بهترین جاهای دیدنی مجارستان از نظر عاشقان اروپاگردی

مریم براتی
  • مریم براتی
  • 1403/3/20
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

بزرگ ترین چشمه آب گرم جهان، بزرگ ترین دریاچه اروپای مرکزی، بعضی از حیرت آورترین غارهای دنیا در میان جاهای دیدنی مجارستان قرار دارد.

تور اروپا

بیشتر کسانی که تا امروز همسفر تور مجارستان بوده‌اند و به بهترین جاهای دیدنی مجارستان سر زده‌اند، یک‌صدا پایتخت باشکوه این کشور اروپای مرکزی، یعنی بوداپِست را از زیباترین شهرهای جهان می‌دانند و حتی گاهی آن را با پاریس مقایسه می‌کنند. جاهای دیدنی بوداپست با معماری باروک چشمگیر و رودخانه آبی دانوب مجموعه‌ای از بهترین جاهای دیدنی مجارستان را در دل خود دارد. البته جاذبه‌های گردشگری مجارستان به بوداپست محدود نمی‌شود؛ این کشور یازدهمین مقصد گردشگری محبوب اروپا است و بازدیدکنندگان را از سرتاسر دنیا جذب خود می‌کند. در ادامه فهرستی از بهترین جاهای دیدنی مجارستان را برای شما لیست کرده‌ایم.

لیست بهترین جاهای دیدنی مجارستان

۱. قلعه بودا

جاهای دیدنی مجارستان در بوداپست (Budapest) پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور، مجموعه متنوعی برای صاحبان همه سلیقه‌ها است. احتمالاً نمی‌دانستید که تا سال ۱۸۷۳ بودا و پِست دو شهر متفاوت بودند و حتی شهر سومی به نام اوبودا (Obuda) هم نزدیک آن‌ها وجود داشت. رودخانه دانوب مجارستان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند و امروز همچنان می‌توان تفاوت شهرهای دو سوی این رود را تشخیص داد. بودا منطقه‌ای پرتپه در غرب دانوب و محل قرارگیری بیشتر بناهای مهم پایتخت از جمله قلعه بودا، سنگر ماهیگیران (Fisherman's Bastion) یا کلیسای سنت ماتیاس (St. Matthias Church) است، اما پِست در بخش شرقی، مسطح و کم‌ارتفاع بوده و بازدیدکنندگان را با معماری بناهای خیره‌کننده خود به سبک هنر نو جذب می‌کند. با همان اولین نگاه‌ها به قلعه قرون وسطایی بودا (Buda Castle) در بوداپست متوجه می‌شوید که «پاریسِ شرق» لقب اغراق‌آمیزی برای  پایتخت مجارستان نیست. کارشناسان این بنای باشکوه تاریخی را که اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، از نظر تناسبات باشکوه و طراحی فوق‌العاده‌اش هم‌رده کاخ ورسای پاریس می‌دانند. با بازدید از قلعه بودا فرصت گردش در موزه تاریخ بوداپست و گالری ملی مجارستان را هم در این مجموعه به دست می‌آورید. در واقع قلعه و محله اطراف آن (منطقه قلعه بودا) پر از ساختمان‌های تاریخی، شاهکارهای معماری و موزه‌های شگفت‌انگیزی است که برخی در طول تاریخ در برابر محاصره، آتش‌سوزی، زلزله و حتی جنگ‌های جهانی مقاومت کرده‌اند و اهمیت زیادی در هویت ملی مجارستان دارند. قلعه بودا که در قرن ۱۸ برای سلطنت خاندان هابسبورگ (Habsburg) به دقت بازسازی شد، پیش‌تر در محل ویرانه‌های کاخی ساخته شده بود که عثمانی‌ها در محاصره سال ۱۶۸۶ میلادی نابودش کرده بودند. این قلعه بیش از ۲۰۰ اتاق دارد و معماری متقارن چشم‌نواز آن از هر دو سو به گنبد مرکزی زیبایی به ارتفاع ۶۱ متر ختم می‌شود. از روی این گنبد سبزآبی می‌توانید دانوب خروشان و مناظری خیره‌کننده‌ از قلعه و دیگر ساختمان‌های کنار آن، از جمله بازار باغ، کاخ سلطنتی، میدان تثلیث مقدس و میدان دروازه وین را تماشا کنید.

