جاهای دیدنی استکهلم؛ نگاهی بر زیباترین جاذبه های شهر وایکینگ ها

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/5/27
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

جاهای دیدنی استکهلم ترکیبی از طبیعت زیبا، بناهایی متعلق به قرون وسطی، گالری و موزه های مدرن است که گردشگران را مجذوب خود می کند.

تور اروپا

استکهلم، پایتخت کشور سوئد و یکی از زیباترین شهرها در قلب شمال اروپا است. شهری که به واسطه داشتن چندین کانال آبی آن را «ونیز اروپای شمالی» هم می‌نامند و بر روی ۱۴ جزیره قرار گرفته است. این شهر سیستم حمل‌ونقل پیشرفته‌ای دارد، اما اغلب گردشگرانی که با تور سوئد به این نقطه از دنیا سفر می‌کنند، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را برای گشت‌وگذار در میان جاذبه‌های دیدنی شهر وایکینگ‌ها ترجیح می‌دهند. جاهای دیدنی استکهلم و جاذبه‌های گردشگری این شهر، از بناهای تاریخی تا فرهنگی و پارک‌های زیبا و سرسبز را شامل می‌شود. برای آشنایی با زیبایی‌های پایتخت سرسبز سوئد با مجله گردشگری ایوار همراه شوید.

فهرست جاهای دیدنی استکهلم

۱. شهر قدیمی گملا ستان

شهر قدیمی گَملا سْتان (Gamla Stan) یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استکهلم است که انتخاب اول بسیاری از گردشگران برای دیدن محسوب می‌شود. شهری با بافت قدیمی، خیابان‌های سنگ‌فرش زیبا، فروشگاه و ساختمان‌های رنگارنگ، کافه‌ها و رستوران‌هایی با معماری شگفت‌انگیز که بسیاری از جاذبه‌های گردشگری استکهلم از جمله کاخ سلطنتی و کلیسای جامع استکهلم را در خود جای داده است. قدمت این شهر به سال ۱۲۰۰ میلادی باز می‌گردد و یادگاری از قرون وسطایی است.
قدمت این محله به دهه ۱۲۰۰ میلادی بازگشته و پر از مناظر دیدنی، جاذبه‌، کافه و رستوران‌های با کیفیت و همچنین بوتیک و مغازه است. با پرسه زدن در هزارتوی کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ محله قدیمی به دوران قرون وسطی سفر خواهید کرد. طاق‌ها و نقاشی‌های قدیمی در پشت ورودی‌های زیبا پنهان‌ شده‌اند. اگر در زمستان به این شهر سفر می‌کنید، حتماً به بازار کریسمس هم سر بزنید. این بازار مانند تجربه یک داستان رویایی است. کلیسای جامع استکهلم، موزه نوبل و کاخ سلطنتی همگی در اینجا قرار دارند و بازدید از آن‌ها بسیار واجب است. اگر به کاخ سلطنتی رفتید حتماً سعی کنید تعویض گاردها را تماشا کنید.

شهر قدیمی گاملا اِستان؛ یادگاری قرون وسطا

۲. موزه واسا

  • وب‌سایت
  • ساعت بازدید از موزه: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ غروب
  • قیمت بلیط: از ۱۷ دلار

کشتی افسانه‌ای واسا (Vasa) متعلق به اوایل قرن هفدهم میلادی و برای امپراتوری سوئد بود که در حادثه‌ای مشابه با حادثه تایتانیک در آب‌ها غرق شد. ۳۰۰ سال پس از وقوع این فاجعه، کاوشگران کشتی غرق‌شده را از کف اقیانوس‌ها نجات دادند تا اولین کشتی بادبانی باقی‌مانده از قرن هفدهم باشد که در حال حاضر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. در طی این سال‌ها، موزه دریایی واسا پربازدیدترین موزه در اسکاندیناوی محسوب می‌شود که در کنار درخشش کشتی واسا، ساختمانی با معماری منحصربه‌فرد و جذابی دارد که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب طراحی شگفت‌انگیز خود می‌کند. در کنار کشتی واسا، ۴ کشتی دریانوردی دیگر هم برای بازدید در این موزه قرار دارد.

