دماغه امید نیک؛ صخره ای تماشایی در طبیعت آفریقای جنوبی

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/6/5
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

دماغه امید نیک شبه جزیره ای با طبیعت رویایی که می توان ساعت ها در گوشه و کنار آن قدم زد و از دنیای شلوغ آدم ها فاصله گرفت.

تور اروپا

در سواحل شهر کیپ تاون واقع در آفریقای جنوبی، شبه جزیره‌ای واقع شده است که منظره‌ای دیدنی از اقیانوس اطلس را به نمایش می‌گذارد. دماغه امید نیک به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی آفریقای جنوبی، صخره‌ای در میان خشکی و آب است که روزگاری دماغه طوفان‌ها نام داشت. بسیاری بر این باورند که سفر با تور آفریقای جنوبی و شهر کیپ‌ تاون بدون بازدید از امید نیک کامل نمی‌شود. برای آشنایی با تاریخچه امید نیک و حقایقی عجیب درباره این شبه جزیره با مجله گردشگری ایوار همراه شوید.

فهرست مطالب

دماغه امید نیک کجاست؟

دماغه امید نیک کیپ تاون (Cape of Good Hope) صخره‌ای به ارتفاع ۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است. برخلاف تصور عموم، این شبه جزیره جنوبی‌ترین نقطه آفریقای جنوبی و محل تلاقی اقیانوس اطلس و اقیانوس هند نیست؛ بلکه در بخش‌های جنوب غربی این کشور و در شبه جزیره کیپ (The Cape Peninsula) واقع شده است. در مقابل، دماغه آگولهاس (Cape Agulhas) در فاصله ۱۵۰ کیلومتری بخش‌های شرقی امید نیک، نقطه صحیح محل تلاقی اقیانوس اطلس و هند است.

در بخش‌های جنوبی شبه جزیره کیپ سه منطقه مهم به ویژه از دیدگاه گردشگری واقع شده که امید نیک یکی از آن‌ها است. کیپ ماکلیر (Cape Maclear) در قسمت شرقی امید نیک و شبه جزیره کیپ پوینت (Cape Point) در شرق دورتر آن، دو نقطه دیگری هستند که همگی آن‌ها چشم‌اندازی زیبا از سواحل و طبیعت بکر منطقه را به تصویر می‌کشند. کیپ پوینت به واسطه داشتن فانوس دریایی یکی از مناطق شناخته‌شده‌ای است که بسیاری از گردشگران برای بازدید از فانوس دریایی به آن‌جا می‌روند.

دماغه امید نیک در نقشه

نحوه دسترسی به دماغه امید نیک

امید نیک در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر کیپ تاون واقع شده است و سفر با ماشین از کیپ تاون تا امید نیک در حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. ساحل بولدرز یکی از سواحلی است که در بین راه واقع شده و می‌توانید در آن‌جا توقف و در طبیعت اطراف گشت‌وگذار کنید. همچنین می‌توانید با تورهای گردشگری خصوصی و گروهی منطقه که از کیپ تاون به شبه جزیره امید نیک و مناطق اطراف می‌روند، همراه شوید. این تورها معمولا برنامه‌هایی مانند گشتن در دل طبیعت، بازدید از سواحل و پنگوئن‌های ساحل بولدرز را ارائه می‌کنند. شرکت‌های مسافربری کیپ تاون خطوط اتوبوس‌رانی را هم از کیپ تاون به امید نیک و مناطق اطراف آن راه‌اندازی کرده‌اند که می‌توانید از این طریق سفر کنید. البته در تور آفریقای جنوبی ایوار، تمام این مسیر در گشت گنجانده شده و اجرا می‌گردد.

نحوه دسترسی به دماغه امید نیک

علت نامگذاری دماغه امید نیک

قدمت دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی به سال ۱۴۸۸ بازمی‌گردد. زمانی که قدرت‌های اروپایی برای پیدا کردن ثروت و گسترش امپراتوری خود از طریق آب‌ها به سرزمین‌های ناشناخته سفر می‌کردند. در این میان ملوانان و کاوشگران دیگری هم به صورت مستقل سفرهای خود را برای کشف مکان‌های جدید آغاز کردند تا از این طریق بتوانند ثروت‌هایی را از خاندان سلطنتی و امپراتوری‌ها به دست آورند.

