۱۶ تا از معروف‌ترین موزه‌های جهان در یک نگاه

    ندا علیخانی
    • ندا علیخانی
    • 1403/7/1
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    معروف ترین موزه های جهان با مضامین مختلف از هنر و معماری تا ادبیات، تاریخ و مجموعه هایی بی نظیر را به نمایش می گذارند.

    تور اروپا

    به هر شهر و کشوری که سفر کنید، بدون شک حداقل یک موزه را در آن‌جا می‌بینید. موزه‌هایی با مضامین مختلف از هنر و معماری تا ادبیات، تاریخ و مجموعه‌هایی بی‌نظیر از وسایل باارزشی که در طول سالیان دراز گردآوری و به نمایش گذاشته شده‌اند. امروزه، بازدید از برترین موزه‌ها و گالری‌های جهان به یکی از محبوب‌ترین بخش‌های سفر گردشگران تبدیل شده است. موزه‌هایی که هیچ‌کدام شبیه به دیگری نیستند و هرکدام حرفی متفاوت و جدید برای گفتن دارند. بازدید از معروف‌ترین موزه‌های جهان را می‌توان بهترین فرصت برای آشنایی با فرهنگ، تاریخ و سرگذشت آن شهر و کشور دانست. کاوشی به روایت تصویر در دل تاریخ که اگر روحیه‌ی کنجکاو و پرسش‌گری داشته باشید، احتمالا از تماشای چنین فضایی لذت می‌برید. اگر مسافر تور اروپا هستید، با این مطلب همراه شوید تا با هم گذری بر بهترین موزه‌های جهان داشته باشیم.

    فهرست معروف‌ترین موزه‌های جهان

    ۱. گالری اوفیتزی فلورانس

    گالری اوفیتزی فلورانس (Uffizi Gallery) به‌عنوان یکی از معروف‌ترین موزه‌های جهان از محبوبیت بالایی در میان گردشگران ایتالیا برخوردار است؛ گالری و موزه‌ای که مجموعه‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد از نقاشی‌های رنسانس را به نمایش می‌گذارد. گالری اوفیتزی محلی برای نمایش آثار هنری برترین هنرمندان ایتالیایی است؛ از استادان هنر رنسانس تا نقاشان اوایل قرون وسطا و سبک باروک که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. نقاشی «مدوسا» (Medusa) از نقاش ایتالیایی «کاراواجو» و همچنین نقاشی «قتل هولوفرنس توسط جودیت» (Judith Slaying Holofernes) اثر «آرتمیسیا جنتیلسکی» از جمله معروف‌ترین آثاری هستند که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. هزینه بلیت بازدید از گالری اوفیتزی ۲۵ یورو و ساعت کاری گالری هم سه‌شنبه‌ها از ۸:۱۵ صبح تا ۹:۳۰ شب و سایر روزها هم از ۸:۱۵ صبح تا ۶:۳۰ غروب است. این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل بوده و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

    گالری اوفیتزی فلورانس، محبوب ترین موزه ایتالیا

    ۲. موزه آکروپلیس آتن

    آثار به نمایش گذاشته‌شده در موزه آکروپلیس (Acropolis Museum) در دهه ۱۸۸۰ کشف شده‌اند. موزه‌ای در شهر آتن، پایتخت یونان، که به خوبی می‌تواند تاریخ و تمدن مردمان یونان باستان را به تصویر بکشد. موزه آکروپلیس در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد و در آن آثار یافته‌شده در مجموعه تاریخی آکروپلیس به نمایش گذاشته شده است. این موزه یکی از معروف‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی دنیا محسوب می‌شود و در آن آثار تاریخی از عصر برنز یونان تا دوران حکمرانی روم بر یونان و دوران بیزانس را نشان می‌دهد. موزه‌ای شیک و مدرن که آثار آن در سه طبقه جای گرفته است. ساعت کاری موزه آکروپلیس که برای ورود به آن باید بلیت به مبلغ ۲۰ یورو تهیه کنید، روزهای دوشنبه از ۹ صبح تا ۵ عصر، روزهای جمعه از ۹ صبح تا ۱۰ شب و سایر روزها از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب است.

