هر آن چیزی که باید درباره تاج محل هند بدانید!

فاطمه روستا
  • فاطمه روستا
  • 1403/4/11
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

تاج محل توسط بهترین، مجرب ترین و کاربلدترین معماران جهان ساخته شده است و از نظر زیبایی، در فهرست بهترین های هندوستان و حتی جهان قرار می گیرد.

تور اروپا

تاج محل یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی هندوستان شناخته می‌شود که طرفداران خیلی زیادی در سراسر جهان دارد. تقریبا همه کسانی که با تور هند به این مقصد سفر می‌کنند، حتماً سری به این منطقه می‌زنند. به همین دلیل به هیچ عنوان رفتن به این مکان تاریخی و فوق العاده زیبا را از دست ندهید.

فهرست مطالب

تاج محل کجاست؟

اگر شما هم قصد رفتن به تاج محل زیبا در هندوستان را دارید، باید بعد از رفتن به ایالت اوتار پرادش (Uttar Pradesh)، به شهر آگرا بروید و در ۲۰۰ کیلومتری دهلی نو، می‌توانید نمای فوق العاده زیبای تاج محل را ببینید. این ایالت در شمال هند واقع شده است و شما می‌توانید از طریق روش‌های زمینی، ریلی یا گاهی مواقع هوایی خود را به آنجا برسانید. در ادامه مطلب، توضیحاتی درباره نحوه رفتن به تاج محل رائه می‌دهیم و نیازی نیست که نگران این موضوع باشید.

تاج محل کجاست؟

چگونه به تاج محل برویم؟

 اگر شما هم قصد سفر به هندوستان و رفتن به منطقه تاج محل را دارید، به احتمال خیلی زیاد سفر خود را با تور آغاز می‌کنید. به همین دلیل نیازی نیست که خیلی نگران رفت و برگشت خود به این منطقه باشید. اما به طور کلی، در این قسمت ‌های رفتن به منطقه تاج محل را معرفی می‌کنیم تا بدانید که از مکان‌های دیگر در هندوستان چگونه می‌توانید خود را به آنجا برسانید.

تاج محل هند

خوشبختانه در هندوستان و به خصوص در منطقه‌ای که تاج محل واقع شده است، سیستم ریلی مدرنی وجود دارد که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. این سیستم ریلی شهر آگرا در هندوستان را به سایر نقاط کشور متصل می‌کند و شما می‌توانید نه تنها به مکان‌های دیدنی شهر آگرا بروید، بلکه حتی از سایر شهرهای هندوستان نیز دیدن کنید. علاوه بر ایستگاه راه آهن اصلی کانتون آگرا، دو ایستگاه دیگر نیز برای قطار در این شهر وجود دارند که شامل قلعه آگرا و ایستگاه راجاکی مندی می‌شوند.

تاج محل در هند

همچنین، شما می‌توانید با استفاده از خودرو و از طریق روش زمینی نیز خیلی راحت خود را به منطقه تاج محل برسانید. به این منظور، می‌توانید از خودروهای شخصی استفاده کنید یا حتی آنها را کرایه کنید. همچنین این امکان را دارید که از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس شهری استفاده کنید. خدمات اتوبوس متعددی در شهر آگرا وجود دارند که به شهرهای مهم دیگر هندوستان نیز متصل هستند. مثلاً شما می‌توانید از دهلی از طریق این اتوبوس‌ها به آگرا بیایید. همچنین می‌توانید با پرداخت هزینه کمی بیشتر نسبت به اتوبوس، تاکسی‌هایی برای رفتن به آگرا و تاج محل کرایه کنید. حتی بسیاری از این تاکسی‌ها نیز با تخفیف ویژه در اختیار شما قرار می‌گیرند.

روش زمینی برای رفتن به تاج محل زیبا

داستان ساخت تاج محل

به نظر می‌رسد که چندین معمار مختلف در آن زمان، برای ساخت تاج محل مشارکت داشتند. با این‌حال، معمار اصلی این سازه و سازنده آن، ستاد احمد لاهوری بوده است که استاد هندی و ایرانی‌تبار است. قسمت‌های مختلف تاج محل شامل دروازه اصلی برای ورود، باغ بسیار زیبای آن، مسجد، مقبره و آینه‌کاری‌های آن هستند که همه آنها در کنار یکدیگر، یک منظره دیدنی را به وجود می‌آورند.