نامگذاری دماغه امید نیک

یکی از این کاوشگران بارتولومئو دیاس (Bartolomeu Dias) نام داشت که اهل پرتغال بود و در سفر بازگشت به پرتغال در حالی‌که تلاش می‌کرد جنوبی‌ترین نقطه آفریقا را پیدا کند، شبه جزیره امید نیک را کشف کرد. امید نیک منطقه‌ای با آب‌وهوای طوفانی و دریاهایی مواج با جزرومدهایی پرشدت بود. به همین علت، دیاس آن را «دماغه طوفان‌ها» نامید. اما بعدها پادشاه پرتغال، جان دوم (John II)، کشف این دماغه را اتفاق خوبی دانست؛ چراکه مسیر آبی تجارت از اروپا به آسیا ایجاد شد. از این رو، نام آن را به دماغه امید نیک تغییر داد.

علت نامگذاری دماغه امید نیک

اهمیت دماغه امید نیک

دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی برای اولین‌بار در عصر یخبندان، با قدمتی در حدود بیش از ۲ میلیون سال پیش شکل گرفت. زمانی که یخچال‌های طبیعی بخش قابل توجهی از سطح زمین را پوشانده بودند. اما با گذشت زمان، بر اثر افزایش دمای کره زمین و ذوب شدن یخچال‌ها، سطح آب اقیانوس‌ها بالا می‌آید و رسوبات به جای مانده از یخچال‌ها، دماغه و صخره‌های سنگی را ایجاد می‌کنند.

میلیون‌ها سال بعد و در میان قرن‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی، کاوشگری پرتغالی امید نیک را کشف می‌کند. منطقه‌ای که جایگاه مهمی در تاریخ تجارت و بازرگانی آفریقای جنوبی پیدا کرده و مسیر مهمی برای تجارت از اروپا به آسیا می‌شود. منطقه‌ای که توقف‌گاهی برای کشتی‌هایی بود که از کشورهای اروپایی به سوی کشورهای آسیای شرقی که مستعمره آن‌ها بود، حرکت می‌کردند. در سال ۱۶۵۲ یک شرکت تجاری هلندی، پایگاهی را برای فراهم آوردن خوراک، پوشاک و سرپناه برای ملوانان در شبه جزیره کیپ ایجاد کرد. پناهگاهی که سال‌ها بعد به یک محل سکونت دائمی تبدیل می‌شود و امروزه آن را کیپ تاون می‌نامند. کیپ تاون از سال ۱۶۵۲ تا ۱۷۹۵ تحت کنترل هلند باقی ماند. در ادامه و در سال ۱۸۱۴ عهدنامه‌ای میان انگلیس و هلند امضا شد. عهدنامه‌ای که بر اساس آن دماغه امید نیک به مالکیت بریتانیا درآمد و آن را مستعمره کیپ می‌نامند. در قرن هجدهم هم به مرکزی برای تجارت برده‌های آفریقایی تبدیل شد.

اهمیت دماغه امید نیک

آب و هوای دماغه امید نیک

شبه جزیره امید نیک از آب‌وهوای دلپذیر و مطلوبی برخوردار است. به همین علت یکی از مقصدهای محبوب گردشگران کشور آفریقای جنوبی محسوب می‌شود. به طور کلی، بسیاری از مناطق شبه جزیره کیپ و نوار ساحلی که در امتداد آن وجود دارد، آب‌وهوایی معتدل و مدیترانه‌ای دارند. زمستان‌ها معتدل و تابستان‌ها گرم و خشک است. مردم محلی و ساکن کیپ، بادهای تابستانی آن‌جا را «دکتر کیپ» می‌نامند، چراکه معتقد هستند وزش این بادها به خوبی می‌تواند آلودگی‌های موجود در هوا را از بین ببرد. همچنین با برقراری اکسیژن در آب‌های کم‌عمق نزدیک به ساحل نقش موثری در بهبود حیات گیاهان و جانوران دریایی مانند خرچنگ‌ها و ماهیان کوچک دارد.

