همراه با کارناوال ریو، بزرگترین نمایش جشن و پایکوبی در جهان

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/6/1
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

کارناوال ریو یکی از هیجان انگیزترین فستیوال های برزیل است که با لباس های رنگارنگ، موسیقی و رقص سامبا در ماه فوریه برگزار می شود.

تور اروپا

کارناوال ریو یا کارناوال ریودوژانیرو که یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های برزیل محسوب می‌شود، جشنی سراسر رقص و موسیقی بوده است و تصویری زیبا از فرهنگ و آیین برزیلی را به نمایش می‌گذارد. جشنی پرزرق‌وبرق که در روزهای برگزاری، کوچه و خیابان‌های شهر ریو مملو از مردمانی محلی با لباس‌های رنگارنگ، موسیقی و رقص سامبا می‌شود. چنانچه در ماه فوریه قصد سفر با  تور برزیل را داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم حتما در این کارناوال پرشور شرکت کنید. برای آشنایی با کارناوال رویایی ریو و آنچه در این مراسم می‌گذرد، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

کارناوال ریو چیست؟

کارناوال ریو (Carnival in Rio de Janeiro) عنوان «بزرگ‌ترین نمایش بر روی زمین» (The Greatest Show on Earth) را بر دوش می‌کشد. رویدادی که تنها به جشن و پایکوبی محدود نمی‌شود و ریشه در فرهنگ و سنت کاتولیک رومی دارد. این کارناوال که قدمت آن به دهه ۱۷۰۰ میلادی بازمی‌گردد، در ابتدا توسط مهاجمان پرتغالی به آمریکای جنوبی آورده شد. پرتغالی‌ها این مراسم را با توپ و رقص بالماسکه جشن می‌گرفتند.

کارناوال ریو چیست؟

بخشی از جشن ریودوژانیرو الهام‌گرفته از آداب و رسوم آفریقایی است. کارگران آفریقایی که توسط پرتغالی‌ها به برزیل آورده شده ‌بودند، آیین خود را به منظور ادای احترام به خدایان خود با این جشن آمیختند. کارناوالی که امروزه در شهر ریو، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای برزیل، برگزار می‌شود، تلفیقی از فرهنگ و سنت آفریقایی، پرتغالی و رومی است که به خوبی می‌تواند فرهنگ برزیل را به نمایش بگذارد.

در طول دهه ۱۸۰۰ جشن بزرگ ریو با تغییرات چشم‌گیری همراه بود و بر شکوه و عظمت آن افزوده شد. رژه‌های دیدنی که از مدت‌ها قبل از برگزاری مراسم تمرینات ویژه‌ای برای اجرای بی‌نقص آن انجام می‌شد. رژه‌هایی که خاندان امپراتوری برزیل هم در آن حضور داشتند و در کنار سایر اشراف در لباس‌هایی مجلل، ماسک و موسیقی می‌درخشیدند. یک دهه بعد، گروه‌های موسیقی و سوارکاران با اسب‌ها هم به بخشی از رژه‌های خیابانی در این جشن باشکوه تبدیل شدند. جشنی که بعد از مدتی محلی برای نمایش هنرنمایی هنرمندان با رقص سامبا شد.

نگاهی بر تاریخچه کارناوال ریو

تاریخ برگزاری کارناوال ریو

طبق تقویم میلادی، ماه فوریه زمان برگزاری کارناوال ریو است و در سال ۲۰۲۵، از ۲۸ فوریه تا ۸ مارس برگزار می شود. البته، مهمانی‌های خیابانی معمولا از یک ماه قبل از این تاریخ برگزار می‌شود و مردمان محلی به استقبال این کارناوال می‌روند. این کارناوال چیزی فراتر از یک مهمانی ساده با موسیقی و رقص است، چرا که این مراسم ریشه در مذهب و سنت برزیل دارد. بر طبق آیین مسیحیان، آن‌ها ۴۰ روز را روزه می‌گرفتند و این جشن پیش از شروع مراسم روزه‌داری آن‌ها برگزار می‌شد و این به این معنا است که این جشن تا یک روز پیش از چهارشنبه خاکستر (Ash Wednesday) (اولین روز ۴۰ روز روزه‌داری مسیحیان کاتولیک) برگزار و به مدت ۵ شبانه‌روز ادامه دارد. روزهایی پرشور و هیجانی که مردمان محلی و گردشگران، روزها و همچنین شب‌ها را تا بامداد جشن می‌گیرند.

