فرهنگ مردم ژاپن، نکات مهم برای سفری محترمانه به این کشور

تیم ایوار
  • تیم ایوار
  • 1403/4/27
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

فرهنگ مردم ژاپن فلسفه های جالبی دارد که باید آن ها را بشنوید تا بدانید چرا مردم این کشور اینقدر به این آداب و رسوم پایبند هستند.

تور اروپا

فرهنگ مردم ژاپن و نحوه‌ی زندگی در این کشور بر ارزش‌های اخلاقی و رفتاری بنا شده است. مردم ژاپن به خاطر ادب و احترام مثال‌زدنی خود در سراسر جهان شناخته شده‌اند. شاید برای بیشتر ما، این میزان تأکید بر آداب معاشرت غیرمعمول به نظر برسد، اما برای ژاپنی‌ها، رفتار صحیح در مکان‌های عمومی نشان‌دهنده‌ی اعتبار و ارزش بالایی است. «اوموتناشی» (Omotenashi) به معنی مهمان‌نوازی از صمیم قلب یکی از جنبه‌های برجسته‌ی فرهنگ ژاپن است. این فلسفه که ریشه‌های عمیقی در مراسم چای ژاپنی «سادو» (sado) یا «چانویو» (chanoyu) دارد، بر پیش‌بینی و برآورده ساختن نیازهای مهمان با حداکثر تلاش تأکید می‌کند.

اگر قصد سفر به ژاپن را دارید، آشنایی با برخی از آداب و رسوم مبنایی این کشور، ضروری است. هرچند قواعد و انتظارات با توجه به موقعیت و مکان تغییر می‌کنند، در این مقاله چند نکته‌ی مهم را که هر گردشگری در تور ژاپن باید به خاطر داشته باشد، گردآوری کرده‌ایم.

فهرست مطالب

 

نکات کلیدی برای یک سفر احترام آمیز به ژاپن

ژاپن به سرزمین ادب و احترام شهرت دارد و آداب و رسوم اجتماعی در زندگی روزمره‌ی مردم این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل، رعایت بعضی نکات هنگام سفر به جاذبه‌های گردشگری ژاپن این سرزمین ضروری است. در ادامه، برخی از مهم‌ترین آداب معاشرت ژاپنی را شرح داده‌ایم که دانستن آن‌ها می‌تواند تجربه‌ی سفر شما را لذت‌بخش‌تر کند:

۱. سکوت و احترام به صحبت دیگران

صحبت کردن بیش از حد یا قطع کردن حرف دیگران، باوجود اینکه در بسیاری از فرهنگ‌ها رایج است، در ژاپن بی‌ادبی محسوب می‌شود. ژاپنی‌ها با صبر و احترام به حرف‌های شما گوش می‌دهند و انتظار می‌رود شما نیز همین رفتار را داشته باشید. همچنین صحبت کردن با صدای بلند در اماکن عمومی نیز مرسوم نیست.

سکوت و احترام به صحبت دیگران

۲. رد کردن غیرمستقیم خواسته ها در فرهنگ ژاپن

ژاپنی‌ها در رد کردن خواسته‌ی دیگران، استاد استفاده از روش‌های غیرمستقیم هستند؛ بنابراین ممکن است پاسخ‌های آن‌ها کمی مبهم به نظر برسد. هنگام صحبت با یک ژاپنی، به زبان بدن، تماس چشمی، حرکات فیزیکی و حالات صورت آنها توجه کنید تا معنای ضمنی گفته‌هایشان را بهتر درک کنید.

۳. اهمیت فروتنی و تواضع

در فرهنگ ژاپنی، فروتنی و تواضع ارزش بالایی دارد؛ بنابراین، خودستایی یا لاف زدن، حتی اگر فرد در زمینه‌ای بسیار توانمند باشد، دور از ادب است.

اهمیت فروتنی و تواضع

۴. آداب عذرخواهی در ژاپن

عذرخواهی برای اشتباهات امری بدیهی است، اما ژاپنی‌ها برای شرایط مختلف، انواع مختلفی از عذرخواهی دارند. «Sumimasen» عذرخواهی ملایمی است که با آشنایان و غریبه‌ها استفاده می‌شود، درحالی‌که «Gomen» عذرخواهی غیررسمی بین دوستان و خانواده‌ی نزدیک است. گاهی اوقات افراد برای عذرخواهی هدیه‌ی کوچکی هم تقدیم می‌کنند.

