هرچیزی که باید درباره جشن روز مردگان مکزیک بدانید!

فاطمه روستا
  • فاطمه روستا
  • 1403/5/14
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

جشن روز مردگان مکزیک در سراسر آمریکای لاتین و به خصوص در مکزیک اهمیت زیادی دارد و بسیاری از مردم از ماه ها قبل، منتظر برگزاری آن هستند.

تور اروپا

جشن روز مردگان مکزیک (El Día de Muertos) یا روز مردگان (Day of the Dead) یکی از جشن‌های بسیار مهم در آمریکای لاتین و مکزیک است که هر ساله در آغاز ماه نوامبر (روزهای بین ۳۱ اکتبر تا ۲ نوامبر) در سراسر کشورهای آمریکای لاتین برگزار می‌شود. مهمترین کشوری که این جشن را به طور خیلی گسترده‌تر و مهم‌تر برگزار می‌کند، کشور مکزیک است که ما در این مطلب، قصد داریم به بررسی این کشور بپردازیم. اگرچه خیلی راحت است که بدانیم چگونه مردم جشن روز مردگان را در کشور مکزیک جشن می‌گیرند، اما مطمئناً تجربه کردن این جشن می‌تواند هیجان خیلی بیشتری داشته باشد. در ادامه متوجه خواهید شد که مردم در روز جشن مردگان مکزیک چه کارهایی انجام می‌دهند و چگونه این جشن را برگزار می‌کنند.

فهرست مطالب

جشن روز مردگان مکزیک چیست؟

در مراسم جشن روز مردگان مکزیک، خانواده‌ها گرد یکدیگر جمع می‌شوند و لباس‌های عجیب و غریب می‌پوشند، غذاهای خوشمزه‌ای پخته و با یکدیگر به می‌خورند و یاد و خاطره عزیزان و دوستان فوت شده و از دست رفته خود را گرامی می‌دارند.

جشن روز مردگان

اما تصور نکنید که این یک مراسم غم انگیز و ناراحت‌کننده باشد، برعکس، آن‌ها فستیوالی از رنگ‌ها برپا می‌کنند و زندگی درگذشتگان را پاس می‌دارند و جشن می‌گیرند. مکزیکی‌ها در این روز به قبرستان‌ها سر می‌زنند، قبرها را تزئین می‌کنند و در کنار اعضای خانواده و دوستان درگذشته‌ی خود وقت می‌گذرانند. باور برگزارکنندگان روز مردگان این است که ارواح برای یک روز به جهان باز می‌گردند تا در کنار خانواده‌شان باشند.

جشن روز مردگان مکزیک چیست؟

تاریخچه جشن روز مردگان مکزیک

جشن روز مردگان مکزیک که قدمت آن به نسل‌های بسیار دور آمریکای لاتین باز می‌گردد، از دیرباز تاکنون ادامه داشته است و به یکی از مهمترین تعطیلات رسمی در تقویم ملی کشور مکزیک تبدیل شده است. 

در دوره‌ی پیش از ورود اسپانیایی‌ها، مردگان در نزدیکی خانه‌ و عموماً در آرامگاهی زیر ایوان مرکزی، به خاک سپرده می‌شدند و تأکید زیادی بر حفظ ارتباط با اجداد درگذشته وجود داشت؛ چرا که تصور می‌شد در جای دیگری به زندگی ادامه می‌دهند. با ورود اسپانیولی‌ها و کاتولیک‌ها، برگزاری «روز قدیسان» و «استغاثه ارواح» با باورهای مکزیکی‌ها از قبل ترکیب شد و جشن به صورتی شکل گرفت که امروزه شاهد آن هستیم. گفته می‌شود ارواح نوزادان و کودکان فوت شده که به آن‌ها فرشته‌های کوچک می‌گویند، در نیمه شب ۳۱ اکتبر می‌آیند و یک روز کامل را با خانواده خود سپری می‌کنند و بعد می‌روند. ارواح بزرگسالان نیز در روز بعد می‌آیند.

تاریخچه جشن روز مردگان مکزیک

مردم جشن روز مردگان مکزیک را چگونه برگزار می کنند؟

ممکن است کارهایی که برخی از خانواده‌های مکزیکی در این جشن انجام می‌دهند با برخی خانواده‌های دیگر فرق داشته باشد. این موضوع تا حد خیلی زیادی به سنت و فرهنگ خانواده‌ها بستگی دارد. با این حال، مهمترین ویژگی مشترک همه خانواده‌ها در این جشن این است که همه آنها جشن روز مردگان را در گورستان محلی خود به پایان می‌رسانند و هدایایی را برای بزرگداشت عزیزان از دست رفته خود در گورستان قرار می‌دهند.