زمان برگزاری کارناوال ریو

کارناوال ریو کجاست؟

با آغاز به کار مدارس سامبا در برزیل، رژه‌های خیابانی فستیوال و رژه‌های گروه‌های سامبا در کوچه و خیابان‌های ریو به هنرنمایی می‌پرداختند. اما با گذشت زمان، کمبود فضایی بزرگ، برای اجرای نمایشی یک‌پارچه احساس می‌شد. بنابراین، به منظور کسب درآمد بیشتر از این فستیوال و همچنین رفاه حال گردشگران، در سال ۱۹۸۴ صحنه اصلی کارناوال با نام «سامبودرومو» (Sambodromo) ساخته شد. معمار این بنا «اسکار نیمایر» (Oscar Niemeyer) نام دارد. معماری برزیلی که یکی از بزرگ‌ترین بناهای دنیا را برای اجرای جشن و فستیوال‌های بزرگ با طراحی منحصربه‌فرد و دیدنی خلق کرد.

سامبودرومو به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند میزبان بیش از ۸۰ هزار تماشاچی و ۵ هزار اجرا کننده باشد. اما، فستیوال باشکوه ریو محدود به فضای داخلی این مکان نمی‌شود و در خیابان‌های منتهی به سامبودرومو و خیابان‌های اطراف هم جشن و پایکوبی در طول روزهای برگزاری فستیوال برقرار است.

محل برگزاری کارناوال ریو

قیمت بلیط کارناوال ریو

استادیوم سامبودرومو از طبقات و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که قیمت بلیط آن‌ها متفاوت است. میانگین هزینه بلیط کارناوال بزرگ ریو از ۲۰ دلار تا بیش از ۱۰۰ دلار متفاوت است که بلیط‌های بخش VIP معمولا گران‌تر است. قیمت بلیط‌ها در تمام طول سال ثابت نیست و با توجه زمان خرید تغییر می‌کند. (وب‌سایت کارناوال ریو)

خرید بلیط کارناوال ریو

رقص سامبا کارناوال ریو برزیل

موسیقی و رقص سامبا را جادوی آفریقایی-برزیلی می‌نامند. هنری که در دوران برده‌داری و استعمار پرتغالی‌ها، توسط آفریقایی‌ها وارد فرهنگ برزیل شد. سامبا که از سال ۱۹۱۷ به بخش اصلی کارناوال ریودوژانیرو تبدیل شده است، امروزه آن را جزء اصلی میراث آیین و فرهنگ مردمان برزیل می‌دانند. هنری جذاب و دیدنی از ترکیب سبک‌های متنوع رقص و موسیقی با ریتم تند و سریع که حضور آن در فستیوال ریو به خوبی توانسته هر ساله، هزاران گردشگر را از سراسر دنیا به کشور برزیل جذب کند.

نمایشی دیدنی از رقص سامبا در کارناوال ریو

شکل گیری مدارس سامبا و حضوری پررنگ در کارناوال ریو

با گذشت زمان، موسیقی و سبک‌های متنوع رقص سامبا، جای خود را در میان فرهنگ مردمان برزیل پیدا کردند. بنابراین در سال ۱۹۲۸ اولین مدرسه سامبا (Escolas de Samba) تشکیل شد. فضایی که تیم‌ها و گروه‌های مختلفی برای تمرینات سامبا از آنجا راهی کارناوال بزرگ ریو می‌شوند. گروه‌های برتر در کنار اجرای هنرمندانه خود، لباس‌هایی جذاب و رنگارنگ با مفاهیمی خاص که هر کدام روایت‌گر داستانی ویژه است را بر تن دارند. این پوشش‌های خاص و دیدنی یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و شهرت فستیوال بزرگ ریو در جهان است.

