جاهای دیدنی تونس، تابلوی پرنقش تاریخ، فرهنگ و طبیعت

مریم براتی
  • مریم براتی
  • 1403/6/6
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

جاهای دیدنی تونس با مکان های تاریخی بی شمار در کنار تنوع فرهنگی، این کشور شمال آفریقا را به مقصدی جذاب برای مسافران ماجراجو تبدیل کرده است.

تور اروپا

اگر تجربه‌ها و خاطرات مسافران شمال آفریقا را دنبال کنید سفر با تور تونس برایتان شبیه یک پرده نگارین ابریشمی جلوه می‌کند که تار و پودش از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شکل گرفته است. در شمالی‌ترین کشور قاره آفریقا می‌شود پیوند سنت‌های باستانی‌ را با بلندپروازی‌های مدرن صنعت گردشگری حس کرد. اهمیت تاریخی جاهای دیدنی تونس در مکان‌هایی مانند شهر باستانی کارتاژ و ویرانه‌های رومی دوگا به خوبی قابل لمس است. با این مطلب به بهترین جاهای دیدنی تونس سفر کنید و میهمان شب‌های عربی شمال آفریقا باشید.

بهترین جاهای دیدنی کشور تونس

کشور تونس (Tunisia) بخشی از منطقه مغرب در شمال آفریقا است که با الجزایر و لیبی همسایه است، از شمال و شرق به دریای مدیترانه می‌رسد و با کشورهای اروپایی ایتالیا و مالت مرز دریایی دارد. دماغه آنجلا (Cape Angela) در این کشور شمالی‌ترین نقطه قاره آفریقا به حساب می‌آید. با جست‌وجوی کشور تونس روی نقشه، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن را با نام تونس (Tunis) در ساحل شمال شرقی پیدا می‌کنید که اسم کشور هم از آن گرفته شده است. برخی ریشه کلمه تونس را نام ایزدبانوی کارتاژ باستانی یا همان تانیت (Tanit) می‌دانند. بیشتر جمعیت تونس که عرب و مسلمان‌اند به زبان عربیِ بومی خود حرف می‌زنند. البته ممکن است در بعضی فضاهای اداری گفت‌وگو به فرانسوی را هم بشنوید چون تونس ۷۵ سال‌ مستعمره فرانسه بود. در ادامه به جاهای دیدنی تونس در سه شهر مهم آن، یعنی پایتخت (تونس)، حمامه و ‌سوسه می‌پردازیم و بعد از آن همه جاذبه‌های مهم دیگر شهرهای این کشور را معرفی می‌کنیم.

کشور تونس در یک نگاه

۱. مدینه تونس، شهر تونس

مشهورترین مکان در میان جاهای دیدنی کشور تونس، پایتخت رنگارنگ آن یعنی شهر تونس است که سنت و مدرنیته در آن با هم آمیخته شده است. قلب تاریخی تونس در خیابان‌های پرپیچ و خم بافت قدیمی یا همان مدینه می‌تپد. مدینه تونس (Tunis Medina) مجموعه‌ای گسترده از خیابان‌ها و کوچه های باستانی پرپیچ‌و‌خم است. در هزارتوی کوچه‌های باریک مدینه تونس به مهمانی آثار معماری چند صد ساله‌ای می‌روید که در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌درخشد. این ناحیه یکی از چشمگیرترین محلات قدیمی یا مدینه‌های قرون وسطایی در شمال آفریقا به حساب می‌آید. 

شهر تونس، پایتخت یا جشنواره رنگ و نقش

در بازارهای سرپوشیده مدینه تونس همه چیز پیدا می‌شود، از پارچه و جواهرات تا کفش و قلیان سنتی. گردش در مدینه تونس برای هر مسافری جذابیتی دارد؛ چه شیفته هیاهوی کافه‌های شلوغ، کارگاه‌های هنری و صنعتی و خانه‌های مسکونی با درهای بزرگ و رنگ‌آمیزی درخشان شوید، چه کاشی‌ها، گچ‌کاری‌های و ستون‌های مرمر در کاخ‌ها، حمام‌ها، مساجد و مدارس اسلامی این منطقه شما را جادو کند.معماری خیابان‌های باریک مدینه با آب و هوای تونس تناسب دارد و در تابستان خنک و در زمستان گرم است. در گذشته سقف این معبرها با ارتفاع زیادی ساخته می‌شد تا شترهای حامل کالا به راحتی  از آن عبور کنند. مدینه تا قرن نوزدهم مرکز اصلی شهر تونس به حساب می‌آمد، اما با توسعه شهر توسط فرانسوی‌ها، این منطقه از رونق افتاد و امروز فقط ۵ دروازه (باب) از ۱۲ دروازه معروف آن باقی مانده است.

