فانوس های دریایی معروف جهان کدامند؟

فاطمه روستا
  • فاطمه روستا
  • 1403/5/5
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

فانوس های دریایی معروف اگرچه امروزه کاربرد گذشته خود را ندارند اما یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی جهان هستند.

تور اروپا

فانوس های دریایی معروف در سراسر جهان، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و قرن‌ها است که مسافران را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کرده‌‌اند. سالیانه مسافران بسیار زیادی از این فانوس‌های دریایی دیدن می‌کنند. در این مکان‌ها مناظر فوق‌العاده دیدنی و جذابی برای عکاسی به وجود می‌آیند و شما می‌توانید علاوه بر گرفتن عکس و فیلم‌های رویایی و رمانتیک، لذت زیادی از تماشای خط ساحلی در کنار فانوس دریایی ببرید. در ادامه، برای شما توضیح می‌دهیم که فانوس دریایی چیست و برخی از معروف‌ترین فانوس‌های دریایی جهان را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

فانوس دریایی چیست؟

اول از همه، لازم است بدانید که فانوس دریایی چیست و اصلاً چرا از آن استفاده می‌شده است؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که فانوس دریایی یا خَشاب به انگلیسی:( Lighthouse) یکی از کمک‌ها برای ناوبری در دریاها است و در واقع نوعی ساختمان برج شکل به نظر می‌رسد که در داخل آن چراغی به شکل لیزری به سمت بیرون پرتاب می‌شود و برای شناورهایی که در دریا هستند، علامت ارسال می‌کند. در گذشته از فانوس‌های دریایی برای موارد بسیار متعددی استفاده می‌شده است که محافظت از مکان‌های مختلف و هشدار دادن به سایر شناورها و کشتی‌ها، مهمترین دلیل استفاده از آن بوده است.

پس به طور کلی، می‌توان گفت که فانوس‌های دریایی در واقع ساختمان‌های بلندی هستند که چراغی در بالای آنها قرار گرفته است و اهمیت بسیار زیادی برای شناورها در گذشته داشته اند. اگرچه در حال حاضر لوازم مدرن و جدیدی جایگزین فانوس‌های دریایی در گذشته شده است، اما همچنان گاهی مواقع فانوس‌های دریایی استفاده می‌شوند. این لوازم در واقع نگهبان‌های خیلی مهمی هستند که شناورها با توجه به آنها، می‌توانند متوجه شود که آیا در نمودار و موقعیت جغرافیایی درستی هستند یا خیر. اما در حال حاضر غالباً از روش‌های فناورانه و مدرن برای جهت‌یابی در دریا استفاده می‌شود و در بیشتر مکان‌ها، فانوس‌های دریایی به طور کامل از کار افتاده‌اند و کنار گذاشته شده‌اند.

فانوس دریایی چیست؟

فهرست فانوس های دریایی معروف جهان

۱. برج هرکول یکی از قدیمی ترین فانوس های دریایی

اولین و زیباترین فانوس دریایی جهان که شهرت بسیار زیادی در میان توریست‌ها و گردشگران دارد، برج هرکول (Tower of Hercules) در اسپانیا است. این برج در واقع نوعی فانوس دریایی در شمال غربی اسپانیا به شمار می‌آید که در قرن اول بعد از میلاد، به عنوان فانوس دریایی مورد استفاده قرار می‌گرفته و به عنوان قدیمی‌ترین فانوس دریایی شهرت دارد.

این فانوس دریایی تقریباً ۵۵ متر ارتفاع دارد و روی یک سکوی سنگی دیگر قرار گرفته است و این سکو، باعث شده که ارتفاع بیشتری برای هشدار دادن به کشتی‌ها و شناورها داشته باشد و بهتر بتوان از آن استفاده کرد. در حال حاضر نیز این برج قدیمی شرایط بسیار خوبی دارد و در قرن ۱۸ بازسازی شده است و به همین دلیل هم در حال حاضر گردشگران بسیار زیادی از آن دیدن می‌کنند.