۴. آداب عذرخواهی در ژاپن

۵. آداب هدیه دادن در ژاپن

هدیه‌دادن در فرهنگ ژاپنی بسیار رایج است. هدایا معمولاً زیبا بسته‌بندی می‌شوند، حتی اگر اشیای ساده‌ی خانگی یا سوغاتی باشند. به خاطر داشته باشید که ست‌های هدیه‌ی چهار‌تایی را نباید هدیه بدهید، زیرا تلفظ عدد چهار در ژاپنی شبیه کلمه‌ی «مرگ» است.

ژاپنی‌ها برای نشان‌دادن محبت یا قدردانی در قبال لطفی که در حقشان کرده‌اید نیز به شما هدیه می‌دهند. این هدیه‌ها معمولاً شیرینی یا شکلات هستند.

 آداب هدیه دادن در ژاپن

۶. آداب قدردانی از هدیه

هنگام دریافت هدیه، بلافاصله آن را باز نکنید. اگر می‌خواهید هدیه را در لحظه باز کنید، از شخص هدیه دهنده اجازه بگیرید. این کار نه تنها بی‌ادبی است، بلکه موجب خجالت خودتان و هدیه‌دهنده می‌شود.

۷. نکوهش درخواست کمک در میان ژاپنی ها

اگرچه در بند قبل به این اشاره شد که دوست‌ها در ژاپن در حق هم لطف می‌کنند، اما معمولاً درخواست مستقیم برای کمک مرسوم نیست. مردم ژاپن سعی می‌کنند مشکلات خود را خودشان حل کنند و کمتر از دیگران درخواست کمک می‌کنند.

 نکوهش درخواست کمک در میان ژاپنی ها

۸. اهمیت ایجاد مزاحمت نکردن در ژاپن

برای آسایش همسایه‌ها و عابران، بهتر است در مکان‌های عمومی با صدای بلند صحبت نکنید. به‌خصوص اگر در مهمان‌خانه یا هر جای اقامتی که همسایه‌های نزدیک دارید، از حدود ساعت ۱۰ شب به بعد، سروصدای زیادی ایجاد نکنید.

۹. اهمیت احترام به نام ها

ژاپنی‌ها معمولاً یکدیگر را با اسم کوچک صدا نمی‌زنند، بلکه از پسوندهای احترام‌آمیز، مانند «سان» به همراه نام خانوادگی استفاده می‌کنند. شما هم همین کار را انجام دهید، به‌خصوص با دوستان و آشنایان جدید. در روابط صمیمی و بین دوستان نزدیک، استفاده از پسوندهای «کون یا چان» رایج است.

 اهمیت احترام به نام ها

۱۰. اهمیت استفاده نکردن از عطر زیاد

به احترام به اطرافیان، بهتر است از عطر ملایم یا مقدار کمی عطر استفاده کنید. بوی تند عطر، به‌خصوص در فضاهای بسته، ممکن است موجب ناراحتی دیگران، به‌ویژه افرادی با حساسیت‌های بویایی، شود.

۱۱. اهمیت حفظ فاصله فیزیکی

برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، در ژاپن افراد معمولاً هنگام ملاقات یا احوالپرسی، دست نمی‌دهند و همدیگر را در آغوش نمی‌گیرند. در عوض، تعظیم‌کردن رایج‌تر است و برای گفتن «سلام»، «خداحافظ»، «متشکرم» و «عذرخواهی» استفاده می‌شود.

 اهمیت حفظ فاصله فیزیکی

فرهنگ غذاخوری در ژاپن 

در سفر به ژاپن، آشنایی با آداب غذاخوری و پذیرایی بسیار مهم است. در ادامه، برخی از نکات کلیدی این آداب را برای شما شرح داده‌ایم که رعایت آن‌ها می‌تواند تجربه‌ی لذت‌بخشی از فرهنگ و مهمان‌نوازی ژاپنی را برای شما رقم بزند:

۱. آداب ریختن نوشیدنی

در مهمانی‌ها و اجتماعات، ریختن نوشیدنی برای فرد کناری خود، نشانه‌ی قدردانی و احترام محسوب می‌شود. بین همکاران، این عمل می‌تواند راهی برای گفتن «خسته نباشید» نیز باشد. هنگام ریختن نوشیدنی، حتماً بطری را با دو دست نگه دارید. زمانی که برای شما نوشیدنی ریختند، فراموش نکنید که لیوان خود را با دو دست بالا بیاورید.

