بهترین غذاهای روسی که باید امتحان کنید!

    معصومه ریحانی
    • معصومه ریحانی
    • 1403/7/24
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    بهترین غذاهای روسیه با ترکیبی از سبزیجات تازه، گوشت های لذیذ و ادویه های خوش عطر، تجربه ای فراموش نشدنی از طعم را برایتان رقم می زنند.

    تور اروپا

    اگرچه روسیه ممکن است در ابتدا به‌ عنوان یک مقصد غذایی شناخته نشود، اما تنوع و غنای غذاهای سنتی آن می‌تواند هر گردشگری را شگفت‌زده کند. آشپزی روسیه که تحت تأثیر فرهنگ‌های اروپایی، آسیایی و خاورمیانه‌ای قرار گرفته است، از طیف گسترده‌ای از طعم‌ها و ترکیبات برخوردار است. بسیاری از غذاهای سنتی روسی بر پایه سبزیجات و گندم بوده و به‌ صورت سوپ، آش و غذاهای پر شده تهیه می‌شوند. در ادامه ۱۷ مورد از بهترین غذاهای روسیه را به شما معرفی می‌کنیم که همه آن‌ها ارزش امتحان کردن را دارند. پس اگر شما نیز قصد سفر با تور روسیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً چند مورد از این غذاها را امتحان کنید.

    لیست بهترین غذاهای روسیه

    ۱. سوپ بورشت

    بورشت (Borscht) سوپی با منشأ اوکراینی است که به‌سرعت در آشپزی روسی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. رنگ قرمز مشخص این سوپ ناشی از چغندر است که ماده اصلی آن به شمار می‌آید. بورشت به‌دلیل طعم غنی و ترکیبات متنوعی از گوشت و سبزیجات، از جمله کلم، هویج، پیاز و سیب‌زمینی، به یکی از محبوب‌ترین غذاهای اروپای شرقی تبدیل شده است. این سوپ را می‌توان هم گرم و هم سرد مصرف کرد و معمولاً با خامه ترش تزیین می‌شود.

     سوپ بورش؛ سوپی تهیه شده از چغندر

    ۲. سوپ شیچی

    شچی (Shchi) نوعی سوپ سنتی است که با استفاده از کلم تازه یا تخمیرشده (Sauerkraut) تهیه می‌شود. این سوپ که از جمله غذاهای محبوب در برخی فرهنگ‌هاست، بیشتر اوقات با افزودن موادی مانند سیب‌زمینی، هویج، پیاز و در برخی موارد گوشت مرغ، طعم‌دار می‌شود. سوپی که با استفاده از کلم تخمیرشده تهیه شود، شچی ترش (Sour Shchi) نامیده می‌شود.

    وپ کلم شیچی؛ سوپی ترش و شیرین برای انواع ذائقه ها

    ۳. سوپ سولیانکا

    سولیانکا (Solyanka) نوعی سوپ غلیظ و سیرکننده است که به‌عنوان یک وعده غذایی کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سوپ با ترکیبی از انواع گوشت از جمله سوسیس، بیکن، ژامبون و گوشت گاو و همچنین سبزیجاتی مانند کلم، هویج، پیاز و سیب‌زمینی تهیه می‌شود. افزودن خیارشور خردشده و تزئین با یک برش لیمو ترش، طعم ترش و مطبوعی به این سوپ می‌بخشد. در برخی از دستور پخت‌ها، از ماهی و خیارشور نیز استفاده می‌شود.

    سولیانکا؛ ترکیبی از طعم تندی و ترشی

    ۴. سوپ اوکا

    سوپ اوکا (Ukha) نوعی سوپ ماهی است که با آبگوشتی شفاف تهیه می‌شود. این سوپ که در برخی از فرهنگ‌ها به‌عنوان یک غذای سنتی شناخته می‌شود، می‌تواند با انواع مختلفی از ماهی از جمله کپور دریایی (Bream)، گربه ماهی (Wels Catfish)، پایک شمالی (Northern Pike) و روف (Ruffe) تهیه شود. سایر مواد تشکیل‌دهنده این سوپ مشابه سوپ مرغ بوده و شامل سبزیجات ریشه‌ای، جعفری، پیازچه و شوید می‌باشد.