    موزه آکروپلیس آتن، نمایشی دیدنی از تمدن یونان باستان

    ۳. موزه لوور پاریس

    موزه لوور پاریس (Louvre Museum) شهرت جهانی دارد و یکی از معروف‌ترین موزه‌های جهان و فرانسه محسوب می‌شود. موزه‌ای که مشهورترین اثر هنری آن «مونالیزا» اثر لئوناردو داوینچی است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر را از سراسر دنیا به سوی خود می‌کشاند. مجموعه دلاکروا، اتاق‌های مصر باستان و مجسمه ونوس میلو (Venus de Milo) از جمله آثار هنری دیگری هستند که باعث محبوبیت موزه لوور در پاریس می‌شوند. این موزه با مساحتی بالغ بر ۶۰هزار متر مربع در یکی از کاخ‌های سلطنتی فرانسه قرار گرفته و بیش از ۳۸۰هزار اثر هنری از سراسر جهان و متعلق به دوره‌های مختلف تاریخ را در خود جای داده است. معماری خیره‌کننده و ظاهر شیک و مدرن موزه لوور یکی از ویژگی‌های مهمی است که به خوبی توانسته این موزه را در دنیا متمایز کند. برای بازدید از موزه لوور پاریس باید بلیتی به مبلغ ۲۵ دلار تهیه کنید. ساعت کاری این موزه روزهای چهارشنبه و جمعه ۹ صبح تا ۹ شب، روزهای سه‌شنبه تعطیل و سایر روزها هم از ساعت ۹ صبح تا ۶ غروب است.

     موزه لوور پاریس، خانه معروف ترین آثار هنری جهان

    ۴. موزه هنرهای مدرن نیویورک

    موزه هنرهای مدرن نیویورک (Museum of Modern Art) در سال ۱۹۲۹ به‌عنوان یک موسسه آموزشی تاسیس شد و از سال ۱۹۳۹ به‌عنوان یک موزه فعالیت خود را آغاز کرد. ساختمانی شیشه‌ای و جذاب که برترین موزه‌های هنر مدرن در دنیا نامیده می‌شود. موزه هنرهای مدرن نیویورک که به اختصار آن را MoMA می‌نامند، بیش از ۱۵۰هزار نقاشی، مجسمه و اثر هنری از جهان هنرهای معاصر و همچنین حدود ۲۲هزار فیلم، ویدئو، آثار رسانه‌ای، فیلمنامه و اسناد تاریخی را در خود جای داده است. در میان دنیایی از آثار هنری که از هنرمندان برجسته‌ای همچون پیکاسو و دالی در این موزه می‌بینید، نقاشی شب پرستاره اثر «ونسان ون‌گوگ» مشهورترین اثر هنری بوده که به نمایش گذاشته شده است. هزینه بلیت ورودی برای موزه هنرهای مدرن نیویورک ۳۰ دلار است. ساعت بازدید از موزه هم شنبه‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۷ غروب و سایر روزها از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ غروب است.

    موزه هنرهای مدرن نیویورک، بازیگر اصلی تاریخ هنر مدرن

    ۵. موزه ریکس آمستردام

    موزه ریکس (Rijksmuseum) در آمستردام یکی از معروف‌ترین موزه‌های جهان است که بزرگ‌ترین مجموعه هنر و تاریخ در هلند هم محسوب می‌شود. موزه‌ای که در اواخر دهه ۱۷۹۰ افتتاح شده و شهرت خود را مدیون آثار ارزشمند به‌جای‌مانده از قرن هفدهم از هنرمندانی همچون فرانس هالس، چهار تابلو از یوهانس ورمیر و چهل اثر از رامبراند است. موزه ریکس بیش از یک میلیون اثر هنری را در خود جای داده است که این آثار فقط محدود به نقاشی نمی‌شوند. اگر در سفر خود به هلند به‌دنبال جاذبه‌ای دیدنی برای بازدید هستید، سری به موزه ریکس بزنید. یکی از بخش‌های جذاب این موزه، بازسازی زندگی مردمان هلند در دوران طلایی بوده که به شکل مینیاتوری و عروسکی طراحی و اجرا شده است. برای بازدید از موزه ریکس باید بلیت ورودی به مبلغ ۲۳ یورو تهیه کنید. ساعت کاری موزه هم همه روزه از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر است.