 آداب ریختن نوشیدنی

۲. رد نکردن تعارف غذا

رد کردن غذایی که به شما تعارف می‌شود، در اکثر فرهنگ‌ها بی‌ادبی است و ژاپن هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر به دلیل علاقه نداشتن نمی‌خواهید غذایی را میل کنید، باز هم آن را بپذیرید، اما نیازی نیست کامل بخورید. به همین ترتیب، اگر نوشیدنی‌ای را دوست ندارید، کافی است لیوان خود را همان‌طور باقی بگذارید و سعی نکنید آن را تمام کنید. تا زمانی که نوشیدنی خود را «تمام» نکرده باشید، کسی آن را دوباره پر نمی‌کند.

 رد نکردن تعارف غذا

۳. اهمیت احترام به سلسله مراتب

در مهمانی‌ها و اجتماعات، به‌خصوص بین همکاران، قبل از فردی با رتبه بالاتر یا ارشدتر، شروع به خوردن یا نوشیدن نکنید. در محیط اداری، این فرد معمولاً مدیر یا رئیس شرکت شما خواهد بود. در جمع‌های خانوادگی نیز به طور سنتی این قانون درباره پدر یا پسر بزرگ‌تر خانواده صدق می‌کند.

۴. شیوه تشکر بابت غذا در ژاپن

با گفتن «ایتاداکیمس» (Itadakimasu) به معنای «متشکرم بابت غذا!» هنگام دریافت غذای خود، قدرشناسی‌تان را نشان دهید. همیشه با برداشتن اولین لقمه، با گفتن «اومی» (Umai) به معنی خوشمزه است آشپز را تحسین کنید. بعد از تمام شدن غذا، با گفتن «گوچیسو ساما دِشیتا» (Gochisousama Deshita) به معنای بابت غذای خوشمزه متشکرم از میزبان یا پیشخدمت تشکر کنید.

 شیوه تشکر بابت غذا در ژاپن

۵. اهمیت پوشاندن دهان هنگام خلال دندان کشیدن

هنگامی که مجبور هستید از خلال دندان استفاده کنید، به‌خصوص در حضور دیگران، دهان خود را بپوشانید. می‌توانید از دست دیگر، دستمال سفره یا دستمال جیبی خود استفاده کنید. اگر تکه‌ی غذا به‌سختی خارج می‌شود، به دستشویی بروید تا بتوانید به‌راحتی آن را خارج کنید.

۶. رسم برنداشتن آخرین تکه غذا

هنگام به اشتراک گذاشتن یک بشقاب غذا، آخرین تکه را برندارید. این رسم ژاپنی‌ها معمولاً به بحثی خاموش منجر می‌شود که در آن افراد حاضر در سر میز مجبورند برای تعارف آخرین تکه به یکدیگر، مانورهای عجیب‌وغریبی بدهند! با پرسیدن می‌توانید به‌راحتی این مشکل را حل کنید، اما توجه داشته باشید که این کار بهترین راه‌حل نیست.

 رسم برنداشتن آخرین تکه غذا

۷. اهمیت استفاده صحیح از چاپ استیک

هرگز چاپ‌استیک خود را در کاسه برنج خود فرو نکنید و به حالت ایستاده رها نکنید. این عمل شبیه چوب‌های خوشبویی است که در مراسم تشییع جنازه استفاده می‌شود و گفته می‌شود که بدشانسی می‌آورد. به همین ترتیب، با چاپ‌استیک به دیگران غذا ندهید، زیرا این عمل شبیه به انتقال دادن خاکستر مردگان است.

اهمیت استفاده صحیح از چاپ استیک

۸. فرهنگ قدردانی از غذا در ژاپن

ژاپنی‌ها به آشپزی خود بسیار افتخار می‌کنند و هر غذا را با دقت و با بیشترین توجه برای تقویت کردن طعم‌ها و چاشنی‌های بی‌نظیر آن تهیه می‌کنند. تغییر دادن طعم غذا به ذائقه‌ی شخصی بسیار بی‌انصافی و بی‌احترامی به آشپز محسوب می‌شود. تنها زمانی که به غذایی حساسیت دارید یا خوردن آن غذا برای شما ممنوع است مجاز به این کار هستید.