مدینه تونس

بازارهای هزارتوی مدینه تونس

بهترین زمان گردش در مدینه تونس صبح زود است که فقط سروصدای باز کردن مغازه‌ها به گوش می‌رسد و مغازه‌دارها چای نعنایی معطر می‌نوشند و با همسایگان خود گپ می‌زنند. در بقیه ساعت‌های روز معبرهای اصلی مدینه مانند د لا کَسب (Rue de la Kasbah) و خیابان مسجد جامع الزیتونه (Rue Jamaa Ezzitouna) شلوغی و هیاهوی زیادی دارد.

خیابان‌های سیدی بن عروس (Sidi Ben Arous)، دارالجلد (Dar El Jeld) و دو پاچا (Rue du Pacha) از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تونس در مدینه به شمار می‌آید. بافت قدیمی این خیابان‌ها بازسازی شده و جابه‌جا پر از عمارت‌های زیبا و مقبره‌های باستانی است. در خیابان سیدی بن عروس بازار چاچیس (Souq des Chechias) با مغازه‌هایی پر از کلاه‌های سنتی تونس به‌ رنگ‌های قرمز و سفید و مشکی یا همان چچیا نظر شما را به خود جلب می‌کند.

خیابان سیدی بن عروس (Sidi Ben Arous)

خیابان تربت البای (Rue Tourbet El Bey) بین مسجد زیتونه و مرز جنوبی مدینه، سوق العطارین (Souq El Attarine) و خیابان دو تامیس (Rue du Tamis) در شمال مسجد از دیگر جاهای دیدنی تونس در این منطقه است. تربت البای بنایی با کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های چشمگیر و مقبره‌ شاهزاده‌های عثمانی مزین به گنبدهای سبزرنگ و مرمر است که قدمت آن به قرن ۱۸ برمی‌گردد. این مقبره در حال حاضر برای مرمت تعطیل است. سوق العطارین یا بازار عطرسازان هم در قرن ۱۳ ساخته شد و در مغازه‌های شلوغ و معطرش انواع عطرهای عربی دست‌ساز را پیدا می‌کنید. بازار پارچه‌فروشان تونس (Souq des Étoffes) در پشت مسجد زیتونه، مرکزی‌ترین بخش بازار مدینه است که به بازار یا سوق زنان (Souq des Femmes) و خیابان تربت البای ختم می‌شود. این مجموعه‌ها در کنار بازار پشم‌فروشان و بازار اللافا (Souq El Leffa) از پرطرفدارترین مناطق تجاری مدینه تونس برای خریداران محلی و گردشگران به حساب می‌آید. بیشتر مغازه‌های بازار سرپوشیده در مدینه تونس روزهای یکشنبه و بعدازظهر جمعه بسته است.

بازار پارچه‌فروشان تونس (Souq des Étoffes)

۲. موزه باردو، شهر تونس

موزه باردو (Bardo Museum) بزرگ‌ترین موزه‌ کشور تونس است که در یک مجموعه قصر باشکوه قرار دارد. این قصر در قرن‌های ۱۳ تا ۱۵ ساخته شد و گسترش یافت. در حال حاضر فضای نمایشگاهی موزه با اضافه شدن یک ساختمان جدید زیبا دو برابر شده است. دلیل اصلی شهرت موزه باردو، مجموعه باشکوه موزاییک‌های رومی آن است. این موزاییک‌های نقاشی‌شده جلوه‌های زنده و جذابی از زندگی مردم شمال آفریقا را در عصر باستان به نمایش می‌گذارد و معمولاً کف حیاط‌ها، اتاق‌های غذاخوری و تالارهای بزرگ را می‌پوشانده است. طراحان نقش این موزاییک‌ها را از طبیعت و انسان‌ها تا موجودات دریایی و جشنواره‌های نوشیدنی رومیان الهام می‌گرفتند. مجسمه‌های باشکوهی که به دست هنرمندان یونانی و فنیقی ساخته شده، از جمله مجسمه تانیت، ایزدبانوی کارتاژ با چهره شیر، موزه باردو را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تونس برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر تبدیل می‌کند.

موزه باردو و نقش و نگار موزاییکهای رومی شهر تونس

۳. مسجد زیتونه، شهر تونس

مسجد زیتونه (Al-Zaytuna Mosque) در قلب مدینه تونس، قدیمی‌ترین مسجد پایتخت است که سال ۷۳۴ میلادی در محل یک کلیسای قدیمی ساخته شد. بنای سفید و کرم‌رنگ امروزی حاصل یک بازسازی کامل در قرن نهم و مرمت‌های متوالی بعدی است. نمازخانه وسیع مسجد زیتونه بیش از ۲۰۰ ستون دارد که ۸۰ درصد آن‌ها در طول زمان از ویرانه‌های باستانی کارتاژ در نزدیکی شهر تونس به اینجا آورده شده است. مناره‌ این مسجد که به ‌سبک معماری سلسله مَوحِدون (Almohades) ساخته شده در زاویه شمال‌غربی مجموعه از مهم‌ترین نمادهای مدینه تونس به حساب می‌آید. ورود به مسجد زیتونه فقط برای مسلمانان مجاز است، اما از بالکن کافه‌های اطراف می‌توان نما و حیاط بزرگ آن را تماشا کرد.

