جاهای دیدنی رم، سفری به قلب تاریخ

تیم ایوار
  • تیم ایوار
  • 1403/4/29
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

جاهای دیدنی رم نیازی به تعریف و تمجید ندارد. این شهر پر از مکان های نمادینی است که هر شهری آرزوی داشتنشان را دارد.

تور اروپا

جاهای دیدنی رم از کولوسئوم باشکوه و میدان ناوونای باصفای آن تا موزه‌های مشهور جهان و کلیساهای باعظمت، برای هر گردشگری با هر سلیقه‌ای، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی رقم می‌زند. رم، پایتخت ایتالیا، با لقب «شهر ابدی» شناخته می‌شود و بیش از دو هزار سال است که شاهد شکوه و عظمت تاریخ بشر بوده است. در سفر با تور ایتالیا در این شهر افسون‌گر، با هر قدمی که در خیابان‌های معروف رم بر می‌دارید، با جلوه‌ای از تاریخ، هنر و فرهنگ روبرو می‌شوید. در ادامه با لیستی از بهترین جاهای گردشگری رم آشنا خواهید شد.

جاهای دیدنی رم

۱. کولوسئوم، یادگار باشکوه امپراتوری روم

کولوسئوم (Colosseum) که قدمت آن به سال ۷۲ پس از میلاد می‌رسد، یادگاری عظیم از دوران امپراتوری روم است. این آمفی‌تئاتر عظیم، یادگاری باشکوه از دوران روم باستان است. تصور کنید در جایگاه‌های سنگی آن نشسته‌اید و از تماشای مبارزات گلادیاتورها، بردگان، زندانیان و حیوانات وحشی در فضایی با گنجایش بیش از ۵۰ هزار نفر لذت می‌برید. هیچ کجا در جهان صحنه‌ی باشکوه‌تری برای کشتار جمعی وجود نداشته است. کولوسئوم برای علاقه‌مندان به تاریخ ضروری است و همچنین نقطه‌ی شروع ایده‌آلی برای تماشای بقایای رومی شهر، مانند میدان فروم، دوموس آئورا (Domus Aurea) و پانتئون، به شمار می‌آید. این بنا امروزه یکی از عجایب هفتگانه‌ی جدید جهان به شمار می‌رود و بازدید از آن، قدم زدن در دل تاریخ است.

 کولوسئوم، یادگار باشکوه امپراتوری روم

۲. رومن فروم و پالاتین، قلب تپنده شهر باستان

رومن فروم (Roman Forum)، از قدیمی‌ترین میدانگاه‌های رم که زمانی مرکز مراسم دولتی، تجارت، قانون و بروکراسی بوده است. در بالای کولوسئوم، به سمت غرب، تپه پالاتین (Palatine Hill) قرار دارد که با خرید بلیط مشترک فروم و کولوسئوم قابل بازدید است. این تپه، محل تولد شهر رم محسوب می شود و بعدها به دلیل چشم انداز فوق العاده اش بر فروم، به محل اقامت ثروتمندان و قدرتمندان جمهوری و امپراتوری تبدیل شد. با قدم زدن در میان بقایای معابد، طاق‌های پیروزی، بازارها و ساختمان‌های مهم امپراتوری‌های مختلف، به عظمت تاریخ گذشته‌ی این شهر پی خواهید برد.

رومن فروم و پالاتین، قلب تپنده شهر باستان

۳. موزه های واتیکان و سیستین چپل، هنر و معنویت

اگر فرصت دیدار با پاپ را داشته باشید، چه می‌گویید؟ شاید این امکان فراهم نباشد، اما می‌توانید هر چهارشنبه صبح در مراسم عمومی او در میدان سنت پیتر شرکت کنید و بعد از آن در کلیسای جامع سنت پیتر قدم بزنید و لذت ببرید. در واقع با گذشت قرن‌ها، پاپ‌ها مجموعه‌ای عظیم از آثار هنری را جمع‌آوری کرده‌اند که از اشیاء رومی و یادگارهای مذهبی تا نقاشی‌های بی‌نظیر را شامل می‌شود. در موزه‌های واتیکان با ۵۴ اتاق باشکوه، می‌توانید این گنجینه‌ی ارزشمند کلیسای کاتولیک مانند مجسمه‌های معروف «بلودره آپولو» و «لاکوئون» را از نزدیک ببینید.

