فستیوال های استانبول؛ از دنیای موسیقی تا اعیاد مذهبی

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/5/13
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

فستیوال های استانبول یکی از جذاب ترین رویدادها برای آشنایی با فرهنگ و سنت مردمان ترکیه است.

تور اروپا

فستیوال های استانبول از موسیقی و غذا تا تاریخ و هنر، هر کدام تصویری از فرهنگ و آیین مردم ترکیه را به نمایش می‌گذارند. استانبول، شهر هزاررنگ است؛ شهر آیین و فرهنگ‌های مختلفی که دیدنی‌های بسیاری را در دل خود جای داده‌است. جشنواره‌های این شهر در تمام طول سال برگزار می‌شود و در هر فصلی چیزی برای ارائه وجود دارد؛ از این رو، در هر زمانی از سال که با تور استانبول به این شهر زیبا سفر کنید، فرصت حضور در بخشی از جشن‌های شاد و هیجان‌انگیز را دارید. با این مطلب همراه شوید تا در کنار هم با فستیوال های معروف استانبول، زمان برگزاری و موضوع آن‌ها آشنا شویم.

فهرست فستیوال های استانبول

۱. تابستانی شاد در فستیوال موسیقی استانبول

شهر استانبول در فصل تابستان میزبان برگزاری بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی شهر است که قدمت آن به سال ۱۹۷۳ بازمی‌گردد. در سال‌های ابتدایی برگزاری، جشنواره بسیاری از بخش‌های هنر از جمله هنرهای نمایشی مانند فیلم و تئاتر را هم شامل می‌شد، اما از سال ۱۹۹۴ تمرکز خود را بر روی موسیقی گذاشت و تبدیل به بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی بین‌المللی استانبول (Istanbul International Music Festival) شد.

این جشنواره که یکی از مهم‌ترین فستیوال های استانبول هم محسوب می‌شود، به حمایت بنیاد فرهنگ و هنر استانبول (ISKV) برگزار شده و برنامه‌هایی مانند موسیقی سنتی ترکی، اپرا، موسیقی کلاسیک اروپایی و اجرای باله را ارائه می‌کند. رویدادی که هر ساله میزبان ده‌ها گروه معروف و بین‌المللی موسیقی از سراسر جهان است.

جشنواره بین‌المللی موسیقی استانبول در فصل تابستان و در ماه‌های ژوئن و جولای برگزار می‌شود. با وجود آب‌وهوای مطلوب در این فصل، اجراهای رایگان موسیقی در فضای باز و همچنین کارگاه موسیقی برای کودکان از بخش‌های محبوب این فستیوال هستند.

  • تاریخ برگزاری فستیوال موسیقی استانبول: معمولا در ماه‌های ژوئن یا جولای (خرداد تا مرداد)؛
  • محل برگزاری فستیوال موسیقی استانبول: مکان‌هایی مانند خانه اپرا ثریا (Süreyya Opera House)، موزه ایا ایرنه  (Hagia Eirene Museum) و تعدادی از پارک‌های سطح شهر.

تابستانی شاد در فستیوال موسیقی استانبول

۲. شور و هیجان در فستیوال رقص استانبول

فستیوال رقص (Istanbul Dance Festival) یکی از فستیوال های معروف استانبول بوده که میزبان بیش از ۴۰۰۰ هنرمند بین‌المللی است. یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های رقص در جهان که برای سلیقه‌های گوناگونی طراحی شده‌اند و انواع رقص محلی، سنتی و مدرن را شامل می‌شود. در کنار لذت بردن از تماشای نمایش‌هایی جذاب از اجرای هنرمندان می‌توانید در کارگاه‌های آموزشی رقص مانند سالسا، باچاتا و رقص رگتون هم شرکت کنید. جشنواره‌ای سراسر شادی و هیجان که با چاشنی غذاهای معروف ترکی و نوشیدنی‌های متنوع برگزار می‌شود.

  • تاریخ برگزاری فستیوال رقص استانبول: ماه مارس (اسفند)؛
  • محل برگزاری فستیوال رقص استانبول: مرکز اجلاس و هتل رنسانس پولات استانبول.