نمایش‌های سامبا در زمانی کوتاه به بخش محبوب و اصلی کارناوال تبدیل شد. به همین علت از سال ۱۹۷۱ برگزار کنندگان جشن به ناچار برای اجرای هر گروه سامبا محدودیت زمانی تعیین کردند. رژه‌هایی با طول ۷۰۰ متر که به مدت ۵ شب متوالی از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح به اجرا می‌پردازند. نمایشی جذاب و باشکوه که فضایی منحصربه‌فرد و وصف‌ناشدنی را به وجود می‌آورد. موسیقی پرانرژی، محیطی رنگارنگ و پرزرق‌وبرق که ساعاتی سرگرم‌کننده را برای تماشاچیان به همراه دارد.

شکل گیری مدارس سامبا و حضوری پررنگ در کارناوال ریو

بازدید از مرکز رقص سامبا در ریو

اگر زمان سفرتان به ریودوژانیرو همزمان با برگزاری فستیوال ریو نیست، برای تماشای نمایش‌های رقص سامبا می‌توانید از مرکز بزرگ سامبا در ریو (Cidade do Samba) بازدید کنید. مرکزی که برای مدارس سامبا طراحی شده و گروه‌های مختلفی در آن‌جا به تمرین سبک‌های مختلف سامبا می‌پردازند. این مرکز در تمام طول سال نمایش‌هایی شبیه به کارناوال را برگزار می‌کند.

بازدید از مرکز رقص سامبا در ریو

بخش های اصلی کارناوال ریو

کارناوال ریو جشنی نفس‌گیر و منحصربه‌فرد است که نمونه‌ی آن را در هیچ نقطه از دنیا نمی‌بینید. جشنی سراسر رنگ، شادی و هیجان که رژه‌های سامبا، مهمانی‌های خیابانی و لباس‌های خاص و ویژه که هر کدام نماد و سمبلی از فرهنگ برزیل است، بخش‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

۱. مهمانی های شلوغ و پرانرژی در خیابان های ریو

اگرچه رژه‌های سامبا بخش اصلی و محبوب کارناوال بزرگ ریو هستند اما قلب و روح این کارناوال مهمانی‌های خیابانی (Carnival Blocos) است. بیش از ۵۰۰ مهمانی که به صورت رایگان در روزهای برگزاری کارناوال در خیابان های ریو برگزار می‌شود. هر کدام از این مهمانی‌ها موضوعی خاص را به نمایش می‌گذارند و روایت‌گر داستان‌های گوناگونی هستند. داستان‌هایی که اغلب ریشه در تاریخ برزیل دارد.

هنرمندان حاضر در بلوکوس یا مهمانی‌های خیابانی ریو، لباس‌هایی رنگارنگ و جذاب و متناسب با موضوع مهمانی را بر تن دارند. برخی از موضوعاتی که در این مهمانی‌ها می‌‌بینیم، از گذشته تا به امروز تکرار می‌شود اما بعضی از آن‌ها هر ساله متفاوت از سال قبل هستند و تلاش می‌کنند چیز جدیدی را ارائه دهند. موسیقی زنده، رقص و نمادهای جذاب و دیدنی در گردهمایی‌های خیابانی ریو همگی درکنار هم تکمیل‌کننده کارناوال بزرگ ریو هستند.