 آداب قدردانی از غذا در ژاپن

۹. آداب استفاده از اوشیبوری

اوشیبوری (Oshibori) یک حوله سفید است که در رستوران‌ها برای تمیز کردن دست‌هایتان به شما داده می‌شود. هرگز با آن صورتتان را پاک نکنید و از آن برای کار دیگری استفاده نکنید.

 آداب استفاده از اوشیبوری

۱۰. آداب برداشتن درب ظروف در ژاپن

هنگام برداشتن درب ظروف، دقت کنید آب غذا روی میز نریزد. درب را کج روی ظرف قرار دهید تا قطرات آب اضافی داخل غذا چکه کند و سپس درب را برگردانید تا سمت خشک آن روی میز باشد.

۱۱. رعایت ترتیب سرو غذا

ابتدا برنج را بخورید، سپس چند لقمه از دیگر غذاها و بعد دوباره برنج. برنج به عنوان پاک‌کننده‌ی ذائقه عمل می‌کند و باعث می‌شود طعم‌های مختلف را بهتر و جداگانه بچشید.

رعایت ترتیب سرو غذا

۱۲. لغو رزرو در دقیقه آخر ممنوع!

اصل مهم جامعه‌ی ژاپن، ایجاد نکردن مشکلی برای دیگران است. لغو رزرو رستوران، به‌خصوص رستوران‌های لوکس، باعث هدر رفتن آماده‌سازی‌های قبلی می‌شود و بی‌احترامی محسوب می‌شود.

۱۳. سینی غذا را خودتان برگردانید

در رستوران‌ها و کافه‌ها، قسمتی برای قرار دادن سینی و غذای استفاده‌شده در نظر گرفته شده است. اگر چنین بخشی وجود نداشت، بشقاب و سایر وسایل را مرتب روی میز بچینید، چوب غذاها را روی جای مخصوص آن قرار دهید و درب ظروف را ببندید.

سینی غذا را خودتان برگردانید

آداب رفتار در مکان ها و حمل و نقل عمومی ژاپن

در سفر به ژاپن، آشنایی با آداب معاشرت در مکان‌های عمومی و حمل و نقل بسیار مهم است. با رعایت این نکات، سفری لذت‌بخش و بدون دردسر را برای خود رقم خواهید زد:

۱. آداب غذا خوردن در مکان های عمومی

حین راه رفتن غذا خوردن به طور کلی توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال برخورد با دیگران و ریختن غذا وجود دارد. اگر در یک جشنواره هستید و جایی برای نشستن پیدا نکرده‌اید، به کناری بروید و بدون مسدود کردن مسیر دیگران، غذای خود را میل کنید. درحالی‌که خوردن و آشامیدن در قطارها عموماً کار ناشایستی است، اما اگر غذای با بوی تند مانند سیر یا کیمچی را انتخاب کنید، این موضوع بیشتر هم به چشم می‌آید.

 آداب غذا خوردن در مکان های عمومی

۲. پیدا کردن صندلی خالی قبل از سفارش دادن

قبل از سفارش در کافه، برای خود صندلی خالی پیدا کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود بعد از سفارش بتوانید به‌راحتی بنشینید، بلکه از سرگردانی شما و ایجاد مزاحمت برای مشتریان دیگر جلوگیری می‌کند. اگر میزبان یا مهمان‌داری وجود دارد، با صبر منتظر بمانید تا شما را سر یک میز راهنمایی کنند. اگر محل محبوب و شلوغی است، سعی کنید در صورت امکان از قبل رزرو کنید.

 آداب غذا خوردن در مکان های عمومی

۳. پول را مستقیم پرداخت نکنید

در ژاپن به ندرت پول را مستقیماً از دست به دست دیگر رد و بدل می‌کنند. هر زمان که چیزی خریداری می‌کنید، یک سینی کوچک برای قرار دادن پول نقد یا کارت شما وجود دارد. پول خرد شما نیز در همان سینی قرار داده می‌شود.

پول را مستقیم پرداخت نکنید

۴. پرداخت پول هنگام خروج

اگر در مکانی مانند کافه که پیشخدمت دارد، از شما پذیرایی می‌شود، مطمئن شوید که به جای پرداخت به پیشخدمت، پول خود را هنگام خروج در صندوق پرداخت کنید.