برگزاری جشن روز مردگان مکزیک

یکی از مهمترین کارهایی که مردم در جشن روز مردگان مکزیک انجام می‌دهند، این است که چهره خود را با استفاده از رنگ و مواد آرایشی مختلف روشن می‌کنند تا چهره جمجمه زن مکزیکی که در زبان محلی با نام لا کالاورا کاترینا (به معنی اسکلت شیک یا جمجمهٔ ظریف) (La Calavera Catrina) شناخته می‌شود را نشان دهند. به علاوه، در همه خیابان‌ها نیز موسیقی زنده به گوش می‌رسد.

 لا کالاورا کاترینا

مکزیکی‌ها با خوراکی‌ها و غذاهای مورد علاقه افرادِ درگذشته، از روح آن‌ها در این روز پذیرایی می‌کنند. آن‌ها میز عشای ربانی تزئین‌شده‌ و پر زرق و برقی که «اوفرنداس» (Ofrendas) نامیده می‌شود، در خانه‌های خود درست می‌کنند و اعتقاد دارند ارواح از ماهیت و بوی غذا تغذیه می‌کنند. وقتی ارواح روانه شدند، آن‌ها غذا را با خانواده و دوستان و همسایه‌ها تقسیم می‌کنند و می‌خورند. یکی از چیزهایی که معمولاً روی میز قرار دارد، جمجمه‌ از قند بوده که نام فرد فوت شده روی آن نوشته شده است. همچنین «پن دِ مورتوس» (Pan de Muertos) نان مخصوص این فصل و گل جعفری که در این زمان از سال گل می‌دهد را می‌توان روی میز دید. در زمان‌های قدیم که مردم در خانه و نزدیک به خانواده‌ی خود به خاک سپرده می‌شدند، نیاز به میز عشای ربانی و تزئین قبر نبود. آن‌ها با هم همیشه یک‌ جا بودند. اما امروزه مردگان دور از خانه دفن می‌شوند و مکزیکی‌ها به این دلیل قبرها را آذین می‌کنند که معتقدند در این روز روح ابتدا از آن‌جا بازمی‌گردد. در برخی از روستاها در راه قبرستان تا خانه‌ها گلبرگ‌های گل می‌ریزند تا روح پس از بازگشت مسیر خود را پیدا کند. در بعضی جوامع مرسوم است که تمام شب را در قبرستان بمانند و جشن بگیرند؛ پیک نیک برپا می‌کنند، موزیک می‌نوازند و با هم گفتگو می‌کنند.

اوفرنداس

شهرهای برگزاری جشن روز مردگان مکزیک

جشن روز مردگان مکزیک در تاریخ ۲ نوامبر برگزار می‌شود. با این حال، باید بدانید که این جشن نه تنها یک روز، بلکه می‌تواند چند روز به طول بیانجامد. در سراسر کشور، همه مردم در شهرها و روستاها گرد یکدیگر می‌آیند و به سبک‌های مختلف از برگزاری این جشن لذت می‌برند.

یکی از مهمترین نمادهای جشن روز مردگان در کشور مکزیک، گل نارنجی است که از این گل و رنگ در همه آیتم‌های مختلف جشن استفاده می‌کنند. به همین دلیل تعداد زیادی از این گل‌ها را روی ساختمان‌ها و تعداد دیگری از آنها را نیز روی قبر مردگان قرار می‌دهند.این گل نارنجی در کنار نوعی جمجمه خاص که پیش تر هم درباره آن توضیح دادیم که از جمجمه لیدی کاترینا مکزیک الهام گرفته شده است، اهمیت بسیار زیادی در این جشن دارند.

شهرهای برگزاری جشن روز مردگان مکزیک

۱. جشن روز مردگان در شهر سایولیتا مکزیک

سایولیتا (Sayulita) یک شهر ساحلی آرام و کوچک است که در مدت زمان برگزاری جشن روز مردگان، به مکانی هیجان انگیز تبدیل می‌شود. چرا که در این زمان در سراسر این شهر می‌توانید رنگ‌های فوق‌العاده جذابی که نماد این روز هستند را ببینید. گل‌های موجود در این شهر، هوا را فوق‌العاده معطر می‌کنند و صدای موسیقی محلی مکزیکی نیز در کنار نسیم دریا و خیابان‌های رنگارنگ، صحنه زیبا و منحصربه فردی به وجود می‌آورند. پس اگر به دنبال یک تجربه خانوادگی و لذتبخش از جشن مردگان مکزیک می‌گردید، مطمئن باشید که شهر سایولیتا می‌تواند بهترین مقصد برای شما باشد.