    موزه ریکس آمستردام، گشتی در میان آثار عصر طلایی هلند

    ۶. موزه تیت مدرن لندن

    موزه تیت مدرن (Tate Modern) از جدیدترین موزه‌های شهر لندن است. به‌طور کلی، گروه تیت چهار گالری در بریتانیا دارد: لیورپول، سنت ایوز (St Ives)، بریتانیا و مدرن که در این میان تیت مدرن لندن شهرتی جهانی دارد. این موزه که در نیروگاه سابق بانک ساید لندن واقع شده است، در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد. در این موزه آثار هنری ارزشمندی از قرن نوزدهم تا به امروز به نمایش گذاشته شده است. نقاشی «زن برهنه با گردنبند» اثر پابلو پیکاسو از مشهورترین آثار هنری است که در موزه تیت مدرن لندن در معرض نمایش گذاشته شده است. ساعت کاری موزه همه روزه از ۱۰ صبح تا ۶ غروب و ورودی آن نیز رایگان است.

    موزه تیت مدرن لندن، از جدیدترین موزه های بریتانیایی

    ۷. موزه پرادو مادرید

    موزه پرادو (Prado Museum) در شهر مادرید اسپانیا یکی از معروف ترین موزه های جهان است. موزه‌ای با مجموعه‌ای بالغ بر ۲۰هزار اثر هنری که نمایشی تماشایی از هنر اروپایی قرن‌های ۱۲ تا ۲۰ است. در پرادو شاهکارهایی از هنرمندان مشهور تاریخ همچون دیگو ولاسکز، فرانسیسکو دی گویا و پرتره‌های اسرارآمیز ال گرکو را می‌بینید. اما در این موزه علاوه‌بر آثار هنرمندان اسپانیایی، مجموعه‌‌های بزرگ و شاخصی از هنرمندان ایتالیایی از جمله رافائل و تیتیان هم به نمایش گذاشته شده است. به‌طور کلی، هزینه بلیت موزه پرادو تقریبا ۶۰ دلار است اما در ساعت‌‌هایی از روز، هزینه‌ای برای بازدید دریافت نمی‌شود. ساعت کاری موزه هم یک‌شنبه‌ها از ۱۰ صبح تا ۷ غروب و سایر روزها از ۱۰ صبح تا ۸ شب است.

    موزه پرادو مادرید، نمایشی از شاهکارهای هنر اروپایی

    ۸. موزه مردم شناسی مکزیک

    موزه ملی مردم‌شناسی مکزیکوسیتی که آن را موزه آنتروپولوژی (Museo Nacional de Antropología) هم می‌نامند، در سال ۱۹۶۴ افتتاح شد. موزه‌ای که گذری بر تاریخ تمدن انسان‌ها و میراث دوران پیش از کریستف کلمب دارد. در این موزه دنیایی از مجسمه‌های منحصربه‌فردی را می‌بینید که در ۲۳ اتاق گرد هم آمده‌اند. موزه مردم‌شناسی مکزیک مجموعه‌ای عظیم از مصنوعات انسان‌شناسی و باستان‌شناسی متعلق به تاریخ مکزیک است. هزینه ورودی این موزه تقریبا ۵ دلار امریکا است. ساعت کاری موزه هم همه روزه از ۹ صبح تا ۶ غروب و دوشنبه‌ها هم تعطیل است.