    اوخا؛ سوپ ماهی رقیق

    ۵. پیروزکی

    پیروزکی (Pirozhki) (به نام‌های دیگر پیروژکی یا پیریژکی نیز شناخته می‌شود.) نوعی شیرینی یا پای کوچک است که معمولاً با خمیر پف‌دار تهیه می‌شود و با مواد مختلفی مانند سیب‌زمینی، گوشت، کلم یا پنیر پر می‌شود. این خوراکی خوشمزه که ریشه در آشپزی روسیه و اوکراین دارد، به‌دلیل طعم لذیذ و تنوع مواد پرکننده آن، محبوبیت فراوانی دارد.

    پیروزکی؛ شیرینی پفدار پخته شده

    ۶. پلمنی

    پلمنی (Pelmeni) به‌عنوان یکی از غذاهای ملی روسیه، از اهمیت ویژه‌ای در فرهنگ غذایی این کشور برخوردار است. این نوع کوفته که از گوشت چرخ‌کرده و خمیری نازک و شبیه ماکارونی تهیه می‌شود، به‌روش‌های مختلفی سرو می‌شود. پلمنی را می‌توان به‌صورت آب‌پز همراه با کره و خامه ترش، یا در سوپ میل کرد. این غذا در میان مردم روسیه و سایر کشورهای اروپای شرقی طرف‌داران بسیاری دارد.

     پلمنی؛ غذای ملی روسیه

    ۷. بلینی

    بلینی (Blini) نوعی نان مسطح و نازک است که از آرد گندم تهیه شده و به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی روسیه شناخته می‌شود. بلینی را معمولاً با مواد مختلفی مانند مربا، پنیر، خامه ترش، خاویار و یا مواد شیرین مانند شکلات سرو می‌کنند. این غذا به‌دلیل طعم دلپذیر و تنوع در مواد پرکننده، محبوبیت فراوانی دارد. جشن ماسلنیتسا که در روسیه برگزار می‌شود، به‌عنوان جشن بزرگ‌داشت پایان زمستان و آغاز بهار، با سرو بلینی همراه است.

    بلینی؛ پنکیک گندم رول شده

    ۸. شیشلیک

    شیشلیک (Shashlyk)، نوعی کباب است که منشأ آن به مناطق قفقاز بازمی‌گردد. این غذا که در آشپزی روسی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، با استفاده از گوشت مکعبی شکل و سبزیجات تهیه می‌شود و معمولاً بر روی سیخ کباب طبخ می‌شود. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که در قرن نوزدهم، قبایل ساکن در مناطق کوهستانی قفقاز، این کباب را به‌روش سنتی بر روی آتش تهیه می‌کرده‌اند.

    شیشلیک؛ همان شیشلیک ایرانی

    ۹. بیف استروگانوف

    بیف استراگانف (Beef Stroganoff) یک غذای کلاسیک روسی است که از نوارهای نازک گوشت گوساله سرخ‌شده در سس خامه‌ای تهیه می‌شود. در تهیه این غذا از قارچ یا گوجه‌فرنگی نیز استفاده می‌شود. بیف استراگانف معمولاً همراه با برنج، نودل یا سیب‌زمینی سرو می‌گردد. با وجود تغییرات و تنوع در روش‌های تهیه، ریشه‌های تاریخی این غذا به اواسط قرن نوزدهم در روسیه بازمی‌گردد.