ساخت این سازه بسیار زیبا در سال ۱۶۳۲ آغاز شد و برای ساخت آن بیشتر از ۲۰ هزار کارگر مختلف از هند، ایران، امپراطوری عثمانی و اروپا استخدام شدند. تکمیل مقبره اصلی تا سال ۱۶۳۹ به اتمام رسید و بعد از آن، کارگران شروع به ساخت ساختمان‌های الحاقی نزدیک به مقبره اصلی کردند. ساخت این قسمت‌های اضافی تا سال ۱۶۴۳ ادامه یافت و در نهایت برای ایجاد تزیینات زیبا و منبت کاری‌های مختلف در تاج محل، کارگران کار خود را تا سال ۱۶۴۷ ادامه دادند. در این سال، ساخت تاج محل به طور کامل به اتمام رسید و با توجه به این موارد، می‌توان گفت که ساخت این مجموعه ۴۲ هکتاری تقریباً ۲۲ سال به طول انجامید. روایت‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند شاه جهان که دستور ساخت تاج محل را داده بود، در ابتدا قصد داشت که مقبره دیگری در آن سوی رودخانه برای مقبره همسر خود و یا حتی خودش بسازد. بااین‌حال، کمی جای ساخت تاج محل تغییر کرد و بعد از این‌که شاه جهان در سال ۱۳۵۸ توسط پسرش خلع شد، تا پایان عمر خود در قلعه آگرا زندانی بود.

تاریخچه معماری تاج محل

معماری تاج محل

همان طور که پیش از این نیز به اختصار گفتیم، استاد احمد لاهوری معمار اصلی تاج محل بوده است که برای این فرد، تعداد بسیار زیادی از سنگ‌تراش، منبت‌کاران، نقاشان، خوشنویسان، گنبدسازان و سایر افراد دیگر به صورت حرفه‌ای کار می‌کردند. تعداد بسیاری از این افراد حتی از کشورهای دیگر به هندوستان آمده و مشغول به کار می‌شدند. گفته می‌شود که بخشی از این کارگران و معماران نیز افراد ایرانی بودند.

به طور کلی، تاج محل به خاطر داشتن معماری فوق العاده جذاب و زیبا در هندوستان، به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد معماری در هند و حتی تا حدودی دنیای آسیا شناخته می‌شود. دلیل این موضوع هم این است که در معماری آن از ترکیبات ریتمیک و جامدات در کنار فضاهای خالی مقعر و محدب و شکل‌های سایه روشن استفاده شده است.

علاوه بر این موارد، وجود طاق‌ها و گنبدها در این بنا باعث شده که جنبه زیبایی و شناختی تاج محل فوق العاده افزایش پیدا کند. ترکیبات رنگی سبز، قرمز، آبی پررنگ و آبی آسمانی باعث شده‌اند که یک بنای یادبود رنگارنگ به وجود بیاید. همچنین به خاطر وجود نقش برجسته سنگ مرمر در تاج محل و منبت کاری‌های متفاوت، باعث شده‌اند که این بنای تاریخی در هندوستان حتی با بناهای تاریخی در کشورهای دیگر هم متفاوت باشد.

معماری عجیب و جذاب تاج محل

یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت بسیار زیاد تاج محل از نظر گردشگران و توریست‌ها، درخشندگی و براق بودن فوق العاده آن است. دلیل این موضوع هم این است که این سازه از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. مقبره تاج محل وسط یک پایه عریض با ارتفاع تقریباً ۷ متر قرار گرفته است. چهار گنبد در این سازه دیده می‌شوند که هر یک از آنها تا ارتفاع ۳۳ متری بالا می‌روند و دارای قوس‌های کوچکی هستند.

با این حال، گنبد مرکزی آن شکوه و جلوه خیلی بیشتری دارد و ارتفاع آن به ۷۳ متر می‌رسد. از این رو، به خاطر داشتن ارتفاع بالاتر، بیشتر از سایر گنبدها به چشم می‌آید و به نظر می‌رسد که توسط گنبدهای کوچک‌تر احاطه شده است.

از طرف دیگر، فضای داخلی مقبره هم مانند یک اتاق هشت ضلعی از جنس مرمر است که به خاطر داشتن کنده‌کاری‌های برجسته، منبت کاری‌ها و وجود سنگ‌های نیمه قیمتی، توجه هر کسی را به سمت خود جلب می‌کند. در فضای داخلی این اختمان، مقبره‌های شاه‌جهان و ممتاز محل واقع شده‌اند که مقبره آنها با استفاده از صفحات مرمر پوشانده شدند. البته لازم است بدانید که این مقبره‌ها در این قسمت فقط به عنوان نمادین در نظر گرفته شده‌اند و تابوت‌های اصلی در واقع در قسمت زیرین قرار دارند. مناره‌های زیبای اطراف مقبره اصلی نیز بیش از اندازه به چشم می‌آیند و باعث ایجاد تعادل شده‌اند.

