جاهای دیدنی کلن؛ ققنوس برخاسته از خاکستر

رقیه عینلو
  • رقیه عینلو
  • 1403/5/28
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

جاهای دیدنی کلن از دوران روم باستان شروع و تا روزهای حکومت نازی ها ادامه داشته است و قطعا در آن رازهای زیادی برای کشف وجود دارد.

تور اروپا

جاهای دیدنی کلن مثل تونل زمان است؛ از بقایای آثار رومی گرفته تا کلیساهای قرون وسطایی، کاخ‌های باروک، موزه‌های هنر و ادبیات و همچنین آثاری از دوران تاریک تاریخ آلمان در اواسط قرن بیستم، کلن جاذبه‌های متعددی دارد که از هزاران سال پیش تا به‌امروز، سرگذشت این شهر را به‌نمایش می‌گذارند. اگر آنقدر خوش‌شانس هستید که قرار است از شهر کلن دیدن کنید یا مسافر تور آلمان هستید، این مطلب را بخوانید تا بدانید در میان جاهای دیدنی کلن، باید برای دیدن کدامیک از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

فهرست جاهای دیدنی کلن

۱. کلیسای جامع کلن؛ بلند پروازانه ترین پروژه قرون وسطی

«کلیسای جامع کلن» (Cologne Cathedral) که آلمانی‌ها به آن «کلن دام» (Kölner Dom) می‌گویند، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کلیساهای اروپا است. این کلیسا که نام کامل آن «کلیسای جامع سنت پیتر و مریم مقدس» است در ساحل رود راین قرار گرفته؛ بنایی خیره‌کننده با معماری گوتیک که در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده است و در نگاه اول مبهوت معماری آن خواهید شد.

ساخت کلیسای جامع کلن با مساحت ۶۱۶۶ متر مربعی، در سال ۱۲۴۸ میلادی آغاز شده است و به جرات می‌توان گفت یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های ساختمانی در قرون‌وسطی است. برای اینکه بدانید این کلیسا تا چه اندازه شگفت‌انگیز است؛ ساخت این کلیسا ۶ قرن طول کشیده است!

از برج‌های دوقلوی ۱۵۷ متری تا فضای داخلی منحصربه‌فرد آن، مقبره سه پادشاه، اتاق گنجینه، تندیس چوبی حضرت مریم، جواهرات متعدد و غیره، این کلیسا چیزهای زیادی برای دیدن دارد. اگر می‌خواهید یک تصویر ماندگار از شهر کلن ببینید، باید از ۵۰۰ پله برج جنوبی که از کنار ناقوس‌های معروف کلیسای جامع می‌گذرد، عبور کنید تا به یک چشم‌انداز استثنایی از شهر کلن برسید.

 کلیسای جامع کلن؛ بلند پروازانه ترین پروژه قرون وسطی

۲. محله قدیمی کلن؛ شهری با ریشه های رومی

در دل شهر مدرن کلن، محله‌ای قرار دارد که قدمت آن به دوران روم باستان بازمی‌گردد! «شهر قدیمی» (Old Town) یا «محله قدیمی کلن» که آلمانی‌ها به آن «Altstadt» می‌گویند، پر از کلیساهای قدیمی، خانه‌های سنتی، بناهای تاریخی، فواره، بوتیک، گالری‌، کافه و رستوران‌ است.

این محله که در امتداد رودخانه راین قرار دارد، مسیرهای دلپذیری برای پیاده‌روی دارد تا از تاریخ منطقه، معماری و چشم‌انداز زیبای رودخانه در کنارهم لذت ببرید. محله قدیمی کلن نه‌تنها شما را با معماری قرون‌وسطایی آشنا می‌کند، بلکه این شانس را به شما می‌دهد که در «منطقه باستان‌شناسی شهر قدیمی» (Old Town's Archaeological Zone) نگاهی به آثار باستانی برجای‌مانده از دوران روم باستان، مثل «کاخ فرمانداری» (Governor's Palace) بیندازید که در زیر تالار شهر کلن کشف شده است.