شور و هیجان در فستیوال رقص استانبول

۳. جشن و پایکوبی در فستیوال جاز استانبول

موسیقی یکی از مهم‌ترین موضوعات برگزاری فستیوال های استانبول است. جشن‌هایی شاد و پرانرژی که با حضور بسیاری از هنرمندان معروف از سایر نقاط جهان برگزار می‌شود. فستیوال جاز استانبول (Istanbul International Jazz Festival) مراسمی به مدت ۱۲ روز است که توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول (ISKV) در فصل تابستان برگزار می‌شود. در این فستیوال که از سال ۱۹۹۴ برگزار می‌شود، در کنار سبک جاز، برنامه‌هایی در سایر سبک‌های موسیقی مانند راک، پاپ، بلوز و رگی (Reggae) هم اجرا شده که می‌تواند موردپسند سلیقه‌های مختلفی باشد.

اگرچه برای حضور در بخشی از کنسرت‌های فستیوال جاز استانبول باید بلیط خریداری کنید، اما یکی از بخش‌های محبوب این فستیوال (Jazz in the Parks) برای اجرا در فضای باز طراحی شده‌ است. از این رو، در طول جشنواره کنسرت‌های مختلفی در فضای باز و پارک‌ها اجرا می‌شود که برای گردشگرانی با بودجه کم فرصتی عالی برای لذت بردن از اجرای هنرمندان معروف و توانمند در عرصه موسیقی است.

  • تاریخ برگزاری فستیوال جاز استانبول: معمولا در ماه جولای (تیر)؛
  • محل برگزاری فستیوال جاز استانبول: پارک‌ها و جاذبه‌های تاریخی استانبول.

 جشن و پایکوبی در فستیوال جاز استانبول

۴. ریتمی متفاوت از موسیقی در فستیوال سونار استانبول

فصل بهار، فصلی برای برگزاری انواع فستیوال در استانبول است. فصلی که با داشتن آب‌وهوایی مطلوب، زمان مناسبی برای بازدید از استانبول هم محسوب می‌شود. فستیوال سونار استانبول (Sonar Festival Istanbul) یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های موسیقی در ترکیه است که موسیقی الکترونیک با چاشنی خلاقیت، تکنولوژی و مهارت نوازندگان ماهر را به نمایش می‌گذارد.

جشنواره موسیقی سونار در طی دو روز در استانبول برگزار می‌شود که هنرمندان و نوازندگان حرفه‌ای بین‌المللی از سایر نقاط جهان برای اجرا در این جشنواره حاضر می‌ شوند. جشنواره‌ای که در کنار موسیقی الکترونیک، برنامه‌هایی برای سایر سبک‌ها مانند هیپ‌هاپ هم دارد. هر ساله هزاران نفر برای حضور در فستیوال سونار راهی استانبول می‌شوند. از برترین فستیوال‌های موسیقی ترکیه که در کنار کنسرت‌های متنوع، کارگاه‌های آموزشی و آثاری از هنرهای نمایشی را هم ارائه می‌کند.

  • تاریخ برگزاری فستیوال سونار استانبول: معمولا در اواخر آوریل (فروردین و اردیبهشت)؛
  • محل برگزاری فستیوال سونار استانبول: مراکز هنری استانبول مانند مرکز هنرهای نمایشی زورلو (Zorlu Performing Arts Center).

ریتمی متفاوت از موسیقی در فستیوال سونار استانبول

۵. جشنی بهاری در فستیوال هیدیرلز استانبول

اگر در فصل بهار به استانبول سفر می‌کنید، از فستیوال هیدیرلز (Hidirellez Festival in Istanbul) غافل نشوید. جشنی شاد و مفرح که به مناسبت شروع فصل بهار در ترکیه، بخش‌هایی از آسیای مرکزی، خاورمیانه و شبه جزیره بالکان برگزار می‌شود. هیدیرلز یکی از جشنواره‌های مهم فرهنگی در ترکیه است که در سال ۲۰۱۷ به عنوان میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شد.

