پارک گوئل، ترکیبی جذاب از معماری و طبیعتی زیبا در اسپانیا

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/7/2
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

پارک گوئل به عنوان یکی از مهم ترین جاهای دیدنی بارسلونا، ترکیبی شگفت انگیز از معماری آنتونی گائودی و طبیعت زیبای این شهر است.

تور اروپا

پارک گوئل در قلب شهر بارسلونا بر روی تپه‌هایی با چشم‌اندازی زیبا از این شهر واقع شده است. پارکی با چیدمانی خاص از سرامیک‌های رنگی که به‌عنوان یکی از پارک‌های عمومی شهر بارسلون، شهرتی جهانی دارد. فضایی که شاهکار معمار برجسته، آنتونی گائودی، محسوب می‌شود. در ابتدا تصمیم بر آن بود که گوئل پارکی برای سکونت خانواده‌های اعیانی شهر باشد ولی سرانجام به یک پارک عمومی تبدیل شد. به‌دلیل شهرت جهانی پارک گوئل در دنیا، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای گردشگرانی است که با تور اسپانیا به شهر بارسلونا سفر می‌کنند. در این مقاله، برای کاوش در یکی از خاص‌ترین آثار هنری گائودی با ایوار همراه شوید.

فهرست مطالب

پارک گوئل کجاست؟

پارک زیبای گوئل در منطقه «گراسیا» (Gràcia) بارسلونا و بر روی تپه کارمل واقع شده است.

چگونه به پارک گوئل برویم؟

برای رفتن به این پارک می‌توانید از خط ۳ گرین لاین ایستگاه مترو Vallcarca یا Lesseps که نزدیک‌ترین خطوط مترو به این منطقه هستند، استفاده کنید. از هر کدام از این دو ایستگاه که استفاده کنید، پس از پیاده‌شدن از مترو باید مسیری حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه را پیاده‌روی کنید. همچنین می‌توانید از خطوط اتوبوسی که مقصدشان اطراف پارک است هم استفاده کنید.

موقعیت جغرافیایی و مسیر رسیدن به پارک گوئل

خطوط H6 و D4O از ایستگاه Travessera de Dalt از جمله خطوط اتوبوس‌رانی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای رفتن به این محل استفاده کنید. این اتوبوس‌ها در نزدیکی پارک توقف می‌کنند؛ از آن‌جا به بعد به‌صورت پیاده حدود ۱۰ دقیقه تا مقصد فاصله دارید. یک سرویس شاتل با نام Bus Güell هم برای رفتن به این پارک طراحی شده است که از ایستگاه مترو «آلفونز» (Alfons) حرکت می‌کند. برای تهیه بلیط این سرویس می‌توانید به وب‌سایت رسمی پارک محبوب گوئل مراجعه کنید.

موقعیت جغرافیایی و مسیر رسیدن به پارک گوئل

تاریخچه پارک گوئل

پروژه طراحی و ساخت پارک گوئل (Park Güell) به سال ۱۹۰۰ بازمی‌گردد. در آن زمان صنعت‌گری ثروتمند به نام «کنت گوئل» زمینی وسیع را در قلب شهر بارسلونا خریداری کرد و تصمیم گرفت آن را به یک شهرک زیبا تبدیل کند. ایده اولیه، ایجاد محله‌ای کوچک با باغ‌هایی زیبا و فضایی سرسبز در کنار چندین ساختمان برای سکونت خانواده‌های ثروتمند شهر بود. ایده‌ای که با الهام از جنبش «باغ‌شهر انگلیسی» شکل گرفت. گوئل برای به ثمر نشاندن این پروژه «آنتونی گائودی» (Antoni Gaudí) را انتخاب کرد؛ معمار توانمندی که سابقه کار با گوئل را داشت و آثار موفقی در کارنامه هنری وی وجود دارد.

تاریخچه پارک گوئل

زمین پارک گوئل در بارسلونا بر روی تپه کارمل (Carmell Hill) مشرف به شهر قرار گرفته است. گائودی ایده‌های بلندپروازانه و نوآورانه‌ای برای طراحی و اجرای این پارک در نظر داشت. او به دنبال ایجاد ترکیبی منحصربه‌فرد از باغ‌ها و ساختمانی‌هایی با چشم‌اندازی زیبا از شهر بود. با وجود طراحی‌های خاصی که در ایجاد این پارک به چشم می‌خورد، هیچ خریداری راضی به خرید هیچ یک از ساختمان‌های آن نشد و در نهایت، شکست پروژه را به دنبال داشت. به همین دلیل، پروژه گوئل در سال ۱۹۱۴ نیمه‌کاره باقی ماند.