مهمانی های شلوغ و پرانرژی در خیابان های ریو

نکاتی مهم برای حضور در مهمانی های خیابانی

  • خیابان‌های ریو در روزهای برگزاری کارناوال و گردهمایی‌های خیابانی بسیار شلوغ است. به همین علت، استفاده از حمل‌ونقل عمومی آسان نیست و سفرهای بین شهری در این روزها توصیه نمی‌شود؛
  • اگرچه در طول اجرای جشن‌های خیابانی غذا و نوشیدنی‌های خیابانی با قیمتی بسیار مناسب عرضه می‌شود، اما توصیه می‌شود برای راحتی کار خود و در امان ماندن از ازدحام جمعیت، غذا و نوشیدنی خود را پیش از حضور در این جشن‌ها تهیه کنید؛
  • روزهای کارناوال و به ویژه جشن‌های خیابانی فرصتی است برای دزدهای خیابانی؛ به همین علت، از حمل اقلام باارزش به همراه خود خودداری کنید و لوازمی مانند تلفن همراه، دوربین و کیف پول خود را درون یک کیف قرار دهید؛
  • لوازم بهداشتی مانند دستمال توالت و محصولات پاک‌کننده به همراه خود داشته باشید؛
  • در روزهای کارناوال، بلوکوس یا جشن‌های خیابانی متنوعی در سواحل و مرکز شهر برگزار می‌شوند. اگرچه جشن‌های ساحلی مملو از شور و هیجان بوده و میزبان میلیون‌ها گردشگر است، اما از جشن‌های مرکز شهر هم غافل نشوید. جشن‌های مرکز شهر جمعیت کمتری دارد اما به اندازه جشن‌های ساحلی سرگرم‌کننده و جذاب است؛
  • برخی از جشن‌های خیابانی از ساعت ۶ صبح آغاز می‌شود و می‌توانید با مترو یا اتوبوس خود را به محل برگزاری برسانید.

مهمانی های شلوغ و پرانرژی در خیابان های ریو

۲. رژه گروه های سامبا

بسیاری از گردشگران دنیا برای تماشای رژه سامبا به کارناوال ریودوژانیرو می‌آیند. گروه‌هایی که در برترین مدارس سامبا تمرین می‌کنند و برای اجرای نهایی وارد میدان سامبودرومو می‌شوند. هر کدام از این گروه‌ها سبک اجرا، موسیقی و لباس‌های خاص خود را دارند و در زمانی محدود و از پیش تعیین‌شده به اجرا می‌پردازند.

هیئت داورانی تشکیل‌شده از ۴۰ نفر در نقاط کلیدی و مهمی از استادیوم سامبودرومو حضور دارند. آن‌ها تمامی جزئیاتی مانند طراحی لباس‌ها، نقش‌ونگار آن‌ها، ظرافت در اجرا، انتخاب موسیقی و سبک رقص را زیرنظر دارند. در انتها بهترین گروه سامبا انتخاب می‌شود و فرصتی دوباره برای اجرا دارد.

مهمانی های شلوغ و پرانرژی در خیابان های ریو

نکاتی مهم برای بازدید از رژه سامبا

  • مراسم رژه گروه‌های سامبا در ساعت ۱۰ شب آغاز می‌شود. اگر می‌خواهید در فضایی با چشم‌اندازی مناسب از این نمایش بنشینید، در حدود ساعت ۸ شب به سامبودرومو بروید؛
  • نمایش‌های سامبا مراسمی طولانی و زمان‌بر است که از ۱۰ شب تا ۵ صبح ادامه دارد. بنابراین، غذا و نوشیدنی کافی به همراه داشته باشید؛
  • لباس و کفش راحت بپوشید؛
  • در محل برگزاری رژه غذا و نوشیدنی برای فروش وجود دارد. اما توصیه می‌شود، این موارد را پیش از رفتن به سامبودرومو تهیه کنید.

نکاتی مهم برای بازدید از رژه سامبا

۳. لباس های مناسب برای فضای کارناوال ریو

احتمالا عنوانی مانند پوشش مناسب برای حضور در کارناوال بزرگ ریو کمی عجیب به نظر برسد! اما فراموش نکنید که لباس‌های رنگارنگ و جذاب از مواردی است که باعث شکوه هرچه بیشتر این مراسم می‌شود. به همین منظور تماشاچیان از مردمان محلی تا گردشگران هم سعی می‌کنند لباسی متناسب با تم و موضوع مراسم بر تن داشته باشند. برخی از مردمان محلی ریو از ماه‌ها قبل به دنبال انتخاب لباسی مناسب برای کارناوال هستند.