محله قدیمی کلن؛ شهری با ریشه های رومی

۳. تالار شهر؛ شهرداری ۸۰۰ ساله کلن

حالا که در محله قدیمی هستید باید سری به یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی این منطقه یعنی «تالار شهر» (City Hall) یا همان ساختمان شهرداری بیندازید؛ این بنا که آلمانی‌ها به آن «کلن راتاوس» (Kölner Rathaus) می‌گویند، بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد و اولین نشانه‌های آن در اسناد تاریخی به فاصله سال‌های ۱۱۳۵ تا ۱۱۵۲ میلادی بازمی‌گردد.

خوب است بدانید تالار شهر کلن، قدیمی‌ترین تالار شهر در سراسر آلمان است؛ این بنا نقطه کانونی طبقات حاکم در قرون‌وسطی بوده است و می‌توانید ردپای سبک‌های مختلف معماری را در آن ببینید. قدیمی‌ترین قسمت این بنا که امروزه می‌توان آن را دید، در سال ۱۳۳۰ میلادی ساخته شده است. همچنین ساختمان اصلی قرن چهاردهمی، برج قرن پانزدهمی، ایوان و صومعه با سبک معماری رنسانس و دهلیز قرن بیستمی این بنا، آن را به یک اثر تاریخی کم‌نظیر تبدیل کرده است.

برج مشهور پنج طبقه‌ای تالار شهر کلن نیز با ارتفاع ۶۱ متر، محلی برای نگهداری اسناد، نامه‌ها و غیره بود است. این برج با ۱۳۰ مجسمه سنگی تزئین شده بود که اغلب آن‌ها در بمباران جنگ جهانی دوم به‌طور کامل ویران شد؛ البته تالار شهر و برج مشهورش بعد از جنگ جهانی دوم بازسازی شده است اما هنوز هم در ضلع جنوبی برج چند مجسمه از قبل باقی‌مانده است.

تالار شهر؛ شهرداری ۸۰۰ ساله کلن

۴. رودخانه راین؛ همنشینی هزار ساله

«رود راین» (Rhine) قلب تپنده کلن از زمان پایه‌گذاری این شهر در دوران روم باستان است. برای اینکه زیبایی این رودخانه را درک کنید سوار بر یکی از کشتی‌هار کروز رود راین شوید و در یک گشت‌وگذار یک ساعته، مناظری بی‌نظیر از جاهای دیدنی کلن، مثل مناره‌های دوقلو کلیسای جامع کلن، ساختمان‌های زیبای محله قدیمی و همچنین پل هوهنزولرن را از زاویه‌ای نو ملاقات کنید.

اگر می‌خواهید یک چشم‌انداز متفاوت از شهر کلن را تماشا کنید، کروزسواری‌تان را به غروب موکول کنید؛ زمانی‌که چراغ‌ها روشن می‌شود و همه شهر کلن مثل یک جواهر می‌درخشد تا هم از منظره‌ها لذت ببرید و هم یک شام خوشمزه میل کنید.

البته می‌توانید تورهای کروز سواری دیگری هم روی رودخانه راین پیدا کنید که یک روز تمام طول می‌کشند و شما را به کاوشی عمیق‌تر در شهرهای دره راین می‌برند تا علاوه‌بر کلن، از دیگر شهرهای ساحل رودخانه راین هم دیدن کنید.

رودخانه راین؛ همنشینی هزار ساله

۵. موزه های والراف ریچارتز و لودویگ؛ پاتوق ابر نقاشان جهان

اگر به هنر علاقه دارید نباید بازدید از موزه‌های «والراف ریچارتز» (Wallraf-Richartz) و «لودویگ» (Ludwig) را از دست بدهید. این دو گالری هنری با نام‌ نقاشان بزرگ اروپایی مثل رامبرانت (Rembrandt)، مانه (Manet)، رنوآر (Renoir)، لیبرمان (Liebermann) و اسلیوگت (Slevogt) گره خورده است که شاید تنها یک‌بار در طول عمرتان بتوانید آثار آن‌ها را از نزدیک ببینید.