قلعه بودا

۲. رودخانه دانوب 

رودخانه دانوب (Danube River) با ۲۸۵۰ کیلومتر طول، دومین رودخانه بلند اروپا است. این رود معروف از کشور‌های آلمان، اتریش، اسلواکی، مجارستان، کرواسی، صربستان، بلغارستان، رومانی، مولداوی و  اوکراین می‌گذرد و در نهایت به دریای سیاه می‌ریزد. خم دانوب (Danube Bend) یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مجارستان و محل بی‌نظیری برای تماشای مناظر این رودخانه باشکوه است. مسیر دانوب در این نقطه بین کوه‌های پردرخت ویزه‌گراد (Visegrád) پیش می‌رود و سپس با یک پیچ جنوبی تند به سمت بوداپست می‌پیچد. این منطقه در میان کوهنوردان و دوستداران طبیعت محبوبیت بالایی دارد و مبدأ سفرهای دریایی پرماجرا تا اتریش است. البته مسیر دوچرخه‌سواری دانوب بین بوداپست و وین هم راه مشهوری است که مسافران ورزشکار خودشان را از اتریش به مجارستان برسانند و در طول مسیر زیبایی‌ شهرهای استرگم (Esztergom)، قلعه رومی کلمنتیا (Kelemantia) در اسلواکی و روستاهای سنتی مجارستان را با مناظر دانوب ترکیب کنند.

رودخانه دانوب 

۳. پل های بوداپست

 دانوبِ زیبا از شمال تا جنوب مجارستان، در تمام طول کشور جریان دارد و بوداپست را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌کند. باید اشاره کرد که پل‌های بوداپست روی دانوب از مشهورترین جاهای دیدنی مجارستان به حساب می‌آید. تعداد زیادی از این پل‌ها در جریان جنگ جهانی دوم تخریب و بعدها بازسازی شد.  امروز در مجموع ۸ پل خودرویی و ۲ پل راه آهن روی این رودخانه زیبا در پایتخت مجارستان وجود دارد.

پل زنجیر سیچنی

پل زنجیر سیچنی (Széchenyi Chain Bridge) اولین سازه سنگی دائمی روی دانوب بود که سال ۱۸۴۹ ساخته و راه‌اندازی شد. این پل کلاسیک نام خود را از زنجیر‌های آهنی‌ای گرفته که بستر آن را محکم نگه می‌دارد. نورپردازی خیره‌کننده شبانه، پل زنجیر را به یک رشته مروارید باشکوه در گردن رودخانه دانوب شبیه می‌کند. پس تعجبی ندارد که این پل به «مروارید دانوب» معروف شده باشد و یکی از نمادین‌ترین جاهای دیدنی مجارستان به حساب بیاید. اما شاید زیباترین داستان این پل چدنی به سال  ۱۸۷۳ بر‌گردد که زنجیره اتصال شهر بودا، یعنی پایتخت باستانی مجارستان با شهر پِست در ساحل شرقی دانوب شد. در واقع شکل‌گیری نهایی شهر نور  و پاریسِ شرق، بوداپست که این همه از آن حرف می‌زنیم، حاصل پیوند از طریق پل ۳۷۵ متری زنجیر بوده است. تماشای منظره رودخانه و بناهای زیبای بوداپست در شب از روی پل زنجیر لطف دیگری دارد.

