مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی چقدر است؟

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/6/7
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی یکی از نکات مهم سفر است که اگر به آن بی توجهی کنید، می تواند هزینه اضافی برایتان به همراه داشته باشد.

تور اروپا

چمدان بستن یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سفرهای داخلی و خارجی است. در این میان، توجه به مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی یکی از نکات مهمی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند هزینه‌ای اضافی برایتان به همراه داشته باشد. به طور کلی طبق قوانین تمامی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی برای پروازهای خارجی میزان حمل بار با توجه به نوع بلیط پروازی، شرکت هواپیمایی، مبدا و مقصد سفر تعیین می‌شود. به همین منظور باید برای تعیین مقدار بار مجاز، پیش از تهیه بلیط، قوانین شرکت هواپیمایی مورد نظر خود را بررسی کنید. 

فهرست مطالب

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

در پروازهای خارجی میزان بار و وزن چمدان‌هایی که می‌توانید در سفر به همراه داشته باشید، با توجه به خطوط هوایی موردنظرتان، نوع کلاس پروازی و همچنین مقصد سفر متفاوت خواهد بود. با این حال، به طور کلی، حداقل و حداکثر بار مجاز برای هر مسافر در پروازهای بین‌المللی ۲۳ تا ۳۰ کیلوگرم برای کلاس پروازی عادی (اکونومی) است. این میزان برای کلاس پروازی تجاری ۴۰ کیلوگرم است.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

تمامی خطوط هواپیمایی علاوه‌بر میزان بار و وزن آن‌ها، برای اندازه چمدان‌هایی که باید پیش از پرواز تحویل قسمت بار هواپیما دهید، هم قوانینی را تعیین کرده‌اند. محدودیت اندازه چمدان برای پروازهای خارجی در مجموع ابعاد (طول + عرض + ارتفاع) در حدود ۱۵۸ سانتی‌متر است. برای اطمینان از میزان دقیق بار مجاز در پروازهای خارجی و همچنین اندازه چمدان‌های همراه، در زمان خرید بلیط هواپیما می‌توانید از آژانس هواپیمایی یا از سایت ایرلاینی که با آن سفر می‌کنید، اطلاعات لازم را کسب کنید. معمولا این اطلاعات در بخش سوالات متداول سایت نوشته شده است.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

مقدار بار مجاز دستی در پروازهای خارجی

در کنار چمدان‌های اصلی که پیش از سفر تحویل قسمت بار هواپیما می‌دهید، یک کیف دستی را می‌توانید به همراه خود به داخل  هواپیما ببرید. این کیف که «کریان» (Carry-on) هم نامیده می‌شود، باید در اندازه و وزن مشخصی باشد. محدودیت وزن و اندازه کیف یا بار دستی هم مانند چمدان‌های اصلی با توجه به شرکت خطوط هواپیمایی، نوع بلیط پروازی و مقصد سفر متفاوت است. بنابراین می‌توانید اطلاعات دقیق را از طریق وب‌سایت ایرلاین موردنظر یا آژانس‌های هواپیمایی به دست آورید.

با این حال، معمولا محدودیت وزن بار مجاز کابین هواپیما در پروازهای خارجی در محدوده ۵ تا ۱۵ کیلوگرم اعلام شده است. در میان شرکت‌های هواپیمایی فعال در ایران هم اغلب ایرلاین‌ها برای بلیط پروازی اکونومی وزن مجاز برای بار دستی را ۵ کیلوگرم و برای پروازهای تجاری ۷ کیلوگرم اعلام کرده‌اند. محدودیت اندازه کیف دستی برای قسمت کابین هواپیما با در نظر گرفتن مجموع اندازه‌های چرخ‌ها و دستگیره در حدود ۱۱۵ سانتی‌متر (۴۰*۵۵*۲۰ سانتی‌متر) در نظر گرفته شده است. کیف دستی را در قسمت محفظه بالای صندلی می‌توانید قرار دهید.

مقدار بار مجاز کابین هواپیما در پروازهای خارجی

هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی یکی از فاکتورهای مهمی است که در فرودگاه و پیش از ورود به هواپیما توسط مسئولین بررسی می‌شود. وزن بار و اندازه چمدان‌های قسمت بار و کابین اندازه‌گیری شده و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای این بخش درنظر گرفته شده است. درصورتی‌که میزان باری که در سفر به همراه خود دارید از مقدار مجاز بیشتر باشد، باید بر اساس قوانین اضافه بار به ازای هر کیلوگرم، هزینه‌ای در حدود ۱ درصد از قیمت کل بلیط مسیرتان را که خریداری کرده‌اید، پرداخت کنید.

هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی

قوانین هزینه اضافه بار برای تمامی پروازها ثابت نیست. این موضوع با توجه به نوع کلاس پروازی، شرکت هواپیمایی انتخاب‌شده و مسیر پروازی متفاوت خواهد بود. بعضی از شرکت‌های خطوط هواپیمایی مانند ایرلاین ماهان در ایران قوانین مربوط به بار مجاز و هزینه اضافه بار را در قسمت پایین بلیط پروازی درج می‌کنند. همچنین می‌توانید در زمان خرید بلیط هواپیما، اطلاعات دقیق را از آژانس هواپیمایی پرس‌وجو کنید. در غیراین‌صورت، در فرودگاه و هنگام پرواز هزینه اضافه‌ بار را پرداخت می‌کنید.

هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی خطوط هواپیمایی ایرانی

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، مقدار بار مجاز در پروازهای بین‌المللی با توجه به نوع کلاس پروازی، خطوط هواپیمایی و مسیر سفر متفاوت است. اطلاعات دقیق درباره وزن و اندازه بار، لوازم مجاز و غیرمجاز در وب‌سایت شرکت‌های هواپیمایی نوشته شده است. در ادامه به توضیح اطلاعاتی درباره مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی متعلق به تعدادی از معروف‌ترین خطوط هواپیمایی ایران می‌پردازیم:

۱. مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی ماهان

با توجه به قوانین شرکت هواپیمایی ماهان، هر مسافر با بلیط پرواز کلاس اکونومی مجاز به حمل بار با وزن ۳۰ کیلوگرم در پروازهای بین‌المللی است. این میزان برای بلیط‌های کلاس تجاری ۴۰ کیلوگرم به ازای هر مسافر تعیین شده است. محدودیت اندازه چمدان برای قسمت بار هواپیما، در مجموع ابعاد (طول + عرض + ارتفاع) ۱۵۸ سانتی‌متر است. وزن بار مجاز برای کابین هواپیما در بلیط کلاس پروازی اکونومی ۵ کیلوگرم به ازای هر مسافر و برای کلاس تجاری ۷ کیلوگرم است. اندازه کیف دستی همراه هم باید در ابعاد ۵۵*۴۰*۲۳ سانتی‌متر باشد. مسافران شرکت هواپیمایی ماهان برای اطلاع از قوانین اضافه بار و هزینه‌ها هم می‌توانند اطلاعات درج‌شده بر روی قسمت پایین بلیط پروازی خود را مطالعه کنند.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی ماهان

۲. مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر، وزن مجاز برای بسته‌هایی که باید تحویل قسمت بار هواپیما دهید را ۲۳ کیلوگرم اعلام کرده است. از این رو، بر اساس قوانین ایران ایر، این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال آسیب‌دیدگی احتمالی بار بیش از ۲۳ کیلوگرم برعهده ندارد. وزن بار مجاز برای قسمت کابین هواپیما در بلیط‌های پروازی کلاس عادی (اکونومی) ۵ کیلوگرم و برای کلاس پروازی تجاری که «هما کلاس» هم نامیده می‌شود، ۷ کیلوگرم اعلام شده است. محدودیت اندازه کیف دستی برای کابین هواپیما در پروازهای ایران ایر در مجموع ابعاد ۱۱۵ سانتی‌متر است.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی ایران ایر

۳. مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی آسمان

مسافران شرکت هواپیمایی آسمان در تمامی پروازهای بین‌المللی خود مجاز به حمل بار در وزن ۳۰ کیلوگرم هستند. برای بخش کابین هم می‌توانند یک کیف دستی یا لپ‌تاپ به همراه بار در وزن ۵ کیلوگرم برای کلاس پروازی اکونومی و بار در وزن ۷ کیلوگرم برای بلیط پروازی کلاس تجاری (بیزینس کلاس) داشته باشند. محدودیت اندازه کیف لوازم درون کابین هم در مجموع ابعاد با درنظر گرفتن دستگیره و چرخ‌ها ۱۱۵ سانتی‌متر (۴۰*۵۵*۲۰) تعیین شده است.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی آسمان

۴. مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی زاگرس

مسافران پروازهای خارجی شرکت هواپیمایی زاگرس با توجه به قوانین این شرکت می‌توانند در پروازهای خارجی تا ۲۵ کیلوگرم بار برای قسمت بار هواپیما و همچنین ۵ کیلوگرم بار دستی برای قسمت کابین هواپیما به همراه داشته باشند.