برج هرکول یکی از قدیمی ترین فانوس های دریایی

سایر مکان های دیدنی نزدیک برج هرکول

علاوه بر این که شما می‌توانید در برج هرکول از این فانوس دریایی زیبا دیدن کنید و عکس‌های زیبایی بگیرید، می‌توانید به مکان‌های دیدنی دیگری که در همان نزدیکی قرار دارند هم بروید. برای مثال، پارک مجسمه هرکول و ساحل لاپاستا دو مورد از بهترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های نزدیک به مجسمه هرکول در نظر گرفته می‌شوند که هر دوی این مکان‌ها را می‌توانید به صورت مستقیم از برج هرکول نیز ببینید.

مکان های دیدنی نزدیک برج هرکول

۲. فانوس دریایی اتوماتیک تورلیتیس در یونان

یکی دیگر از فانوس های دریایی معروف در جهان، فانوس دریایی تورلیتیس (Tourlitis Lighthouse) در کشور یونان است که به صورت اتوماتیک فعالیت می‌کند. این فانوس دریایی قدمت خیلی کمتری دارد و در سال ۱۹۹۰ روی یک ستون سنگی دریای اژه و در نزدیکی شهر بندری آندراس یونان ساخته شد. جذابیت ظاهری این فانوس آنقدر زیاد است که شبیه به فیلم‌های فانتزی به نظر می‌رسد که منظره بسیار زیبایی را برای عکاسی به وجود می‌آورد.

با این حال، ارتفاع این فانوس دریایی چندان زیاد نیست و نهایتاً به ۷ متر می‌رسد. البته از آنجا که این فانوس روی سنگ قرار گرفته است، این سنگ باعث شده که ارتفاع آن تا ۳۶ متر افزایش داده شود. فانوس دریایی تورلیتیس در واقع اولین فانوس دریایی مدرن بود که به صورت خودکار فعالیت می‌کرد و فناوری مدرن را با ظاهری قدیمی و تاریخی ترکیب کرد.

 فانوس دریایی اتوماتیک تورلیتیس در یونان

۳. فانوس دریایی پگی پوینت با منظره شگفت انگیز و دلپذیر

فانوس دریایی پگی پوینت (Peggy’s Point Lighthouse) یک برج سفید گچی و اتاق‌های قرمز رنگ، یکی از زیباترین فانوس‌های دریایی جهان شناخته می‌شود که زیبایی خارق‌العاده و منحصربه‌فردی دارد. این فانوس دریایی با فاصله یک ساعته از هالیفاکس در سال ۱۹۱۵ ساخته شد. در آن زمان هدف از ساخت این فانوس دریایی، هشدار دادن به شناورها و کشتی‌ها و همچنین تسلط روی شبه جزیره ناهموار آتلانتیک بود.

منظره زیبای فانوس دریایی پگی پوینت می‌تواند آثار هنری بسیار زیادی را برای شما به وجود بیاورد. البته اگر به این منطقه رفتید، بهتر است از نشستن در نزدیکی آب و یا روی سنگ‌های مرطوب که احتمال لغزش آنها وجود دارد، اجتناب کنید. بازدید از غار پگی یکی از بهترین کارهایی است که شما می‌توانید موقع سفر در هالیفاکس انجام دهید. علاوه بر این، مسیرهای پیاده‌روی در اطراف ساحل و بندر نیز باعث می‌شوند که تجربه لذت‌بخش‌تری از سفر به هالیفاکس داشته باشید. چند گالری هنری و رستوران‌های محلی نیز در آن منطقه وجود دارند که گشت و گذار شما را کامل می‌کنند.

فانوس دریایی پگی پوینت با منظره شگفت انگیز و دلپذیر

۴. فانوس دریایی پورتلند بیل با دسترسی راحت

اگر به کشور انگلستان سفر کردید، باید به شما این پیشنهاد را بدهیم که حتماً به فانوس دریایی پورتلند بیل (Portland Bill Lighthouse) بروید. این مکان یکی از زیباترین فانوس های دریایی معروف جهان شناخته می‌شود که در دورست انگلستان قرار دارد.