    بیف استروگانوف؛ از قدیمی ترین غذاهای مشهور روسی 

    ۱۰. ایکرا

    ایکرا یا همان خاویار (Caviar یا Ikra)، محصولی لوکس و پرطرف‌دار در روسیه است که از تخم ماهی‌های خاویاری تهیه می‌شود. این محصول طعمی شور و کمی تند دارد و معمولاً به‌عنوان پیش‌غذا، بر روی نان تیره و ترد یا بلینی (نوعی نان مسطح روسی که بالاتر به آن اشاره کردیم) سرو می‌شود. همچنین، مصرف خاویار بر روی نان کره‌ای نیز در فرهنگ غذایی روسیه رواج دارد.

    ایکرا؛ طعم عجیب خاویار با برنج

    ۱۱. اسمتانا

    اسمتانا (Smetana) نوعی خامه ترش تازه است که بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از غذاهای سنتی روسی به شمار می‌آید. این خامه با طعم ترش و بافت نرم خود، به‌عنوان چاشنی در انواع خوراک‌ها از جمله کرپ، سوپ و حتی برخی دسرها استفاده می‌شود. ویژگی منحصربه‌فرد اسمتانا این است که هنگام افزودن به غذاهای گرم، به‌راحتی ذوب شده و طعمی دلپذیر به غذا می‌بخشد. نمونه برجسته استفاده از آن را می‌توان در بیف استراگانف مشاهده کرد، جایی که این خامه، سس غذا را غنی و لطیف می‌کند.

     اسمتانا؛ استفاده از سنت اروپای شرقی

    ۱۲. سالاد روسی

    سالاد روسی (Russian Salad) همان سالاد الویه‌ای است که در ایران هم طرف‌داران زیادی دارد؛ ولی نسخه روسی و اصیل این سالاد، تجربه‌ای متفاوت از طعم را به شما ارائه می دهد. برخلاف روش تهیه ایرانی، نسخه روسی آن با مقدار کمی مایونز سبک‌تر و تردتر تهیه می‌شود. در مسکو هم این سالاد با نام «سالاد الویه» شناخته می‌شود، چراکه در اواسط دهه ۱۸۰۰، سرآشپزی به نام «Lucien Olivier» دستور تهیه مخفی آن را ابداع کرد. سالاد روسی بسته به شرایط، هم به‌عنوان یک وعده اصلی و هم به‌صورت مکمل در کنار سایر غذاها سرو می‌شود.

    سالاد روسی

    ۱۳.ماهی آزاد دودی و شاه ماهی شور

    ماهی‌های دودی و آب‌شور (Smoked Salmon) نقش مهمی در آشپزی روسی دارند و با مهارت خاصی آماده می‌شوند. در بسیاری از منوها می‌توانید ماهی آزاد دودی یا ترش را پیدا کنید که هم به‌تنهایی به‌عنوان یک غذا و هم همراه با پنکیک‌های سنتی سرو می‌شود.

    از سوی دیگر، شاه‌ماهی شور جایگاه ویژه‌ای در سالادهای روسی دارد. یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها، سالادی است که به‌طور محاوره‌ای «شوبا» نامیده می‌شود. در این سالاد، شاه‌ماهی شور با لایه‌هایی از پیاز، چغندر، سبزیجات پخته رنده‌شده و سس مایونز پوشانده شده و طعمی دلپذیر و ماندگار ایجاد می‌کند.

    ماهی آزاد دودی و شاه ماهی شور

    ۱۴. بستنی موروژنوئه

    روس‌ها علاقه خاصی به بستنی دارند، و موروژنوئه (Morozhenoe) یکی از محبوب‌ترین انواع آن است. این بستنی را می‌توانید به‌راحتی در بیشتر رستوران‌ها و کافه‌های روسیه پیدا کنید و از طعم‌های متنوع آن همراه با ترکیباتی مثل آجیل و شکلات لذت ببرید. برخلاف بستنی‌های سنتی در کشورهای غربی، موروژنوئه با استفاده از شیر تازه و مقدار بیشتری یخ نسبت به لبنیات تهیه می‌شود، که به آن بافتی سبک‌تر و طعمی خنک‌تر می‌بخشد. این نوع بستنی به دلیل مواد اولیه باکیفیت و فرآیند تهیه منحصربه‌فرد، تجربه‌ای متفاوت از طعم‌های معمول ارائه می‌دهد.

