۲۲ مورد از زیباترین شهرهای ایتالیا که باید دید!

تیم ایوار
  • تیم ایوار
  • 1403/5/12
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

 زیباترین شهرهای ایتالیا از رم جاودان تا ونیز رویایی و فلورانس مهد رنسانس، هر کدام از این شهرها قطعه ای از بهشت را به نمایش می گذارند.

تور اروپا

انتخاب زیباترین شهرهای ایتالیا غیرممکن است. واقعیت این است که شما می‌توانید به هر نقطه‌ای از شبه‌جزیره ایتالیا سفر کنید و با زیبایی، سبک، تاریخ، فرهنگ و جذابیتی روبرو شوید که این بخش آفتابی از اروپا را به مقصدی بی‌نظیر تبدیل کرده است. این مقاله نگاهی دارد به زیباترین شهرهای ایتالیا، از رم جاودان که در هر گوشه‌اش تاریخ و هنر به چشم می‌خورد، تا ونیز رویایی با کانال‌های آب و پل‌های رمانتیک، و فلورانس که مهد رنسانس و هنرمندان بزرگ است. پس اگر قصد سفر با تور ایتالیا را دارید، بیایید باهم زیبایی‌های بی‌نظیر ایتالیا را کشف کنیم.

زیباترین شهرهای ایتالیا

۱. شهر رم

ممکن است برای مسافران این سوال پیش بیاید که آیا شهری همچون رم (Rome)، پایتخت کشور ایتالیا، پس از قرن‌ها خودنمایی و شکوه، همچنان زیبا باقی مانده است؟ خوشبختانه، همان‌طور که گردشگران با طلوع آفتاب و روشن شدن گنجینه‌های بی‌شمارش شهر متوجه شده‌اند، رم همچنان یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا به شمار می‌رود. این شهر با شکوه جاودانه‌ای که بر روی هفت تپه مشهور خود گسترده است، لایه‌های بی‌انتهایی از جذابیت و شگفتی را از زمان تأسیس در قرن هشتم پیش از میلاد تاکنون در خود جای داده است. رم میزبان آثار تاریخی مشهوری در اروپا همچون فروم رومی، پانتئون و ستون مارکوس اورلیوس است؛ لیستی که به نظر پایان‌ناپذیر می‌آید. اما همه چیز به زیبایی تاریخی محدود نمی‌شود. کافی است در خیابان‌های سنگفرش شده و مکان‌های دیدنی رم قدم بزنید، از پل‌های تراورتن عبور کنید و غروب آفتاب را تماشا کنید تا دلیل انتخاب نام «زیبایی بزرگ» برای فیلم برنده اسکار پائولو سورنتینو درباره رم را درک کنید.

 رم، پایتخت تاریخی ایتالیا

۲. شهر پروجا

اومبریا (Umbria) یک استان محصور در مرکز ایتالیا است که اغلب به عنوان «قلب سبز» کشور شناخته می‌شود. این منطقه توسط رود تیبِر که به سمت رم جریان دارد، به دو بخش تقسیم شده و محبوب رمی‌هاست (تنها دو ساعت رانندگی از پایتخت فاصله دارد) که آن را به دلیل طبیعت بکر و مقاصد دیدنی‌ای همچون آسیسی، نورچیا و کاستلوچیو، به عنوان جایگزینی آرام‌تر و روستایی‌تر نسبت به توسکانی می‌بینند.

پروجا (Perugia)، پایتخت منطقه، نیز به همان اندازه محبوب است و به راحتی یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا به شمار می‌آید. این شهر قرون وسطایی به خوبی حفظ شده و با وجود دانشجویان دو دانشگاه خود، پرجنب و جوش است. پروجا که تنها از پنج محله (یا بورگو) تشکیل شده، جمعیتی حدود یک دهم سن دیگو دارد.

اگر فقط برای بازدید کوتاهی در شهر هستید، حتماً در یکی از کافه‌های کنار خیابان کورسو واننوچی بنشینید، یک اسپرسو ماکیاتو سفارش دهید و از یکی از بهترین خیابان‌های مناسب برای تماشای مردم در کشور لذت ببرید. واننوچی که نامش به خیابان اصلی پروجا داده شده، یک هنرمند دوره رنسانس است که به نام پروجینو نیز شناخته می‌شود. پروجینو که در نوع خود مشهور بود، معلم رافائل نیز بود و می‌توانید آثار استاد را در برابر آثار شاگردش در گالریا ناتسیوناله دِل اومبریا مقایسه کنید. باقی وقت خود را به لذت بردن از ریتم‌های شادی‌آور بورگو بلو—که به طور بحث‌برانگیز زیباترین محله شهر است—بگذرانید و به بارها، رستوران‌ها و باغ‌های عمومی سر بزنید و از تپه‌های سبز اومبریا که در اطراف شما می‌پیچند، لذت ببرید.