آب و هوای دماغه امید نیک

بهترین زمان بازدید از دماغه امید نیک

شبه جزیره امید نیک در آفریقای جنوبی و شبه‌جزیره‌های اطراف آن با داشتن آب‌وهوای مدیترانه‌ای، انتخاب مناسبی برای سفر در اکثر روزهای سال هستند. اما تابستان‌های این مناطق گرم و خشک هستند و اگر از گرما فراری هستید، زمستان با داشتن هوایی معتدل و خنک انتخاب بهتری برای لذت بردن از طبیعت منطقه است.

قیمت ورودیه به دماغه امید نیک

برای بازدید از بعضی مناطق امید نیک و منطقه کیپ پوینت باید هزینه بلیط ورودی پرداخت کنید؛ چراکه این مناطق به واسطه داشتن حیات وحش و طبیعت ویژه، منطقه حفاظت‌شده و تحت پوشش پارک ملی کوه تیبل هستند. قیمت بلیط ورودی برای ساکنین غیربومی در حدود ۱۱ دلار آمریکا برای بزرگسالان و ۴ دلار آمریکا برای کودکان ۲ تا ۱۱ سال است. ساعت بازدید از منطقه از ساعت ۹ صبح تا ۶ غروب است. برای تهیه بلیط می‌توانید از طریق وب‌سایت اقدام کنید.

بهترین زمان بازدید از دماغه امید نیک

طبیعت دماغه امید نیک

شبه جزیره کیپ با مساحتی در حدود ۴۸۰ کیلومترمربع منطقه‌ای حفاظت‌شده بوده که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. منطقه‌ای که بیش از ۲۵۰۰ گونه گیاهی و جانوری در آن زندگی می‌کند. در بخش‌های جنوبی شبه جزیره کیپ منطقه‌ای به نام «کیپ فلوریستیک» (Cape Floristic) قرار گرفته که اگرچه تنها حدود نیم‌درصد از پوشش گیاهی آفریقا را شامل می‌شود، اما بیش از ۲۰درصد از گل‌ها و گیاهان بومی آفریقا را در خود جای داده است. در همان نزدیکی پارک «کوه تیبل» (Table Mountain Park) واقع شده است که محلی برای حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض مانند بز کوهی است. پارکی که در گوشه‌وکنار آن آهو، روباه، آهو قرمز، بونت‌باک (Bontebok) و گونه‌های جانوری دیگری را می‌بینید.

طبیعت منحصر به فرد دماغه امید نیک

حیات وحش در دماغه امید نیک

کیپ تاون و شبه‌جزیره‌های اطراف آن مانند امید نیک منطقه‌ای غنی از گونه‌های جانوری و حیات وحش هستند. در مجاورت دماغه نیک بیش از ۲۵۰ گونه پرنده مانند پنگوئن زندگی می‌کند. پستاندارانی مانند هیراکس (Hyrax)، گونه‌های خاصی از موش، سمور و انواع دیگری از حیوانات هم در آن‌جا دیده می‌شوند.

انواع حیوانات آبی مانند گونه‌های مختلف نهنگ، فوک‌ها، دلفین و اورکا (Orca) هم در آب‌های شبه جزیره کیپ زندگی می‌کنند. بسیاری از نهنگ‌های منطقه را می‌توانید در ماه‌های ژوئن تا نوامبر ببینید. اگر در فصل بهار به این منطقه زیبا سفر می‌کنید، شاهد نمایشی شگفت‌انگیز از پروانه‌های بومی، زنبورها و سانبردها (Sunbirds) خواهید بود. گونه‌های مختلفی از لاک‌پشت‌ها هم از دیگر جانورانی هستند که در سواحل کیپ زندگی می‌کنند. با وجود دنیایی از پرندگان و پستاندارانی که در شبه جزیره کیپ و امید نیک زندگی می‌کنند، گورخرهای کوهستانی از جمله معروف‌ترین حیوانات این منطقه هستند که باعث شهرت آن شده‌اند؛ اگرچه گونه‌های نادری بوده و به ندرت دیده می‌شوند.