۵. مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی کاسپین

با توجه به قوانین شرکت هواپیمایی کاسپین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های ایرانی، مسافران پروازهای خارجی مجاز به حمل ۲۰ کیلوگرم بار در کلاس پروازی اکونومی و ۳۰ کیلوگرم بار در کلاس پروازی تجاری هستند. این میزان برای بار دستی در بخش کابین هواپیما برای کلاس پروازی اکونومی ۵ کیلوگرم و کلاس پروازی بیزینس ۷ کیلوگرم اعلام شده است.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

۶. مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی آتا

مسافران شرکت خطوط هواپیمایی آتا در پروازهای خارجی مجاز به حمل ۲۵ کیلوگرم بار برای قسمت بار هواپیما و ۵ تا ۶ کیلوگرم بار دستی برای بخش کابین هواپیما هستند.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی خطوط هواپیمایی غیر ایرانی

در ادامه از مقاله به توضیح اطلاعاتی درباره مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی متعلق به تعدادی از معروف‌ترین خطوط هواپیمایی غیر ایرانی می‌پردازیم:

وسایل ممنوعه برای ورود به قسمت کابین هواپیما

۱. مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی قطر

شرکت هواپیمایی قطر برای هر کلاس پروازی انواع مختلفی از بلیط‌ها را طراحی کرده که ویژگی‌های مختلفی دارند. به طور کلی، برای بلیط‌های کلاس پروازی اکونومی محدوده وزن مقدار بار مجاز در پروازهای بین‌المللی ۲۰ تا ۳۵ کیلوگرم است. این میزان برای کیف دستی قسمت کابین هواپیما ۷ کیلوگرم و در اندازه حداکثر ۵۰x۳۷x۲۵ سانتی‌متر است. مقدار بار مجاز در پروازهای بین‌المللی کلاس پروازی تجاری (بیزینس) ۴۰ کیلوگرم است. در این کلاس پروازی می‌توانید کیف دستی تا حداکثر وزن ۱۵ کیلوگرم را در قسمت کابین هواپیما به همراه داشته باشید. مسافران کلاس پروازی فرست‌کلاس هم مجاز به داشتن بار در وزن ۵۰ کیلوگرم برای قسمت بار هواپیما هستند. بار قسمت کابین هواپیما هم باید در حداکثر وزن ۱۵ کیلوگرم باشد.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی قطر

۲. مقدار بار مجاز در پروازهای ترکیش

شرکت هواپیمایی ترکیش (Turkish Airlines) یکی از معروف‌ترین خطوط هواپیمایی فعال در دنیا است که به علت کیفیت بالای سرویس‌دهی و خدمت‌رسانی خود، در میان ایرانیان هم از محبوبیت بالایی برخوردار است. مقدار بار مجاز در پروازهای بین‌المللی ترکیش برای پروازهای اکونومی با توجه به مسیر پروازی در حدود ۲۳ کیلوگرم و با محدودیت اندازه ۱۵۸ سانتی‌متر اعلام شده است. برای بلیط‌های کلاس پروازی تجاری میزان بار مجاز در حدود ۳۲ کیلوگرم است. مقدار دقیق بار مجاز و اندازه چمدان‌های همراه مسافر در پروازهای شرکت ترکیش مانند سایر خطوط هواپیمایی بر روی وب‌سایت و همچنین بلیط خریداری شده درج شده است.

مقدار بار مجاز در پروازهای ترکیش

۳. مقدار بار مجاز در پروازهای شرکت هواپیمایی KLM

شرکت هواپیمایی KLM یک ایرلاین هلندی بوده که مقدار بار مجاز پروازهای این شرکت در کلاس پروازی اقتصادی ۲۳ کیلوگرم است. این مقدار در کلاس پروازی تجاری حداکثر ۳۲ کیلوگرم به صورت ۲ چمدان و برای پروازهای فرست کلاس هم ۳۲ کیلوگرم به صورت ۳ چمدان در نظر گرفته شده است.

مقدار بار مجاز در پروازهای شرکت هواپیمایی KLM

۴. مقدار بار مجاز در پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا

در شرکت خطوط هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا (Lufthansa) پروازها در ۴ سطح اکونومی، پریمیوم اکونومی، بیزینس و فرست کلاس ارائه می‌شود. مقدار بار مجاز در پروازهای کلاس اکونومی ۲۳ کیلوگرم به صورت یک چمدان و در کلاس پروازی پریمیوم اکونومی ۲۳ کیلوگرم در قالب دو چمدان است. محدودیت بار در پروازهای کلاس تجاری بیزینس ۳۲ کیلوگرم به صورت دو چمدان و در فرست کلاس ۳۲ کیلوگرم به صورت سه چمدان اعلام شده است.