پروجا در ایتالیا

۳. شهر فلورانس

فلورانس (Florence)، مهد تمدن رنسانس که حدود یک ساعت رانندگی از برج کج پیزا فاصله دارد، تقریباً نیازی به معرفی ندارد و به طور خودکار برای معرفی زیباترین شهرهای ایتالیا انتخاب می‌شود. فلورانس به خاطر گنجینه‌های هنری، معماری و فرهنگی‌اش شناخته شده است و مرکز تاریخی شهر بیشتر شبیه به یک موزه به نظر می‌رسد تا مکانی که مردم واقعاً در آن زندگی می‌کنند یا اینکه جایی برای زندگی باشد. در این شهر جاهای دیدنی فلورانس مثل هنر، از بیرون رونق مرمری ساختمان دومو (Duomo) تا زیبایی بی‌نقص میکل‌آنژ و شگفتی‌آوری اثر رافائل در گالری پالاتین (Palatine Gallery)، شما را به سوی جهان هنری جذب می‌کند. بخش بزرگی از تار و پود فرهنگ مردم ایتالیا، مد معاصر در فلورانس است که به طور ذاتی با نام‌های گوچی و فرگامو گره خورده است. موزه‌های آن‌ها را پیدا کنید تا ببینید که چگونه نبوغ سبک‌شناسانه این نمادها، از حس‌های توسکانی به شهرت جهانی رسید.

فلورانس، بزرگ ترین زیبایی رنسانس

۴. شهر جنوا

اگر از یک ایتالیایی بپرسید، احتمالاً با قرار دادن این بندر بزرگ در مقاله‌ای درباره زیباترین شهرهای ایتالیا مخالفت خواهد کرد. اگرچه جنوا (Genoa) پایتخت ریویرای ایتالیایی (Italian Riviera) و شناخته شده به خاطر مقاصد زیبا مانند پورتوفینو (Portofino)، سان رمو (San Remo) و پنج روستا (Cinque Terre) است، اما جنوا برخلاف این نقاط مشهور جهانی، دارای ویژگی‌ها کمتری است. با این حال، جنوا به دلیل زیبایی داخلی چشمگیر خود در این لیست قرار گرفته است.

 جمهوری سابق جنوا با ثروت عظیمی که در دوره قرون وسطی به دست آورد، در کاخ‌های رولی (Rolli Palaces) خود سرمایه گذاری کرد. این ۱۵۰ جواهر رنسانس که در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند، زمانی متعلق به طبقه بازرگان قدرتمند جنوا بودند و اکنون برای هر چیزی از مدارس تا بانک‌ها و حتی مسکن عمومی استفاده می‌شوند (با این حال، برخی از بهترین نمونه‌ها به عنوان موزه حفظ شده‌اند).

هر ساله، طی سه آخر هفته، کاخ‌ها برای عموم باز هستند و امکان بازدید از نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده و دکوراسیون داخلی پر زرق و برق شهر را فراهم می‌کنند. این زیربنای درخشان در پشت زیبایی معمولی ایتالیایی جنوا پنهان شده است. البته این شهر همچنین به داشتن بزرگترین مرکز قرون وسطایی دست‌نخورده در اروپا معروف است (همچنین دارای ۴۲ مورد از مجلل‌ترین رولی‌ها است).

جنوا، یکی از رویایی ترین شهرها در شمال ایتالیا

۵. شهر سیه نا

سیه نا (Siena) به دلیل درهم‌تنیدگی تاریخی با فلورانس رقیب بزرگ‌تر توسکانی خود، اجتناب از مقایسه با آن را غیرممکن می‌یابد. اینکه سیه نا در این مقایسه‌ها سربلند بیرون می‌آید، گواهی بر جذابیت ماورایی آن است؛ برادر آرام‌تر و جدی‌تر در مقابل فلورانس خودشیفته و برون‌گرا. کوچه‌های باریک و پیچ‌درپیچ گوتیک سیه نا به شکلی دل‌انگیز بر تپه‌ای در قلب منطقه گسترده شده است؛ تقریباً دو ساعت رانندگی از پیزا (Pisa). کودکان در میان هزارتو کوچه‌های باریک دنبال هم می‌دوند، درحالی‌که صندلی‌های کافه‌ها در جستجوی جای مناسب، خود را به خیابان‌های شیب‌دار می‌رسانند. با قدم زدن در شهر، چشم‌انداز باغچه‌های پشتی نور را به داخل می‌آورد و باغ‌های معطر گیاهان دارویی با آفتاب همیشگی توسکانی سرسبز هستند.

هنگامی که وارد میدان دایره‌ای شکل دل‌فریب دل کامپو (Piazza del Campo) می‌شوید، شهر ناگهان باز می‌شود؛ جایی که میزبان رقابت اسب‌دوانی پالیو (Palio) مشهور جهانی و بسیار رقابتی سیه نا است. سطح آجری زیگزاگی این میدان با مسیری شنی نرم شده است. معماری گوتیک در کلیسای جامع راه راه قرن سیزدهمی سیه نا به اوج خود می‌رسد؛ کلیسایی که در تاریکی هنری خود، مروارید درخشان رنسانس، کتابخانه پیکولومینی (Piccolomini Library) را پنهان کرده است.