مسجد زیتونه شهر تونس

۴. کاخ دارالاصرم، شهر تونس

یکی از زیباترین جاهای دیدنی تونس در مدینه، بنای باشکوهی به نام دارالاصرم (Dar Lasram) است که زمانی محل زندگی یک خانواده‌ اشراف‌زاده معروف از منشی‌ها و کاتبان عثمانی به نام الاصرم بود. قدمت این اقامتگاه سنتی ۲۰۰۰ متر مربعی به اوایل قرن نوزدهم برمی‌گردد و یکی از اولین عمارت‌های تاریخی پایتخت بود که انجمن حفاظت از مدینه تونس، آن را بازسازی کرد. در فضای داخلی کاخ، اتاق‌ها و حیاط‌های کاشی‌کاری‌شده‌ زیبایی را مشاهده خواهید کرد. مجموعه تصاویری از فعالیت‌هایی که انجمن برای حفظ بافت تاریخی مدینه انجام داده هم در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

کاخ دارالاصرم، خانه نویسندگان امپراتوری شهر تونس

۵. کلیسای جامع سنت وینسنت دو پل، شهر تونس

مرکز شهر تونس نمونه‌های بسیار زیبایی از معماری دوره استعمار را در خود جا داده که بعضی چشم‌نواز و میخکوب‌کننده‌اند و بعضی دیگر با نمای عجیب و غریب شما را شگفت‌زده می‌کند. کلیسای جامع سنت وینسنت دو پل (Cathedral of St Vincent de Paul) یک کلیسای کاتولیک رومی متعلق به سال ۱۸۸۳ است. بنای شیری‌رنگ  این کلیسا با ترکیب عناصر پرتزئینات گوتیک، بیزانسی و موری یکی از به‌یادماندنی‌ترین جاهای دیدنی تونس در خاطر مسافران خواهد بود. این کلیسا همچنان فعال است و کاتولیک‌ها در آن مراسم مذهبی برگزار می‌کنند.

شگفتی های هنر و معماری در کلیسای جامع سنت وینسنت دو پل شهر تونس

۶. باب البحر، شهر تونس

باب البحر (Ben Bhar) یا دروازه دریا که به نام دروازه فرانسه (Porte De France) هم شناخته می‌شود دروازه‌ای است در جنوب کلیسای جامع شهر تونس که بخش قدیمی، یعنی مدینه را از بخش مدرن جدا می‌کند. این دروازه از یک طاق‌نما تشکیل شده و بالاترین نقطه آن حالت کنگره یا تاج‌ دارد.

باب البحر؛ دروازه ای از تونس به فرانسه شهر تونس

۷. خیابان حبیب بورقیبه، شهر تونس

خیابان حبیب بورقیبه (Habib Bourguiba) به نام اولین رئیس‌جمهور تونس پس از استقلال کشور نام‌گذاری شده و محل مقبره او با گنبدهای رنگارنگ و مناره‌های مرمری است. در این مقبره با یک تالار مرمری هشت‌ضلعی روبرو می‌شوید که سنگ قبر بورقیبه در آن قرار دارد. در کنار این تالار مقبره خانوادگی و نمایشگاه کوچکی از وسایل شخصی رئیس‌جمهور استقلال‌خواه دیده می‌شود. اگر راه‌پله کوچک ضلع جنوبی ساختمان را تا بالکن طبقه اول ادامه دهید می‌توانید نمای خوبی از معماری داخلی بنا را یک‌جا ببینید. در این خیابان مجسمه زیبایی از بورقیبه نیز نصب شده که یادآور تبعید او از کشور توسط فرانسوی‌ها در اوایل دهه ۱۹۵۰ است.

خیابان حبیب بورقیبه شهر تونس

۸. بازار مرکزی تونس، شهر تونس

بازارهای مواد غذایی از آن دسته جاهای دیدنی تونس است که شما را به دلپذیرترین روش با فرهنگ محلی آشنا می‌کند. در این میان بازار مرکزی شهر تونس (Marché Centrale) حال و هوای خاص خود را دارد. ساخت این بازار به سال ۱۸۹۱ میلادی برمی‌گردد، اما بعدها راهروهای جدیدی در بخش پشتی به آن اضافه شد. در راهروی ماهی‌فروشان بازار مرکزی تونس می‌توانید ماهی‌های صیدشده محلی و مراحل جذاب وزن کردن و پاک‌سازی آن‌ها را تماشا کنید. در راسته میانی از چشیدن زیتون‌های درشت یا پنیرهای پرادویه غافل نشوید و مخلوط فلفل‌های تند تونسی را حتماً برای سوغاتی بخرید. بخش پشتی بازار هم به فروش سبزی و میوه‌های تازه محلی اختصاص دارد.