مقدار بار مجاز در پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا

تفاوت بار اصلی و دستی برای قسمت های بار و کابین هواپیما

بار و چمدان‌هایی که در سفرهای هوایی می‌توانید به همراه خود داشته باشید، شامل بار دستی و اصلی می‌شود. بار اصلی در واقع همان چمدان‌هایی است که تحویل قسمت بار هواپیما می‌دهید. با توجه به قوانین ایرلاین‌ها این چمدان‌ها باید وزنی در حدود ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم داشته باشند و ابعاد چمدان‌ها هم باید به صورت تقریبی در مجموع طول، عرض و ارتفاع ۱۵۰ سانتی‌متر باشد. این محدودیت‌ها با توجه به خطوط هواپیمایی و همچنین کلاس پروازی متغیر است.

تفاوت بار اصلی و دستی برای قسمت های بار و کابین هواپیما

بار دستی شامل باری است که مسافران مجاز هستند آن را به همراه خود به درون کابین هواپیما ببرند. لوازم شخصی، لپ‌تاپ، خوراکی، مدارک شناسایی و لوازم با ارزشی مانند پول نقد، طلا و جواهرات که احتمال مفقودی آن‌ها در قسمت بار هواپیما وجود دارد، لوازمی هستند که می‌توانید در کیف دستی خود و در بخش کابین هواپیما قرار دهید. بار دستی هم مانند بار اصلی دارای محدودیت وزنی در حدود ۷ تا ۱۵ کیلوگرم و محدودیت اندازه در حدود ۱۱۵ سانتی‌متر است. این محدودیت‌ها با توجه به خطوط هواپیمایی و همچنین کلاس پروازی متفاوت بوده و برای پیش‌گیری از پرداخت هزینه اضافه بار، در هنگام تهیه بلیط باید اطلاعات مربوطه را کسب کنید.

وسایل مجاز برای ورود به قسمت کابین هواپیما

نکات مهم درباره حمل بار در پروازهای خارجی

در کنار قوانین مربوط به مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی، تمامی شرکت‌های خطوط هواپیمایی قوانین دیگری هم درباره حمل بار تدوین کرده‌اند که در ادامه به مهم ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. توصیه می‌‌شود برای اطلاع از جزئیات قوانین هر ایرلاین، وب‌سایت آن را پیش از سفر بررسی کنید:

  • لوسیون و انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مایع باید حداکثر ۱۰۰ میلی‌لیتر باشند؛
  • با توجه به قوانین ایرلاین‌های فعال در ایران مسافرین دارای فرزند نوزاد، در کنار حمل کیف دستی، مجاز به داشتن کیف نوزاد با حجمی در حدود حداکثر ۱۰ کیلوگرم هستند؛
  • تمامی خطوط هواپیمایی هیچ مسئولیتی در قبال گم شدن یا آسیب اشیای باارزشی مانند طلا، جواهرات، سند مالکیت، پول نقد، لوازم شکستنی و سایر اقلام این‌چنینی ندارند. بنابراین، برای جلوگیری از مفقودی یا آسیب، این لوازم را به همراه خود به درون کابین هواپیما ببرید؛
  • به منظور پرداخت غرامت و خسارت‌های احتمالی وارده بر بارهای همراه مسافر می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای، بار خود را بیمه کنید؛
  • بر اساس نامه سازمان هواپیمایی کشوری در تمامی خطوط هواپیمایی داخلی، برای حمل حیوان زنده در پروازهای خارجی با رعایت نکات ایمنی و ارائه مدارک بهداشت و سلامت حیوان، باید آن را به بخش بار هواپیما تحویل دهید. ورود حیوان زنده به درون کابین هواپیما ممنوع است؛
  • در صورت داشتن ویلچر یا کالسکه نوزاد می‌توانید آن را تحویل بخش بار هواپیما دهید؛
  • بر روی تمامی چمدان‌هایی که به بخش پذیرش بار فرودگاه تحویل می‌دهید، برچسبی حاوی اطلاعات فردی و شناسایی مسافر چسبانده می‌شود. به منظور جلوگیری از مفقودی چمدان‌ها، این برچسب باید تا انتهای سفر و زمان تحویل گرفتن بار بر روی آن باقی بماند.

نکات مهم درباره حمل بار در پروازهای خارجی

پرسش‌های متداول

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی خطوط هواپیمایی ایرانی چقدر است؟
مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی، در پروازهای اکونومی در حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم و برای پروازهای تجاری ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم است. لازم به ذکر است که مقدار بار مجاز در پروازهای بین‌المللی با توجه به نوع کلاس پروازی، ایرلاین و مسیر پرواز متفاوت است.
هزینه هر کیلو اضافه بار پرواز خارجی چقدر است؟
هزینه هر کیلو اضافه بار به ازای هر مسافر حدود ۱ درصد از کل مبلغ بلیط پروازی خریداری شده برای مسیر موردنظر است.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}