سی نا، شهری با روایتی از زیبایی گوتیک

۶. شهر ونیز

«لا سرنیسیما» (La Serenissima) یا «مسرورترین» از زمان اوج خود به عنوان یک جمهوری کهن و قدرتمند، یکی از عناوین رسمی ونیز (Venice) بوده است. امروزه، این شهر شناور بیشتر به عنوان رمانتیک‌ترین مکان ایتالیا شناخته می‌شود. ونیز بی‌شک یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا است. معماری گوتیک ونیزی (Venetian Gothic) با ظرافت توری از سنگ‌کاری را به پنجره‌های باریک و بالکن‌های روی آب  می‌افزاید. کانال‌های طولانی شهر در امتداد مسیرهای صورتی کم‌رنگ و زرد رنگ پیچ و تاب می‌خورند، درحالی‌که گنبدهای باشکوه بازلی سن مارکو (St. Mark’s Basilica) مانند بالن‌های بسته شده بر فراز میدان هم‌نام خود شناور هستند.

همچنین می‌توانید یک شب پرستاره را در میدان سنت مارک (St. Mark’s Square) بگذرانید و درحالی که به اجرای کوارتت زهی رستوران گوش می‌دهید، ممکن است خود را در حال جست جو و دیدن شهروندان ایتالیا بیابید. جزیره جیودکا (Giudecca) با یک سفر کوتاه با واپورتو (vaporetto) از میدان سن مارکو، به آرامی خود را از یک محله صنعتی نامطمئن به یکی از نقاط داغ هنر معاصر شهر تبدیل می‌کند. مدرنیته نیز جایگاهی در این زیبایی کلاسیک دارد.

ونیز، شهری در آغوش آب

۷. شهر تورین

تورین (Turin)، به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا و محل سکونت خانواده ساووی، شاهان رویال ایتالیا، با ویژگی‌های معماری گوتیک و زیبایی‌های طبیعی خود، واقع در شمال غربی ایتالیا و در فاصله کمتر از سه ساعت رانندگی از پورتوفینو (Portofino)، آرامشی منحصر به فرد و شکوه فراوان را به ارمغان می‌آورد. این شهر با خیابان‌های درخت‌پوش، عمارت‌های با شکوه و پس‌زمینه‌هایی از آلپ‌های برف‌پوش که مرز با فرانسه را مشخص می‌کنند، گردشگران را به خود جذب می‌کند. بهترین منظره از بالای ساختمان نمادی شهر، موله آنتونلیانا (the Mole Antonelliana)، شما را به دیدن دعوت می‌کند.

پیشنهاد می‌شود در مرکز شهر، که شامل خیابان‌های ستون‌دار و شاهانه است، از بخش‌های صنعتی تورین، از جمله خانه‌های فیات (Fiat) و آلفا رومئو (Alfa Romeo)، سریع‌تر عبور کنید. چرا که در اینجا برنامه‌ریزی شهری گسترده‌ای را خواهید یافت که برای پادشاهان، هدف شگفت‌زده کردن و با شکوه و جلال خاصی طراحی شده است.

در میدان‌های خاص و مناطق معروف شهر، مانند میدان سنت مارک و خیابان ویا روما (Via Roma)، که با بوتیک‌ها و فروشگاه‌های لوکس احاطه شده‌اند، می‌توانید از جذابیت‌های فرهنگی و خرید لذت ببرید. پس از پیاده‌روی در این خیابان‌ها، با نوشیدن بیچرین (bicerin)، نوشیدنی خاص منطقه‌ای با ترکیب شکلات داغ، قهوه و کرم، انرژی بگیرید.

تورین، شهر سلطنتی ایتالیا

۸. شهر لوکا

لوکا (Lucca) که در کمتر از نیم ساعت رانندگی از پیزا قرار دارد، یک نگین در دل کوهستان‌های توسکانی، بین ساحل‌های زرد طلایی و پایتخت رنسانس، فلورانس است. مرکز تاریخی لوکا توسط دیوارهای مدرن و عظیم احاطه شده است که همچنان به‌طور کامل حفظ شده‌اند. لوکا یکی از ثروتمندترین و زیباترین شهرهای ایتالیا بوده است. در این محافظت‌شده‌ی سنگی، لوکاوه‌های قرون وسطایی شهری با خیابان‌های پیچیده و میدان‌های خوشایند زیر سایه درختان سرسبز نظم‌دار را، ایجاد کرده‌اند.

صرف نظر از فضای دلپذیر، لوکا با شبکه پیچیده‌ی ساختمان‌های تاریخی، فروشگاه‌های لوکس و کافه‌های بی‌زمان خود، یک سفر یک‌روزه خاطره‌انگیز را رقم می‌زند. و این تنها ناحیه زیر دیوارها است. استحکامات عصر رنسانس آنقدر گسترده هستند که می‌توانید دوچرخه‌ای کرایه کنید و یک دور کامل از شهر را از بالا بزنید. شما از کنار پارک‌های سایه‌دار که در همان سطح بالا و مانند جیب‌های میز بیلیارد از خط دیوار بیرون زده‌اند، عبور خواهید کرد

حتماً چند یورو کنار بگذارید تا به بالای برج گینیگی (Guinigi Tower) بروید. بالکن گینیگی که نماد لوکا است و به دلیل درختانی که از تاج آن می‌رویند بلافاصله قابل تشخیص است، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از طرح شهری پیچیده‌ی لوکا و زاویه‌های عالی از حومه توسکانی زیبا که آن را احاطه کرده‌اند، ارائه می‌دهد.