این فانوس دریایی با طراحی سفید و قرمز، جذابیت خیلی زیادی به ساحل دورست در جزیره پورتلند داده است. در حالی که شاید سفر به خیلی از فانوس های دریایی معروف جهان دشوار باشد و بسیاری از گردشگران نتوانند به خوبی خود را به این مکان‌ها برسانند، دسترسی به جزیره پورتلند و این فانوس دریایی فوق‌العاده راحت است و مسافران می‌توانند خیلی راحت به این مکان زیبا بروند. این برج زیبا در سال ۱۹۰۶ با ارتفاع ۴۱ متری ساخته شده است و شما می‌توانید با چرخیدن اطراف آن، عکس‌های زیبایی بگیرید. نکته جذاب درباره این فانوس دریایی، این است که شما می‌توانید به داخل آن بروید. بعد از این که از ۱۵۳ پله مارپیچ آن بالا رفتید، از بالای فانوس دریایی می‌توانید منظره وسیع و زیبای اطراف را تماشا کنید.

 فانوس دریایی پورتلند بیل با دسترسی راحت

۵. فانوس دریایی اکلایرورس با منظره دیدنی از کوه های پوشیده از برف

اگر به کشور آرژانتین سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سری به فانوس دریایی اکلای رورس (Les Eclaireurs Lighthouse) بزنید و در منظره بسیار زیبای آن عکس و فیلم‌های جذابی بگیرید. نکته جالب توجه از این فانوس دریایی، منظره بسیار زیبا از پس‌زمینه کوه‌های پوشیده از برف است که در کنار رنگ قرمز و سفید فانوس دریایی، جذابیت آن را بیشتر می‌کند. این فانوس دارای ارتفاع کم و به اندازه ۱۰ متر است و روی یک تپه سنگی در منطقه Ushuaia آرژانتین قرار دارد. علاوه بر این، باید بدانید که این فانوس دریایی در آرژانتین در وسط آب قرار گرفته است و به همین دلیل هم برای رفتن به آنجا باید حتماً از قایق‌های حرفه‌ای کمک بگیرید که در ساحل برای همین کار فعالیت می‌کنند. اگر با تور سفر کنید، مطمئن خواهید بود که برای رفتن به این قسمت از فانوس دریایی در آرژانتین مشکلی نخواهید داشت.

 فانوس دریایی اکلایرورس با منظره دیدنی از کوه های پوشیده از برف

۶. فانوس دریایی پیگن پوینت در کالیفرنیا

یکی دیگر از بهترین فانوس های دریایی معروف در جهان، در کالیفرنیا و نزدیکی سانفرانسیسکو قرار دارد که با نام فانوس دریایی پیگن پوینت (Pigeon Point Lighthouse) شناخته می‌شود. این فانوس دریایی دقیقاً در پشت صخره پیگن پوینت واقع شده است. محل قرارگیری این فانوس دریایی در نزدیکی یکی از محله‌های شلوغ سانفرانسیسکو است. زمان ساخت فانوس دریایی پیگن پوینت در این منطقه به سال ۱۸۷۲ باز می‌گردد. در آن زمان این فانوس اهمیت بسیار زیادی برای هشدار دادن به شناورها و کشتی‌های داخل دریا داشت.

اما چه چیزی باعث شده که این فانوس دریایی به یکی از معروف‌ترین فانوس‌های موجود در جهان تبدیل شود؟ مهم‌ترین عامل این مسئله، ارتفاع بالای آن است که با ارتفاع نزدیک به ۳۵ متری، مرتفع‌ترین فانوس دریایی مشترک در ساحل غربی ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود. دلیل نامگذاری این فانوس دریایی هم این بود که در سال ۱۸۵۳ یعنی چند سال قبل از ساخت آن، یک کشتی بزرگ در همان منطقه غرق شد که این کشتی با نام کشتی پیگن شناخته می‌شد. پس اگر شما نیز به سانفرانسیسکو سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به این فانوس دریایی بروید و از مناظر زیبای آن عکس بگیرید. در خط ساحلی فانوس دریایی پیگن پوینت، می‌توانید منظره بسیار زیبایی از دسته‌های نهنگ‌های در حال مهاجرت را مشاهده کنید. همچنین تعداد قابل‌توجهی از فوک‌ها در خط ساحلی قابل مشاهده هستند.