    موزه مردم شناسی مکزیک، گنجینه ای ارزشمند از تاریخ تمدن انسانی

    ۹. موزه بریتانیای انگلیس

    موزه بریتانیا (British Museum) در شهر لندن، بزرگ‌ترین و جامع‌ترین موزه در جهان است. موزه‌ای که گنجینه‌ای منحصربه‌فرد با بیش از هشت میلیون اثر از مصنوعات باستانی تا هنر معاصر را در خود جای داده است. این موزه که در سال ۱۷۵۳ افتتاح شد، یکی از معروف‌ترین موزه‌های جهان محسوب می‌شود که در آن نمایشگاه‌هایی از قاره‌های مختلف برای نمایش تاریخ و فرهنگ بشریت گردهم آمده‌اند. سنگ روزتا، مرمرهای الژین از پارتنون و مومیایی‌های مصر باستان از جمله مشهورترین آثاری هستند که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. یکی دیگر از بخش‌های جذاب موزه بریتانیا، کتابخانه تحقیقاتی بزرگی بوده که بازدید از آن برای عموم آزاد است. باید بدانید که بسیاری از آثار باستانی ایرانی، از جمله بعضی از مهم‌ترین آثار به‌جای‌مانده از دوران پرافتخار هخامنشی در ایران، در بخش ایران باستان این موزه به نمایش درآمده‌اند.

    ساعت کاری موزه جمعه‌ها از ۱۰ صبح تا ۸:۳۰ شب و سایر روزها از ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر است. برای بازدید از موزه بریتانیا نیاز به تهیه بلیت و پرداخت هزینه نیست.

    موزه بریتانیا انگلیس، صحنه تماشایی بزرگترین مجموعه آثار باستانی در جهان

    ۱۰. موزه واتیکان

    موزه واتیکان (Vatican Museum) که در واتیکان رم واقع شده است، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین موزه های جهان محسوب می‌شود. یکی از زیباترین موزه‌های هنر و تاریخ که در آن مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از آثار هنری و اشیایی باارزش به نمایش گذاشته شده که در طول قرن‌ها توسط پاپ‌های مختلف جمع‌آوری شده‌اند. یکی از جذابیت‌های موزه واتیکان، معماری و طراحی‌های خیره‌کننده فضای داخلی آن است. سقف کلیسای سیستین اثر میکل آنژ، اتاق‌های رافائل و نقش‌ونگارهای چشم‌نوازی که در گوشه‌وکنار این موزه دیده می‌شود، هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. مجسمه‌های کلاسیک، ملیله‌ها، آثار هنری مصر باستان و یونان و همچنین آثاری متعلق به دوران اولیه مسیحیت از دیگر آثار هنری و تاریخی هستند که در موزه واتیکان به نمایش گذاشته شده‌اند. هزینه بلیت ورودی موزه ۲۰ یورو و ساعت کاری آن دوشنبه‌ها تا پنج‌شنبه‌ها از ۸ صبح تا ۷ غروب، جمعه‌ها و شنبه‌ها از ۸ صبح تا ۸ شب و یک‌شنبه‌ها هم تعطیل است.

    موزه واتیکان، نگاهی بر تاریخ مسیحیت

    ۱۱. موزه هنر متروپولیتن

    موزه هنر متروپولیتن (Metropolitan Museum of Art) که به اختصار به آن مت (MET) نیز می‌گویند، یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین موزه‌های هنر در جهان بوده که در شهر نیویورک واقع شده است. موزه‌ای که بیش از دو میلیون اثر هنری با قدمتی بالغ بر ۵۰۰۰ سال تاریخ و فرهنگ بشری را در خود جای داده است. در این موزه دنیایی از آثار هنری اروپایی متعلق به هنرمندانی همچون بوتیچلی، رامبراند و ون‌گوگ تا آثار باستانی و تاریخی به نمایش گذاشته شده است. یکی از معروف‌ترین موزه‌های جهان که آثار هنری آن ریشه در کشورهای آفریقایی، آسیایی، اروپایی و آمریکایی دارد. هزینه بلیت ورودی برای بازدید از موزه متروپولیتن ۳۰ دلار و ساعت بازدید هم روزهای جمعه و شنبه از ۱۰ صبح تا ۹ شب، روزهای یک‌شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه هم از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر است. این موزه در روزهای چهارشنبه تعطیل است.