 موزه های والراف ریچارتز و لودویگ؛ پاتوق ابرنقاشان جهان

اگر می‌خواهید بدانید این دو موزه چه تفاوتی دارند، موزه والراف-ریچارتز بیشتر روی آثار نقاشان آلمانی تمرکز کرده است اما موزه لودویگ به نمایش آثار نقاشی مدرن و معاصر اروپایی پرداخته است.

 موزه لودویگ علاوه‌بر نمایش آثار نقاشی هنرمندان بزرگ اروپایی، یک نمایشگاه عکس و دوربین با نام «آگفا فوتو هیستوراما» (Agfa-Foto-Historama) نیز دارد که عکس‌ها و دوربین‌های مربوط به سال ۱۸۴۰ میلادی را نمایش می‌دهد.

درست کنار موزه‌های والراف ریچارتز و لودویگ، کلیسای «کلمبا» قرار دارد که حالا یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های شهر کلن است. این موزه که موزه «کلمبا» (Kolumba) یا «موزه اسقف‌نشین» نامیده می‌شود به‌خاطر نمایش آثار هنری و باستانی‌اش مشهور است.

 موزه های والراف ریچارتز و لودویگ؛ پاتوق ابرنقاشان جهان

۶. مرکز اسناد شهر کلن؛ ملاقات با گشتاپوها

نام کلن با خاطرات نازی‌ها گره خورده است؛ اگر کنجکاوید تا بدانید زندگی در دوران نازی‌ها چه شکلی بوده است، باید از «مرکز اسناد ان‌اس» (NS Documentation Centre) دیدن کنید تا بدانید شهروندان کلن در دوران حکومت نازی‌ها چه وحشتی را تجربه کرده‌اند.

مرکز اسناد شهر کلن یک موزه تعاملی، مرکز یادبود و مرکز تحقیقاتی است که در اصل محل نگهداری زندانیان در دوران نازی‌ها بوده است. قدم در این مرکز که بگذارید می‌توانید از سلول‌های زیرزمینی دیدن کنید که پر از یادگاری‌های زندانیان روی دیوارها است. در واقع هدف اصلی این مرکز این است که نشان دهد نازی‌ها نه‌فقط برای کشورهای خارجی بلکه برای خود آلمانی‌ها هم رنج‌های زیادی به‌بار آوردند. این مرکز همچنین به‌دوران پس از سقوط هیتلر و محاکمه مسئولین جنایات حزب نازی نیز می‌پردازد.

 مرکز اسناد شهر کلن؛ ملاقات با گشتاپوها

۷. باغ وحش کلن؛ خانه ای به قدمت ۱۶۰ سال

قدمت «باغ وحش کلن» (Cologne Zoo) یا همان «باغ جانورشناسی کلن» به سال ۱۸۶۰ میلادی بازمی‌گردد. این باغ‌وحش یکی از قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های آلمان است و هنوز هم می‌توانید بناهای زیبای قرن نوزدهمی را در باغ‌های آن مشاهده کنید. بنای فیل‌خانه با سبک معماری موری (Moorish-style) و خانه پرندگان سابق با معماری شبیه به یک کلیسای سنتی روسی، که حالا محل زندگی شامپانزه‌ها است، ازجمله این بناها است. جزیره گوریل‌ها با جنگل‌ بارانی مصنوعی، یک آکواریوم بزرگ و یک محوطه ویژه برای گربه‌ها از دیگر جاذبه‌های باغ‌وحش کلن است.