بازار مرکزی تونس شهر تونس

۹.ساحل مَرسی، شهر تونس

اگر در سفر به شهر تونس از گرمای هوا کلافه شُدید، به مردمی بپیوندید که در ساحل شهری مرسی (La Marsa) جمع شده‌اند تا حرارت بدن خود را به خنکی آب‌های شفاف مدیترانه بسپارند. در ماه‌های سردتر، شن‌های نرم این ساحل زیبا میزبان ماهیگیرها و ورزشکاران پرجنب‌وجوش یا زوج‌های عاشقی است که عصرها در امتداد خط ساحلی قدم می‌زنند. منظره شهر قَمَره (Gammarth) و وجود کافه‌های خوب جذابیت این ساحل پایتخت تونس را دوچندان می‌کند.

خنکای ساحل مَرسی شهر تونس

۱۰. ویرانه های باستانی کارتاژ، شهر تونس

معروف‌ترین جاذبه تاریخی در میان جاهای دیدنی تونس، ویرانه‌های باستانی کارتاژ (Carthage) یا بقایای تمدن فنیقی‌ها (Phoenicia) و رومیان است. کارتاژ یا کارت هاداشت (Qart Hadasht) به معنی «شهر جدید» ۸۱۴ سال قبل از میلاد به دست شاهزاده‌خانمی از سلسله پادشاهی تایر (Tyre) بنا شد. شهر کارتاژ مرکز امپراتوری دریایی فنیقی‌ها بود که با حکومت روم بر سر تسلط بر دریای مدیترانه رقابت تنگاتنگ داشتند. سرانجام رومی‌ها در نبردی خونین، این امپراتوری را برانداختند، کارتاژ را به آتش کشیدند و بعضی بخش‌های آن را مطابق میل خود بازسازی کردند. بازدید از کارتاژ در پایتخت تونس یکی از واجبات سفر برای همه علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی است. قدم زدن در بقایای این شهر باستانی با قدمتی نزدیک به سه هزار سال فرصت منحصر‌به‌فردی فراهم می‌کند تا در دل افسانه‌ها سفر کنید و به کشف تاریخ فریبنده یکی از قدرتمندترین تمدن‌های جهان بروید.

مجموعه پارک باستانی کارتاژ که این ویرانه‌های شگفت‌انگیز را در دل خود جا داده از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. به‌عنوان مسافر تور تونس نباید بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه یعنی موزه ملی کارتاژ، حمام‌های رومی آنتونین، کلیسای جامع سنت لوئیس، بندرهای کارتاژ، آمفی تئاتر رومی، مسجد عظیم مالک ابن انس و قربانگاه پررمزوراز سالامبو توفِت را از دست بدهید.

ویرانه های باستانی کارتاژ، نگین جاهای دیدنی تونس شهر تونس

۱۱. موزه ملی کارتاژ، شهر تونس

موزه ملی کارتاژ (Carthage National Museum) ساختمانی دوطبقه متعلق به اوایل قرن بیستم بر فراز تپه بیرسا (Byrsa) است که زمانی مدرسه آموزشی کاتولیک بود. از روی این تپه می‌توانید نمای وسیعی از زمین‌های مقابل را با چشم‌انداز خلیج درخشان تونس و بندرهای مدور ببینید. دیده‌بان‌های نیروی دریایی کارتاژ دقیقاً از همین نقطه به بررسی مخفیانه کشتی‌های دشمن می‌پرداختند. اشیای موجود در این موزه از ویرانه‌های شهر کارتاژ کشف و جمع‌آوری شده است. از جذاب‌ترین آثار موزه ملی کارتاژ باید به دو تابوت سنگی باشکوه اشاره کرد که قدمتشان به چهارصد سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و  تندیس یک زوج کاهن زن و مرد روی آن‌ها حکاکی‌ شده است. موزاییک‌های رنگارنگ با نقاشی تغییر فصل‌های سال  و مجسمه سیلِنوس مست (Drunken Silenus) و باکوس (Bacus) در اساطیر روم از دیگر قطعات مهم در مجموعه این موزه است که شهرت آن را به عنوان یکی از جاهای دیدنی تونس گسترش داده است.