جشن‌ها در این شهر در اطراف میدان اصلی شهر برگزار می‌شوند و بچه‌ها با چهره نقاشی شده به شکل هالووین مکزیکی، به خوشحالی کردن می‌پردازند. این مکان در شهر سایولیتا یکی از بهترین مکان‌هایی است که متوجه شوید مردم مکزیک جشن مردگان را به چه صورت برگزار می‌کنند. به همین ترتیب، رفتن به ساحل Los Muertos نیز می‌تواند گزینه خیلی خوبی برای شما باشد.

جشن روز مردگان در شهر سایولیتا مکزیک

۲. روز مردگان؛ جشنواره ای برای مردگان مکزیکوسیتی

مکزیکوسیتی یکی از بهترین مکان‌هایی است که شما می‌توانید یک مهمانی فوق‌العاده جذاب و خاطره انگیز از جشن روز مردگان مکزیک را مشاهده کنید. بیشتر مردم برای برگزاری این جشن از سراسر شهر و روستاهای مختلف به مکزیکوسیتی هجوم می‌آورند، لباس‌های عجیب و غریب این روز را می‌پوشند، حتی به نظر می‌رسد که بیشتر این موارد بیشتر آثار هنری باشند تا لباس‌های خیلی معمولی که به تن می‌کنند.

جشنواره روز مردگان مکزیک آنقدر مهم است که حتی یونسکو این جشن را به عنوان یکی از مهمترین ارائه دهندگان میراث فرهنگی ناملموس برای کشور مکزیک به رسمیت شناخته است. اگر به مکزیکوسیتی رفتید، حتماً از کنار میدان اصلی شهر عبور کنید تا در کنار فضای باز، از این جشن نهایت لذت را ببرید. همچنین امتحان کردن نان مکزیکی در این زمان از سال نیز می‌تواند تجربه جذابی برای شما باشد.

روز مردگان؛ جشنواره ای برای مردگان مکزیکوسیتی

۳. جشن روز مردگان در شهر کوزومل

یکی دیگر از شهرهای مکزیکی که جشن روز مردگان را به زیبایی برگزار می‌کند، شهر کوزومل است. این شهر ساحلی مکانی عالی برای خریدن کتاب‌های مختلف جذاب، خوردن غذاهای دریایی لذیذ و لذت بردن از آب و هوای گرم در فصل زمستان است و از طریق همه این موارد، تجربه ‌بی‌نظیری برای شما به ارمغان می‌آورد.

شهر ساحلی کوزومل سرشار از زیبایی‌های طبیعی است و هیجان‌های شهری را در این شهر کمتر مشاهده می‌کنید. به همین ترتیب، می‌توان انتظار داشت که جشن روز مردگان مکزیک در شهر کوزومل کمی آرام‌تر برگزار شود. در این شهر این جشن با محیط دوستانه برای خانواده‌ها برگزار شده و شما می‌توانید از رنگ‌ها، طعم‌ها و بوهای این روز نهایت لذت را ببرید.

اگر به شهر ساحلی کوزومل بروید، مطمئناً می‌بینید که مردم محلی این شهر نسبت به سایر شهرهای مکزیک جشن روز مردگان را کمی متفاوت‌تر می‌گیرند. در این شهر، در روز جشن مردگان مکزیک غذاهای سالمی سرو می‌کنند و با استفاده از جمجمه‌های مختلف، جشن را به پایان می‌رسانند.

جشن روز مردگان در شهر کوزومل

۴. رژه روز مردگان در پلایا دل کارمن

همچنین جشن روز مردگان مکزیک در شهر ساحلی زیبا و جذاب پلایا دل کارمن به زیبایی برگزار می‌شود. این شهر با شهر کناری خود، یعنی کانکون و شهر تولوم که ظاهری روستایی دارد، متفاوت است و یکی از بهترین مکان‌ها برای مسافرانی به شمار می‌آید که به دنبال اصالت و راحتی می‌گردند.