به‌خاطر زیبایی‌های بصری پارک گوئل، در سال ۱۹۲۲ مسئولین شهر بارسلون این ملک را خریداری و آن را تبدیل به پارک عمومی کردند. معماری خیره‌کننده در کنار چشم‌انداز پانوراما از شهر و باغ‌های زیبای این پارک، در مدتی کوتاه آن را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌ های گردشگری بارسلونا تبدیل کرد. در سال ۱۹۸۴ هم سازمان یونسکو این پارک را به‌دلیل وجود آثار هنری زیبای آنتونی گائودی، در فهرست میراث جهانی قرار داد.

تاریخچه پارک گوئل

گشتی در میان جاهای دیدنی و امکانات پارک گوئل

بازدید از پارک گوئل بارسلون، سفری به‌یادماندنی به دنیایی از هنر معماری و طبیعتی زیبا است. در این پارک ساختمان‌هایی با معماری دیدنی، آثار هنری گائودی، جاذبه‌های نمادین و مجسمه‌های مختلف در کنار چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از شهر بارسلون در انتظار شماست. در ادامه با بخش‌های مختلف پارک جذاب گوئل آشنا می‌شویم:

گشتی در میان جاهای دیدنی و امکانات پارک گوئل

۱. ورودی اصلی پارک

در قسمت ورودی اصلی پارک، پلکانی قرار گرفته که در ادامه مسیر خود به دو پلکان مشابه تقسیم می‌شود. در میان این دو پلکان یک مجسمه اژدهای رنگارنگ به انتظار شما نشسته است. مجسمه‌ای که با خرده موزاییک‌های مختلف و رنگی طراحی شده است.

ورودی اصلی پارک

این اژدها که طولی بیش از ۳ متر دارد، نمادی از ملیت کاتالان‌ها در اسپانیا بوده که می‌تواند سوژه‌ای برای عکس‌های اینستاگرامی باشد. در سمت راست ورودی اصلی پارک بخشی قرار گفته که می‌توانید نقشه راهنمای این فضا و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید و همچنین درباره تاریخچه شگفتی‌های معماری گائودی بیاموزید.

ورودی اصلی پارک

۲. موزه خانه گائودی

یکی از ساختمان‌های پارک گوئل محل زندگی آنتونی گائودی بود که از سال ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۵ در آن‌جا سکونت داشت؛ خانه‌ای که با سبک معماری خاص گائودی طراحی و اجرا شد. در ابتدا هدف از ساخت این خانه، فروش آن به ثروتمندان بود؛ اما هرگز فروش نرفت و در نهایت گائودی آن را به‌عنوان مکانی برای زندگی خود انتخاب کرد.

پس از مرگ گائودی، در سال ۱۹۶۳ مسئولین بارسلون این خانه را خریده و آن را به موزه‌ای برای بازدید عموم تبدیل کردند. در این موزه‌، زندگی گائودی به نمایش گذاشته شده است؛ ساختمانی که از دو طبقه و یک زیرزمین تشکیل شده و در آن مبلمان، لوازم شخصی، اتاق خواب و دفتر کار گائودی در معرض دید عموم قرار گرفته است. بازدید از این موزه فرصتی برای آشنایی با سبک معماری منحصربه‌فرد گائودی و همچنین توجه او به جزئیات و توانایی بالای او در ترکیب هنر سنتی و مدرن است. برای بازدید از موزه خانه گائودی باید بلیط جداگانه تهیه کنید.

موزه خانه گائودی

۳. اتاق هایپوستایل

پس از موزه خانه گائودی، به اتاق هایپوستایل (Hypostyle Room) بروید و به تماشای بخشی دیگر از هنر معماری گائودی بنشینید. هایپوستایل، سبک معماری خاص این معمار برجسته، ترکیبی جذاب از دنیای معماری و طبیعت است. سقف این اتاق سوار بر ۸۶ ستون سنگی است. استفاده از سبک هایپوستایل در ابتدا به هدف ایجاد یک بازار داغ برای ثروتمندان و مالکان ساختمان‌های پارک گوئل طراحی شد. گائودی ستون‌های بیرونی این اتاق را با الهام از طبیعت، به‌شکل تنه‌های درختی درهم‌تنیده طراحی و اجرا کرد.