 موزه واسا؛ بازدید از کشتی افسانه ای واسا

۳. موزه میلز گاردن

  • وب‌سایت
  • ساعت بازدید از موزه: از ۱۱ صبح تا ۵ غروب (دوشنبه‌ها تعطیل است)
  • قیمت بلیط: از ۱۳ دلار

موزه میلز گاردن (Millesgarden) که در جزیره زیبای لیدینگو (Lidingo) واقع شده، خانه‌ای متعلق به مجسمه‌ساز مشهور، کارل میلز و همسر هنرمندش است. میلزگاردن که در سال ۱۹۰۸ بنا شد، در فاصله‌ ۲۰ دقیقه‌ای از مرکز شهر استکهلم قرار دارد. در این موزه می‌توانید عتیقه‌جات و وسایل قدیمی و تاریخی، آثار هنری متعلق به کارل میلز، نقاشی‌های زیبا و تندیس‌هایی باشکوه را مشاهده کنید. در محوطه بیرونی موزه هم باغی با طراحی چشم‌نوازی از فواره‌های آب و مجسمه‌های گوناگون، تعدادی رستوران و کافه قرار دارد که همگی در کنار هم لحظات ماندگاری را برای گردشگران به ارمغان می‌آورند.

موزه میلزگاردن؛ باغ مجسمه ای در جزیره جذاب لیدینگو

۴. کاخ دروتنینگهولم

  • وب‌سایت
  • ساعت بازدید از کاخ: شنبه و یک‌شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر
  • قیمت بلیط: از ۱۵ دلار

کاخ دروتنینگهولم (Drottningholm Palace) محل زندگی خاندان سلطنتی سوئد بوده که با داشتن باغ‌هایی زیبا و سرسبز متعلق به قرن هفدهم میلادی، مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران این شهر است. قصری که در اوایل قرن شانزدهم بنا شده و در زبان سوئدی به معنای «جزیره ملکه» است. کاخ کنونی، ظاهر و ساختار کاخ اصلی را ندارد؛ علت این امر فاجعه آتش‌سوزی بود که در سال ۱۶۶۱ برای دروتنینگهولم اتفاق افتاد و بخش‌هایی از بنا آسیب دید. اما دوباره بازسازی شد و برای چند قرن به عنوان اقامتگاه تابستانی خاندان سلطنتی سوئد استفاده می‌شد.

در طی سال‌ها و تا قرن نوزدهم، بخش‌هایی از قصر آسیب دید و از بین رفت اما دوباره مرمت و بازسازی شد و هم اکنون جزو یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استکهلم محسوب می‌شود. در قصر دروتنینگهولم، کلیسایی متعلق به سال ۱۷۳۶ هم واقع شده که عبادتگاه مردم محلی سوئد است.

کاخ دروتنینگهولم؛ اقامتگاه تابستانی خاندان سلطنتی سوئد

۵. تور قایق سواری استکهلم

اگر به سوئد و شهر استکهلم سفر می‌کنید، قایق‌سواری و گشت‌وگذار از میان کانال‌های آبی و جزایر این شهر را از دست ندهید. استکهلم از ۱۴ جزیره و چندین کانال آبی تشکیل شده‌است که یکی از بهترین مسیرها برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری پایتخت کشور سوئد محسوب می‌شود. معمولا شرکت‌های مختلفی تور قایق استکهلم (Stockholm Boat Tour) را ارائه می‌کنند که در میان آن‌ها بعضی از تورها (Red Sightseeing و Strömma) بهترین تورهای سفر در این شهر هستند که خدماتی مانند صبحانه و شام هم برای مسافران خود آماده می‌کنند. قیمت بلیط تور قایق سواری استکهلم از ۳۰ دلار است.

 تور قایق سواری استکهلم؛ سفری آبی در ونیز اروپای شمالی

۶. موزه فضای باز اسکانسن

  • وب سایت
  • ساعت بازدید از موزه: از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر
  • قیمت بلیط: از ۱۸ دلار

بدون شک موزه فضای باز اسکانسن (Skansen Open Air Museum) یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی استکهلم محسوب می‌شود که می‌توان آن را انتخاب مناسبی برای آشنایی با سبک زندگی مردمان روستایی و قدیمی این کشور دانست. با ورود به این موزه در حقیقت قدم در برگی از تاریخ سوئد گذاشته‌اید. اگر به همراه فرزندانتان به این کشور سفر می‌کنید، موزه اسکانسن یکی از بهترین جاذبه‌های تفریحی و سرگرمی برای شما و فرزندانتان خواهد بود. این موزه که در سال ۱۸۹۱ ساخته شده‌است، با حضور افرادی با پوشش لباس‌های قدیمی و سنتی، تصویری از کوچه و خیابان‌های سوئد قدیم را به نمایش می‌گذارد. تنها باغ وحش استکهلم هم در همین مکان واقع شده است. موزه فضای باز اسکانسن در جزیره زیبای یورگوردن (Djurgarden) قرار گرفته که محل برگزاری بسیاری از جشنواره‌های سنتی این کشور هم است.