«پاپ ژولیوس دوم» موزه‌های واتیکان را در قرن ۱۶ میلادی پایه‌گذاری کرد و پاپ‌های بعد از او نیز آن‌ها را گسترش دادند. این موزه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری در دنیا را در برمی‌گیرند و ۳ حیاط را در خود جای داده‌اند و از ۲ کاخ، یعنی کاخ واتیکان و بِلودر (Palazzetto di Belvedere) تشکیل می‌شوند و ۲ گالری طولانی، آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد. نمایشگاه‌های آن‌ها از مومیایی‌های مصری و برنزهای اتروسک گرفته تا مجسمه‌های نیم‌تنه‌ی باستانی و تابلوهای استادان قدیم و جدید نقاشی متنوع است و در طول سالن‌ها و راهروهای ۷ کیلومتری آن به نمایش گذاشته می‌شوند. دیوارنگاری‌های رافائل، مجسمه‌های قدیمی و تماشایی موزه‌ی پیو کلمنتینو (Pio Clementino Museum) و نقاشی میکل‌آنژ بر روی سقف کلیسای سیستین (Sistine Chapel) و تابلوی «قضاوت نهایی» او در این مکان، از جمله آثار برجسته‌ی این موزه‌ها به شمار می‌روند.

موزه های واتیکان و سیستین چپل، هنر و معنویت

۴. پانتئون، معبدی با معماری خیره کننده

پانتئون (Pantheon)، به عنوان بهترین بنای حفظ شده دوران باستان در رم، در سال ۱۱۹ تا ۱۲۸ میلادی توسط هادریان به عنوان معبدی برای ۱۲ خدای اصلی ساخته شد. نمای بیرونی این بنا همچنان ساده و باشکوه باقی مانده است و درب‌های برنزی رومی اصلی خود را حفظ کرده است. در داخل، ابعاد پانتئون بر اساس قوانین ویتروویوس، معمار ارشد رومی ساخته شده است. قطر گنبد نیمکره آن با ارتفاع کل ساختمان برابر است و به طور بالقوه می‌تواند یک کره کامل را در خود جای دهد. در مرکز گنبد، چشمه‌ای به قطر ۹ متر (۳۰ فوت) قرار دارد که تنها منبع نور و نمادی از ارتباط بین معبد و آسمان است. این معبد کهن با شکوه و گنبد بی‌نظیرش، امروزه یک کلیسا به شمار می‌رود که آرامگاه چند پادشاه ایتالیایی و نقاش بزرگ، رافائل، آرامش ابدی بخشیده است. بازدید از پانتئون، گویی قدم زدن در دل مهندسی و معماری دوران باستان است.

پانتئون، معبدی با معماری خیره کننده

۵. ماکسی، موزه ای مدرن در قلب تاریخ

با نگاهی از دور، موزه هنرهای قرن بیست و یکم موزه ماکسی (یا به اختصار MAXXI) به وضوح تجلیلی از همه چیزهای مدرن است. این موزه که توسط شرکت معماری پیشرو زاهاز حدید (Zaha Hadid) در سال ۲۰۰۹ طراحی شده، اثری هنری چشمگیر و ماندگار است. فراموش نکنید که این موزه همچنین میزبان آثار برخی از هیجان‌انگیزترین و پیشروترین هنرمندان معاصر ایتالیا است.

ماکسی، موزه ای مدرن در قلب تاریخ

۶. موزه های کاپیتولین، گنجینه ای در قلب تاریخی رم

شهر رم، خاستگاه و پرورش‌دهنده هنرمندان بزرگی چون میکل‌آنژ، موزه‌های دیدنی فراوانی را در آغوش خود جای داده است. اما در میان آن‌ها، موزه‌های کاپیتولین (Musei Capitolini) جایگاه ویژه‌ای دارند. این مجموعه کهن‌سال به عنوان قدیمی‌ترین گالری عمومی در جهان، از سال ۱۷۳۴ چشم به روی آثار هنرمندان بزرگ گشوده است. موزه‌های کاپیتولین در دو کاخ باشکوه در دو طرف میدان کمپیدوگلیو قرار گرفته‌اند. قدم زدن در این موزه‌ها به منزله سفری به دل تاریخ هنر است. تماشای نقاشی‌های خیره کننده‌ای از هنرمندان نام‌آوری همچون تیتین، تینتورتو، ورونزه و کاراواجو، روح را به ضیافتی از رنگ و فرم و نور دعوت می‌کند. مجسمه‌های بی‌نظیری که توسط برنینی، نابغه دوران باروک، خلق شده‌اند، گویی جان گرفته‌اند و با ظرافت و مهارت تمام، داستان‌های کهن را بازگو می‌کنند.