فانوس دریایی پیگن پوینت در کالیفرنیا

۷. فانوس دریایی لیندسنس با نمای منحصر به فرد از کوه های سرسبز

فانوس دریایی لیندسنس (Lindesnes Lighthouse) بسیار جذاب و زیبا در منطقه سرسبز، در جنوبی‌ترین نقطه نروژ قرار دارد. برای رفتن به این منطقه، شما باید از غرب کریستیانسند تقریباً ۹۰ دقیقه رانندگی کنید تا به آنجا برسید. قدمت این فانوس دریایی به سال ۱۳۵۶ باز می‌گردد و به عنوان قدیمی‌ترین فانوس دریایی در سراسر کشور نروژ نیز شناخته می‌شود. در حال حاضر این فانوس به یک موزه هنری در نروژ تبدیل شده است و شما می‌توانید از عتیقه جات و اشیای قدیمی موجود در آن دیدن کنید.

این مکان یکی از بهترین فانوس های دریایی معروف جهان شناخته می‌شود که شما می‌توانید با بازدید از آنجا، ترکیبی از طبیعت زیبا را در کنار میراث فرهنگی و قدیمی نروژ مشاهده نمایید. از طرف دیگر، این مکان یکی از مجهزترین فانوس‌های دریایی جهان برای بازدیدکنندگان و توریست‌ها به شمار می‌آید. چرا که در آن یک سینما، کافی شاپ و یک فروشگاه سوغاتی وجود دارد و می‌توانید بعد از بازدید از موزه، به این مکان‌ها بروید و خستگی خود را در کنید و سوغاتی‌های زیبایی بخرید.

فانوس دریایی لیندسنس با نمای منحصر به فرد از کوه های سرسبز

۸. فانوس دریایی سانتا مارتا با رنگ های متفاوت

فانوس دریایی سانتا مارتا (Santa Marta Lighthouse) در نزدیکی لیسبون در کشور پرتغال، یکی دیگر از بهترین فانوس های دریایی معروف جهان به شمار می‌آید که نمای آبی و سفید به رنگ پاستلی دارد. این فانوس دریایی زیبا در کاسکا قرار دارد و شما با رانندگی از مرکز شهر تا حدود یک ساعت، می‌توانید به‌راحتی خود را به آنجا برسانید. معماری خیره کننده این فانوس دریایی، زیبایی خط ساحل را چندین برابر افزایش داده است.

همچنین وجود درخت‌های متفاوت به خصوص درخت‌های نخل در نزدیکی این فانوس، باعث شده که زیبایی ظاهری خیلی بیشتری داشته باشد. آب و هوا در این منطقه نیز کاملا متعادل و مناسب باشد و شما می توانید در زیر سایه درختان نخل به پیاده‌روی بپردازید. در کنار این فانوس دریایی، موزه قدیمی خانه سانتا ماریا واقع شده است که قدمت آن به سال ۱۹۰۱ باز می‌گردد و ویلای بسیار بزرگی دارد و شما می‌توانید بعد از تماشای فانوس دریایی، به دیدن این موزه بروید. یک پیاده‌روی کوتاه در اسکله تفریحی کاسکایس و رفتن به قلعه قرن شانزدهمی قدیمی نیز می‌تواند سفر شما به پرتغال را تکمیل کند.

