مراکز خرید شیبویا است. در کنار خرید پوشاک، سری به مجتمع‌های مدرنی مانند شیبویا هایکاری (Shibuya Hikarie) و سیبو (Seibu) بزنید و طعم غذاهای ژاپنی و مواد غذایی تازه را در غذاخوری‌های آن بچشید. منطقه جینان (Jinnan) هم یکی از مناطق اطراف گذرگاه شیبویا است که فروشگاه‌های خرید و غذاخوری‌های متنوعی را در خود جای داده است. فروشگاه‌های توکیو هندز (Tokyu Hands) و لوفت (Loft) هم فضایی مناسب برای طراحان، علاقه‌مندان به دنیای مد و لباس و همچنین کسانی است که به دنبال خرید سوغاتی در توکیو هستند. تقاطع شیبویا فروشگاه‌های تجهیزات موسیقی متنوعی هم دارد.

ساختمان مد شیبویا ۱۰۹ (Shibuya 109)

کافه و رستوران های متنوع

اگر در سفر خود به توکیو به دنبال غذاخوری‌های ارزان‌قیمت و با کیفیت هستید، چهارراه شیبویا را از دست ندهید. فضایی با چندین کافه و رستوران‌ شیک با قیمت‌هایی مناسب که مورد توجه اکثریت افراد به‌ویژه جوانان و نوجوانان است. معمولا در طبقات بالا و همچنین زیرزمین و طبقات پایین در اغلب مجتمع‌های خرید تقاطع شیبویا، غذاخوری‌های متنوعی مشغول به کار هستند. برای کسانی که صبح زود به این منطقه می‌روند، کافه‌ها صبحانه‌های متنوع و لذیذی را سرو می‌کنند.

کافه و رستوران های متنوع

تفریحات و شب زنده داری در چهارراه شیبویا

شیبویا یکی از بهترین مناطق برای شب‌زنده‌داری و اجرای موسیقی‌های زنده است و بسیاری برای تفریح در شب و لذت بردن از چنین اجراهایی به این منطقه می‌روند. کارائوکه یکی از معروف‌ترین سرگرمی‌هایی است که در ژاپن و بسیاری از خیابان‌های منتهی به شیبویا وجود دارد. با گشتی در گوشه‌وکنار تقاطع شیبویا نوجوانان و جوانان بسیاری را می‌بینید که برای تجربه تفریحات شبانه متنوع اما ارزان‌قیمت به این منطقه می‌آیند. «نونبی یوکوچو» (Nonbei Yokocho) یکی از کوچه‌های نزدیک به شیبویا است که با داشتن چندین غذاخوری ارزان‌قیمت و سرگرمی‌های گوناگون معمولا شلوغ و پرجنب‌وجوش است.

تفریحات و زندگی شبانه در چهارراه شیبویا

گشتی در پارک میاشیتا

پارک میاشیتا (Miyashita Park) یکی دیگر از مراکز خرید جدیدی است که در نزدیکی تقاطع شیبویا راه‌اندازی شده است. یکی از ویژگی‌های موردتوجه این مرکز، رستوران و غذاخوری‌های متنوعی بوده که در آن مشغول به کار هستند. دنیایی از غذاهای ژاپنی را می‌توانید در این رستوران‌ها بچشید. از سوشی و رامن تا گیوزا (Gyoza) و یاکیتوری (Yakitori) در کنار سرگرمی‌های متنوعی مانند کارائوکه، اجرای نمایش و موسیقی‌های گوناگون که می‌توانند عصری دل‌انگیز را برایتان رقم بزنند.

گشتی در پارک میاشیتا

اقامت در اطراف چهارراه شیبویا

تقاطع شیبویا در کنار مراکز خرید و رستوران‌های مختلف، اقامتگاه‌های بسیار خوبی هم برای گردشگران فراهم کرده است. انواع هاستل و هتل‌های کوچک تا هتل‌های شیک و لوکس و هتل‌هایی که با امکانات خود انتخاب خوبی برای زوج‌های جوان است. از سوی دیگر، گذرگاه شیبویا به‌دلیل نزدیکی به رستوران‌ها و مجتمع‌های تجاری برای خرید می‌تواند یکی از بهترین مناطق توکیو برای گردشگران به‌منظور اقامت باشد.

اقامت در اطراف چهارراه شیبویا

حقایقی درباره چهارراه شیبویا

درباره تقاطع شیبویا حقایق جالبی مطرح می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • به‌طور میانگین روزانه بیش از ۲.۴ میلیون نفر از مردمان محلی و غیرمحلی از شیبویا عبور می‌کنند.
  • تقاطع شیبویا صحنه فیلم‌برداری فیلم‌های بی‌شماری بوده است. گمشده (Lost) و همچنین سریع و خشن (The Fast and the Furious) از جمله فیلم‌ها و سریال‌های معروفی در دنیا هستند که تصاویری از این تقاطع را در صحنه‌هایی از آن می‌بینید.
  • یک اثر هنری باشکوه به نام «شیبویا» هنر دست «کارل رندال» یک نقاش بریتانیایی در گالری ملی پرتره لندن به نمایش گذاشته شده که با الهام از تقاطع شیبویا خلق شده است.
  • برای مراسم شمارش معکوس سال نو میلادی هم بسیاری از ساکنین توکیو در گذرگاه شیبویا دور هم جمع می‌شوند.

حقایقی درباره چهارراه شیبویا

پرسش‌های متداول

چهارراه شیبویا کجاست؟
تقاطع شیبویا در ایستگاه شیبویا در نزدیکی مرکز شهر توکیو واقع شده است.
علت محبوبیت چهارراه شیبویا چیست؟
شیبویا به علت تردد حجم زیاد عابرین پیاده و همچنین وجود دنیایی از مراکز خرید و رستوران‌های مختلف در کنار تفریحات شبانه گوناگون به نماد شهر توکیو در جهان تبدیل شده است.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}