موزه های کاپیتولین شهر رم

مجموعه‌ی مجسمه‌های کلاسیک این موزه‌ها، یکی از بهترین نمونه‌های آن در ایتالیا هستند و در این میان، مجسمه‌ی لوپا کاپیتولینا (Lupa Capitolina) به معنی «گرگ کاپیتول» در طبقه‌ی اول و گائول در حال مرگ (Dying Gaul) شهرت بیشتری دارند. مجسمه‌ی گرگ کاپیتول، یک ماده‌گرگ در ابعاد واقعی را در حال شیر دادن به رموس و رمولوس (بنیان‌گذاران شهر رم) نشان می‌دهد که پاپ سیکتوس چهارم (Pope Sixtus IV) آن را به مردم رم هدیه داد و «گائول در حال مرگ»، مجسمه‌ی احساس‌برانگیزی از یک سرباز در حال مرگ است. همچنین گالری دیگری در این موزه وجود دارد که شاهکارهایی از همتایان تیسین، کاراواجو، روبنس (Rubens) و تینتورتو (Tintoretto) را به نمایش می‌گذارد. در طبقات بالا می‌توانید از تابلوهای نقاشی جالبی از جمله نسخه‌ی دوم تابلوی «پیشگو» از کاراواجو را تماشا کنید.

علاوه بر آثار داخل موزه، حواستان به سنگ‌کاری‌های حیاط طبقه‌ی همکف از جمله مجسمه‌ی یک سر بسیار بزرگ و دست و پای آن باشد که به مجسمه‌ی ۱۲ متری کنستانتین تعلق دارد. اما گشت‌وگذار در دنیای هنر رم محدود به این مجموعه نمی‌شود. گالری بورگزه و گالری ملی هنرهای کهن در کاخ باربرینی، تجربه‌ای دیگر از شکوه و عظمت هنر ایتالیایی را پیش روی شما قرار می‌دهند. پس فراموش نکنید که در سفر به رم، حتما سری به این گنجینه‌های بی‌نظیر هنر جهان نیز بزنید.

 موزه های کاپیتولینی، گنجینه ای باشکوه در قلب تاریخی رم

۷. سانتا ماریا در ویا، چشمه ای از آب معجزه آسا

با نوشیدن جرعه‌ای از آب معجزه آسا در کلیسای سانتا ماریا (church of Santa Maria) در ویّا، خودتان را شاداب کنید. در سال ۱۲۸۶ سنگی که تصویری از چهره مریم مقدس را داشت در چاه این کلیسا پیدا شد و بعدها این کلیسا بر روی آن ساخته شد. از آن زمان تا کنون، مردم محلی و گردشگران برای نوشیدن این آب به کلیسای سانتا ماریا می‌آیند.

سانتا ماریا در ویّا، چشمه ای از آب معجزه آسا

۸. فواره تروی رم، شاهکاری از سنگ مرمر

فواره تروی یا چشمه عشاق (Fontana di Trevi)، نه تنها مشهورترین فواره‌ی رم بلکه در سرتاسر جهان شهرت دارد. این فواره‌ی باروک که در میدان تروی (Piazza di Trevi) قرار دارد، در قرن هجدهم میلادی ساخته شده و یکی از الزامات هر گردشگر در رم است. پس راه خود را از میان جمعیت انبوه میدان کوچک تروی باز کنید تا ببینید چرا همه اینقدر در مورد تروی فانتین رم هیاهو می‌کنند. تراورتن درخشان تروی در زیر نور فلاش‌های مداوم دوربین، در مقابل سیل خروشان آب، منظره‌ای خیره کننده ایجاد می‌کند. این مجسمه خود صحنه‌ای خارق العاده از تریتون‌های شیپورزن، صخره‌های تیز و درختان ظریف را به نمایش می‌گذارد که از جلوی دیوار پالازو پولی بیرون می‌آیند. انداختن یک سکه در این فواره طبق سنت، به معنای بازگشت دوباره به رم است. این سکه‌ها هر هفته جمع آوری می‌شوند و به صلیب سرخ ایتالیا اهدا می‌شوند.