 باغ وحش کلن؛ خانه ای به قدمت ۱۶۰ سال

۸. تله کابین کلن؛ تعلیق بر فراز روی راین

سال ۱۹۵۷ میلادی بود که «تله‌کابین کلن» (Cologne cable car) روی رودخانه راین تاسیس شد؛ در آن روزها تله‌کابین کلن، اولین تله‌کابین در سراسر اروپا بود که از فراز یک رودخانه عبور می‌کرد. تماشای کلن و چشم‌انداز رودخانه راین از بالا فرصت بی‌نظیری است که ارزش سوارشدن به این تله‌کابین را دارد؛ به‌ویژه که می‌توانید برخی از جاهای دیدنی کلن مثل محله قدیمی و کلیسای جامع را از یک زاویه متفاوت تماشا کنید.

این تله‌کابین مسیری به طول ۹۳۰ متر را در حدود ۶ دقیقه طی می‌کند و شما را در ارتفاع ۵۰ متری از باغ‌وحش کلن در یک سمت رودخانه به پارک راین (Rheinpark) در سمت مقابل می‌برد. تله‌کابین راین هر سال با سردشدن هوا، از اواسط آبان تا اواسط اسفند تعطیل است.

اگر تله‌کابین گزینه مورد علاقه‌تان نیست اما از ارتفاع بدتان نمی‌آید می‌توانید از بالای «کلونیس» (Colonius)، برج مخابراتی کلن که در شمال غربی محله قدیمی کلن واقع شده است، به تماشای شهر کلن بروید. این برج با ارتفاع ۲۴۳ متر، یک سکوی تماشای و یک رستوران گردان دارد که چشم‌اندازی پانارومایی از شهر کلن به نمایش می‌گذارد.

تله کابین کلن؛ تعلیق بر فراز روی راین

۹. موزه شکلات کلن؛ میعادگاه عشاق شکلات

قدمت «موزه شکلات کلن» (Cologne Chocolate Museum) به سال ۱۹۷۲ میلادی بازمی‌گردد؛ در آن سال فردی به‌نام «هانس ایمهاف» (Hans Imhoff) کارخانه شکلات «استول‌ورک» (Stollwerck) را خریداری کرد؛ کارخانه‌ای که پر از ماشین‌آلات تولید شکلات، بسته‌بندی و سایر ملزومات تولید بود.

ایمهاف با اشتیاق شروع به تعمیر این ماشین‌آلات کرد تا پایه‌های یک موزه تولید شکلات را بنا کند. امروزه بخش‌های مختلف این موزه کل فرآیند تولید شکلات از دانه کاکائو تا محصول بسته‌بندی شده را به نمایش می‌گذارد. نمایشگرهای تعاملی، نمایش جعبه‌های شکلات قدیمی و فواره شکلات، از دیگر جاذبه‌های موزه شکلات کلن است. این موزه حتی یک خط تولید فعال دارد که می‌توانید مراحل تولید شکلات را از نزدیک تماشا کنید؛ حتی می‌توانید شکلات خودتان را طراحی کرده و با خودتان به سوغات ببرید.

«موزه شکلات کلن»

۱۰. باغ گیاه شناسی کلن؛ لذت هنرنمایی با گل ها

اواسط قرن نوزدهم میلادی بود که «باغ گیاگان و گیاه‌شناسی کلن» (Flora and Botanical Garden) که بیشتر با نام «باغ گیاه‌شناسی کلن» و «باغ گیاه‌شناسی فلورا» شناخته می‌شود، در ساحل رودخانه راین تاسیس شد. این باغ که بیش از ۱۱ هکتار وسعت دارد، خانه بیش از ۱۰ هزار گونه گیاهی است.

باغ گیاه‌شناسی کلن، بهترین مکان برای قدم‌زدن و تماشای گل‌ها و گیاهان است.  این باغ در همه طول سال باز است و می‌توانید در همه فصول از گلخانه‌ها و همچنین نخلستان‌های سرپوشیده آن دیدن کنید. در این باغ زیبا، یک ساختمان تاریخی قرار دارد که «فلورا» (Flora) نام دارد. این ساختمان زیبا ، در طول سال همواره میزبان نمایش‌های گل، کنسرت‌ها و رویدادهای مختلف است.