بعضی از بخش‌های فستیوال هیدیرلز به علت اعتقادات مردمان محلی ترکیه برگزار می‌شود. به عنوان مثال در طول جشن آتشی بزرگ برپا می‌شود و مردم از روی آن می‌پرند. اعتقاد بر این است که این کار می‌تواند باعث در امان ماندن از بیماری‌ها در سال پیش رو شود. در این جشن می‌توانید غذاهای سنتی ترکی را هم بچشید. یکی از غذاهای معروف این روز، جگر بره یا گوشت بره است که با توجه به عقیده‌ی مردمان محلی، خوردن این غذا می‌تواند باعث درمان بیماری‌ها و سلامتی شود. کنسرت‌های مختلف، کارگاه‌‌های آموزشی و اجرای رقص توسط هنرمندان از دیگر بخش‌های یکی از شادترین فستیوال های استانبول است.

  • تاریخ برگزاری فستیوال هیدیرلز استانبول: ۵ تا ۶ ماه می (اردیبهشت)؛
  • محل برگزاری فستیوال هیدیرلز استانبول: شهرهای مختلف ترکیه، مناطق تفریحی و پارک‌ها.

 جشنی بهاری در فستیوال هیدیرلز استانبول

۶. دنیایی از قهوه های بی نظیر در فستیوال قهوه استانبول

فستیوال قهوه (Istanbul Coffee Festival) یکی از فستیوال های معروف استانبول است که هر ساله در فصل پاییز برگزار می‌شود. فستیوالی برای عاشقان کافئین که فرصتی عالی برای چشیدن طعم بهترین قهوه‌ها از برترین برندهای داخلی و خارجی است. در این روز بسیاری از برندهای قهوه ترکی و بین‌المللی، باریستا، کافه‌ها، افراد فعال در حوزه خرید و فروش قهوه و دان قهوه گردهم آمده تا جشنی جذاب را اجرا کنند.

در فستیوال قهوه استانبول که در فضای باز برگزار می‌شود، می‌توانید در کنار تجربه قهوه با عطر و طعم‌های گوناگون، در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید. غذاهای مختلف، کیک و شیرینی، دسر و نان‌های متنوع را بچشید و از کنسرت‌های زنده لذت ببرید. اگرچه برای حضور در فستیوال قهوه باید بلیط تهیه کنید، اما بدون شک با حضور در این جشنواره روزی خاص و فراموش‌نشدنی را به خود هدیه می‌دهید.

  • تاریخ برگزاری فستیوال قهوه استانبول: معمولا در ماه اکتبر (مهر)؛
  • محل برگزاری فستیوال قهوه استانبول: پارک کوچوک چیفتلیک.

دنیایی از قهوه های بی نظیر در فستیوال قهوه استانبول

۷. سفر به دنیای طعم و مزه در فستیوال غذای استانبول

فستیوال غذای استانبول (Istanbul Gastronomy Festival) فرصتی برای سرآشپزهایی از تمام نقاط جهان است تا در رقابتی جذاب مهارت و توانمندی خود را به نمایش بگذارند. یکی از خوشمزه‌ترین فستیوال های استانبول که با هدف معرفی فرهنگ غذای ترکی و بهترین غذاهای ترکی به جهان و همچنین آشنایی با فرهنگ غذایی سایر کشورهای دنیا برگزار می‌شود.

سرآشپزهای بین‌المللی از تمام کشورهای دنیا می‌توانند در جشنواره غذای استانبول شرکت کنند تا در کنار معرفی غذاهای کشور خود، با تکنیک‌های آشپزی سایر سرآشپزها هم آشنا شوند. در طول رقابت‌ها، شرکت‌کنندگان برای پخت غذاهای مختلف با یک‌دیگر رقابت می‌کنند و در نهایت از برندگان با اهدای مدال و گواهینامه‌های معتبر تجلیل می‌شود. فستیوال غذای استانبول به شکلی طراحی و اجرا می‌شود که تمامی افراد، حتی کسانی که سرآشپز نیستند هم می‌توانند برای چشیدن غذاهای متنوع، شرکت در کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های مفرح دیگر در این مراسم شرکت کنند.