 تروی فانتین رم، شاهکاری از سنگ مرمر

۹. پیاتزا دی اسپاگنا، پله های مشهور و منظره ای دلنشین

این پله‌های باشکوه که در پیاتزا دی اسپاگنا (Piazza di Spagna) واقع شده‌اند، ۱۳۸ پله دارند و به عنوان یکی از نمادهای شهر رم شناخته می‌شوند. پله‌های اسپانیایی مکانی محبوب برای استراحت، عکاسی و تماشای مردم است. نام پیاتزا دی اسپاگنا از سفارت اسپانیا در واتیکان گرفته شده است، اما بیشتر به خاطر پله‌های باشکوهی که از کلیسای ترینیتا دی مونتی به پایین سرازیر می‌شوند، مشهور است. این پله‌ها (ایتالیایی: Scalinata di Trinità dei Monti)، توسط گردشگران انگلیسی به عنوان پله‌های اسپانیایی شناخته می‌شوند. در پای پله‌ها، یک فواره قایق شکل زیبا (Barcaccia) قرار دارد. بهترین زمان برای دیدن این پله‌ها، صبح زود قبل از شلوغی است.

پیاتزا دی اسپاگنا

پله‌ها در سال ۱۷۲۵ بر اساس طرح یک معمار ایتالیایی به نام فرانچسکو د سانکتیس (Francesco de Sanctis) ساخته شدند و هزینه‌ی آن را نیز یک سیاستمدار فرانسوی متقبل شد. با این حال نام پله‌ها از میدان اسپانیا گرفته شده که خود میدان نامش را از سفارت اسپانیا گرفته است. فواره‌ی قایق (Fontana della Barcaccia) از دیگر جاذبه‌های دیدنی این ناحیه است که در میدان اسپانیا واقع شده و قایقی را در حال غرق شدن نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید از خانه‌ی کیتس-شِلی (The Keats - Shelley House) در مجاورت پله‌های اسپانیایی دیدن کنید.

«جان کیتس» شاعر برای درمان بیماری خود در سال ۱۸۲۰ میلادی به رم و این خانه نقل‌مکان کرده بود. «انجمن یادبود کیتس-شلی» این خانه را در سال ۱۹۰۶ خریداری کرد و آن را به زندگی و آثار این ۲ هنرمند و همچنین اسکار وایلد، ویلیام وردزورث اختصاص داد.

 پیاتزا دی اسپاگنا، پله های مشهور و منظره ای دلنشین

۱۰. پینچیو، باغی با چشم اندازی بی نظیر

باغ پینچیو (Pincio)، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های رم، مشرف به پیازا دل پوپولو (Piazza del Popolo) است و اکنون به عنوان بخش جدایی ناپذیر از ویلا بورگزه شناخته می‌شود. خانواده پینچی در قرن چهارم اولین باغ‌ها را در اینجا احداث کردند. پینچیو بیشتر به خاطر منظره غروب آفتاب واتیکان، با گنبد سنت پیتر که در طلوع خورشید غرق شده است، مشهور است. محوطه سنگ‌فرش شده پشت این نقطه دیدنی، بین دوچرخه سواران و اسکیت بازان محبوب است. در جنوب شرقی پینچیو، کازینا والادیر قرار دارد که امروزه به رستورانی گران قیمت با چشم اندازی منحصر به فرد تبدیل شده است.

 پینچو، باغی با چشم اندازی بی نظیر

۱۱. میدان ناوونا، نگینی در رم

این میدان دوست‌داشتنی با شکل بیضی خاص خود، یکی از زنده‌ترین و دیدنی‌ترین نقاط رم است. میدان ناوونا (Piazza Navona) به‌خاطر وجود چندین فواره از جمله فواره‌ی چهار رود (La Fontana dei Quattro Fiumi) اثر برنینی، یک ستون تاریخی زیبا و بقایای ورزشگاه قدیمی دومیتینان (Domitian) معروف است. علاوه بر این، همیشه تعدادی از هنرمندان خیابانی در این میدان هنرنمایی می‌کنند و کافه‌ها و رستوران‌های متعددی برای استراحت و تجربه‌ی طعم‌های اصیل ایتالیایی به چشم می‌خورند.

میدان ناوونا ، نگینی در قلب رم

۱۲. طاق تیتوس، یادبودی از پیروزی روم

این طاق پیروزی در سال ۸۱ میلادی برای گرامیداشت پیروزی امپراتور تیتوس بر یهودیان و فتح اورشلیم ساخته شد. طاق تیتوس (Arch of Titus) با نقش برجسته‌های حکاکی‌شده، یادآور تاریخ پر فراز و نشیب یهودیان در رم است.