موزه ملی کارتاژ شهر تونس

۱۲. حمام های رومی آنتونین، شهر تونس

چشمگیرترین ویرانه‌های باقی‌مانده در کارتاژ حمام‌های رومی آنتونین (Baths of Antoninus) است که قرن اول پس از میلاد کنار دریا ساخته شد و صد سال بعد در دوره سلطنت آنتونین پیوس (Antoninus Pius) تکمیل شد. حمام‌های آنتونین در واقع بزرگ‌ترین مجموعه حمام خارج از رم بود که اهمیت شهر کارتاژ را برای امپراتوری بزرگ روم نشان می‌دهد. چیزی که امروز در این بخش کارتاژ می‌بینید بیشتر پی ساختمان حمام‌ها در کنار تعدادی طاق‌ و تونل‌ سنگ‌تراشی‌شده است. با این حال، باستان‌شناسان می‌دانند که این حمام‌ها از یک خزینه هشت‌ضلعی بزرگ و داغ با سوناهای کوچک در اطراف تشکیل می‌شده که به یک اتاق آب گرم می‌رسیده‌ است و اتاق آب سرد وسیعی با هشت ستون بسیار بزرگ در مرکز آن قرار داشته است. برای اینکه عظمت این بنا را تصور کنید کافی است بدانید که این ستون‌ها ۱۵ متر طول دارند و تنها وزن سرستون یکی از آنها به ۸ تن می‌رسد. استخر شنا و فضاهای ورزش کشتی از بخش‌های نابودشده در مجموعه حمام‌های آنتونین است. در کنار بقایای این حمام‌ها می‌توانید از مقبره‌های فنیقی و یک کلیسای کوچک مربوط به عصر اول مسیحیت هم بازدید کنید.

حمام های رومی آنتونین شهر تونس

۱۳. کلیسای جامع سنت لوئیس، شهر تونس

آکروپولیوم (Acropolium) یا همان کلیسای جامع سنت لوئیس (Saint Louis Cathedral) یک کلیسای کاتولیک رومی بر روی تپه بیرسا در نزدیکی ویرانه‌های شهر باستانی کارتاژ است. این بنا در دهه ۱۸۸۰ روی بقایای یک معبد قدیمی به نام آسکولاپیوس (Aesculapius) ساخته شد که به خدای شفابخش کارتاژی‌ها تعلق داشت. امروز علاوه بر معماری صلیب‌شکل کلیسای جامع سنت لوئیس و فضاهای داخلی آن می‌توانید از زیرزمین عمارت به بقایای معبد دسترسی پیدا کنید و در همان‌جایی قدم بزنید که زمانی مردم عصر باستان برای نیایش و دعای بهبود از بیماری جمع می‌شدند. این بنا از سال ۱۹۹۳ آکروپولیوم نامیده می‌شود و دیگر کاربری کلیسا ندارد. امروز در زیر گنبد بزرگ این کلیسا، رویدادهای عمومی برگزار می‌شود یا طنین صدای سازهای موسیقی‌ به گوش می‌رسد چون میزبان بسیاری از کنسرت‌های موسیقی کلاسیک تونس است.

کلیسای جامع سنت لوئیس شهر تونس

۱۴. بندرهای باستانی کارتاژ، شهر تونس

بنادر قدیمی شهر کارتاژ (Punic Ports of Carthage) در دوران باستان پررونق‌ترین بخش تجاری منطقه بود. حکومت قدرتمند کارتاژ با تکیه بر این بندرها، امپراتور دریاها به حساب می‌آمد و کل حوضه غربی دریای مدیترانه را در کنترل خود داشت. تا امروز کاوش‌های باستان‌شناسی زیادی برای پیدا کردن محل بندر اصلی کارتاژی‌ها انجام شده، ولی مکان این بندر همچنان یک راز باقی مانده است. راهنمایان تور تونس برای شما توضیح می‌دهند که  فقط از روی شواهدی مانند دو تالاب نزدیک هم در این منطقه و بقایای هنری کشف‌شده آن دوره می‌توان به وجود بندرها در قرن دوم قبل از میلاد پی برد.

بندرهای باستانی کارتاژ شهر تونس

۱۵. آمفی تئاتر رومی، شهر تونس

آمفی تئاتر کارتاژ (Roman theatre) بنایی به سبک معماری رومی است که اواخر قرن اول پس از میلاد در بخش غربی تپه بیرسا ساخته شد و بعدها ژولیوس سزار آن را بازسازی کرد. بسیاری این بنای دایره‌ای را با طاق‌ها و ستون‌های عظیمش شگفت‌انگیزترین اثر در کارتاژ می‌دانند. روی دیوارهای این بنا، نقش‌برجسته‌هایی از انسان‌ها، کشتی‌ها و حیوانات خندان و اخمو را به نشان بادهای شرقی و غربی می‌بینید.

 آمفی تئاتر رومی شهر تونس

۱۶. مسجد مالک ابن انس، شهر تونس

مسجد جامع مالک بن انس (Mosque Malik Ibn Anas) بنایی در قلب پارک باستان‌شناسی کارتاژ است که در شمال ویرانه‌های شهر قدیمی واقع شده است. این مسجد سال  ۲۰۰۳ در محوطه‌ای سه هکتاری با نام مسجد العابدین ساخته شد و از سال ۲۰۱۲ به مالک بن انس تغییر نام یافت. ساختمان زیبای این مسجد بالای تپه اودئون (Odeon) نزدیک به بنای آمفی‌تئاتر رومی قرار دارد و از محوطه آن منظره‌ای بی‌نظیر از آکروپولیوم سنت لوئیس، دریا و ویرانه‌های کارتاژ و تپه‌های دهکده سیدی بو سعید دیده می‌شود. تصویر بنای مرمری مسجد و مناره ۹ متری آن روی اسکناس‌های ۱۰ دیناری تونس چاپ شده است.