  • تاریخ برگزاری فستیوال غذای استانبول: معمولا در ماه‌های دسامبر یا ژانویه (آذر یا دی)؛
  • محل برگزاری فستیوال غذای استانبول: منطقه بویوک چکمجه.

سفر به دنیای طعم و مزه در فستیوال غذای استانبول

۸. تماشای برترین فیلم ها در فستیوال فیلم استانبول

فستیوال فیلم استانبول (Istanbul Film Festival) یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های ترکیه است که قدمت آن به سال ۱۹۸۲ بازمی‌گردد. یکی دیگر از جشنواره‌هایی که به حمایت بنیاد فرهنگ و هنر استانبول برگزار می‌شود و فرصتی عالی برای علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است. در این فستیوال فیلم که به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود، صدها فیلم در ژانرهای مختلف اثر برترین کارگردانان و سازندگان فیلم از سراسر دنیا به نمایش گذاشته می‌شود.

چه طرفدار فیلم و هنرمندهای ترکی باشید و چه طرفدار فیلم‌های بین‌المللی و ساخته‌شده توسط سایر کشورها، این جشنواره می‌تواند پاسخ‌گوی سلیقه و نظر شما باشد. انواع فیلم، مستند و فیلم‌های کوتاه در طی ۱۰ روز بر پرده نقره‌ای به نمایش گذاشته می‌شود.

  • تاریخ برگزاری فستیوال فیلم استانبول: معمولا در ماه آوریل (فروردین)؛
  • محل برگزاری فستیوال فیلم استانبول: سینماهای شهر استانبول.

تماشای برترین فیلم ها در فستیوال فیلم استانبول

۹. رقص لاله ها در فستیوال لاله استانبول

لاله یکی از نمادهای معروف ترکیه است و به همین علت فستیوال لاله استانبول (The Istanbul Tulip Festival) یکی از فستیوال‌های محبوب این کشور محسوب می‌شود. تاریخچه لاله به ترکیه و آسیای مرکزی بازمی‌گردد و برای اولین‌بار در قرن دهم میلادی در کشور ایران کشت شد. سپس به سایر نقاط جهان از جمله هلند هم رسید. در بسیاری از پارک‌ها، کوچه و خیابان‌های استانبول گل لاله دیده می‌شود. نماد ملی کشور ترکیه که تصویر آن بر روی کاشی و سرامیک‌ها، قالی و صنایع دستی این کشور هم رسم شده‌است.

در فستیوال تولیپ یا لاله استانبول نمایشی جذاب و خیره‌کننده از این گل را در بسیاری از پارک‌های این شهر می‌توانید ببینید. یکی از فستیوال های بهاری استانبول که معمولا برای مدت یک ماه ادامه دارد.

  • تاریخ برگزاری فستیوال لاله استانبول: معمولا ۱ تا ۳۰ آوریل (فروردین و اردیبهشت)؛
  • محل برگزاری فستیوال لاله استانبول: پارک‌های استانبول به ویژه در میدان سلطان احمد.

رقص لاله ها در فستیوال لاله استانبول

۱۰. خریدی به صرفه در فستیوال خرید استانبول

ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای خرید به ویژه برای ایرانیان است. در کنار حراج سالیانه این کشور که در ماه‌های خاصی برگزار می‌شود، فستیوال خرید استانبول (Istanbul Shopping Festival) فرصتی بسیار خوب برای خرید از محصولات گوناگون است. در این فستیوال که برای مدت یک ماه، در بازار بزرگ این شهر و مراکز خرید مختلف جریان دارد، محصولاتی مانند پوشاک، کیف، کفش، لوازم خانگی و محصولات چرمی با تخفیفی در حدود ۷۰درصد به فروش می‌رسند. به علت استقبال زیاد گردشگران، معمولا ساعت کاری مراکز خرید در این روزها تا ساعت ۱۱ شب ادامه دارد.