باغ گیاه شناسی کلن؛ لذت هنرنمایی با گل ها

۱۱. موزه رومی-آلمانی؛ روایت سرنوشت یک شهر

درست در فاصله چند قدیمی کلیسای جامع کلن، بنایی مدرن قرار دارد که عبارت «موزه رومی-آلمانی» (The Roman-Germanic Museum) روی آن نقش بسته است. این ساختمان ساده و مدرن خانه یکی از شگفت‌انگیزترین موزه‌های باستان‌شناسی کلن و آلمان است و آثار تاریخی متنوعی را از دوره پارینه سنگی تا اوایل قرون‌وسطی به نمایش می‌گذارد. نام‌گذاری این موزه نیز نشان می‌دهد چطور کلن از شهری که رومی‌ها آن را پایه‌گذاری کردند به یک شهر با ریشه‌های آلمانی تبدیل شد.

بنای یادبود تدفین «پوبلیسیوس» (Poblicius) به ارتفاع ۱۵ متر از قرن اول میلادی و «موزاییک‌های دیونیزوس» (Dionysus Mosaic) از قرن دوم میلادی، از جمله مهم‌ترین آثار به‌نمایش درآمده در این موزه است. موزاییک‌های تاریخی، شیشه‌‌های رومی، سفال‌، مجسمه و جواهرات رومی و آلمانی از دیگر دیدنی‌های موزه رومی-ژرمنی شهر کلن است.

موزه رومی-ژرمنی؛ روایت سرنوشت یک شهر

۱۲. کاخ آگوستوس بورگ؛ زندگی به‌سبک اشراف

برای دیدن جاذبه بعدی باید ۱۵ کیلومتر از کلن فاصله بگیریم تا به شهر «برول» (Brühl) در جنوب کلن برسیم. «کاخ آگوستوس‌بورگ» (Augustusburg Palaces) یکی از زیباترین بناهای شهر کوچک برول است که در قرن هجدهم میلادی ساخته‌شده و به «خانه اسقف اعظم کلن» (Archbishop of Cologne) مشهور است. این کاخ که مجموعه‌ای از چند بنا است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کاخ آگوستوس‌بورگ با ترکیبی از سبک‌های معماری باروک (Baroque) و روکوکو (Rococo)، به تزئینات مجلل و راه‌پله باشکوهش مشهور است.در اطراف این کاخ باغ سبز بزرگی قرار دارد که برای برگزاری کنسرت‌ها و جشنواره‌های مختلف استفاده می‌شود.در این باغ علاوه‌بر کاخ آگوستوس‌بورگ، کاخ دیگری به‌نام «فالکن لاست» (Falkenlust Palaces) قرار دارد که در سال ۱۷۴۰ میلادی ساخته شده است. این کاخ نیز به‌ضمیمه کاخ آگوستوس‌بورگ، در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ ثبت رسیده است.

بعد از دیدن این کاخ‌ها، قرار نیست به سرعت شهر برول را ترک کنید. برول چندین موزه و جاذبه تاریخی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موزه آثار «ماکس ارنست (Max Ernst) و «پارک موضوعی فانتازیالند» (Phantasialand) یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های موضوعی اروپا اشاره کرد؛ این پارک با تله کابین، قایق وایکینگ‌ها، مونوریل و نمایش برلین قدیمی، یک مقصد عالی برای خانواده‌ها است.

 کاخ آگوستوس بورگ؛ زندگی به‌سبک اشراف

۱۳. کلیسای سنت گریون؛ آرامگاه قدیس رومی

اهالی کلن معتقدند که «کلیسای سنت گیریون» (St. Gereon's Basilica) از منظر معماری، غیرمعمول‌ترین کلیسای این شهر است. طبق افسانه‌های قرون وسطی، این کلیسا روی قبر یک افسر رومی ساخته شده است که به‌همراه ۳۱۸ نفر از یارانش در راه ایمان جان خود را فدا کردند! بنای اولیه کلیسا نیز در حدود سال ۳۵۰ پس از میلاد، روی قبر این سرباز ساخته شده است. در طی قرون بعدی بنای اولیه کلیسا تخریب شده و روی آن سازه‌ای عظیم با یک گنبد زیبای ۱۰ ضلعی ساخته شده است که هنوز هم قابل مشاهده است. طبقه همکف کلیسا نیز قدیمی‌ترین بخش سازه امروزی است.