نحوه معماری تاج محل

فضای داخل تاج محل

چیدمان داخلی آرامگاه تاج محل، حول یک محفظه هشت ضلعی از مرمر سازماندهی شده است که با حجاری‌های برجسته کم‌عمق و سنگ‌های نیمه‌باهی (پیتره دورا) تزئین یافته است. درون این محفظه، آرامگاه‌های نمادین ممتاز محل و شاه جهان قرار گرفته‌اند. این آرامگاه‌های نمادین توسط یک ضریح مرمری با نقوش مشبک ظریف احاطه شده‌اند. آرامگاه‌های واقعی در زیر این آرامگاه‌های نمادین، در سطح باغ قرار دارند. در هر چهار گوشه سکوی مربعی، و با فاصله‌ای ظریف از ساختمان مرکزی، مناره‌های باشکوهی به چشم می‌خورند.

فضای داخلی تاج محل

تاج محل در زمان کدام پادشاه ساخته شد؟

اولین شخصی که در تاج محل به خاک سپرده شد، همسر امپراطور مغول شاه جهان بود که در سال ۱۶۳۱ موقع زایمان درگذشت. این ساختمان بزرگ به دستور همین پادشاه ساخته شد و از همان زمان هم نمای فوق العاده زیبایی داشت. بعد از گذشت یک سال، یعنی در سال ۱۶۳۲ این ساختمان ساخته شد و به عنوان مقبره ملکه در نظر گرفته می‌شد.

به طور کلی، ساختمان تاج محل در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار است که در آن یک مسجد و یک مهمان خانه در کنار باغ‌های رسمی و فوق العاده زیبا واقع شده‌اند. بعد از دستور ساخت این مقبره در سال ۱۳۳۲، نهایتاً ساخت این ساختمان در سال ۱۶۴۳ به پایان رسید. با این حال، همچنان روی سایر قسمت‌های پروژه به مدت ۱۰ سال دیگر نیز کار کردند تا به ظاهر مناسبی برسد.

درباره تاج محل چه می دانید؟

هزینه ساخت تاج محل

بسیاری از افراد باور دارند که ساخت نهایی تاج محل در سال ۱۶۵۳ به طور کامل به اتمام رسید. در آن زمان، تخمین زده می‌شد که به طور متوسط تقریباً هزینه‌ای بالغ بر ۳۲ میلیون روپیه برای ساخت آن سازه خرج شده بود. با توجه به میزان تورم و شرایط اقتصادی کنونی، تخمین زده شده است که در سال ۲۰۱۵، قیمت ساخت تاج محل تقریبا ۵۲.۸ میلیارد روپیه بوده است.

برای ساخت این سازه بسیار بزرگ و زیبا، نزدیک به ۲۰ هزار صنعتگر و معمار در کنار کارگران خیلی زیاد فعالیت می‌کردند و همه آنها تحت فرمان معمار دربار امپراطور، استاد احمد لاهوری بودند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در سال ۱۹۸۳، تاج محل به عنوان جواهر هنر مسلمانان در هند و یکی از شاهکارهای جهانی در میراث جهانی در یونسکو شناخته شد. حتی بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این مکان دیدنی در واقع بهترین معماری از مغول است که تا حد خیلی زیادی تاریخ غنی هند را به نمایش می‌گذارد.

نکته دیگری که باید درباره تاج محل بدانید، تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیاد آن است. به صورت سالیانه، بین ۷ تا ۸ میلیون نفر از این مکان دیدنی بازدید می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۷، تاج محل در فهرست ۷ عجایب جدید جهان در سراسر دنیا معرفی شد.

هزینه ساخت تاج محل

حقایقی درباره تاج محل

در طول سال‌ها مشکلاتی برای تاج محل به وجود آمد که شاید از چشم خیلی از افراد در سراسر جهان به دور ماندند. از این رو، در این قسمت برخی از مهمترین حقایق و رازهایی که باید درباره تاج محل زیبا در هندوستان بدانید را نام می‌بریم تا بدانید که در پشت معماری زیبا و منحصر به فرد تاج محل، چه حقایق پنهانی وجود دارند.

آلودگی هوا

به‌خاطر وجود کارخانه‌ها و کارگاه‌های بسیار زیاد در نزدیکی تاج محل و همچنین لوازم نقلیه موتوری و غیر استاندارد در هندوستان، آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای در این محل بسیار افزایش داشته است. از این رو، این گازها تاثیرات بسیار منفی روی نمای مرمرین تاج محل گذاشته‌اند.

