برج ساعت بیگ بن، قلب تپنده لندن

یلدا نوبخت
  • یلدا نوبخت
  • 1403/6/4
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

برج ساعت لندن، با آن ساعت عظیم و برج باشکوه اش، یکی از شناخته شده ترین نمادهای شهر لندن و جهان است.

تور اروپا

برج ساعت لندن یا همان بیگ بن (Big Ben) بخشی از کاخ وست‌مینستر است و از سال ۱۸۵۹ میلادی به عنوان نمادی از دقت و اعتماد در زمان‌سنجی شناخته می‌شود. بیگ بن نه تنها یک ساعت دقیق بلکه یک میراث معماری و تاریخی ارزشمند است که داستان‌های بسیاری را در دل خود جای داده است. این برج مرتفع با زنگ‌های عظیم خود، سال‌هاست که ضربان قلب لندن را تنظیم می‌کند و همچنان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری این شهر است.

فهرست مطالب

 

درباره بیگ بن لندن

بیگ بن در واقع نام زنگ بزرگی است که در برج ساعت وست‌مینستر، یکی از مشهورترین ساختمان‌های پارلمان انگلستان، قرار دارد. با این حال، به دلیل شهرت این زنگ، اغلب از نام بیگ بن برای اشاره به کل برج ساعت استفاده می‌شود. نام رسمی این برج پس از جشن‌ سالگرد ملکه الیزابت دوم به «برج الیزابت» تغییر یافت. این برج با ساعت‌هایی که در چهار طرف آن قرار دارند و زنگ بزرگی که بیش از ۱۳ تن (۱۳،۷۶۰ کیلوگرم) وزن دارد و هر ساعت به صدا در می‌آید، به یکی از نمادهای شناخته شده‌ی لندن تبدیل شده است. این ساعت برای درآمدن به شکل امروزی‌اش، سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

درباره ساعت بیگ بن لندن

ساعت بیگ بن کجاست

ساعت بیگ بن، در انتهای شمالی مجلس نمایندگان در وست‌مینستر، مرکز لندن و در کنار رودخانه تیمز قرار دارد. چندین مسیر اتوبوس لندن از کنار این برج عبور می‌کنند و ایستگاه متروی وست‌مینستر در سمت مقابل جاده قرار دارد. همچنین، اسکله وست‌مینستر در کنار برج واقع شده و گزینه‌های متعددی برای سفر با قایق‌های رودخانه‌ای را ارائه می‌دهد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه وست‌مینستر است و حدود دو دقیقه پیاده‌روی از بیگ بن فاصله دارد. چندین مسیر اتوبوس نیز نزدیک به مجلس نمایندگان توقف می‌کنند.

ساعت بیگ بن کجاست؟

تاریخچه ساعت بیگ بن لندن

اگرچه کاخ جدید وست‌مینستر، با برج ساعت معروف خود، به نظر می‌رسد که از بقایای دوران قرون‌وسطی باشد، اما تنها ۱۶۰ سال قدمت دارد. این بنا در دوران سلطنت ملکه ویکتوریا ساخته شد ولی در یک آتش‌سوزی غم‌انگیز در ۱۶ اکتبر ۱۸۳۴، بخش عمده‌ای از کاخ قدیمی را نابود کرد. طراحی‌های این ساختمان شامل عناصر زیبای نئوگوتیک است که به آن ظاهر باستانی می‌بخشد. ساخت‌وساز این کاخ در سال ۱۸۵۹ به پایان رسید و ساعت چهار صفحه‌ای آن، بزرگ‌ترین نوع خود در جهان بود. برج به ارتفاع چشمگیر ۳۱۵ فوت (۹۶ متر) می‌رسد و ۳۳۴ پله پیچ‌درپیچ تا بالای آن وجود دارد.

در یک‌سوم بالای برج، در پله ۱۱۴، اتاقی تاریک و دلگیر وجود دارد که برای چندین سال پس از تکمیل برج به عنوان سلول زندان استفاده می‌شد. زمانی که نمایندگان مجلس به قوانین اخلاقی پارلمان عمل نمی‌کردند، به این اتاق در بالای برج منتقل می‌شدند تا به خطاهای خود فکر کنند. این اتاق آخرین بار در سال ۱۸۸۰ استفاده شد، زمانی که، یکی از نمایندگان که به عنوان یک رادیکال و بی‌دین به مجلس عوام راه پیدا کرده بود، از سوگند وفاداری به ملکه ویکتوریا بر روی انجیل خودداری کرد. او تنها یک شب در برج نگه‌داری شد، اما برای پنج سال از ورود به پارلمان محروم شد.