 موزه فضای باز اسکانسن؛ گشتی در میان خیابان های سوئد قدیم

۷. کاخ سلطنتی استکهلم

  • وب‌سایت
  • ساعت بازدید از کاخ: از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر
  • قیمت بلیط: از ۱۶ دلار

کاخ سلطنتی استکهلم (Royal Palace که در زبان محلی با نام Kungliga Slottet هم شناخته می‌شود)، یکی از اولین انتخاب‌های گردشگران برای بازدید از جاهای دیدنی استکهلم است. این کاخ که در شهر قدیمی گملا ستان واقع شده، محل زندگی خاندان سلطنتی سوئد است. بنایی عظیم با ۶۰۰ اتاق که به سبک معماری باروک ساخته شده و جزو بزرگ‌ترین کاخ‌های سلطنتی سوئد محسوب می‌شود. بخشی از اتاق‌های این قصر که محل اقامت اعضای خاندان سلطنتی بوده، برای بازدید عموم ممنوع است اما 5 موزه باشکوه با آثار هنری، جواهرات، عتیقه‌جات و همچنین کتاب‌خانه بزرگی در کاخ وجود دارد، که برای بازدید گردشگران در معرض نمایش گذاشته شده است.
تاریخ ساخت این بنای بزرگ به قرن هجدهم و سبک باروک بازگشته و یک گوهر گران‌قدر محسوب می‌شود. تاج نقره‌ای ملکه کریستینا، موزه عتیقه‌جات، اسلحه‌ خانه، خزانه و موزه سه تاج (Tre Kronor) در این مجموعه نگهداری می‌شوند.

کاخ سلطنتی؛ بنایی عظیم با معماری متفاوت برای سکونت پادشاهان

۸. موزه آبا

  • وب سایت
  • ساعت بازدید از موزه: یک‌شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ غروب. پنج‌شنبه، جمعه و شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ غروب
  • قیمت بلیط: از ۲۱ دلار

موزه آبا (ABBA The Museum) موزه‌ای متعلق به آثار هنری گروه موسیقی آبا است. اگر از طرفداران موسیقی پاپ دهه هفتاد و به ویژه گروه محبوب آبا هستید، این موزه یک فرصت عالی برای همراه شدن با آثار هنری یکی از محبوب‌ترین گروه ترانه‌های پاپ در سوئد است. این موزه که در سال ۲۰۱۳ افتتاح شده، آثار هنری، تجهیزات اعضای گروه، ساز و لباس‌های گروه آبا را به نمایش می‌گذارد. یکی از بخش‌های جالب این نمایشگاه، نمایش نواختن پیانوی بنی اندرسون، یکی از اعضای گروه، است؛ نواختن پیانو توسط بنی در منزل شخصی او به صورت زنده در موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

 موزه آبا؛ فرصتی برای همراه شدن با گروه محبوب آبا در موسیقی

۹. تالار شهر یا ساختمان شهرداری استکهلم

  • وب‌سایت
  • ساعت بازدید از تالار شهر: از ۸:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعدازظهر
  • قیمت بلیط: از ۱۴ دلار

تالار شهر یا ساختمان شهرداری (Stadshuset یا The City Hall) یکی از نمادهای شهر استکهلم است که در کنار کاربری اداری خود، یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر هم محسوب می‌شود. بنایی مشهور که مراسم اهدای جایزه نوبل هم هر ساله در یکی از رستوران‌های مجلل آن برگزار می‌شود. تالار شهر با ارتفاع ۱۰۶ متر که در اواخر قرن بیستم ساخته شده، از چندین سالن مجلل و باشکوه مانند تالار آبی و تالار طلایی تشکیل شده‌است. معماری داخلی این بنا یکی از شگفتی‌های آن محسوب می‌شود، به طوریکه تنها یکی از تالارهای آن مانند تالار طلایی با ۱۸ میلیون موزاییک طلایی ساخته شده‌است.