مسجد مالک ابن انس شهر تونس

۱۷. قربانگاه سالامبو توفت، شهر تونس

یکی از جاهای دیدنی تونس در کارتاژ، قربانگاه و محراب پر رمز‌وراز توفت (Salammbo Tophet) است که تصور می‌شود مراسم قربانی کردن کودکان و حیوانات در آن اجرا می‌شده است. لوحه‌های سنگی عمودی در این ویرانه‌های مخوف در طول زمان با گل سنگ پوشیده شده و صحنه وهم‌آوری پدید آورده است. روی سنگ قبرهای سالامبو توفت نمادها و نشان‌هایی مانند زنی پوشیده به علامت تانیت یا صلیب آنخ مصری حکاکی شده است. اولین اکتشافات باستان‌شناسی در این محل سال ۱۹۲۱ توسط فرانسوی‌ها انجام شد و به یافتن بیش از ۲۰ هزار کوزه در زیر سنگ‌نگاره‌ها انجامید. این کوزه‌ها راز هولناکی در خود حبس کرده بود؛ بقایای خاکستر و قطعات استخوان کودکانی که در این گورستان قربانی شده بودند.

رازهای سیاه قربانگاه سالامبو توفت شهر تونس

۱۸. مرکز فرهنگی شهر حمامه

مرکز فرهنگی بین‌المللی حمامه (Centre Culturel International de Hammamet) در دهه ۱۹۲۰ به عنوان یک مهمان‌خانه‌ چشم‌نواز ساخته شد. زیبایی طراحی و ساخت این ویلای سفید و باغ‌های سرسبزش حتی تحسین فرانک لوید رایت، معمار برجسته جهان را هم برانگیخت. محوطه وسیع این مرکز شامل یک آمفی تئاتر یونانی را هم در خود جا داده که سال ۱۹۶۲ ساخته شد و جولای و آگوست هر سال برنامه‌های متنوع جشنواره بین‌المللی حمامه از تئاترهای کلاسیک تا کنسرت‌های موسیقی عربی در آن اجرا می‌شود. اگر از کنار انبوه درختان مرکبات و زیتون بگذرید به «موزه اکولوژی» حمامه در این مجموعه می‌رسید که به تکنیک‌های کشاورزی و روش‌های آبیاری سنتی و البته فروش روغن زیتون ناب محلی اختصاص دارد. در حال حاضر این عمارت تابلوی معرفی خاصی ندارد و برای شناخت مرکز فرهنگی حمامه باید دست‌به‌دامن راهنماهای محلی شوید.

مرکز فرهنگی حمامه شهر حمامه

۱۹. ویرانه های پوپوت، شهر حمامه

ویرانه‌های پوپوت (Pupput) امروز بیشتر به یک مزرعه بایر شباهت دارد، اما زمانی یک ایستگاه بین ‌راهی مهم در جاده‌ای بود که رومیان برای ارتباط کارتاژ با شهر سوسه ساخته بودند. در این ویرانه‌ها می‌توانید نمونه‌های زیبایی از موزاییک‌کاری‌های رایج منطقه را به ویژه در ستون‌های اطراف حیاط و بخش حمام‌ها ببینید. کف اتاق غذاخوری این مجموعه با نقش صلیب متمایز شده است.

ویرانه های پوپوت حمامه شهر حمامه

۲۰. قلعه نظامی کسبه، شهر حمامه

قلعه کسبه (Kasbah) یک بنای مربع‌شکلی است که قدمتش به قرن نهم بازمی‌گردد. این قلعه تا سال ۱۸۰۰ استفاده نظامی داشت، اما پس از آن دست‌خوش تغییراتی در معماری شد و امروز موزه‌ای برای نمایش اشیای تاریخی حمامه به حساب می‌آید. وقتی در باروهای این قلعه قدم می‌زنید می‌توانید منظره‌های وسیعی از کوچه و خیابان‌های درهم‌تنیده شهر حمامه و امواج آرام دریا را تماشا کنید.

قلعه نظامی کسبه شهر حمامه

۲۱. تم پارک کارتاژلَند، شهر حمامه

قبول داریم که اگر مجری تور تونس شما برنامه کم‌تنوعی طراحی کرده باشد، بازدید مکرر از بناهای تاریخی و باستانی برایتان خسته‌کننده می‌شود. اما در شهر حمامه چنین اتفاقی نمی‌افتد. کارتاژلند (CarthageLand) اولین تم‌پارک تفریحی در منطقه شمال آفریقا است که از پنج دنیای پرماجرای کاملا متفاوت تشکیل می‌شود؛ در این مجموعه می‌توانید سوار بر ماشین‌های بزرگ در جنگ‌ کارتاژی‌ها شرکت کنید یا به مهمانی نمایش‌های پرهیجان سینمای پنج‌بعدی بروید. در کارتاژلند چراغ جادوی علاءالدین در دستانتان اسلحه لیزری می‌شود، سواری در ترن هوایی را با تجربه فرار از کینگ کونگ تجربه می‌کنید و در هیاهوی صدا و نور و رنگ به سفری در تاریخ ۳ هزارساله مدیترانه می‌روید. کودکان خردسال هم در بخش‌های اختصاصی علی بابا (Ali Baba) و پارک آبی آکوالند (Aqualand) سرگرم می‌شوند.