اگر شما هم از خود پرسیده‌اید که مردم در روز جشن مردگان مکزیک چگونه جشن می‌گیرند، باید بگوییم که در این روز مردم در شهر پلایا دل کارمن کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. به عنوان مثال، یکی از جذاب‌ترین کارها این است که یک دسته بسیار عظیم از مردم جمع شده و در خیابان پنجم می‌روند. این رژه منظره هیجان‌انگیز و فوق‌العاده جذابی در کنار چراغ‌ها و رنگ‌های جشن روز مردگان به وجود می‌آورد. چراکه تزیینات موجود در خیابان‌ها و همچنین افرادی که لباس‌های عجیب و غریب می‌پوشند، مانند صحنه‌های مختلفی از فیلم کوکو پیکسار را به وجود می‌آورند. این شهر یکی از بهترین مکان‌هایی است که در آن بهتر می‌توانید متوجه شوید که مردم در روز جشن مردگان مکزیک چه کارهایی انجام می‌دهند.

رژه روز مردگان در پلایا دل کارمن

تفاوت و شباهت جشن روز مردگان مکزیک و هالووین

ممکن است برخی از افراد از کشورهای دیگر این جشن را مانند نوعی هالووین خارجی بدانند، اما باید بدانید که تفاوت‌هایی بین این دو مراسم با یکدیگر وجود دارند. روز مردگان مکزیک و هالووین خصوصیات مشترکی دارند اما جشن‌های متمایزی هستند. هر دو از فرهنگ‌های باستانی نشأت گرفته‌اند و بعدتر با اعتقادات مسیحیت ترکیب شده‌اند. شباهت دیگر آن‌ها در این باور مشترک است که ارواح در یک روز از سال به جهان برمی‌گردند. رسومات هالووین نشان می‌دهد که در این جشن، ارواح شرور و نحس تصور می‌شوند و به همین دلیل کودکان تغییر قیافه می‌دهند تا آسیب نبینند در حالی‌ که در جشن روز مردگان، بستگان با شادی از ارواحی که در سال گذشته ندیده‌اند، استقبال می‌کنند. البته روز مردگان به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده است و فرهنگ‌ها و رسومات جدیدی در آن رخ می‌دهد. جشن‌های هالووین در مکزیک متداول‌تر شده‌اند و لباس‌های آن در کنار جمجمه قندی در بازار فروخته می‌شوند. در مدارس همان‌قدر که برای ساخت محراب زیبا رقابت می‌شود، بچه‌ها برای پوشیدن لباس هالووین جالب‌تر هم رقابت می‌کنند و به قاشق‌زنی هالووین می‌پردازند.

تفاوت جشن روز مردگان مکزیک و هالووین چیست؟

هدف کلی از برگزاری جشن روز مردگان مکزیک

در قسمت‌های قبل به اختصار گفتیم که یکی از مهم‌ترین اهداف از برگزاری این جشن در کشور مکزیک، این است که یاد و خاطره عزیزان از دست رفته و فوت شده را گرامی بدارند. با این حال، اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف این جشن این است که مردم به این درک برسند که زندگی همه افراد، زودگذر است و باید از لحظه لحظه عمر و زندگی خود لذت برده و آن را غنیمت شمارند. به همین دلیل این جشن اهمیت بسیار زیادی از نظر فرهنگی در کشور مکزیک دارد و همه مردم آن را پذیرفته‌اند و هیچکس آن را فراموش نمی‌کند. با برگزاری جشن روز مردگان، مردم بیشتر به عاقبت کارهای خود فکر می‌کنند و قدر یکدیگر را می‌دانند. از این رو، بیشتر مردم تغییرات زیادی در اخلاق و رفتار خود به وجود می‌آورند و زندگی را سخت نمی‌گیرند؛ بنابراین، جشن روز مردگان مکزیک از نظر فرهنگی و حتی اخلاقی، اهمیت بسیار زیادی دارد.

هدف از برگزاری جشن روز مردگان مکزیک

پرسش‌های متداول

جشن روز مردگان مکزیک چه زمانی برگزار می‌شود؟
این جشن در ماه نوامبر هر سال برگزار می‌شود و ممکن است چند روز به طول بیانجامد.
جشن روز مردگان مکزیک چیست؟
در جشن روز مردگان مکزیک، مردم با دوستان و خانواده خود گرد یکدیگر می‌آیند و غذاهای خوشمزه‌ای را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در آخر هم با رفتن به گورستان و بردن گل‌های مختلف و به خصوص گل نارنجی بر سر خاک عزیزان از دست رفته خود، یاد و خاطره آنها را گرامی می‌دارند.
فاطمه روستا فاطمه روستا
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}