۵. استفاده از پاکت برای پرداخت پول

هنگامی که خارج از مغازه به کسی پول می‌دهید، از پاکت استفاده کنید. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، از دادن مستقیم پول به افراد خودداری کنید.

استفاده از پاکت برای پرداخت پول

۶. انعام ندهید

برخلاف بسیاری از نقاط جهان، دادن انعام در ژاپن مرسوم نیست. برخی موارد استثنایی مانند بخشیدن انعام به راهنماهای شخصی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این کار به طور گسترده انجام می‌شود. در صورت تردید، از دادن انعام خودداری کنید.

۷. کیفتان را روی زمین نگذارید

هر کجا که می‌روید، سعی کنید از قرار دادن کیف خود روی زمین خودداری کنید، زیرا کثیف می‌شود. اکثر رستوران‌ها قلاب‌هایی زیر میز یا سبدهایی زیر صندلی برای کیف و ساک دارند. در صورت وجود صندلی خالی، می‌توانید از آن استفاده کنید یا یک کیف دوشی را روی پشتی صندلی آویزان کنید.

کیفتان را روی زمین نگذارید

۸. سیگار کشیدن در مکان های عمومی ممنوع

در ژاپن، به دلیل غیرقانونی بودن، نمی‌توانید در فضای باز، به‌خصوص در مکان‌های شلوغ سیگار بکشید. پارک‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و ساختمان‌ها معمولاً دارای مناطق خاصی برای کنترل سیگار کشیدن هستند.

 سیگار کشیدن در مکان های عمومی ممنوع

۹. اهمیت رعایت بهداشت در میان ژاپنی ها

مرتب و تمیز بودن در ژاپن بسیار مهم است. به این معنی که حتی در رویدادهای ورزشی یا کنسرت‌ها، دیدن افرادی که بعد از رویداد صندلی‌های خود را تمیز می‌کنند، غیرمعمول نیست. این کار برای قدردانی از کارکنان نظافت و احترام به افرادی است که بعد از شما از آن مکان استفاده می‌کنند. اگر سطل زباله‌ای در اطراف وجود ندارد، زباله‌ها را داخل کیفتان نگه دارید تا زمان پیدا کردن محل دفع مناسب، با توجه به تفکیک زباله، آن‌ها را دور بیندازید.

۱۰. اهمیت بهداشت اما این بار در توالت

توالت‌های عمومی زیادی در ژاپن وجود ندارد، اما اگر از یکی از آن‌ها استفاده کردید، حتماً آن را تمیز کنید و به فردی که بعد از شما می‌آید توجه داشته باشید. توالت‌های سرپوشیده مانند ریوکان‌ها (Ryokan) یا مسافرخانه سنتی و اسپاها برای جلوگیری از کثیف شدن کف، هم در داخل توالت و هم در راهرو، دمپایی مخصوص توالت دارند. مطمئن شوید که فقط در داخل توالت از دمپایی‌های ارائه شده استفاده کنید و آن‌ها را بیرون نیاورید.

اهمیت بهداشت اما این بار در توالت

۱۱. آداب عکاسی در کشور ژاپن

هیچ چیز بدتر از توریستی نیست که بی‌توجه به قوانین، مدام در حال سلفی گرفتن باشد. قبل از عکاسی، به‌خصوص در اماکن مقدس و موزه‌ها، حتماً مطمئن شوید که گرفتن عکس مجاز است. همچنین از عکاسی از افراد غریبه در خیابان‌ها خودداری کنید.

 آداب عکاسی در کشور ژاپن

۱۲. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی

رعایت قوانین نه تنها از تصادف جلوگیری می‌کند، بلکه الگوی خوبی برای دانش‌آموزان جوان است. به یاد داشته باشید هم در پیاده‌روها و هم حین رانندگی از سمت چپ حرکت کنید. این کار به مدیریت ترافیک کمک می‌کند، پس سعی کنید سرعت حرکت دیگران را کم نکنید.

۱۳. در وسایل حمل و نقل عمومی، توقع فضای شخصی نداشته باشید

قطارهای تندرو ژاپن به شلوغی و کمی احساس ناخوشایند از نظر فضای شخصی معروف هستند. هنگام نشستن، سعی نکنید بیش از حد جا بگیرید و کیفتان را روی پا یا مقابل خود نگه دارید تا به کسی برخورد نکند.