پل زنجیر سیچنی

پل مارگارت

پل مارگارت (Margaret Bridge) با معماری زیبای سبک نئوباروک، دومین پل سنگی دائمی بوداپست است که سال ۱۸۷۶ افتتاح شد. این پل در سال ۱۹۰۰ تا جزیره مارگارت توسعه یافت و طولش به ۶۰۸ متر رسید. پل مارگارت در طول جنگ جهانی دوم دو بار منفجر و بازسازی شد. از وسط پل مارگارت منظره‌ای بی‌نظیر از بوداپست می‌بینید. در موارد نادری که سطح آب دانوب بیش‌ازحد پایین باشد، مسیر کوچکی از شمال جزیره تا ستون میانی پل باز می‌شود که بینندگان خوش‌شانس از روی آن چشم‌انداز کاملاً جدیدی از بوداپست افسانه‌ای خواهند داشت.

پل مارگارت بوداپست

پل آزادی بوداپست

یکی از زیباترین جاهای دیدنی مجارستان، پل سبزرنگ آزادی (Liberty Bridge) روی دانوب در پایتخت است که منظر‌ه‌ نفس‌گیر غروب آفتاب آن شهرت زیادی دارد. این پل واسطه اتصال دو جاذبه مشهور در میان جاهای دیدنی مجارستان هم هست: بازار بزرگ بوداپست و تپه گلرت (Gellért). کوتاه‌ترین پل بوداپست سال ۱۸۹۶ به مناسبت هزارمین سالگرد تاسیس کشور مجارستان و به نام امپراتور فرانتس جوزف تأسیس شد. جنگ جهانی دوم این پل زیبای دانوب را هم تخریب کرد، اما بازسازی آن به سرعت انجام شد و نامش به پل آزادی تغییر یافت.  عاشقان اروپاگردی می‌گویند از واجبات سفر به بوداپست است که بخشی از طول ۳۳۴ متری پل آزادی را انتخاب کنید و در کنار مردم شهر به تماشای منظره غروب و ترکیب آن با عبور قایق‌ها بایستید. همین زیبایی‌های طبیعی است که شهر بوداپست را به لقب «شهبانوی دانوب» مشهور کرده است.

پل آزادی مجارستان

۴. ساختمان پارلمان مجارستان در بوداپست

ساختمان پارلمان بوداپست (به زبان مجاری Országház) با معماری گوتیک متقارن و چشمگیر از مشهورترین جاهای دیدنی مجارستان به حساب می‌آید. عاشقان اروپاگردی مشتاقانه توصیه می‌کنند تماشای این بنای سفید و قرمز عظیم را در حال قایق‌سواری روی دانوب یا از تپه قلعه (Castle Hill) در ساحل آن‌سوی رودخانه به خود هدیه دهید، مخصوصاً با وجود نورپردازی زیبای این کاخ مجلل در شب. دو طرف بنای پارلمان مجارستان، با ساختمان‌های زیبای وزارت کشاورزی و موزه قوم‌نگاری آراسته شده است. حتی اگر وقت زیادی ندارید، در محوطه بیرونی پارلمان قدمی بزنید تا جزئیات یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های پارلمان در سراسر اروپا و جهان در میان خاطراتتان از سفر به بوداپست ثبت شود. اما اگر زمان کافی دارید، به گردشی یک‌ساعته در تالار اصلی ورودی، قسمت‌های مهم لابی و تعدادی از ۶۹۰ اتاق آن بروید. این ساختمان میزبان نمایشگاهی دائمی از جواهرات به‌کاررفته در تاج‌های سلطنتی مجارستان هم هست.