  • تاریخ برگزاری فستیوال خرید استانبول: معمولا در ماه جولای (تیر)؛
  • محل برگزاری فستیوال خرید استانبول: بازار بزرگ و مراکز معتبر خرید در استانبول.

خریدی به صرفه در فستیوال خرید استانبول

۱۱. عید قربان و نمایشی از باورهای دینی در استانبول

بخشی از مردمان بومی و غیر بومی استانبول را مسلمانان تشکیل می‌دهند. از این رو، عیدهای مذهبی هم جایگاه ویژه‌ای در میان فستیوال های استانبول دارند. عید قربان که یکی از مناسبت‌های مهم مذهبی در تقویم قمری است، در این شهر به مدت چهار روز جشن گرفته می‌شود.

در این روز خانواده‌های ترکی بره یا گوسفندی را قربانی می‌کنند. سپس گوشت آن را به سه بخش تقسیم کرده؛ یک بخش آن به فقرا و نیازمندان اهدا می‌شود، بخش دیگر آن را به بستگان و آشنایان داده و بخش سوم آن را هم به منظور پخت غذاهای محلی برای خانواده خود استفاده می‌کنند. در روز عید قربان، مراسم خواندن دعای عید در مساجد سطح شهر برگزار می‌شود. کوچه و خیابان‌ها چراغانی شده و مردم لباس‌های رنگارنگ و شاد بر تن می‌کنند. غذاهای محلی ترکیه مانند انواع کیک، کاورما، باقلوا و چندین نوع غذای محلی دیگر هم در این روز طبخ می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

  • تاریخ برگزاری عید قربان در استانبول: بر اساس تقویم قمری اسلامی در ۱۰ ماه ذی‌الحجه؛
  • محل برگزاری عید قربان در استانبول: مساجد سطح شهر و مناطق تفریحی.

عید قربان و نمایشی از باورهای دینی در استانبول

۱۲. عید فطر و جشن پایان رمضان در استانبول

عید فطر یکی دیگر از اعیاد مهم مذهبی برای مسلمانان ساکن ترکیه است. عیدی که به مناسبت پایان یک ماه روزه‌داری و ماه رمضان جشن گرفته می‌شود. جشن عید فطر در ترکیه برای مدت سه روز ادامه دارد و در طی این سه روز، کوچه و خیابان‌ها چراغانی می‌شود، خانواده‌ها و دوستان دور هم جمع شده و با پخت غذاهای سنتی و انواع شیرینی این روز را جشن می‌گیرند.

یکی از ویژگی‌های برجسته عید فطر در استانبول، پخت شیرینی‌های ویژه و خوش طعم ترکی است. دسر محبوب ترکیه به نام گولاچ (Güllaç) را در این روز از دست ندهید؛ دسری تهیه شده از ورقه‌های نازک شیرین، شیر، پسته، گلاب، گردو و انار که طعمی جذاب و بافتی لطیف دارد. اگر تصمیم دارید در روزهای خلوت استانبول به این شهر سفر کنید، عید فطر انتخاب مناسبی است؛ چراکه مردم بومی به روستاهای خود در اطراف شهر می‌روند و شهر کمی خلوت‌تر است.

  • تاریخ برگزاری عید فطر در استانبول: بر اساس تقویم قمری در پایان ماه رمضان؛
  • محل برگزاری عید فطر در استانبول: در میدان‌های مختلف شهر و مساجد.

عید فطر و جشن پایان رمضان در استانبول

پرسش‌های متداول

بهترین فستیوال های استانبول کدام است؟
بهترین فستیوال های استانبول شامل فستیوال بین المللی موسیقی استانبول، فستیوال رقص استانبول، فستیوال بین المللی جاز استانبول، فستیوال قهوه استانبول، فستیوال غذای استانبول، فستیوال فیلم استانبول، فستیوال لاله استانبول، عید قربان در استانبول و عید فطر در استانبول است.
آیا شرکت در فستیوال های استانبول رایگان است؟
خیر؛ برای حضور در بعضی از فستیوال‌های استانبول مانند فستیوال موسیقی و فیلم استانبول باید بلیط تهیه کنید.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}