 طاق تیتوس، یادبودی از پیروزی روم

۱۳. دهان حقیقت رم، افسانه ای دیرینه

دهان حقیقت (Mouth of Truth)، که به نام «بوکا دلا وریتا» نیز شناخته می‌شود، یک مجسمه ماسک سنگی مرمری است که در رم ایتالیا واقع شده است. این مجسمه به طور خاص در مقابل دیوار سمت چپ کلیسای سانتا ماریا کوسمدین قرار دارد و به دلیل افسانه‌ای که در مورد آن وجود دارد، به شهرت جهانی رسیده است. افسانه دهانه حقیقت می‌گوید که اگر کسی دروغ بگوید و دست خود را در دهان مجسمه بگذارد، دستش گاز گرفته می‌شود یا قطع می‌شود. این افسانه از قرون وسطی رواج پیدا کرد و در طول قرن‌ها به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب ایتالیا تبدیل شده است.

دهانه حقیقت رم: افسانه ای دیرینه

۱۴. حمام های کاراکالا، ویرانه های باشکوه

این حمام‌های رومی باستان یا حمام‌ های کاراکالا (Baths of Caracalla) که در قرن سوم میلادی ساخته شده بودند، زمانی بزرگترین و مجلل‌ترین حمام‌های عمومی در جهان به شمار می‌رفتند. امروزه با وجود اینکه فقط خرابه‌هایی از این حمام‌ها باقی مانده است، اما عظمت و شکوه آن‌ها قابل تصور است. حمام‌های کاراکالا در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار (۶۲ جریب) ساخته شده بودند و می‌توانستند تا ۱۶۰۰ نفر را در خود جای دهند. این حمام‌ها شامل بخش‌های مختلفی از جمله رختکن، حمام‌های آب سرد، حمام‌های آب گرم، حمام‌های بخار، کتابخانه، سالن‌های ورزشی و باغ‌ها بودند.

ساخت این حمام‌ها در سال ۲۱۶ میلادی شروع شد و ۱۰ هکتار زمینی که برای آن در نظر گرفته بودند، از چندین حمام، باشگاه، کتابخانه، مغازه و باغ تشکیل می‌شد و روزانه حدود ۸۰۰۰ نفر از آن استفاده می‌کردند. بیشتر ویرانه‌های باقی‌مانده، متعلق به حمام مرکزی هستند که ساختمان بزرگ مستطیل‌شکلی بود و به ۲ باشگاه در انتها و یک فریجیداریوم یا همان استخر آب سرد در مرکز منتهی می‌شد. مدت‌ها همچنان از این حمام‌ها به طور مرتب استفاده می‌شد؛ تا اینکه ویزیگوت‌ها ذخیره‌ی آب شهر رم را در سال ۵۳۷ میلادی قطع کردند.

حمام های کاراکالا، ویرانه های باشکوه در رم

مجسمه‌های مهمی طی حفاری‌های قرن ۱۶ و ۱۷ پیدا شدند که بسیاری از آن‌ها را به مجموعه‌ی هنری خانواده‌ی فارنیسه (Farnese) انتقال دادند. اگر می‌خواهید بدانید حمام های کاراکالا در دوران اوج خودشان به چه شکل بودند، می‌توانید از هدسِت واقعیت مجازی استفاده کرده تا نواحی مختلف را برایتان بازآفرینی کند. در فصل تابستان از این مکان برای برگزاری اجراهای باله و موسیقی نیز کمک می‌گیرند. حمام‌های کاراکالا تا قرن پنجم میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما پس از آن به دلیل غارت و خرابی متروکه شدند. ویرانه‌های این حمام‌ها در قرن شانزدهم میلادی دوباره کشف شدند و از آن زمان به عنوان یک جاذبه گردشگری محبوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 حمام های کاراکالا ، ویرانه های باشکوه

۱۵. تراستور

تراستور (Trastevere) محله‌ای در شهر رم ایتالیا است که در غرب رودخانه تیبر واقع شده است. این محله به خاطر خیابان‌های باریک و سنگفرش‌شده، ساختمان‌های رنگارنگ، رستوران‌های سنتی، و کافه‌های دنج خود مشهور است. تراستور در ابتدا توسط اتروسک‌ها، مردمی که قبل از رومی‌ها در ایتالیا زندگی می‌کردند، ساکن بود. این محله در طول تاریخ خود به عنوان محل زندگی یهودیان، رومی‌ها، و مهاجران از سایر نقاط جهان بوده است. تراستور در قرن بیستم میلادی به عنوان یک محله هنری و بوهمی محبوب شد. این محله امروزه نیز به خاطر فضای پر جنب و جوش و شب زنده‌داری خود مشهور است. گشت و گذار در تراستور، مانند قدم زدن در یک روستای ایتالیایی است که در قلب رم پنهان شده است.