تالار شهر؛ محل برگزاری مراسم سالانه جایزه نوبل

۱۰. سالن فروش اوستِرمالم

اگر در میان جاهای دیدنی استکهلم به دنبال محلی برای چشیدن غذاهای گوناگون با طعم‌های مختلف و جذاب هستید، از سالن فروش اوسترمالم (Ostermalm Saluhall) غافل نشوید. یک سالن غذاخوری افسانه‌ای و هیجان‌انگیز که «هالن» هم نام دارد و در سال ۱۸۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد. اوسترمالم یکی از مشهورترین بازارهای سوئد محسوب می‌شود و در کنار تجربه طعم‌های مختلف، می‌توانید محصولات کشاورزی و مواد غذایی ارگانیک و تازه از انواع غذاهای دریایی تا پنیر و گوشت را هم از آن‌جا خریداری کنید. کافه‌های مختلف و جذاب، انواع غذاهای محلی و میان‌وعده‌های خوش‌طعم، هالن را به یکی از مکان‌های گردشگری محبوب برای مسافران استکهلم تبدیل کرده‌است. ساعت بازدید از سالن فروش دوشنبه تا جمعه از ۹:۳۰ صبح تا ۷ غروب، شنبه‌ها از ۹:۳۰ صبح تا ۵ بعدازظهر و یک‌شنبه‌ها تعطیل است.

سالن فروش اوستِرمالم؛ سفر به سرزمین غذاهایی با طعم های متنوع

۱۱. شهربازی گرونا لوند

شهربازی گرونا لوند (Grona Lund) یکی از قدیمی‌ترین شهربازی‌های سوئد محسوب می‌شود که لحظاتی هیجان‌انگیز و سرشار از خنده و شادی را برای بازدیدکنندگان خود به ارمغان می‌آورد. در زبان محلی سوئد این مکان را با نام «گرونان» (Grönan) می‌شناسند. شهربازی که در جزیره Djurgården واقع شده‌است و تجهیزات سرگرمی هیجان‌انگیز و جذابی مانند هشت ترن هوایی، تاب گردان اِکلیپس با بیش از ۱۲۰ متر ارتفاع و خانه بازی برای کودکان دارد. شهربازی گرونا لوند از گذشته‌های دور محلی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ و راک هم بوده است؛ برای مثال، در سال ۱۹۸۰ باب مارلی کنسرتی با بیش از ۳۲۰۰۰ تماشاگر در این محل برگزار کرده‌بود.

شهربازی گرونا لوند؛ تجربه ای هیجان انگیز در سرزمین شادی

۱۲. گالری عکاسی فتوگرافی سکا

  • وب‌سایت
  • ساعت بازدید از گالری: از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب
  • قیمت بلیط: از ۱۷ دلار

اگر از طرفداران تجربه طعم‌های جدید و هنر عکاسی هستید، گالری عکاسی فتوگرافی سکا (Fotografiska) برای شماست. این گالری که در اسکله قدیمی اِستادسگاردن (Stadsgårdshamnen) واقع شده، محلی برای به نمایش گذاشتن عکس‌های هنرمندان و عکاسان مشهور سوئدی و بین‌المللی است. در این گالری که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده، آثار هنری که به نمایش گذاشته می‌شوند، ثابت نبوده و بعد از مدتی تصاویری جدید جایگزین تصاویر قبلی می‌شوند. در یکی از طبقات ساختمان فتوگرافی سکا هم یک رستوران مجلل مشغول به کار است که با تیمی از آشپزهایی حرفه‌ای آماده سرویس‌دهی به گردشگران استکهلم هستند.

گالری عکاسی فوتوگرافیسکا؛ محلی برای عاشقان هنر و غذا

۱۳. مسیر  پیادروی مونتِلیوس واگن

پیاده‌رو مونتِلیوسواگن (Monteliusvagen)، مسیری به طول ۵۰۰ متر بوده که در جزیره سودرمالم قرار دارد. قدم زدن در این پیاده‌رو مناظر زیبایی از دریاچه مالارن، تالار شهر استکهلم، شهر قدیمی گملا ستان و دیگر جاهای دیدنی استکهلم را به نمایش می‌گذارد. در مسیر مونتلیوسواگن نیمکت‌هایی هم گذاشته شده‌است که می‌توانید برای مدتی با نشستن بر روی آن‌ها و تماشای طلوع یا غروب خورشید و رفت‌وآمد کشتی‌ها از آرامش حاکم در فضا لذت ببرید.