بیگ بن چه زمانی ساخته شد؟

داخل ساعت بیگ بن

بیگ بن یکی از جاذبه‌های برتر لندن است و می‌توانید با رزرو یک تور ۹۰ دقیقه‌ای به همراه راهنما، به داخل آن بروید. این تور بازدیدکنندگان را تا ۳۳۴ پله بالا می‌برد تا از اتاق مکانیزم ساعت و برج زنگ، جایی که زنگ معروف قرار دارد، بازدید کنند. تورها را می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی پارلمان بریتانیا رزرو کنید. همچنین می‌توانید از تور مجلس نمایندگان که در کنار برج الیزابت قرار دارد، استفاده کنید. به‌علاوه، می‌توانید در انجا ویدئوی پشت‌صحنه بیگ بن در حال فعالیت را تماشا کنید.

داخل ساعت بیگ بن

شکسته شدن زنگ بیگ بن

بیگ بن زنگی عظیم به وزن ۱۳ تن است. انتقال و ورود این زنگ با مراسم باشکوهی بر روی رودخانه تیمز انجام شد و سپس با کالسکه‌ای که توسط شانزده اسب سفید کشیده می‌شد، از روی پل وست‌مینستر عبور کرد. زنگ در حیاط جدید کاخ قرار گرفت تا تحت آزمایش‌های دقیق قرار گیرد، اما در طی آزمایش‌های سختگیرانه در اکتبر ۱۸۵۷ ترک خورد. زنگ جدیدی که توسط جورج میرز در کارگاه ساخته شده بود، در آوریل ۱۸۵۸ تکمیل شد تا جایگزین زنگ اصلی شود و در اکتبر ۱۸۵۸، زنگ جدید به کمک جرثقیل به برج منتقل شد و در بالای برج نصب شد. پس از سفری طاقت‌فرسا به مدت ۳۰ ساعت، بیگ بن در بالای برج نصب شد و برای ۱۵۰ سال گذشته در آنجا آویزان است.

متأسفانه، تنها چند ماه پس از نصب، زنگ ترک خورد و بیگ بن به مدت چهار سال سکوت کرد. زنگ‌های ربع‌ساعتی که در پایین‌تر برج آویزان بودند، ساعت را به صدا در می‌آوردند تا زمان را برای ساکنان لندن تنظیم کنند، در حالی که معماران و سازندگان در تلاش برای یافتن راهی برای تعمیر زنگ بزرگ بودند. در سال ۱۸۶۳، راه حلی پیدا کردند که برج ساعت لندن، بیگ بن، به اندازه یک چهارم دوران داده شد تا چکش در نقطه‌ای متفاوت از زنگ ضربه بزند. در عین حال، چکش سبک‌تر مورد استفاده قرار گرفت تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود. از آن زمان، زنگ به صدا در می‌آید و ترک آن هرگز تعمیر نشده است.

شکسته شدن زنگ بیگ بن

تعمیرات بیگ بن

بیگ بن در چند سال گذشته زیر داربست‌ها بوده و نیاز به تعمیرات اساسی داشته است. بازسازی برج در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید، این ترمیم شامل بازسازی نما و بازیابی رنگ اصلی آبی عقربه‌ها و جزئیات ساعت بود. دود سنگین موجود در شهر لندن در اوایل قرن بیستم جزئیات ساعت را سیاه کرده بود و در دهه ۱۹۸۰ برای جلوگیری از تغییر رنگ، به رنگ سیاه درآمد. در طول کارهای حفاظتی، برج ساعت لندن برای حفاظت از گوش‌های کارگران خاموش می‌شد، اما همچنان صدای زنگ آن در چندین روز مهم از جمله شب سال نو، قابل شنیدن بود.

پروژه پنج‌ساله ترمیم برج الیزابت و بیگ بن در اوت ۲۰۲۲ به پایان رسید. این بازسازی گسترده شامل بازگرداندن صفحه ساعت به سبک ویکتوریایی اصلی و رنگ آبی پروسی اصلی صفحه‌های ساعت بود. سایر کارها شامل نصب لامپ‌های LED با مصرف انرژی بهینه در پشت صفحه ساعت و جایگزینی ۷۰۰ قطعه سنگ‌های ماسه‌ای معیوب بود.