اتاق هایپوستایل

۴. میدان طبیعت

در قسمت بالای اتاق هایپوستایل، میدان طبیعت واقع شده است. میدانی با منظره‌ای نفس‌گیر از شهر بارسلونا و دریای مدیترانه که یکی از بهترین فضاهای پارک برای استراحت و ثبت عکس‌های یادگاری است. در ابتدا هدف از طراحی این میدان، ساخت یک آمفی‌تئاتر روباز بود؛ اما در حال حاضر به فضایی برای استراحت و برپایی غرفه‌های فروش تبدیل شده است.

میدان طبیعت

۵. باغ های پارک گوئل

وجود باغ‌های متنوع و سرسبز یکی از مهم‌ترین ایده‌های گائودی برای اجرای پروژه پارک دیدنی گوئل بود. از این رو، در بخش‌هایی از این فضا باغ‌هایی تزئین‌شده با انواع گیاهان محلی مدیترانه‌ای را می‌بینید که فضایی آرام برای استراحت و لمس لحظاتی آرامش‌بخش است. مسیرهای پوشیده از گل و پرپیچ‌وخم که در گوشه‌وکنار این پارک می‌بینید، در ابتدا با هدف ایجاد مسیری برای حرکت کالسکه‌های ثروتمندان ایجاد شد. پیاده‌روهایی که با خلاقیت‌های گائودی، ترکیبی تماشایی از معماری و طبیعت را به تصویر می‌کشد.

باغ های پارک گوئل

۶. لانه پرندگان

لانه پرنده نام مسیری در پارک زیبای گوئل است که به‌خاطر اندازه کوچکی که دارد، این نام را برای آن انتخاب کردند. لانه پرنده که یکی از بخش‌های جالب پارک محسوب می‌شود، خانه خانواده گائودی بوده که از آن به‌عنوان مدرسه هم استفاده می‌شده است.

لانه پرندگان

۷. باغ‌های اتریشی

در دهه ۱۹۷۰ میلادی از طرف کشور اتریش درختانی به پارک گوئل در شهر بارسلون اهدا شد. به همین دلیل، این باغ به احترام کشور اتریش نام‌گذاری شده و مملو از گل‌ها و گیاهان متنوع است. این باغ در نزدیکی لانه پرنده قرار دارد. 

باغ های اتریشی

۸. برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری

پارک زیبای گوئل که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بارسلونا است، یکی از مراکز فرهنگی هنری این شهر هم محسوب می‌شود. از این رو، به مناسبت‌های مختلف و در طول سال میزبان کنسرت، اجراهای زنده، نمایشگاه‌های هنری و کارگاه‌های آموزشی است. برای اطلاع دقیق از جزئیات و زمان برگزاری هر کدام از رویدادهای این محل می‌توانید به وب‌سایت رسمی پارک مراجعه کنید.

برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری

۹. فروشگاه سوغاتی

در انتها می‌توانید با توقفی در فروشگاه سوغاتی‌‌فروشی که در نزدیکی ورودی پارک واقع شده است، سوغاتی‌هایی مانند کتاب، کارت پستال، مجسمه و آثار هنری که با الهام از هنر گائودی طراحی شده‌اند، را خریداری کنید.

فروشگاه سوغاتی

بهترین زمان بازدید از پارک گوئل

اگرچه پارک دیدنی گوئل در تمام روزهای سال انتخاب خوبی برای گشت‌وگذار است؛ اما در فصل بهار، ماه مارس تا می (ماه اسفند تا اردیبهشت) و همچنین فصل پاییز در ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (ماه شهریور تا آبان) چهره‌ی تماشایی دارد. فصل بهار با شکوفه‌های بهاری و فصل پاییز با درختانی با شاخ‌وبرگ‌های نارنجی دیدنی می‌شود. در این فصل‌ها تعداد گردشگران حاضر در شهر بارسلون هم نسبت به سایر فصول کمتر است.

بهترین زمان بازدید از پارک گوئل

فصل تابستان در ماه‌های ژوئن تا آگوست (ماه خرداد تا مرداد) یکی از شلوغ‌ترین زمان‌ها برای بازدید از این پارک است. هوا گرم و شهر مملو از گردشگر بوده و صبح‌ها با آب‌وهوایی مطبوع زمان بهتری برای بازدید از پارک است. اگر فصل زمستان و ماه‌های دسامبر تا فوریه (ماه آذر تا بهمن)‌ را برای سفر به اسپانیا انتخاب می‌کنید، می‌توانید از پارک گوئل هم بازدید کنید. زمستان در مقایسه با سایر فصل‌ها خلوت‌تر و هوا خنک و بارانی است؛ همچنین برخی از امکانات و جاهای دیدنی پارک زیبای گوئل ساعات مشخصی از روز در زمستان باز هستند.