تراستورِوِرِه، میدان ونیز

۱۶. میدان ونیز، مکان توریستی محبوب

میدان ونیز رم به نام بنای یادبود ویتوریو امانوئل دوم، اولین پادشاه ایتالیا، نامگذاری شده است. این بنای یادبود که به «محراب پدر» (Altare della Patria) نیز معروف است، یک بنای یادبود بزرگ از سنگ مرمر سفید است که در سال ۱۹۱۱ تکمیل شد. میدان ونیز همچنین محل چندین بنای تاریخی دیگر از جمله:

  • کاخ ونیز: این کاخ در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است و زمانی محل اقامت پاپ ها بود.
  • کاخ دلا اسکانسیونی: این کاخ در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است و محل سفارت فرانسه در ایتالیا است.
  • کلیسای سانتا مارک: این کلیسا در قرن یازدهم میلادی ساخته شده است و به خاطر موزاییک های بیزانسی خود مشهور است.

میدان ونیز یک مکان توریستی محبوب است و مملو از گردشگران و مردم محلی است. در این میدان کافه ها، رستوران ها و مغازه های متعددی وجود دارد.

 میدان ونیز، مکان توریستی محبوب

۱۷. میدان و باسیلیکا سن پیتر

شهر رم، کلیساهای تماشایی بسیاری را در برمی‌گیرد اما هیچکدام قابل مقایسه با باسیلیکای سن پیتر نیستند. کلیسای اصلی را به دستور امپراطور کنستانتین در سال ۳۴۹ میلادی و در جایی ساختند که گفته می‌شد سنت پیتر بین سال ۶۴ و ۶۷ میلادی در آنجا به خاک سپرده شده است. مانند بسیاری از کلیساهای قرون وسطی دیگر، این کلیسا نیز در نهایت رو به خرابی رفت و با همت پاپ نیکلاس پنجم و ژولیوس دوم در اواسط قرن ۱۵ بازسازی شد. طراحی مجلل داخل کلیسا، آثار هنری زیبایی را در برمی‌گیرد که از میان می‌توان ۳ مورد از شاهکارهای شناخته‌شده‌تر ایتالیا یعنی مجسمه‌ی پیه‌تا (Pietà) از میکل آنژ و گنبد معروف کلیسای سن پیتر و بالداکینو ۲۹ متری اثر برنینی را نام برد که بالای محراب پاپ قرار دارد.

با توجه به میزان شهرت این کلیسا، خودتان را برای صف‌های طولانی این جاذبه‌ی گردشگری رم آماده کنید و یادتان باشد برای ورود به داخل نباید لباس کوتاه به تن داشته باشید و می‌بایست شانه‌هایتان را بپوشانید.

میدان و باسیلیکا سن پیتر

۱۸. گالری بورگز

اگر زمانتان محدود است و فقط برای بازدید از یکی از موزه های رم وقت دارید، گالری بورگز (Borges Gallery) می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این گالری را گاهی «ملکه‌ی مجموعه‌های هنری شخصی» می‌نامند و آثار آن، نقاشی‌های کاراواجو، رافائل و تیسین و همچنین مجسمه‌های برنینی را شامل می‌شود. مجموعه آثار این موزه با مجموعه‌ی خصوصی کاردینال شیپیونه بورگزه (Scipione Borghese) شکل یافت و در طول قرن‌ها تغییرات متعددی از لحاظ دکوری بر روی انجام شده است.

آثار مهم و برجسته‌ی بسیاری در این موزه نگهداری می‌شود اما یادتان باشد حتماً از «مجسمه‌ی پائولین» یا همان خواهر ناپلئون اثر کانووا (Canova) دیدن کنید. بازدید از این گالری به صورت سانس‌های ۲ ساعته انجام می‌شود و می‌بایست ساعت ورود را انتخاب و بلیط خود را از قبل رزرو کنید.

گالری بورگز

۱۹. گوردخمه‌ ها و خیابان باستانی آپیا

خیابان باستانی آپیا (Via Appia Antica)، خیابانی زیبا و سنگفرش و از مناطق ویژه‌ی رم و از راه‌های اصلی آن به شمار می‌رفت که با ساختمان‌های رومی، زمین‌های چمنی و درختان کاج احاطه شده بود. نام این شاهراه از کنسول آپیوس کلودیوس کایکوس (Appius Claudius Caecus) گرفته شده و ویلای کوین‌تیلی (Villa dei Quintili)، باشکوه‌ترین خانه‌ی قدیمی آن به حساب می‌آمد و آنقدر به دل می‌نشست که در نهایت امپراطور کومودوس (Commodus)، صاحب آن را به قتل رساند و خانه را به تصاحب خود درآورد!