 فانوس دریایی سانتا مارتا با رنگ های متفاوت

۹. فانوس دریایی گیبس هیل با ارتفاع بسیار زیاد

فانوس دریایی گیبس هیل (Gibbs Hill Lighthouse) نیز یکی دیگه از بهترین فانوس‌های دریایی جهان در جزایر برمودا به شمار می‌آید که برخلاف نمونه‌های دیگر موجود در این لیست، روی یک تپه سبز پوشیده از چمن در فاصله کمی از جزایر برمودا قرار دارد. این فانوس دریایی که در سال ۱۸۴۶ ساخته شد، نزدیک به ۳۵ متر ارتفاع دارد و منظره فوق‌العاده جذابی از اطراف را به نمایش می‌گذارد. اگر از ۱۸۵ پله این برج بالا بروید، یه بالای آن می‌رسید و می‌توانید این منظره بسیار زیبا و سرسبز از جزایر برمودا را مشاهده کنید که مناظری شگفت‌انگیز و در عین حال، رویایی به نمایش می‌گذارند.

همچنین در این قسمت رستورانی وجود دارد که می‌توانید ناهار خود را در همان منطقه فانوس دریایی گیپس هیل میل کنید. در این رستوران انواع غذاها، مانند پیتزا، سالاد و غذاهای دریایی وجود دارند. علاوه بر این، می‌توانید در ساعات نزدیک به غروب و عصر هم به پیاده‌روی در شن‌ها و خط ساحلی بپردازید و آب‌های فیروزه‌ای و شفاف را نگاه کنید.

فانوس دریایی گیبس هیل با ارتفاع بسیار زیاد

۱۰. فانوس دریایی ماکاپو پوینت در کنار صخره های مرتفع

در نهایت، فهرست بهترین فانوس های دریایی معروف جهان را با فانوس دریایی ماکاپو پوینت (Makapuu Point) در کنار صخره‌های مرتفع جزایر هاوایی به پایان می‌رسانیم. این فانوس دریایی به خاطر قرارگیری در صخره‌های مرتفع این جزایر، در گذشته کاربردهای بسیار زیادی داشته است و در حال حاضر نیز منظره تماشایی و به یاد ماندنی به نمایش می‌گذارد.

این فانوس در شرقی‌ترین قسمت آتشفشان آواهو در سال ۱۹۰۹ روی صخره‌ای با ارتفاع بیشتر از ۱۸۲ متری ساخته شد. این مکان دیدنی در بالای ساحل ماکاپو در جزایر هاوایی قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها در بین علاقه‌مندان به ورزش‌های هوایی در هاوایی شناخته می‌شود.

علاوه بر فانوس دریایی، ساحل ماکاپو نیز یکی از بهترین سواحل هاوایی شناخته می‌شود که به خاطر داشتن شن‌های نرم و سواحل زیبا، توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کند. این فانوس در مکان بسیار طبیعی و زیبایی قرار دارد و فاصله ساحل تا آن تقریباً ۳ کیلومتر محاسبه می‌شود. از فاصله دور هم می‌توانید رنگ سفید این فانوس دریایی را در پس زمینه آبی یاقوت کبود اقیانوس ببینید که تا چه حد با یکدیگر در تضاد هستند و منظره رویایی را به وجود می‌آورند.

فانوس دریایی ماکاپو پوینت در کنار صخره های مرتفع

پرسش‌های متداول

قدیمی‌ترین فانوس دریایی کدام است؟
دو مورد از قدیمی‌ترین فانوس‌های دریایی در جهان، برج هرکول و فانوس دریایی لیندسنس هستند که به ترتیب در قرن اول بعد از میلاد و سال ۱۳۵۶ ساخته شده‌اند و قدمت بسیار زیادی از نظر تاریخی دارد.
مرتفع‌ترین فانوس‌های دریایی شامل چه مواردی می‌شوند؟
فانوس‌های دریایی مختلفی مانند برج هرکول، فانوس دریایی پورتلند بیل و فانوس پیگن پوینت جزء مرتفع‌ترین فانوس‌ها هستند که ارتفاع آنها بین ۳۵ تا ۵۵ متر می‌رسد.
فاطمه روستا فاطمه روستا
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}