لوکا با زیبایی های قرون وسطایی

۹. شهر سیراکوز

سیراکوز (Syracuse)، که توسط یونانی‌ها در سال ۷۳۴ پیش از میلاد بنیان‌گذاری شد، زمانی که از سواحل فیروزه‌ای دریای آیونی آن را می‌بینید، مانند یک سنگ آهک درخشان که از زمین قهوه‌ای سیسیلی بلند می‌شود، ظاهر می‌شود. این شهر، یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا و یکی از بهترین مقاصد گردشگری در سیسیل است.

یک تور با راهنمای متخصص بهترین راه برای پیمودن رضایت‌بخش تاریخ عظیم و آشکار این شهر جذاب سیسیلی است. تور شما احتمالاً بر این موضوع تأکید خواهد کرد که چگونه یک امپراتوری بر روی پایه‌گذاری امپراتوری قبلی ساخته شده است، که نمونه آن کلیسای جامع قرن هفتمی است که به شکوه بر پایه‌های یک معبد رومی ایستاده است.

همچنین مراکز زندگی در شهر را خواهید دید، از هلال ماه پیچیده پیاتزا دل دومو (Piazza del Duomo) با تراس‌های کافه‌های گسترده تا بازارهای صبحگاهی که با فریاد فروشندگان در حال عرضه اختاپوس تازه، سبدهای توت‌فرنگی قرمز براق و مرواریدهای سنگین موزارلای خامه‌ای طنین‌انداز است.

در خارج از مرکز تاریخی اورتیگیا (Ortigia)، گنج‌هایی مانند لاتومی دل پارادیسو (Latomia del Paradiso) در انتظارند - یک باغ ایتالیایی جذاب که در آنچه زمانی معادن سنگ آهک برای ساخت شهر باستانی بوده است، قرار دارد. در میان عطر شیرین درختان مرکبات و غنای مشک‌آلود یاس پیچ در پیچ قدم بزنید. درک کامل زیبایی این شهر سیسیلی یک سفر چند حسی اس

 سیراکوز، جواهر از آب و نور

۱۰. شهر بریندیزی

بریندزی (Brindisi) در جنوب ایتالیا، یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا است. این بندر باستانی و آفتابی شده‌ی پوگلیا (Puglia) در اطراف یک ورودی طبیعی پر شده از آب‌های فیروزه‌ای دریای آدریاتیک (Adriatic Sea) گسترده شده است. ظاهراً این ورودی شکل سر یک گوزن دارد که در دوران باستان نام بندر را به آن داده است.

بریندزی که در وسط «پاشنه» شبه‌جزیره قرار دارد، از دیرباز دارای اهمیت استراتژیکی بوده و تاریخ آن به قبل از رومی‌ها برمی‌گردد. اهمیت این شهر بندری برای سازندگان امپراتوری با جاده معروف آپیا آنتیکا (Via Appia Antica) نشان داده می‌شود. این بزرگراه بین شهری رومی بندر را مستقیماً به رم متصل می‌کرد که بریندزی را دروازه شرق می‌دانست.

در بالای پله‌های باشکوه ورژیل (Virgil Staircase) در ساحل بریندزی، یک ستون واحد کورینتی برای نشان دادن نقطه پایان جاده آپیا آنتیکا ایستاده است. این منظره چشمگیر در مرکز تاریخی جذاب شهر قرار دارد، محله‌ای از سنگ آهک سفید شده و سنگفرش‌های مرمر صورتی سالمون که در طول قرن‌ها توسط آفتاب شدید مدیترانه روشن شده‌اند. همچنین پیاتزا دومو (Piazza Duomo) را با مجموعه ساختمان‌های به‌خوبی حفظ‌شده قرون وسطایی و دوران روم در اینجا خواهید یافت. با چنین شهر قدیمی، گنجینه‌های باستان‌شناسی و استحکامات زیادی برای کاوش وجود دارد.

بریندیزی، دروازه طلایی به شرق

۱۱. شهر کالیاری

پایتخت ساردینیا، کالیاری (Cagliari)، حتی اگر یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا نبود، باز هم جایگاه ویژه‌ای داشت. این شهر در گوشه‌ای از ساحل غربی ساردینیا واقع شده و با موقعیت مرتفع خود، مناظری زیبا از خلیج، یکی از بهترین سواحل جزیره و یک پارک ملی پر از فلامینگو ارائه می‌دهد. مرکز تاریخی کالیاری، (ایل کاستلو)، که نام آن به تاریخ محاصره‌های این جزیره اشاره دارد، مجموعه‌ای از کوچه‌های دل‌انگیز است که به ساختمان‌های قدیمی و رستوران‌های افسانه‌ای منتهی می‌شود. سفر به این منطقه جذاب را نباید از دست داد.