ساختمان پارلمان مجارستان در بوداپست

۵. حمام ها و چشمه های آبگرم

حمام‌های تاریخی و چشمه‌های آبگرم از مشهورترین جاهای دیدنی مجارستان است که می‌توانید ضمن استراحت در آن‌ها با تاریخ و فرهنگ غنی کشور هم بیشتر آشنا شوید. این مراکز در سراسر مجارستان پراکنده است و امکان آب‌تنی ساده در چشمه‌های زندگی‌بخش تا اقامتی طولانی‌تر در استراحتگاه‌های اختصاصی را فراهم می‌کند. شهرت مجارستان به خاطر چشمه‌های آب گرم و حمام‌هایش به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل و دوره حکومت رومی‌ها برمی‌گردد که اثرات درمانی این آب‌ها را بسیار ارزشمند می‌دانستند. در قرن شانزدهم که سلطنت بر مجارستان به دست عثمانی‌ها افتاد معماری ترکی هم به این مجموعه‌ها راه پیدا کرد. مجارستان بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب‌گرم دارد که دریاچه هِویز (Hévíz) از محبوب‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. هویز بزرگ‌ترین دریاچه آبگرم فعال در کل قاره اروپا است و میانگین دمای سالانه‌ آب‌هایش به ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. چشمه‌های آبگرم سیچِنی (Szechenyi) و حمام‌های گلرت (Glert) در بوداپست هم از آن جاهای دیدنی مجارستان است که وقت‌گذرانی چندساعته شما را به یک خاطره پایدار پرآرامش تبدیل می‌کند.

حمام ها و چشمه های آبگرم

۶. کلیسای سنت ماتیاس بوداپست

کلیسای سنت ماتیاس (St. Matthias Church) که گاهی ماتیش مقدس هم نامیده می‌شود، یک کلیسای کاتولیک در میدان تثلیث مقدس بوداپست، روبروی قلعه ماهیگیران در قلب منطقه قلعه بودا است. این کلیسا به عروج قلعه بودا هم شهرت دارد و سال ۱۰۱۵ میلادی به سبک رومی ساخته شد ولی بنای گوتیک فعلی حاصل ساخت و ساز و بازسازی گسترده در قرن چهاردهم تا نوزدهم است. کلیسای سنت ماتیاس هفتمین کلیسای بزرگ قرون وسطی در کل قلمروی پادشاهی مجارستان بود.

کلیسای سنت ماتیاس بوداپست

۷. تپه های بودا

تپه‌های بودا (Buda Hills) در حومه غربی بوداپست از بهترین جاهای دیدنی مجارستان برای علاقه‌مندان به عکاسی و مناظر طبیعی است. ارتفاع این تپه‌های سرسبز در بلندترین نقطه به بیش از ۵۱۸ متر می‌رسد و شبکه وسیعی از مسیرهای مناسب پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در بر دارد. با دوچرخه‌های اجاره‌ای که در سراسر بوداپست پیدا می‌شود خودتان را به تپه‌ها برسانید و شگفتی زیباترین منظره‌ها را با دوربینتان ثبت کنید: جریان آبی دانوب، قلعه بودا در نزدیکی و درخت‌های یک‌دست‌سبزی که تن تپه‌ها را پوشانده است. یکی از محبوب‌ترین تفریح‌ها در بوداپست این است که تا مرتفع‌ترین ایستگاه تپه‌ای، یعنی جانوس-هژی (János-hegy) بالا بروید، سوار صندلی‌های هوایی (Chairlift) شوید و در حرکت آرام به سمت پایین بهترین مناظر شهر را ببینید.

تپه های بودا

۸. قلعه ماهیگیر بوداپست

 قلعه یا سنگر ماهیگیر (Fisherman’s Bastion) در بوداپست یکی از مشهورترین جاهای دیدنی مجارستان است. برج‌های تماشایی و استحکامات پیچیده این قلعه در قرن نوزدهم ساخته شد و ماهیگیران شهر وظیفه دیده‌بانی و دفاع را در آن انجام می‌دادند. دلیل شهرت بنای امروزی، تماشا و عکاسی از بهترین مناظر پانوراما در بوداپست است، اما اگر نمای بنا بیش از حد به نظرتان آشنا می‌آید شاید به دلیل شباهت آن با قلعه‌ای باشد که ابتدای فیلم‌های والت دیزنی می‌بینید. قلعه ماهیگیر یک کافه‌ و کلیسای کوچک هم دارد و در تمام طول سال باز است. فقط برای بازدید از برجک‌های بالایی قلعه باید هزینه بپردازید. این ۷ برجک نماینده ۷ قبیله مجارُند که در سال ۸۹۵ میلادی کشور کنونی مجارستان را تأسیس کردند.