هیراکس در دماغه امید نیک

داستان کشتی ها در دماغه امید نیک

کیپ و مناطق اطراف آن را قبرستان کشتی‌ها هم می‌نامند؛ چراکه بیش از ۱۰۰۰ کشتی در آن‌جا غرق شده است. به همین علت، کشتی‌ران‌ها و ملوانان باید در این منطقه با احتیاط و توجه به شرایط جوی و موج‌ها حرکت کنند. در ماه می سال ۱۸۱۵، یک کشتی باربری بریتانیایی با نام «آرنیستون» (Arniston) که حامل سربازان مجروح اهل سریلانکا بود، در این منطقه غرق شد. کشتی که در طوفان گرفتار می‌شود و مسیر اشتباهی را طی می‌کند، با وجود تلاش‌های کاپیتان «جورج سیمپسون» (George Simpson)، غرق شده و تنها ۶ نفر از ۳۷۸ نفر از سرنشینان آن زنده می‌مانند.

برای یادبود کشتی آرنیستون، یکی از شهرهای نزدیک کیپ تاون را آرنیستون نامیدند و موزه‌ای را برای روایت سرگذشت این کشتی و سربازان انگلیسی جان‌باخته در این حادثه، ساخته‌اند. فانوس‌های دریایی ساخته‌شده در شبه جزیره امید نیک و شبه‌جزیره‌های اطراف هم به منظور هدایت کشتی‌ها به مسیر درست است. امروزه آرنیستون یکی از مناطق محبوب برای غواصی در آب است.

کشتی SS Waratah که آن را تایتانیک استرالیا هم می‌نامیدند، یکی دیگر از کشتی‌هایی بود که در کیپ تاون دچار حادثه شد. کشتی که توسط اسکاتلندی‌ها ساخته شد و همچون تایتانیک واقعی، زیبایی، عظمت و شکوه منحصربه‌فردی در طراحی و ساخت خود داشت. در سال ۱۹۰۹ این کشتی در مسیر سفر خود که از کیپ تاون عبور می‌کرد، در طوفان شدید گم شد و علارغم جست‌وجوی فراوان هرگز پیدا نشد. محل غرق شدن این کشتی همواره یک راز باقی ماند.

تاریخچه ای غم انگیز برای کشتی ها در دماغه امید نیک

افسانه های روایت شده درباره دماغه امید نیک

در طول تاریخ، افسانه‌ها و داستان‌های مختلفی درباره شبه جزیره امید نیک روایت شد. بعضی از ماهی‌گیران و مردمان بومی منطقه معتقدند در این شبه جزیره پری دریایی و هیولاهایی دیده شده و اتفاقات ماوراءالطبیعه رخ داده است. یکی از معروف‌ترین افسانه‌ها، افسانه کشتی هلندی سرگردان (Flying Dutchman) است که داستان آن در بسیاری از کتاب‌ها، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی روایت شده است. به عقیده مردما‌ن بومی کیپ تاون، این یک کشتی پرنده است که در شب‌های طوفانی و روزهای مه‌آلود ظاهر می‌شد و بدون تماس با آب می‌توانست باعث حرکت آب دریاها شود.

 بر طبق این افسانه، در سال ۱۶۴۰ کاپیتان «دِکن» (Decken) که از آب‌های آسیای شرقی به دماغه امید نیک رسیده بود، با وجود گرفتاری در طوفان تسلیم نشد و برای نجات خود تلاش می‌کرد. از این رو، او عهد بست که تا روز قیامت در اطراف کیپ حرکت کند. عهدی که باعث خشم خدایان شد.

پرسش‌های متداول

دماغه امید نیک کجاست؟
دماغه امید نیک شبه جزیره‌ای در شهر کیپ تاون بوده که در جنوب غربی کشور آفریقای جنوبی واقع شده است.
بهترین زمان بازدید از دماغه امید نیک چه زمانی است؟
فصل زمستان با داشتن آب‌وهوایی خنک زمان مناسب‌تری برای بازدید از دماغه امید نیک و مناطق اطراف آن است.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}