در میان برج‌های قدیمی نگهبانی در ایل کاستلو (Il Castello)، کلیسای جامع باشکوه کاتدرال دی سانتا ماریا (Cattedrale di Santa Maria) به چشم می‌خورد. زنگ این کلیسا که قرن‌هاست به صدا درمی‌آید، از ساختمان‌های با رنگ‌های پاستلی در امتداد تفرجگاه عبور کرده و به موج‌های فیروزه‌ای ساحل پواتو ( Poetto Beach)، یکی از بهترین سواحل ایتالیا، می‌رسد.

با گردش در بازارهای شلوغ کالیاری، به یک ماجراجویی حسی فوق‌العاده دعوت می‌شوید. ترکیب‌های طعم‌های آفریقایی و اروپایی به‌طور غیرقابل مقاومتی در هوا پخش می‌شود و بوی دل‌انگیز دریا نیز در هوا جریان دارد. شما می‌توانید از غرفه‌های غذایی خرید کنید، ریکوتا (ricotta) تازه بچشید و از شیرینی‌های عسلی سیدز (seadas) لذت ببرید. کالیاری با ترکیبی از تاریخ غنی، مناظر طبیعی خیره‌کننده و تجربه‌های بی‌نظیر حسی، مقصدی است که هرگز از یاد نخواهید برد.

کالیاری، قلب تاریخی و طبیعی ساردینیا

۱۲. شهر کاتانیا

کاتانیا (Catania)، یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا، با خیابان‌هایی سنگفرش شده با بازالت و کوه اتنا (Mount Etna) که در افق چشم‌اندازش قرار دارد، دومین شهر بزرگ سیسیل است. این شهر همواره رابطه‌ای نزدیک و پرتنش با آتشفشان معروف خود داشته است. تاریخ و معماری کاتانیا تحت تاثیر زلزله‌های فراوان شکل گرفته است. پس از زلزله‌ای در قرن هفدهم که بخش بزرگی از شهر را تخریب کرد، کاتانیا به سبک باروک زیبا و جذابی بازسازی شد که شباهت‌هایی به میلان دارد.

برخلاف میلان، مرکز کوچک کاتانیا با فرهنگ پیچیده و جذاب سیسیل پرجنب و جوش است. این فرهنگ در بازار بزرگ و پرشور (مرکاتو دی پیازا کارلو آلبرتو) بیشترین تمرکز را دارد، جایی که می‌توانید از میان چترهای رنگارنگ و فروشندگان پرهیاهو عبور کنید و سوغاتی‌هایی جذاب و پرطرفدار بخرید. پس از گشت‌وگذار در این بازار پرجنب و جوش، به یکی از میدان‌های آرام‌تر شهر بروید و از یک فنجان کاپوچینو یا گرانیتا لذت ببرید. بدون شلوغی و رنگ‌های محلی، می‌توانید به زیبایی غیررسمی کاتانیا پی ببرید و گنجینه‌های معماری آن مانند اپراخانه بزرگ تئاترو ماسیمو بلینی (Teatro Massimo Bellini) را مشاهده کنید.

با قدم زدن در مرکز تاریخی، از کنار فروشگاه‌های پاستا که گزارش مسابقات فوتبال را پخش می‌کنند، عبور خواهید کرد و در نهایت به کاستلو اورسینو (Castello Ursino) می‌رسید. پس از بازدید از موزه و آشنایی با تاریخ شهر، به رستوران دا آنتونیو (da Antonio) بروید و از یک بشقاب پاستا آلا نورما، یکی از معروف‌ترین غذاهای کاتانیا، لذت ببرید. کاتانیا با ترکیبی از تاریخ پرفراز و نشیب، معماری باروک زیبا و فرهنگ زنده و جذاب سیسیلی، مقصدی است که هرگز فراموش نخواهید کرد.

کاتانیا، شهر آتشفشان و زیبایی های باروک

۱۳. شهر مسینا

مسینا (Messina)، سومین شهر بزرگ سیسیل و یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا، بیشتر به عنوان نقطه‌ی عبور مسافران از سرزمین اصلی ایتالیا شناخته می‌شود. مسافرانی که در ماه آگوست به سمت جزیره می‌روند، به دنبال سواحل شنی نرم، شهرهای تپه‌ای و جشنواره‌های پرشور هستند.

این بازدیدکنندگان هنگام نزدیک شدن به کاپو پیلورو (Capo Peloro) با قایق یا یکی از آخرین قطار فری‌های باقی‌مانده از قاره، به بزرگ‌ترین بندر طبیعی مدیترانه وارد می‌شوند. در پشت این پهنه آبی زیبا، شهر باشکوه مسینا قرار دارد. پشت سر آن کوه‌های ساحلی قرار دارند و شهر به صورت مه‌آلود با بام‌های سفالی شیب‌دار و گنبدهایی که از مرکز تاریخی آن بیرون آمده‌اند، دیده می‌شود. با وجود چندین بازسازی پس از زلزله، مسینا همچنان یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا باقی مانده است. عمده این زیبایی به دلیل دقت و توجه عاشقانه‌ای است که در بازسازی و حفظ گنجینه‌های معماری و فرهنگی این شهر به کار رفته است.