مسیر آپیا، تاریخچه‌ی تاریکی دارد. اسپارتاکوس و ۶۰۰۰ نفر از بردگان او در سال ۷۱ قبل از میلاد مسیح در همین ناحیه به صلیب کشیده شدند. همچنین در همین منطقه بود که مسیحی‌ها مردگان خود را در مسیر ۳۰۰ کیلومتری گوردخمه‌های زیرزمینی آن به خاک می‌سپردند. امروزه امکان بازدید از تمامی این ۳۰۰ کیلومتر وجود ندارد اما می‌توانید از ۳ گوردخمه‌ی اصلی آن یعنی سن کالیستو یا همان سنت کالیکتوس (Catacombs of St. Callixtus)، «سن سباستین» و دومیتیلا (Catacombs of Domitilla) به همراه راهنما دیدن کنید. می‌توانید دوچرخه کرایه کرده و بعد از گذشتن از نیمه‌ی شمالی مسیر، بقیه‌ی راه را با دوچرخه طی کنید یا از تور راهنمای پیاده، دوچرخه و ماشین گلف برقی کمک بگیرید.

گوردخمه‌ ها و خیابان باستانی آپیا

۲۰. باسیلیکا سانتا ماریا ماجوره

باسیلیکای سانتا ماریا ماجوره (Basilica di Santa Maria Maggiore) به قرن ۵ تعلق دارد و بر فراز تپه‌ی اسکوئیلین (Esquiline Hill) و در همان نقطه‌ای واقع شده که می‌گویند به طور معجزه‌آسایی در تابستان سال ۳۵۸ میلادی در آن برف باریده است. در روز پنجم اوت هر سال، رویدادی به همراه لایت‌شو در میدان سانتا ماریا ماجوره برگزار می‌کنند و این اتفاق بازسازی می‌شود. این کلیسا در طول تاریخ، تغییرات بسیاری داشته و یک منار ۷۵ متری رمانسک، سقف حفره‌مانند رنسانس، نمای باروک قرن ۱۸، طراحی داخلی باروک و موزاییک‌های باشکوه قرن ۵ را در برمی‌گیرد. کاپلا اسفورزا (Cappella Sforza) اثر میکل‌آنژ و کاپلا سیستینا (Cappella Sistina) اثر دومنیکو فونتانا و «موزه‌ی خزانه» از جمله دیدنی‌های این مکان به حساب می‌آیند.

باسیلیکا سانتا ماریا ماجوره

۲۱. باسیلیکا سنت جان لاتران

باسیلیکا سنت جان لاتران به دست امپراطور کنستانتین ساخته و در سال ۳۲۴ میلادی تقدیس شد. این باسیلیکا پس از تأسیس، اولین کلیسای مسیحی رم به حساب می‌آمد و به مدت هزار سال، آن را به عنوان مهم‌ترین کلیسای دنیای مسیحیت می‌شناختند. این بنای تاریخی چندین بار در طول تاریخ و به خصوص به دست برومینی (در قرن ۱۷) بازسازی شد و آلساندرو گالیله (Alessandro Galilei) نیز نمای سفید رنگ آن را در سال ۱۷۳۵ به ساختمان اضافه کرد.

این کلیسا تا اواخر قرن ۱۴ مکان اصلی پاپ برای عبارت به شمار می‌رفت و هنوز هم کلیسای رسمی رم و مقر اسقف رم محسوب می‌شود. در بازدید از این مکان یادتان باشد سقف طلاکاری شده، مجسمه‌های حواریون در شبستان کلیسا و «بالداکینو» یا همان آسمانه تخت گوتیک واقع در بخش محراب را از دست ندهید.

باسیلیکا سنت جان لاتران

۲۲. فروم تراژان

فروم تراژان، آخرین فروم سلطنتی ساخته شده در روم باستان به حساب می‌آید و متأسفانه ویرانه‌های اندکی از دوران تأسیس آن، یعنی قرن ۲ میلادی باقی مانده است. از این میان می‌توان به باسيليكاي اولپيا (Basilica Ulpia) و ستون تراژان (Trajan's Column) اشاره کرد که برجسته‌کاری‌های پرجزئیات روی آن، پیروزی نظامی امپراطور تراژان بر داس‌ها (Dacians) را نشان می‌دهد.