این کلیسا که در شمال کوه‌های آلپ بی‌نظیر است، اغلب با مسجد ایاصوفیه و کلیسای جامع در فلورانس مقایسه می‌شود. معماری زیبا، سقف قرمز روشن، پنجره‌های رنگارنگ، آثار باستانی برجای‌مانده از دوران روم باستان، نقاشی‌های دیواری قرون وسطایی و موزاییک‌ها باستانی، ازجمله دلایلی است که باید حتما از این کلیسا دیدن کنید.

کلیسای سنت گرئون؛ آرامگاه قدیس رومی

۱۴. کلیسای جامع آلتنبرگ؛ شکوه معماری گوتیک

اگر به معماری علاقه دارید، «کلیسای جامع آلتنبرگ» (Altenberg Cathedral) یکی از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک در منطقه «راینلند» (Rhineland) است. کلیسای جامع آلتنبرگ که در سال ۱۲۵۹ میلادی ساخته شده است، هنوز هم با فضای داخلی منحصربه‌فرد خود، شیشه‌های رنگی گوتیک و تعداد زیادی از مقبره‌ تاریخی، یک اثر جذاب و استثنایی است.

کلیسای جامع آلتنبرگ در اصل یک کلیسای جامع رسمی نیست؛ چرا که هیچ‌وقت هیچ اسقفی در این کلیسا اقامت نکرده است، اما به‌لطف ابعاد باشکوهش در زمره کلیساهای جامع قرار دارد. این کلیسا همچنین در اروپا منحصربه‌فرد است؛ چراکه هم پروتستان‌ها و هم کاتولیک‌ها در آن حضور پیدا می‌کنند!

کلیسای جامع آلتنبرگ؛ شکوه معماری گوتیک

۱۵. موزه هنرهای کاربردی؛ سیر هنر در تونل زمان

اگر هنوز حوالی کلیسای جامع کلن هستید، در جنوب‌غربی این کلیسا، یکی از جذاب‌ترین موزه‌های شهر کلن قرار دارد که این شهر به آن می‌بالد. «موزه هنرهای کاربردی» (Museum of Applied Art) که در سال ۱۸۸۸ میلادی تاسیس شده است، بیش از ۱۰۰ هزار قطعه هنری را از دوران قرون وسطی تا به امروز را به نمایش می‌گذارد. از جواهرات گرفته تا مبلمان، ظروف چینی، زره و غیره در این موزه می‌توانید اشیا متفاوتی را پیدا کنید. این نمایشگاه همچنین علاقه زیادی به معماری دارد و دیدنی‌های جالبی را برای‌تان تدارک دیده است.

موزه هنرهای کاربردی؛ سیر هنر در تونل زمان

پرسش‌های متداول

بهترین زمان بازدید از کلن چه زمانی است؟
بهترین زمان برای بازدید از کلن، از ماه می تا سپتامبر (اردیبهشت تا شهریور) است؛ در این ماه‌ها، دمای هوا در کلن مطبوع است و تقریبا خبری از بارندگی نیست.
بهترین جاهای دیدنی کلن کدام است؟
بهترین جاهای دیدنی کلن شامل کلیسای جامع کلن، محله قدیمی کلن، تالار شهر کلن، رودخانه راین، مرکز اسناد شهر کلن، باغ وحش کلن، تله کابین کلن، موزه شکلات کلن، باغ گیاه شناسی کلن، کاخ آگوستوس بورگ و کلیسای سنت گریون می‌شود.

رقیه عینلو رقیه عینلو
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}