بهترین زمان بازدید از پارک گوئل

هزینه بلیط و مدت‌زمان لازم برای بازدید از پارک گوئل

پارک دیدنی گوئل از چندین ورودی تشکیل شده است. هزینه بلیط ورودی این پارک برای بزرگسالان تا سنین کمتر از ۶۵ سال ۱۰ یورو است. بلیط برای بزرگسالان بیشتر از ۶۵ سال ۷ یورو، برای کودکان زیر ۶ سال رایگان و برای کودکان و نوجوانان رده سنی ۷ تا ۱۲ سال هم ۷ یورو است. به‌طور معمول برای بازدید از پارک جادویی گوئل در قلب بارسلون، ۱ ساعت تا نهایت نصف روز زمانی کافی است. اکثر افراد ۲ تا ۳ ساعت را در این پارک سپری می‌کنند؛ در این مدت می‌توانید از اغلب جاهای دیدنی مانند موزه، باغ‌ها، میدان طبیعت، خانه گائودی و اتاق هایپواستایل دیدن کنید.

هزینه بلیت و مدت زمان لازم برای بازدید از پارک گوئل

نکات مهم برای بازدید از پارک گوئل

  • بلیط ورودی را به‌صورت آنلاین تهیه کنید؛ پارک جادویی گوئل یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بارسلونا محسوب می‌شود و به همین دلیل، همواره مملو از گردشگر است. امکان تهیه بلیط ورودی به‌صورت حضوری و در باجه‌های نزدیک به پارک فراهم بوده، اما صف‌های خرید بلیط طولانی است؛ بنابراین، بهتر است از قبل به‌صورت آنلاین بلیط خود را تهیه کنید.
  • صبح زود برای بازدید بروید: این پارک معمولا در ساعات ظهر و بعدازظهر شلوغ‌تر است. اگر می‌خواهید از شلوغی‌ها در امان بمانید، صبح زود زمان بهتری برای بازدید است. در فصل تابستان هم صبح‌ها هوای نسبتا خنک و مطبوعی بر شهر حاکم است و بازدید از پارک را لذت‌بخش‌تر می‌کند.
  • کفش‌های راحت بپوشید: پارک زیبای گوئل بر روی تپه‌ها واقع شده است و به همین خاطر، برای رفتن به آن‌جا باید مسیر سربالایی را پیاده‌روی کنید. از سوی دیگر، برای بازدید از پارک هم راه زیادی را باید پیاده‌روی کنید؛ بنابراین، پوشیدن کفش‌های راحت انتخاب بهتری برای این بازدید است.
  • از موزه گائودی دیدن کنید: موزه گائودی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این پارک است. فضایی که زندگی و ویژگی‌های شخصیتی گائودی را به تصویر می‌کشد. به یاد داشته باشید، برای بازدید از این موزه باید بلیط جداگانه تهیه کنید.
  • با خود خوراکی ببرید: پارک گوئل همه روزه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ شب باز است. هزینه غذا و نوشیدنی در پارک کمی گران بوده و توصیه می‌شود در صورت نیاز، کمی خوراکی به همراه داشته باشید.
  • سبک سفر کنید: مسیر رسیدن به پارک هنری گوئل شیب تندی دارد و در پارک هم باید مسیرهای متعددی را پیاده‌روی کنید؛ بنابراین، کیف کوچک و سبکی همراه خود ببرید. یادتان نرود دوربین و وسایل عکس‌برداری همراه داشته باشید؛ این پارک یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری بارسلونا بوده و می‌توانید تصاویر زیبایی را در آن ثبت کنید.

نکات مهم برای بازدید از پارک گوئل

پرسش‌های متداول

پارک گوئل بارسلونا کجاست؟
پارک گوئل در منطقه گراسیا بارسلون و بر روی تپه‌های کارمل مشرف به این شهر واقع شده است.
بهترین زمان بازدید از پارک گوئل چه زمانی است؟
فصل بهار و ماه‌های اسفند تا اردیبهشت و همچنین فصل پاییز در ماه‌های شهریور تا آبان به‌خاطر کاهش تعداد گردشگران و همچنین آب‌وهوای مطبوع زمان مناسبی برای بازدید از پارک گوئل بارسلونا است.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}