تم پارک کارتاژلَند؛ تجربه سرگرمی های مدرن در دل سنت و تاریخ و افسانه شهر حمامه

۲۲. مدینه، شهر سوسه

بافت تاریخی شهر یا همان مدینه سوسه (Medina Sousse) که قدمت آن به قرن نهم میلادی برمی‌گردد، سال ۱۹۸۸ به فهرست میراث جهانی یونسکو پیوست. مدینه سوسه نمونه‌ای متفاوت و با اهمیت از معماری ساحلی و نظامی در عصر پادشاهی اغلبی‌ها (Aghlabid) است. در این بخش می‌توانید از دژ، باروها با دیوارهای ۸متری، مسجد جامع، رباط یا کاروانسرای باستانی سوسه و دروازه گیوتین (Gate of the Blade) بازدید کنید ولی احتمالاً از جمعیت محلی زیادی که هنوز در آن ساکن‌اند تعجب‌زده می‌شوید. بازارهای الریبا (Souq Er Ribba) و الکاید (Souq El Kayed) بهترین محل‌ها برای آشنایی با حال و هوای شهر سوسه تونس و خرید سوغاتی‌های آن است.

مدینه سوس شهر سوس

۲۳. ساحل بوجعفر، شهر سوسه

باریکه ساحلی بوجعفر (Boujaaffar) که به نام یک شخصیت مذهبی مسلمان شناخته می‌شود، محل محبوبی برای پیک نیک و گردش یک‌روزه است. در این تفریحگاه ساحلی با خرید نوشیدنی و بستنی، تماشای بازی کودکان و استراحت زیر سایبان‌های آفتاب‌گیر تجربه زیبایی برای خود می‌سازید. ساحل بوجعفر در هوای آفتابی سوسه مملو از افرادی می‌شود که در امتداد اسکله قدم می زنند تا عصری آرام و پرخاطره داشته باشند.

ساحل بوجعفر شهر سوس

۲۴. موزه باستان‌شناسی، شهر سوسه

برای بازدید از موزه باستان‌شناسی سوسه (Sousse Archaeological Museum) وارد یک قلعه‌ قرن یازدهمی می‌شوید. مجموعه‌ موزاییک‌های رومی قرن دوم و سوم در این موزه از بهترین‌ و کامل‌ترین سری اشیای تاریخی کشور است. بعضی از این موزاییک‌ها صحنه‌هایی از زندگی روزمره، به ویژه ماهیگیری را به تصویر می‌کشد و تزئینات ساختمان‌های باستانی در شهر سوسه و اطراف آن بوده است. مشهورترین موزاییک رومی در موزه باستان‌شناسی سوسه تصویر پرنقش‌و نگاری از نپتون (Neptune) خدای رومی آب‌ها و دریاها است که در ارابه خود ایستاده و دو هیولای دریایی نیم‌اسب-نیم‌ماهی آن را می‌کشند. تصویر حکاکی‌شده باکوس (Bacus) رومیان سوار بر ارابه ببرها هم در این مجموعه شهرت جهانی دارد.

موزه باستان شناسی سوس  شهر سوس

۲۵. سیدی بوسعید، در نزدیکی پایتخت تونس

سیدی بوسعید (Sidi Bou Said) شهرک ساحلی زیبایی در نزدیکی پایتخت تونس است که در نگاه اول با معماری آبی و سفید دلربایش توجه شما را جلب می‌کند. تزئینات ساختمان‌های شهر از جمله درهای آبی کُبالتی، قاب‌های خاص پنجره‌ها و نرده‌های فرفورژه آهنی در پس‌زمینه‌ نماهای سفید درخشان و صخره‌های بلند، فضایی خیره‌کننده و منحصربه‌فرد ایجاد کرده است. سیدی بوسعید با این منظره چشم‌نواز، بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به تونس می‌کشاند.

سیدی بو سعید؛ دهکده آبی و سفید

۲۶.شهر الجم

الجم (El Djem) هم از شهرهای تاریخی و جذاب تونس است که در میان باغ‌های زیتون احاطه شده. در این منطقه می‌توانید به بازدید از آمفی تئاتر رومی الجم بروید که زمانی محل مبارزه گلادیاتورها در میان شور و غرش جمعیت بود و گواهی بر میراث تاریخی تونس است. مهمان‌نوازی مردم محلی هم راه را برای آشنایی با فرهنگ آن‌ها باز می‌کند. موزه باستان‌شناسی الجم، رباط سوسه و مسجد بزرگ قیروان از جاهای دیدنی تونس در اطراف این منطقه به حساب می‌آید.