مسیر مونتِلیوسواگن؛ قدم زدن در پیاده روی شگفت انگیز و تماشای استکهلم زیبا

۱۴. موزه ملی استکهلم

  • وب‌سایت
  • ساعت بازدید از موزه: از ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر (دوشنبه‌ها تعطیل است)
  • قیمت بلیط: از ۱۵ دلار

موزه ملی (National Museum) که با نام موزه ملی هنرهای زیبا هم شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین موزه‌های کشور سوئد بوده که در شبه جزیره بلیزیه هولمن (Blasieholmen) در مرکز استکهلم واقع شده‌است. این موزه برای اولین‌بار با نام موزه سلطنتی در سال ۱۷۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از آثار هنری زیبا، مجسمه‌های باشکوه و نقاشی‌های با ارزش از هنرمندان مختلف را در معرض بازدید عموم قرار می‌دهد. بخش زیادی از این آثار متعلق به قرن شانزدهم تا اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی است. به طور کلی، در حدود ۵۰۰۰ قطعه اثر هنری در موزه ملی به نمایش گذاشته شده که آن را به مکانی رویایی برای علاقه‌مندان به هنر و تاریخ تبدیل می‌کند.

 موزه ملی؛ غرق شدن در میان آثار تاریخی به جای مانده از گذشته سوئد

۱۵. موزه مدرن

با بازدید از موزه مدرن (Moderna Museet)، با یکی از بهترین مجموعه‌های هنر قرن بیستم تا به امروز اروپا روبرو خواهید شد. نقاط برجسته این موزه آثاری از «پابلو پیکاسو»، «سالوادور دالی»، «ماتیس» و «دِرکِرت» هستند. در این موزه هر چیزی از هنر مدرن اولیه تا هنر معاصر را می‌توانید ببینید. موزه مدرن در جزیره زیبای «کِپسهلمِن» (Skeppsholmen) توسط «رافائل مونِئو» معمار اسپانیایی طراحی شده است. علاوه بر مجموعه دائمی، نمایشگاه‌های موقتی، ورکشاپ کودکان، یک مغازه، کتابخانه و یک رستوران عالی با نمای یورگوردن هم در این موزه وجود دارند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق از ساعات کاری موزه و هزینه ورودی به وب‌سایت رسمی موزه مدرن سر بزنید.

موزه مدرن

۱۶. رویال پارک ملی شهر

گردش، یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر فرهنگ سوئدی است. رویال پارک (Royal National City Park)، فضای سبزی به طول ۱۰ کیلومتر است که در استکهلم پیچ و تاب می‌خورد. اینجا اولین پارک ملی شهری در جهان بوده و جمعیت گردشگران و اهالی شهر در آن مشغول پرسه زدن هستند. در بیشه‌های آن می‌توان گوزن شمالی، روباه، پرندگان نادر و زیبایی‌های بسیار دیگری را تماشا کرد. موزه‌ها، قلعه‌ها، تئاترها، هتل‌ها، امکانات ورزشی و خانه‌های تاریخی از جاذبه‌های این پارک به شمار می‌روند. عاشقان طبیعت از کاوش روح‌بخشی که در میان درختان بلوط چند صد ساله، دریاچه‌ها، رودها، تپه‌ها و نقطه‌های مخصوص شنا خواهند داشت قطعاً نهایت لذت را می‌برند. وقتی در میان این پارک هستید واقعاً سخت است که باور کنید این فضای سبز و فوق‌العاده در وسط پایتخت قرار دارد.

رویال پارک ملی شهر

پرسش‌های متداول

بهترین جاهای دیدنی استکهلم کدام است؟
بهترین جاهای دیدنی استکهلم شامل گملا ستان، موزه واسا، موزه میلز گاردن، کاخ دروتنینگهولم، قایق‌ سواری استکهلم، موزه فضای باز اسکانسن، کاخ سلطنتی، تالار شهر و سالن فروش اوستِرمالم می‌شود.
بهترین زمان بازدید از استکهلم چه زمانی است؟
بهترین زمان بازدید از استکهلم در فصل تابستان با هوای ملایم است که دمای هوا به ۲۰ درجه می‌رسد و بهترین آب و هوا را برای گشت‌وگذار و سفر دارد.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}