    موزه هنر متروپولیتن، موزه ای برای اهالی هنر مدرن و تاریخ باستان

    ۱۲. موزه هرمیتاژ

    قدمت موزه هرمیتاژ (State Hermitage Museum) واقع در شهر سن‌پترزبورگ روسیه به سال ۱۷۶۴ بازمی‌گردد. موزه‌ای که بیش از سه میلیون اثر هنری و اشیای باارزش مانند قطعات تمدن‌های باستانی، آثاری متعلق به ماقبل تاریخ، آثار هنری اروپایی متعلق به دوران قرون وسطا، دوران مدرن و رنسانس را در خود جای داده است. موزه هرمیتاژ در یکی از کاخ‌های امپراتوری روسیه واقع شده است؛ بنابراین، بازدیدکنندگان می‌توانند در کنار بازدید از آثار تاریخی و هنری، از بالغ بر ۱۰۰۰ اتاق مانند کاخ زمستانی، هرمیتاژ کوچک، هرمیتاژ قدیمی و هرمیتاژ جدید هم دیدن کنند. برای بلیت بازدید از موزه هرمیتاژ روسیه باید هزینه‌ای حدود ۶ تا ۱۰ دلار پرداخت کنید. ساعت کاری بازدید از موزه هم یک‌شنبه‌ها، چهارشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ۱۱ صبح تا ۶ غروب، سه‌شنبه‌ها، جمعه‌ها و شنبه‌ها از ۱۱ صبح تا ۸ شب و دوشنبه‌ها هم تعطیل است.

     موزه هرمیتاژ، از معروف ترین جاذبه های گردشگری روسیه

    ۱۳. گالری ملی ویکتوریا

    گالری ملی ویکتوریا (National Gallery of Victoria) که به اختصار آن را NGV می‌نامند، قدیمی‌ترین موزه استرالیا بوده که در سال ۱۸۶۱ افتتاح شده است. این گالری که در شهر ملبورن استرالیا واقع شده است، در واقع یک گالری هنری بوده که بخش‌هایی از آن به موزه تغییر کاربری داده است. آثار به نمایش درآمده در گالری ملی ویکتوریا از دو بخش مدرن و باستانی تشکیل شده است. در بخش مدرن آثاری در شاخه‌های مختلف هنری مانند عکاسی، هنرهای بومی و طبیعت استرالیا و در بخش باستانی هم سرامیک‌های تاریخی اروپا، مصنوعاتی متعلق به مصر و آثاری از هنرمندان استرالیایی به نمایش گذاشته شده است. ساعت بازدید از گالری ملی ویکتوریا همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر است.

     گالری ملی ویکتوریا، قدیمی ترین موزه استرالیا

    ۱۴. موزه هنرهای مدرن لوئیزیانا

    موزه هنرهای مدرن لوئیزیانا (Louisiana Museum of Modern Art) در سواحل شمالی کپنهاگ، پایتخت دانمارک، واقع شده است؛ موزه‌ای زیبا که در میان باغی باشکوه قرار دارد. مجموعه داخلی موزه میزبان آثاری از هنرمندان برجسته‌ای همچون پیکاسو و آلبرتو جاکومتی بوده و در باغ‌های اطراف آن، آثاری از الکساندر کالدر و هنری مور به نمایش گذاشته شده است. در بخشی از این موزه هم فروشگاهی قرار گرفته که با گشتی در آن می‌توانید هدایای زیبایی مانند پوسترهایی با طراحی‌های خاص و زیبا خریداری کنید. برای بازدید از موزه هنرهای مدرن لوئیزیانا باید بلیت خریداری کنید که قیمت آن تقریبا ۲۰ دلار است. ساعت کاری موزه هم شنبه‌ها و یک‌شنبه‌ها از ۱۱ صبح تا ۶ غروب، سه‌شنبه‌ها تا جمعه‌ها از ۱۱ صبح تا ۱۰ شب و دوشنبه‌ها هم تعطیل است.