 مسینا، دروازه ای به زیبایی های سیسیل

۱۴. شهر پورتوفینو

ممکن است به دلیل اندازه کوچک آن به عنوان یک روستای ماهیگیری، طبقه‌بندی کردن پورتوفینو (Portofino) به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا دشوار باشد؛ چرا که تنها ۴۰۰ نفر ساکن ثابت دارد. با این حال، انکارناپذیر است که پورتوفینو شهرتی بزرگ‌تر از یک شهر لیگوریایی رنگارنگ دارد. و این استدلال برای گنجاندن آن زمانی بیشتر تقویت می‌شود که وسعت مرزهای اسمی آن را در نظر بگیریم. شبه‌جزیره سرسبز که پورتوفینو روی آن قرار دارد، نام خود را از آن گرفته است، در حالی که ابرقایق‌های نزدیک‌ شده سایه‌ای به اندازه نهنگ بر روی علفزارهای دریایی در حال تکان خوردن پارک دریایی پورتوفینو (Portofino Marine Park) که از جاذبه‌های پورتوفینو است می‌اندازند.

و در فصل اوج، جمعیت این روستا به چیزی نزدیک به یک شهر کوچک افزایش می‌یابد. این مسافران برای چشیدن آن جذابیت که منجر به تبدیل پورتوفینو به یک منطقه مورد علاقه ثروتمندان در دهه ۱۹۶۰ شد، به تعداد زیاد می‌آیند.

این شهر ساحلی ایتالیایی مقاوم در برابر تغییر، تا حد زیادی همانند گذشته باقی مانده است: بازتاب رنگین‌کمانی از معماری لیگوریایی که در مقابل صخره‌های سرسبز و ناهموار قرار گرفته است. در امتداد لبه آب، پرچم‌های دریایی در نسیم گرم به اهتزاز درمی‌آیند.

ورود با قایق محبوب‌ترین گزینه است (زاویه عکاسی عالی است)، یک پیاده‌روی ساده یک ساعته وجود دارد که از سانتا مارگاریتا (Santa Margherita) شروع می‌شود و از پارک منطقه‌ای زیبای پورتوفینو عبور می‌کند. یکی از بهترین کارها در پورتوفینو بازدید از کلیسای جذاب سن جورج (San Giorgio) یا کاستلو براون (Castello Brown)، یک موزه خانه تاریخی با منظره‌های خیره کننده است.

پورتوفینو، دهکده ماهیگیری

۱۵. شهر ناپل

هنگامی که طعم شاد و بی‌نظیر و آشفتگی زیبای ناپل (Naples) را چشیدید، گرفتار آن خواهید شد: ترافیک پرهیجان، میراث معماری باشکوه، مرکز تاریخی زنده، فرهنگ جذاب و گرمی صادقانه مردم آن. بازدید از دیدنی‌های اجباری شامل اثر شگفت‌انگیز کاراواجو (Caravaggio) با عنوان "هفت عمل رحمت" (Seven Acts of Mercy) در کلیسای پیو مونته دلا میزریکوردیا (Church of Pio Monte della Misericordia)، مجسمه اثیری "مسیح پوشیده" (Veiled Christ) اثر جوزپه سانمارتینو (Giuseppe Sanmartino) در کاپلا سانسورو (Cappella Sansevero Giuseppe) و موزه باستان‌شناسی گسترده است. نمایه هنر معاصر ناپل با سرعتی ثابت در حال رشد است. در سال‌های اخیر، گالری د’ایتالیا (Gallerie d’Italia) با بال اختصاصی خود و همچنین شعبه‌ای از گالری توماس دین (Thomas Dane Gallery) لندن افتتاح شده‌اند که هر دو به جمع مکان‌های قدیمی همچون پان (Pan) و مادره (Madre) پیوسته‌اند. کوه وزوو (Mount Vesuvius) به‌طور دراماتیکی بر فراز خلیج می‌درخشد. سایت‌های باستان‌شناسی پمپئی (Pompeii) و هرکولانیوم (Herculaneum) در جنوب شهر قرار دارند، اما اگر می‌خواهید بیشتر ماجراجویی کنید، با یک کشتی به کاپری (Capri)، ایسکیا (Ischia) یا پروچیدا (Procida) بروید. وقتی در شهر هستید، خوردن یک پای ناپلی از یک پیتزا فروشی‌ الزامی است.

شهر ناپل

۱۶. شهر ورونا

ورونا (Verona) که بیشتر به خاطر ارتباطش با شکسپیر شناخته می‌شود، با تورهای خود از مکان‌هایی که گفته می‌شود الهام‌بخش این نمایش‌نامه بوده است، طرفداران «رومئو و ژولیت» را به خود جذب می‌کند. اما این شهر بیش از ارتباط ادبی خود چیزهای دیگری هم دارد. ورونا که کمتر از ۲۰ مایل در شرق دریاچه گاردا (Lake Garda) واقع شده است، همچنین میزبان چندین جاذبه چشمگیر و ساختمان‌های تاریخی است (کل شهر یک میراث جهانی یونسکو است، پس از همه). مسافران نباید آمفی‌تئاتر رومی قرن اول، آرنا دی ورونا (Arena di Verona) که هنوز هم مورد استفاده است، و باغ رنسانس زیبا، جیاردینو جیستی (Giardino Giusti) را از دست بدهند.