تعمیرات بیگ بن

چرا بیگ بن به این نام معروف است؟

لقب «بیگ بن» بیش از ۱۵۰ سال است که به کار می‌رود و در ابتدا فقط به زنگ بزرگ داخل برج اطلاق می‌شد. این زنگ بزرگ نام خود را به افتخار سر بنجامین هال، که بیگ بن را به جایگاه فعلی‌اش در بالای برج رساند، دریافت کرد. نظریه دیگری نیز وجود دارد که نام ساعت برج لندن از یک قهرمان بوکس سنگین‌وزن به نام بنیامین کانت الهام گرفته شده است. کانت که با لقب «بن بزرگ» شهرت داشت، در آن زمان یکی از مشهورترین بوکسورهای جهان بود. در آن دوره، لقب «بن بزرگ» اغلب به هر چیز بسیار بزرگ یا سنگین اطلاق می‌شد. بنابراین، به احتمال زیاد به دلیل ابعاد بزرگ و مکانیسم پیچیده این ساعت، آن را نیز "بن بزرگ" نامیده‌اند. این لقب به کل برج ساعت گسترش یافته است، علیرغم اینکه این برج دو نام رسمی دیگر نیز داشته است. در سال ۲۰۱۲، نام آن به «برج الیزابت» تغییر یافت تا جشن‌های الماس نقره‌ای ملکه را گرامی بدارد، اما به طور غیررسمی همیشه به نام بیگ بن شناخته می‌شود.

برج ساعت لندن در شب

آیا برج ساعت لندن کج است؟

اگرچه بیگ بن به نظر می‌رسد که کاملاً عمودی ایستاده است، اما در واقع کمی کج است. این انحراف زمانی کشف شد که برنامه‌های توسعه خط مترو، که از زیر ساختمان‌های پارلمان عبور می‌کند، در حال تهیه بود. تغییرات بر شرایط زمینی که برج ساعت لندن بر آن ساخته شده ، تأثیر گذاشته و آن را کمی به سمت شمال غرب کج کرده است، با انحرافی معادل ۰.۲۶ درجه (که تنها یک‌شانزدهم کج شدگی برج کج پیزا است). با وجود این انحراف جزئی، برج به مدت ۴۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ سال دیگر باید ایمن باشد.

آیا بیگ بن کج است

حقایق جالب درباره بیگ بن لندن

  • ارتفاع برج ساعت لندن حدود ۹۶ متر است.
  • وزن ساعت بیگ بن لندن حدود ۱۳ تن است.
  • عقربه‌های دقیقه‌شمار به طول ۴.۲ متر و وزن هر یک حدود ۱۰۰ کیلوگرم هستند.
  • اعداد روی ساعت به طور تقریبی ۶۰ سانتی‌متر طول دارند.
  • هر صفحه ساعت شامل ۳۱۲ قطعه شیشه است.
  • چراغ ویژه‌ای بالای صفحات ساعت وجود دارد که هنگام جلسه پارلمان روشن می‌شود.
  • بیگ بن به ندرت متوقف شده است. حتی بعد از اینکه بمب، مجلس عوام را در طول جنگ جهانی دوم نابود کرد، برج ساعت سالم ماند و بیگ بن به زنگ زدن در هر ساعت ادامه داد.
  • صدای زنگ بیگ بن برای اولین بار توسط BBC در ۳۱ دسامبر ۱۹۲۳ پخش شد، سنتی که تا امروز ادامه دارد.
  • کلمات لاتین زیر صفحه ساعت به معنی «خداوندا، ملکه ویکتوریای اول ما را حفظ کن» است.

حقایق جالب درباره بیگ بن

پرسش های متداول

ساعت بیگ بن کجاست؟
ساعت بیگ بن، در انتهای شمالی مجلس نمایندگان در وست‌مینستر، مرکز لندن و در کنار رودخانه تیمز قرار دارد.
ارتفاع برج ساعت لندن چقدر است؟
ارتفاع برج ساعت لندن در حدود ۹۶ است و برای رسیدن به زنگ در بالای بیگ بن، باید ۳۳۴ پله را طی کنید.
یلدا نوبخت یلدا نوبخت
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}