الجِم، از نبرد گلادیاتورهای روم باستان تا باغ های زیتون شهر الجم

۲۷. ویرانه های دوگا، شهر تبرسق

بقایای شهر دوگا (Dougga یا Thugga) از گنجینه‌های تاریخی تونس و مربوط به دوره روم باستان یا  قرن دوم قبل از میلاد است. این محل در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و آثار دقیق‌تری از سلطه تمدن روم را در شمال آفریقا نشان می‌دهد. >امروزه مسافران در دوگا از معابد، آمفی‌تئاترها، حمام‌ها و انواع ساختمان‌های مسکونی و اداری رومی‌ها و همچنین چندین مسجد بزرگ تاریخی بازدید می‌کنند که در پس‌زمینه همه می‌توان تپه‌های زیبای منطقه را تماشا کرد.

ویرانه های دوگا شهر تبرسق

۲۸.قیروان، شهر هزار و یک مسجد

قیروان (Kairouan) یکی از مهم‌ترین شهرهای تونس از نظر تاریخی و فرهنگی است که به «شهر هزار و یک مسجد» شهرت دارد. قیروان در شمال شرقی کشور زیارتگاه و محل مقدس بسیاری از مسلمانان به حساب می‌آید. یکی از مشهورترین جاهای دیدنی تونس در این شهر، مسجد بزرگ قیروان است که قدمتش به قرن نهم برمی‌گردد. بازدید از مسجد بزرگ قیروان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد جهان جذابیت خاصی دارد که به لطف جزئیات معماری خیره‌کننده، یعنی ستون‌ها و نمازخانه‌های زیبای مسجد دوچندان می‌شود.

قیروان، شهر هزار و یک مسجد

۲۹. رباط موناستیر، شهر موناستیر

رباط موناستیر (Monastir Ribat) یک قلعه و مدرسه اسلامی مربوط به قرون وسطی در شهر موناستیر تونس است که با ویژگی‌های برجسته تاریخی و معماری‌اش شهرت دارد. رباط موناستیر در دوره اسلامی اولیه در برابر تهدیدات مختلف از جمله دزدان دریایی از شهر دفاع می‌کرد. دیوارهای محکم، باروها و حیاط مرکزی این قلعه به خوبی حفظ شده است.

رباط موناستیر شهر موناستیر

۳۰ .دریاچه ایچکول، شهر ماطر

دریاچه ایچکول (Ichkeul Lake) در شمال کشور یکی از زیباترین جاهای دیدنی تونس برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی است. این دریاچه و تالاب‌های مرتبط با آن اهمیت بالایی از نظر چشم‌انداز طبیعی و تنوع زیستی دارد، چون زیستگاه طبیعی طیف گسترده‌ای از گونه‌های پرندگان را به ویژه در فصل مهاجرت زمستانی فراهم می‌کند.

تالاب های نقره ای ایچکول شهر ماطر

۳۱. خانه های ماورایی، شهر مطماطه

مطماطه (Matmata) یک شهر کوچک بیابانی در جنوب تونس است که خانه‌های زیرزمینی منحصربه‌فرد و جذابش دلیل شهرت آن به حساب می‌آید. این سازه‌های شگفت‌انگیز که به «خانه‌های تروگلودیت» (Troglodyte) مشهور است، در صخره‌های نرم و ماسه‌سنگی منطقه کنده شده‌ و منظره‌‌های ماورایی خلق کرده‌اند که تخیل مسافران و البته فیلم‌سازان را برمی‌انگیزد. جالب است بدانید که سازندگان فیلم جنگ ستارگان (Star wars) چندین بار برای ضبط سکانس‌های این فیلم به مطماطه سفر کردند و دره‌های وهم‌آور و خانه‌های شگفت‌انگیز این شهر را در چند نسخه از این سری جذاب تخیلی می‌بینید. البته هدف از طراحی پیچیده و متفاوت خانه‌های تروگلودیت فقط خلق شگفتی معماری نبوده است؛ این خانه‌ها عایق طبیعی در برابر گرمای سوزان بیابان در طول روز و سرمای شدید شب‌های کویرند.

خانه های ماورایی مطماطه شهر مطماطه

پرسش‌های متداول

بهترین جاهای دیدنی تونس کدام است؟
بهترین جاهای دیدنی تونس مدینه تونس، موزه باردو، مسجد زیتونه، کلیسای جامع سنت وینسنت دو پل، خیابان حبیب بورقیبه، ویرانه های باستانی کارتاژ، حمام های رومی آنتونین، تم پارک کارتاژلَند و سیدی بوسعید است.
بهترین زمان سفر به تونس چه زمانی است؟
بهترین زمان سفر به تونس فصل بهار و اوایل فصل پاییز است.
مریم براتی مریم براتی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}