شهر ورونا

۱۷. شهر بولونیا

بولونیا (Bologna)، پایتخت امیلیا رومانیا، با شهرت جهانی به خاطر سس بلونزه خود شناخته می‌شود. گردشگران غذاپرست از سراسر جهان به اینجا می‌آیند تا تورتلینی در برودو را بچشند، مورتادلا اصیل را امتحان کنند و تگلیاتله آلا بلونزه را در یک تراتوریای سنتی تجربه کنند. اما آنچه که شاید انتظار ندارند این است که بولونیا همچنین یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا است.

میدان مایوره، قلب بولونیا، معمولاً از رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. این میدان مرکزی جذاب از قرن پانزدهم تا به امروز تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. رنگ‌های خاکی گرم و ستون‌های پوشیده از نقوش تاریخی آن برای پیاده‌روی بسیار دل‌نشین هستند. پارک گیاردینی مارگریتا، که در سبک عاشقانه انگلیسی طراحی شده است، به زیبایی بولونیا اضافه می‌کند. این بزرگترین پارک شهری بازگشتی از مرکز شهر است که بازارهای ایتالیایی موقت، یک مزارع میراث اتروسکی و یک پناهگاه لاک‌پشت دارد.

بولونیا، پایتخت غذا در ایتالیا

۱۸. شهر چینکو‌تره

چینکو‌تره (Cinque Terre) به معنای پنج سرزمین، مجموعه‌ای از پنج شهر در امتداد ساحل لیگوری شمال غربی ایتالیا است. مونترسو (Monterosso)، مانارولا (Manarola)، ورنازا (Vernazza)، کورنیلیا (Corniglia) و ریوماجیوره (Riomaggiore) که قبلاً روستاهای ماهیگیری دورافتاده بودند، اکنون با قطار به هم متصل شده‌اند و بقیه جهان متوجه فضای آرام، زیتون و مسیرهای فراتر از تصور آن‌ها شده است که از طریق شهرها بافته شده و ساحل را در آغوش می‌گیرند. در واقع، کل منطقه آنقدر محبوب شده است که به یک پارک ملی و یک میراث جهانی یونسکو تبدیل شده است. اگرچه برای کاوش در چینکو‌تره فقط به چند روز نیاز دارید، اما قطعاً مقصدی است که ارزش افزودن به برنامه سفر ایتالیایی شما را دارد. در واقع، بسیاری از بازدیدکنندگان چند روز را در چینکو‌تره می‌گذرانند تا پس از روزهای پرجنب‌وجوش تور رم یا فلورانس پر از هنر، پاهای خود را دراز کنند و ذهن خود را پاک کنند. بسیاری از بهترین تورهای ایتالیا سفرهای یک‌روزه سازمان‌یافته به این شهرها ارائه می‌دهند - یک جایگزین عالی اگر نمی‌خواهید حمل‌ونقل خود را به این منطقه پیدا کنید.

چینکو‌تره

۱۹. شهر سیسیل

تصور کنید یک جزیره گرمسیری - امواج ملایم روی سواحل شنی می‌ریزند، آفتاب از دریای درخشان می‌درخشد و آتشفشان‌ها در دوردست بخار می‌پاشند. به این تصویر تپه‌های سرسبز و رولینگ اضافه کنید که با خرابه‌های دوران باستان مانند آن‌هایی که در دره پادشاهان (Valley of the Kings) نزدیک لوکسور (Luxor) مصر وجود دارد، پوشیده شده‌اند. و سپس باید طعم‌های غنی غذاهای دریایی تازه، پاستاهای لذیذ و دسرها را تصور کنید. این سیسیل (Sicily) است - یک پناهگاه آرام و معتدل با ذهنیت ایتالیایی، به ویژه در غذا و اشتیاق به زندگی دیده می‌شود. این جزیره بزرگ مثلثی شکل که اتفاقاً بزرگترین جزیره مدیترانه است، در نوک بوت ایتالیا قرار دارد و توسط دریای تیرنی (Tyrrhenian)، مدیترانه و یونی (Ionian) احاطه شده است.

سیسیل ایتالیا

۲۰. شهر ساردینیا

ساردینیا (Sardinia)، یک جزیره واقع در دریای مدیترانه، درست در غرب ایتالیا، با ترکیب منحصر به فرد فرهنگ باستانی و مناظر ساحلی جذاب، گردشگران را به خود جذب می‌کند. شما نه تنها می‌توانید روی یک ساحل سفید لمیده یا در آب‌های شفاف فیروزه‌ای قدم بزنید، بلکه می‌توانید در میان ماهی‌های رنگارنگ در خلیج‌های نزدیک غواصی کنید، اما همچنین می‌توانید روستاهای سنتی داخلی ساردینیا را کاوش کنید و چوپانانی را ببینید که از گله‌های خود مراقبت می‌کنند. رانندگی در امتداد ساحل شمالی زمرد (Emerald Coast) جزیره شما را متقاعد می‌کند که ساردینیا تنها با هتل‌های مجلل و رستوران‌ها (ristorantes) و سواحل کاملاً بی‌عیب و نقص است، اما اشتباه می‌کنید. این جزیره همچنین خانه مزارع فروتن، کوه‌های جنگلی و مردم محلی دوستانه اما محتاط است.