    موزه هنرهای مدرن لوئیزیانا، معروف ترین موزه هنری دانمارک

    ۱۵. موزه مالبا بوینس آیرس

    موزه مالبا (MALBA) یکی دیگر از معروف‌ترین موزه‌های جهان بوده که در شهر بوینس‌آیرس آرژانتین واقع شده است. در سال ۲۰۰۱، سه معمار جوان آرژانتینی برنده مسابقه برای طراحی این موزه شدند. موزه‌ای که از آن سال با تمرکز بر معرفی هنر آمریکای لاتین قرن بیستم تا امروز، فعالیت دارد. در این موزه نمایش‌های مختلف و فیلم‌هایی با این موضوع نمایش داده شده و گالری‌هایی برای کودکان نیز برگزار می‌شود. در موزه مالبا آثار مشهوری از فریدا کالو (Frida Kahlo) و آنتونیو برنی (Antonio Berni) و همچنین نمایشگاه‌های فصلی از آثار برجسته هنرمندان دیگر نیز به نمایش گذاشته می‌شود. ساعت بازدید از موزه مالبا چهارشنبه‌ها از ۱۱ صبح تا ۸ شب، شنبه، یک‌شنبه، دوشنبه، پنج‌شنبه و جمعه‌ها از ۱۲ ظهر تا ۸ شب و سه‌شنبه‌ها هم تعطیل است.

    موزه مالبا بوینس آیرس، فرصتی برای آشنایی با هنر آمریکای لاتین

    ۱۶. موسسه اسمیت سونیان، واشنگتن

    موزه اسمیت سونیان (Smithsonian) به‌همراه موزه‌ها و گالری‌های نوزده‌گانه، پارک ملی جانورشناسی و ایستگاه‌های مختلف تحقیقاتی، بزرگ‌ترین مجتمع تحقیقاتی و موزه در جهان محسوب می‌شود؛ علاوه بر آن، صدوسی‌وهفت میلیون اثر که به شرح داستان آمریکا می‌پردازند در این مکان قرار دارد. از این رو بهتر است آمادگی گردش و سیاحت در مدت زمان طولانی را داشته باشید. اگر شما دقیقه‌ای در شبانه‌روز را صرف مشاهده اشیاء نمایشگاه کنید، در طول ده سال شما فقط ده درصد از کل موزه را دیده‌اید! بنابراین عاقلانه است که با برنامه به بازدید از این موزه بپردازید؛ سعی کنید تنها بر روی یک یا دو نمایشگاه از دو یا سه عدد از موزهای مختلف این مجموعه تمرکز کنید.

    موسسه اسمیت سونیا، واشنگتن

    پرسش‌های متداول

    معروف‌ترین موزه های دنیا کدام است؟
    معروف‌ترین موزه‌های جهان شامل گاالری اوفیتزی فلورانس، موزه آکروپلیس آتن، موزه لوور پاریس، موزه هنرهای مدرن نیویورک، موزه ریکس آمستردام، موزه تیت مدرن لندن، موزه پرادو مادرید، موزه ملی مردم‌شناسی مکزیک، موزه بریتانیا انگلیس و موزه واتیکان ایتالیا می‌شود.
    معروف‌ترین موزه‌های جهان در کدام کشورها هستند؟
    فرانسه، ایتالیا و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که تعدادی از معروف‌ترین موزه‌های دنیا در آن‌جا واقع شده‌اند.
    ندا علیخانی ندا علیخانی
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,690
    پاریس

    تور فرانسه (پاریس)

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    مادرید، بارسلونا

    تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,790

    بنر تورهای اروپا

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}