قلعه ماهیگیر بوداپست

۹. خانه اپرای مجارستان

خانه اپرای مجارستان (The Hungarian State Opera House) بنایی تاریخی در خیابان آندراشی از خیابان‌های معروف بوداپست است که ابتدا به نام خانه اپرای سلطنتی مجارستان هم شناخته می‌شد. طراحی این بنا را میکلوش یبل (Miklós Ybl) از چهره‌های برجسته معماری کشور در قرن نوزدهم بر عهده داشت و افتتاح آن به سال ۱۸۸۴ برمی‌گردد. این بنای مجلل که امروزه دومین خانه اپرای بزرگ مجارستان به حساب می‌آید، همچنان محل برگزاری رویدادهای مهمی مانند اپراهای بوداپست با بیش از صد سال قدمت است. اگر به خانه اپرای مجارستان رفتید دقت به جزئیات نمای متقارن عمارت، مجسمه‌های زیبای دو طرف ورودی، ستون‌های مرمری سرسرا، نقاشی‌های دیواری زیر سقف طاق‌دار بلند و لوستر ۳ هزار کیلویی تالار اصلی را فراموش نکنید.

خانه اپرای مجارستان

۱۰. کلیسای جامع سنت استفان بوداپست

کلیسای جامع سنت استفان (St. Stephen's Basilica) بزرگترین کلیسای بوداپست و از زیباترین جاهای دیدنی مجارستان در فهرست میراث جهانی است. این کلیسای کاتولیک رومی نام خود را از اولین پادشاه مجارستان گرفته که بقایای دست راستش در محفظه عتیقه همین بنا نگه‌داری می‌شود. کلیسای جامع سنت استفان را جوزف هیلد در دهه ۱۸۵۰ به سبک نئوکلاسیک طراحی کرد و پس از مرگش میکلوش یبل، معمار مشهور خانه اپرای مجارستان، کار او را با عناصر نئورنسانس بیشتر ادامه داد. کلیسای سنت استفان هم‌ارتفاع ساختمان پارلمان مجارستان ساخته شده و با ۹۶ متر ارتفاع، یکی از دو بنای بلند بوداپست است. جالب است بدانید که شهرسازان بوداپست این برابری بلندای پارلمان و کلیسا را عمداً به نشانه اهمیت یکسان تفکر دنیوی و معنوی اعمال می‌کردند. این کلیسا به دلیل ارزش معماری، تاریخی و هنری بالا بازدیدکنندگان زیادی دارد.

کلیسای جامع سنت استفان بوداپست

۱۱. کنیسه دوهانی بوداپست

کنیسه خیابان دوهانی (Dohány Street Synagogue) یا کنیسه اعظم، عبادتگاه تاریخی یهودیان در منطقه ۷ بوداپست است که محله اصلی یهودیان در پایتخت مجارستان به شمار می‌آید. این بنا با ظرفیت ۳ هزار نفر، بزرگ‌ترین کنیسه قاره اروپا هم هست. کنیسه اعظم بوداپست در دهه ۱۸۵۰ با معماری و تزئینات، مدل‌های اسلامی شمال آفریقا و اسپانیای قرون وسطی ساخته شد. این مجموعه امروز از کنیسه اعظم، معبد قهرمانان، یک قبرستان، یادبود هولوکاست و موزه یهودیت تشکیل می‌شود.