ساردینیا

۲۱. شهر جزیره کاپری 

صخره‌های ناهموار و آب‌های کریستالی شفاف جزیره کوچک کاپری (Capri) به نظر می‌رسد که مستقیماً از رویاها و اسطوره‌ها خلق شده‌اند. شایعه شده است که محل آواز خواندن پری‌های دریایی اغواکننده برای اودیسه و ملوانانش در "اودیسه" هومر بوده است. از درختان سبز روشن و باغ‌ها گرفته تا ماریناها و میدان‌های رنگارنگ، کاپری مقصدی بهشتی است که به همان زیبایی که در تصاویر هنری نشان داده می‌شود، زیبا است. این فرار کوچک در خلیج ناپل از زمان رومی‌ها نقطه داغ برای اشرافیت و افراد مشهور بوده است. بنابراین، پر از رستوران‌های درجه یک، پیاده‌روی‌های نفس‌گیر، هتل‌های پنج ستاره و فروشگاه‌های شیک است. چه برای یک سفر یک روزه یا یک تعطیلات یک ماهه به آنجا بروید، شما مجذوب جذابیت آرام کاپری خواهید شد و مشتاق خواهید بود تا در اسرع وقت بازگردید.

یک روش محبوب برای دیدن عجایب طبیعی این جزیره ایتالیایی جنوبی با قایق است. جاذبه‌های محبوب مانند غار آبی (Blue Grotto)، غار سبز (Green Grotto) و فاراگلیونی (Faraglioni) را می‌توان در یک سفر کوتاه دور جزیره دید. اما شما می‌توانید به راحتی در خشکی هم خوش بگذرانید. دو شهر قابل پیاده‌روی و جذاب، کاپری و آناکاپری (Anacapri)، دارای مغازه‌ها، جاذبه‌های تاریخی و رستوران‌هایی هستند که در خیابان‌های پیچ در پیچ آن‌ها پراکنده شده‌اند. و دو ساحل زیبا در دو طرف جزیره در مارینا گرانده (Marina Grande) یا مارینا پیکولا (Marina Piccola) قرار دارند. اگر به تاریخ علاقه دارید، می‌توانید از چندین مجموعه موزه که گذشته پرافتخار کاپری را نشان می‌دهند، بازدید کنید. و اگر از بیرون رفتن و پیدا کردن منظره کامل لذت می‌برید، می‌توانید با صندلی هوایی به بالای کوه سولارو (Mount Solaro) بروید یا پیاده‌رویی به قوس طبیعی داشته باشید. فقط یادتان باشد دوربین خود را بیاورید، زیرا می‌خواهید خاطرات سفر خود به کاپری را برای یک عمر نگه دارید.

جزیره کاپری

۲۲. شهر میلان

اگر به دنبال ایتالیای راحت و بی‌دغدغه هستید، یک تعطیلات در توسکانی (Tuscany) یا سیسیل (Sicily) رزرو کنید. میلان (Milan)، مانند نیویورک سیتی یا لندن، یک شهر پرجنب‌وجوش است. میلان که میزبان بورس اوراق بهادار ایتالیا و هفته مد است و همچنین دارای زندگی شبانه پرشور است، بسیار شبیه بسیاری از شهرهای بزرگ بین‌المللی دیگر است. با این حال، تفاوت‌های ظریفی وجود دارد: برای مثال، کالچو (calcio) (فوتبال) که تمام شهر برای آن دیوانه می‌شود، به خصوص در ورزشگاه سن سیرو (San Siro). میلان همچنین حاوی برخی از نمونه‌های شگفت‌انگیز هنر و معماری ایتالیایی است - از نقاشی دیواری "آخرین شام" (The Last Supper) تا دوئومو (Duomo) باشکوه و دارای نبوغ خلاقانه است، از سازندگان مبلمان مبتکر گرفته تا طراحان مد. بنابراین، اگر می‌خواهید خرید کنید و تا آخر شب جشن بگیرید، از برخی شاهکارهای فرهنگی لذت ببرید و از نوشیدنی‌های ایتالیایی مانند کاپوچینو و بیسکویت لذت ببرید، میلان جای شماست.

میلان، شهر پر جنب و جوش ایتالیا

پرسش‌های متداول

کدام شهرهای ایتالیا دارای میراث جهانی یونسکو هستند؟
بسیاری از شهرهای ایتالیا از جمله رم، فلورانس، ونیز، سی‌نا، پیزا، ورانا، مودنا، میلان، ناپل، وریسو، بولونیا و راونا دارای میراث جهانی یونسکو هستند.
زیباترین شهرهای ایتالیا کدام است؟
از زیباترین شهرهای ایتالیا میتوان به رم، فلورانس، جنوا، ونی، پورتوفینو، ناپل، ورونا، بولونیا، چینکو تره‌،‌ سیسیل‌،‌ ساردینیا،کاپری و میلان اشاره کرد.
تیم ایوار تیم ایوار
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}