در وسایل حمل و نقل عمومی، توقع فضای شخصی نداشته باشید

۱۴. اگر مریض هستید، مراقب باشید

استفاده از ماسک در ژاپن سابقه‌ی طولانی دارد. بسیاری از مردم زمانی که سرماخوردگی یا احساس ناخوشی دارند، حتی از قبل از شیوع کرونا، در مکان‌های عمومی از ماسک جراحی یا پارچه‌ای استفاده می‌کنند.

اگر مریض هستید، مراقب باشید

۱۵. نوبت را رعایت کنید

ژاپنی‌ها تقریباً برای هر چیزی صف می‌کشند و هرگز جلو نمی‌زنند، حتی اگر کسی جای آن‌ها را نگه داشته باشد. همیشه به احترام به دیگران، به انتهای صف بروید.

۱۶. رعایت ترتیب ورود و خروج از آسانسور

آخرین نفری که وارد آسانسور می‌شود، باید آخرین نفر هم خارج شود تا عدالت رعایت شود. هنگام خروج، حتماً دکمه بسته شدن در را فشار دهید تا افراد باقیمانده منتظر بسته شدن در نمانند.

رعایت ترتیب ورود و خروج از آسانسور

آداب رفتار در زیارتگاه ها و معابد ژاپنی

بازدید از زیارتگاه‌ها و معابد ژاپنی می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده فرهنگی و معنوی باشد. برای اینکه بیشترین بهره را از این بازدید ببرید و به آداب و رسوم احترام بگذارید، نکات زیر را رعایت کنید:

۱. احترام به پوشش و رسوم محلی

هنگام ورود به معابد، عینک آفتابی و کلاه خود را بردارید. همیشه به رسوم محلی احترام بگذارید، حتی اگر پیرو آیین آن مکان نباشید.

 احترام به پوشش و رسوم محلی

۲. به نشان ادب تعظیم کنید

با تعظیم از دروازه ورودی زیارتگاه یا معبد بگذرید. این عمل نشان‌دهنده ادب و احترام شما به مکان مقدس است.

۳. به نشان احترام سکوت کنید

در معابد و زیارتگاه‌ها معمولاً افرادی مشغول عبادت و مراقبه هستند. با حفظ سکوت و آرامش، به فضای معنوی این مکان‌ها احترام بگذارید. از ایجاد سر و صدا و جلب توجه به خود اجتناب کنید.

 احترام به پوشش و رسوم محلی معابد ژاپن

۴. اهمیت رعایت آداب و رسوم زیارتگاه ها و معابد ژاپنی

از حرکات و رفتارهایی که با آداب معاشرت محلی مطابقت ندارد، خودداری کنید. هنگام نذر و آرزوکردن در معبد، آن را بلند یا حتی زمزمه نکنید. از روش معمول پیروی کنید:

  • دو بار تعظیم کنید.
  • آرزو کنید.
  • دو بار دست بزنید.
  • دوباره تعظیم کنید.

۵. شستشوی دست به روش صحیح

در بسیاری از معابد، حوض وضوخانه‌ای برای شستشوی دست‌ها وجود دارد. برای این کار از روش معمول استفاده کنید:

  • ظرف آب را با دست راست نگه دارید.
  • دست چپ خود را بشویید.
  • ظرف آب را به دست چپ بگیرید.
  • دست راست خود را بشویید.
  • دوباره ظرف آب را با دست راست نگه دارید و آب را در دست چپ خود بریزید.
  • آب را از دست چپ به دهانتان منتقل کنید و آن را در دهان بچرخانید و بیرون بریزید (از ظرف مستقیماً آب نخورید).

شستشوی دست به روش صحیح

۶. با حفظ ادب و احترام عکاسی کنید

هنگام عکاسی، وسط راه ورودی یا مکان‌هایی که مانع عبور دیگران می‌شوید، نایستید. همچنین از عکاسی در حین برگزاری مراسم‌های معبد خودداری کنید.