در گوشه و کنار این مراسم لباس‌های فانتزی، استفاده از زیورآلات و کلاه‌گیس، پوشش‌های عجیب و متناسب با موضوع مهمانی‌های خیابانی را می‌بینید. شهر ریو در ماه‌های فوریه و مارس معمولا گرم و مرطوب است؛ از این رو، توصیه می‌شود از لباس و پوشش خنک استفاده کنید.

لباس های مناسب برای فضای کارناوال ریو

محل اقامت در روزهای برگزاری کارناوال ریو

ریودوژانیرو یکی از شهرهای بزرگ کشور برزیل است که مقصدی محبوب برای بسیاری از گردشگران محسوب می‌شود. در بسیاری از قسمت‌های این شهر هاستل و هتل‌های متنوعی برای اقامت گردشگران وجود دارد. استادیوم سامبودرومو در مرکز شهر واقع شده است و اگرچه مهمانی‌های خیابانی در اغلب نقاط شهر برگزار می‌شود اما اقامت‌گاه‌های سواحل «ایپانما» (Ipanema) و «کوپاکابانا» (Copacabana) انتخاب بهتری هستند. این مناطق با داشتن کافه و رستوران‌های متنوع، اقامت‌گاه و امنیت بالا موردپسند بسیاری از گردشگران هستند.

معمولا در ماه‌ها و هفته‌های نزدیک به برگزاری فستیوال ریو هزینه اقامت در این شهر ۵ برابر افزایش می‌یابد. بنابراین، توصیه می‌شود برای سفری مقرون‌به‌صرفه محل اقامت خود را از ماه‌ها قبل رزرو کنید.

لباس های مناسب برای فضای کارناوال ریو

عبور و مرور در شهر در روزهای برگزاری کارناوال ریو

ریودوژانیرو روزهایی پرازدحام و مملو از گردشگر را در روزهای برگزاری کارناوال سپری می‌کند. به همین علت، خطوط حمل‌ونقل عمومی شلوغ است و رسیدن به مقصد زمان‌بر خواهد بود. در این میان پیاده‌روی و استفاده از مترو دو روش آسان و بهتر در مقایسه با سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی است. متروها دسترسی به اکثر نقاط شهر به ویژه مرکز را فراهم می‌کنند و هزینه‌ای در حدود ۵ رئال (BRL) دارد..

اتوبوس‌های شهر در بیش از ۱۰۰ مسیر پرتردد شهری حضور داشته و هزینه رفت‌وآمد با آن‌ها در حدود ۳.۵ رئال است. اما این روش در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت روش ایمنی نخواهد بود. تاکسی‌ها و اوبر هم با دسترسی مناسب به تمامی نقاط شهر از روش‌های دیگری هستند که برای عبور و مرور در ریو می‌توانید استفاده کنید.

عبور و مرور در شهر در روزهای برگزاری کارناوال ریو

پرسش‌های متداول

تاریخ برگزاری کارناوال ریو چه زمانی است؟
بر طبق تقویم میلادی، ماه فوریه تاریخ برگزاری کارناوال ریو است و در سال ۲۰۲۵، از ۲۸ فوریه تا ۸ مارس برگزار می شود.
کارناوال ریو چیست؟
کارناوال ریو یکی از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین رویدادهای فرهنگی جهان و جشن بی‌نظیر رنگ‌ها، موسیقی و رقص در قلب برزیل است. این رویداد باشکوه که هر ساله در ماه فوریه برگزار می‌شود، میلیون‌ها نفر از سراسر جهان را به شهر ریو دو ژانیرو جذب می‌کند.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}