فروم تراژان

۲۳. تپه پالاتن

پالاسیوم یا همان تپه پالاتن (Palatine Hill)، بین رومن فروم و سیرکوس ماکسیموس (Circus Maximus) به معنی «بزرگ‌ترین محل سیرک» واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های رم به حساب می‌آید. ظاهراً این ناحیه همان جایی است که رمولوس، شهر رم را در سال ۷۵۳ قبل از میلاد پایه‌گذاری کرد و امپراطورهای بعد از او در کاخ‌های مجلل خود در این مکان زندگی می‌کردند. در واقع واژه‌ی «پالاس» به معنی کاخ در زبان انگلیسی، از نام لاتین این تپه یعنی «پالاسیوم» گرفته شده است.

این مکان نیز بعد از سقوط روم، وضعیت مناسبی نداشت و کلیساها و قلعه‌های متعددی را در طول قرون وسطی بر روی خرابه‌های آن بنا کردند. بیشتر ویرانه‌هایی که امروزه در این ناحیه می‌بینید، از ساختمان بزرگ متعلق به امپراطور دومیتیان (Domitian) باقی مانده است که به مدت ۳۰۰ سال به عنوان کاخ سلطنتی اصلی از آن استفاده می‌شد. در طول بازدیدتان از این تپه، استادیوم و ویرانه‌های کاخ دوموس فلاویا (Domus Flavia) و همچنین چشم‌انداز زیبای رومن فروم از باغ‌های فارنیسه (Orti Farnesiani) را از دست ندهید.

تپه پالاتن

۲۴. قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو ابتدا به عنوان آرامگاهی برای امپراطور هادریان ساخته و در قرن ۶ میلادی به یک قلعه‌ی وابسته به پاپ تبدیل شد. «پاپ گرگوری یکم» در سال ۵۹۰، تصویری از فرشته‌ی میکائیل را دید و نام این قلعه نیز به همین اتفاق برمی‌گردد. امروزه این مکان، «موزه‌ی ملی قلعه‌ی سنت آنجلو» و مجموعه‌ی گسترده‌ای از تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها، یادبودهای نظامی و اسلحه‌ی دوران قرون وسطی را در خود جای داده است. سربازها از بسیاری از این سلاح‌ها برای محافظت از قلعه استفاده می‌کردند که در نهایت با کمک مسیر مخفی منتهی به واتیکان متعلق به قرن ۱۳ میلادی پاپ‌ها توانستند در مواقع خطر، خود را نجات دهند.

طبقات بالای قلعه، نمونه‌های زیبایی از معماری رنسانس و دیوارنگاری‌هایی را در برمی‌گیرد که بخش‌هایی از زندگی اسکندر کبیر را به نمایش می‌گذارند. ۲ طبقه بالاتر، در تراس می‌توانید به دورنمای تماشایی شهر رم دسترسی داشته باشید و در کافه‌ی کوچک و شلوغ آن گلویی تازه کنید. تورهای راهنمای «قلعه‌ی مرموز»، دو بار در روز و به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و به کمک آن‌ها می‌توانید جزئیات بیشتری از مسیر مخفی، زندان‌ها، حمام‌ها و نقاشی‌های زیبای آن‌ها به دست بیاورید. هزینه‌ی بلیط ممکن است در طول برگزاری نمایشگاه‌های دائمی کمی افزایش داشته باشد.

قلعه سنت آنجلو

این مطلب از مجله گردشگری ایوار شما را با مهمترین جاهای دیدنی رم و لیستی که هر گردشگری آرزوی تجربه آن را در «شهر ابدی» دارد، آشنا کرد که امیدواریم راهنمای شما در سفر به رم باشد.

پرسش‌های متداول

بهترین جاهای دیدنی رم کدام هستند؟
بهترین جاهای دیدنی رم شامل کولوسئوم، رومن فروم، موزه های واتیکان و سیستین چپل، پانتئون، فواره تروی، پیاتزا دی اسپاگنا، باغ پینچیو، طاق تیتوس، تراستور و میدان ونیز می‌شود.
جاهای دیدنی رایگان رم کدام است؟
جاهای دیدنی رایگان رم پانتئون، فواره تروی ، پیاتزا دی اسپاگنا و پله‌های اسپانیایی است.
تیم ایوار تیم ایوار
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}