۷. اوماموری را باز نکنید

«اوماموری» (Omamori) نوعی طلسم یا نماد خوش‌یمنی است که می‌توانید از معابد خریداری کنید. این وسایلی مقدس‌اند و معمولاً به عنوان یادگاری خریداری می‌شوند. از باز کردن این طلسم‌ها خودداری کنید، زیرا اعتقاد بر این است که این کار باعث از بین رفتن انرژی و قدرت معنوی آن‌ها می‌شود. داخل این طلسم‌ها معمولاً چیزی جز یک دعای کوچک وجود ندارد.

اوماموری را باز نکنید

آداب و رسوم در چشمه های آب گرم عمومی، ریوکان ها در ژاپن

۱. خالکوبی های مشخص را بپوشانید

اگرچه برخی از آبگرم‌های عمومی یا به اصطلاح «اونسن‌، Onsen» در توکیو و کیوتو به افراد دارای خالکوبی اجازه می‌دهند بدون پوشش وارد حمام شوند، اما طبق قانون کلی، خالکوبی در حمام‌های عمومی مجاز نیست. همیشه قبل از ورود، با اونسن مورد نظر خود تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید.

۲. پیش از ورود به چشمه آب گرم، خود را بشویید

اونسن‌ها برای شستن کامل بدن در نظر گرفته نشده‌اند، بلکه بیشتر به عنوان نوعی روش درمانی یا آرامش‌بخش به کار می‌روند. به‌خصوص حمام‌های عمومی ممکن است به طور همزمان میزبان افراد زیادی باشند، بنابراین هر فرد باید به سایر مهمانان احترام بگذارد.

آداب و رسوم در چشمه های آب گرم عمومی، ریوکان ها و مکان های مشابه در ژاپن

۳. هنگام ورود به اتاق با کفپوش تاتامی، کفش هایتان را در بیاورید

همیشه روی تاتامی جوراب بپوشید زیرا این کفپوش ظریف است. به همین ترتیب، هرگز چمدان یا وسایل سنگین روی آن قرار ندهید. اگر کفش‌هایتان را در لابی گذاشته‌اید، مطمئن شوید که آن‌ها را به سمت خروجی بچینید تا هنگام خروج به‌راحتی بتوانید آن‌ها را بپوشید. این مورد برای بازدید از خانه‌های سنتی ژاپنی نیز امری متداول است.

آداب و رسوم در چشمه های آب گرم عمومی، ریوکان ها و مکان های مشابه در ژاپن

آداب معاشرت و نکات کلیدی در محیط کار

۱. به سلسله مراتب احترام بگذارید

در دنیای تجارت ژاپن، همیشه فرد ارشد گروه یا فردی با جایگاه بالاتر از خودتان را شناسایی کنید. معمولاً هنگام صرف غذا، نوشیدن و معرفی افراد، «پیروی از رهبر» رویه‌ی مرسوم است.

۲. سر وقت برسید

در ژاپن، زود رسیدن به جلسات (حداقل ده دقیقه زودتر) مرسوم است. این نشانه‌ی مسئولیت‌پذیری، احترام به وقت دیگران و پیش‌بینی هرگونه تأخیر احتمالی در مسیر است.

۳. از قبل آماده باشید

همان‌طور که می‌دانید، زمان برای هر بازرگانی در جهان ارزشمند است. بنابراین، در جلسات کاری و مذاکرات تجاری، آماده کردن دقیق اسناد، کارت‌های ویزیت و سایر ملزومات پیشاپیش، ارزش شما را بالاتر می‌برد.

آداب معاشرت و نکات کلیدی در محیط کار

پرسش‌های متداول

فرهنگ مردم ژاپن چگونه است؟
فرهنگ مردم ژاپن آمیزه‌ای از سنت‌های دیرینه و نوآوری‌های مدرن است. احترام به طبیعت، نظم و انضباط، و تعهد به کار سخت از ارزش‌های بنیادی این فرهنگ به شمار می‌روند. مردم ژاپن به مهمان‌نوازی و فروتنی نیز شهرت دارند.
آیا استفاده از تلفن همراه در مکان‌های عمومی ژاپن بی‌احترامی است؟
استفاده از تلفن همراه در مکان‌های عمومی ژاپن بی‌احترامی نیست. با این حال، صحبت با تلفن همراه در مکان‌های شلوغ یا آرام، مانند رستوران‌ها یا کتابخانه‌ها، می‌تواند بی‌ادبانه تلقی شود.
تیم ایوار تیم ایوار
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}