کنیسه دوهانی بوداپست

۱۲. پارک شهر بوداپست

پارک شهر بوداپست (به زبان مجاری Városliget و به انگلیسی Budapest City Park) که ساخت و افتتاح آن به سال ۱۸۹۶ برمی‌گردد، اولین پارک عمومی جهان بود. ورودی اصلی این پارک مستطیلی با مساحت ۳۰۲ هکتاری در میدان قهرمانان (Hősök tere) واقع شده که فضایی ملی و اهمیتی چشمگیر در فهرست میراث جهانی دارد: مدفن سربازان گمنام است و مجسمه هفت رهبر اسب‌سوار فاتح به نشان هفت قبیله بنیان‌گذار کشور مجارستان از جاذبه‌های مشهور آن است. پارک شهر بوداپست را باید از زیباترین جاهای دیدنی مجارستان دانست که با محیطی زیبا و آماده در هر چهار فصل سال انتخابی عالی برای بازدیدکنندگان به حساب می‌آید. قایق‌سواری روی دریاچه زیبای پارک در تابستان، اسکیت روی یخ‌های همان دریاچه در زمستان، بازدید از باغ وحش و سیرک بوداپست، خرید از بازارچه‌های غذای خیابانی و البته قلعه وایداهونیاد در کنار پارک از محبوب‌ترین تفریحات در این محل است.

پارک شهر بوداپست

۱۳. دریاچه بالاتون

دریاچه بالاتون (Lake Balaton) با ۲۳۰ کیلومتر خط ساحلی، بزرگ‌ترین دریاچه اروپای مرکزی و محبوب‌ترین مقصد تعطیلات تابستانی در مجارستان است. این دریاچه علاوه بر مناظر دهکده‌های حومه‌‌ای زیبا به دلیل برگزاری جشنواره‌های پرشور موسیقی و غذاهای مجارستانی و نوشیدنی‌های محلی تولید شده در مناطق اطرافش مشهور شده است. دریاچه بالاتون یا به قول مردم «دریای مجارستان» در ۱۰۰ کیلومتری بوداپست واقع شده و می‌توانید با ماشین یا وسایل حمل‌ونقل عمومی به راحتی به آن برسید.

دریاچه بالاتون

۱۴. پارک ملی هورتوبادی

پارک ملی هورتوبادی (Hortobágy) یک ذخیره‌گاه طبیعی به مساحت ۸۰۰ کیلومتر مربع در استان هایدو-بیهار (Hajdú-Bihar) در شرق مجارستان است که بزرگ‌ترین چمنزار حفاظت‌شده در قاره اروپا به حساب می‌آید. هورتوبادی سال ۱۹۷۳ به عنوان اولین پارک ملی مجارستان افتتاح شد و امروز با پوشش گیاهی و جانوری مهم، امکان تماشای جانوران متنوع از پرندگان تا گله‌های اسب، آشنایی با زندگی و خانه روستاییان، فرصت شگفت‌انگیز رصد ستاره‌ها بدون آلودگی نوری شهر و پیوندی که با فرهنگ عامه دارد از بهترین جاهای دیدنی مجارستان برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی و فرهنگ محلی است. تاریخ فرهنگی طولانی و قدمت بیش از چهار هزار سال که گواه روش‌های سنتی دامپروری در مجارستان بود باعث شد پارک ملی هورتوبادی سال ۱۹۹۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

پارک ملی هورتوبادی

این مطلب سفرنامه دیگری بود از مجله ایوار که به بررسی بهترین جاهای دیدنی مجارستان از نظر عاشقان اروپاگردی اختصاص داشت.

پرسش‌های متداول

بهترین جاهای دیدنی مجارستان کدام است؟
قلعه بودا، پل‌های بوداپست روی رودخانه دانوب، چشمه‌ها و حمام‌های آبگرم و ساختمان پارلمان مجارستان از بهترین جاهای دیدنی مجارستان هستند.
بهترین زمان سفر به مجارستان چه فصلی است؟
بهترین زمان از نظر آب و هوایی و فصل برای سفر به مجارستان، ماه‌های مارس تا می (نیمه اسفند تا نیمه خرداد) و سپس سپتامبر و اکتبر (نیمه شهریور تا نیمه آبان ) است.
مریم براتی مریم براتی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}