    موروژنوئه؛ بهترین بستنی روسی

    ۱۵. پاشکا

    پاشکا (Pashka) یکی از محبوب‌ترین دسرهای روسی است که معمولاً در جشن‌های مذهبی، به‌ویژه عید پاک، سرو می‌شود. این دسر سنتی از نوعی پنیر کوتیج تهیه می‌گردد و بخشی مهم از سفره عید پاک روس‌ها به شمار می‌آید. پاشکا به شکل هرمی یا گنبدی قالب‌گیری شده و با نمادهای مذهبی مانند حروف «ХВ» (مخفف عبارت «مسیح برخاسته است» به روسی) تزئین می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده آن شامل پنیر تازه، خامه، شکر، و گاهی میوه‌های خشک و آجیل است. این دسر علاوه بر طعم لذیذ، به‌عنوان نمادی از برکت و فراوانی در مراسم عید پاک استفاده می‌شود.

     پاشکا؛ پنیر سنتی روسی برای مراسم‌ها

    ۱۶.ژولین قارچ

    ژولین قارچ (Mushroom Julienne) یکی از پیش‌غذاهای داغ و محبوب روسی است که طعمی شبیه به استروگانف دارد، اما بدون گوشت! این خوراک با الهام از آشپزی فرانسوی تهیه شده و به لطف استفاده از مواد در دسترس روسی، تقریباً در همه منوهای رستوران‌های محلی پیدا می‌شود.

    برای تهیه این غذا، قارچ خردشده را با خامه ترش و پنیر ترکیب کرده و در یک ظرف مخصوص فلزی یا سفالی می‌پزند. این ترکیب باید به حدی سرخ یا بریان شود که روی آن طلایی و برشته شود. ژولین قارچ با بافتی خامه‌ای و طعمی غنی، گزینه‌ای عالی برای دوست‌داران غذاهای گیاهی است و هم به‌عنوان پیش‌غذا و هم میان‌وعده‌ای لذیذ در کنار نان سرو می‌شود.

    ژولین قارچ

    ۱۷.کیک عسلی

    کیک عسلی (Honeycake)، که در روسیه با نام مدوویک (Medovik) شناخته می‌شود، یکی از دسرهای محبوب و سنتی این کشور است. این کیک شامل لایه‌های نازک و متعدد از کیک اسفنجی عسل است که با کرمی شیرین یا ترش پر می‌شوند. لایه‌های کیک که می‌توانند بین ۵ تا ۱۵ لایه باشند، یکی پس از دیگری روی هم چیده شده و با پودر کیک یا آجیل تزئین می‌شوند.

    راز طعم لطیف این کیک، استراحت آن برای یک شب است که به کیک اجازه می‌دهد تا رطوبت کرم را جذب کرده و بافتی نرم و دلچسب پیدا کند. نتیجه نهایی، دسری سبک با طعمی غنی از عسل و خامه است که در هر لقمه، ترکیبی از شیرینی و طراوت را ارائه می‌دهد.

    کیک عسلی روسیه

    پرسش‌های متداول

    بهترین غذاهای روسیه کدام است؟
    بهترین غذاهای روسیه شامل سوپ بورشت، سوپ شیچی،‌سوپ سولیانکا، سوپ اوکا، پیروزکی، پلمنی، بلینی، شیشلیک، بیف استروگانوف، ایکرا، اسمتانا و سالاد الویه می‌شود.
    غذای ملی روسیه چیست؟
    پلمنی غذای ملی روسیه محسوب می‌شود که برای تهیه آن، خمیر نازکی را دور گوشت چرخ کرده پیچیده و آن را شکل کوفته در می‌آورند که به روش‌های مختلفی سرو می‌شود.
    معصومه ریحانی معصومه ریحانی
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,690
    پاریس

    تور فرانسه (پاریس)

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    مادرید، بارسلونا

    تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,790

    بنر تورهای اروپا

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}