به این منظور، اقدامات زیادی برای کاهش این مشکلات انجام شده است. به عنوان مثال، برخی از ریخته‌گری‌ها و کارخانه‌ها را تعطیل کرده‌اند و برای کنترل آلودگی از تجهیزات قابل‌توجهی در این منطقه استفاده کردند. همچنین در مجاورت تاج محل، محدودیت‌های قابل توجهی برای پارک و تردد وسایل نقلیه در نظر گرفته‌اند. در سال ۱۹۹۸ نیز گروه جدیدی برای مرمت و تحقیق بیشتر درباره تاج محل به این موضوع پرداختند. با این حال، همه این تلاش‌ها نتوانستند باعث پیشرفت سریع این روند شوند و بهبود شرایط محیطی و آلودگی‌های اطراف تاج محل بسیار کند بوده است.

حقایقی درباره تاج محل

بی توجهی جهانی

اول از همه، باید بدانید که تاج محل نسبت به معماری منحصربه‌فردی که دارد، در طول قرن‌های بسیار زیاد مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود و این امر، یکی از مهم‌ترین دلایل زوال آن در نظر گرفته می‌شود. از این رو، در آغاز قرن بیستم مجدداً بازسازی قابل‌توجهی در آن شکل گرفت تا بتواند به شکلی که در حال حاضر دارد، در بیاید و بتواند توجه بیشتری را به سمت خود جلب کند که البته تا حدودی موفقیت‌آمیز بود. مسئولیت بازسازی عمده این سازه را لرد کرزن، نایب السلطنه بریتانیایی در هند انجام داد.

مشکلات سیاسی تاج محل

در برخی از برهه‌های زمانی، تاج محل در معرض مشکلات و شرایط سیاسی هندوستان قرار می‌گرفته است. به عنوان مثال، بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۴، مردم نمی‌توانستند موقع شب وقتی که هوا تاریک می‌شد، تاج محل را تماشا کنند.

مشکلات سیاسی تاج محل

اختلافات فرهنگی

علاوه بر این موارد، تاج محل یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی هندوستان شناخته می‌شود که تا حدودی باعث اختلافات فرهنگی شد. زیرا خیلی از گروه‌های ملی‌گرای هندو تلاش می‌کردند که از اهمیت مسلمانان برای طراحی و ایجاد تاج محل بکاهند و این امر، باعث بروز اختلافاتی شد.

عجایب هفتگانه جدید جهان

تاج محل نمادی از عشق ابدی است و یادآور عشق و فداکاری شاه جهان به همسرش ممتاز محل است. این بنا به عنوان یکی از مشهورترین بناهای جهان و شاید بهترین نمونه از معماری مغولی و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان معرفی شده است.

بهترین زمان بازدید از تاج محل

تاج محل در تمام طول سال به روی عموم باز است و به همین دلیل افراد می‌توانند در هر زمانی که به هندوستان سفر کردند، به‌راحتی به این بنای دیدنی نیز بروند. از طرف دیگر، تاج محل یکی از مهمترین مکان‌های دیدنی هندوستان شناخته می‌شود و به همین دلیل هم بیشتر مواقع سال، شلوغ است.

به خصوص که در فصل‌های بهار و تابستان که تعداد گردشگران و توریست‌ها حداکثر می‌رسد، ممکن است کمی سخت‌تر بتوانید بلیط ورودی تاج محل را دریافت کنید. از این رو، باید حتماً سریع‌تر برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید و قبل از شروع سفر، برای خرید بلیط اقدام نمایید. تنها زمانی که شما نباید به تاج محل بروید، روزهای جمعه در هر هفته است که تاج محل بسته است و نمی‌توانید وارد آن شوید.

بهترین زمان بازدید از تاج محل

در این مقاله از مجله ایوار، به طور کامل درباره این منطقه گردشگری در هندوستان صحبت کردیم و اطلاعات کاملی درباره آن در اختیار شما قرار دادیم که امیدواریم در هنگام بازدید از تاج محل راهنمای کاملی برای شما باشد.

پرسش‌های متداول

تاج محل کجاست؟
تاج محل در شهر آگرا و در نزدیکی رودخانه یامونا در هندوستان واقع شده است و شما می‌توانید با استفاده از هواپیما، قطار یا حتی خودرو و اتوبوس‌های عمومی خود را به آنجا برسانید.
ساخت تاج محل چه مدت به طول انجامید؟
دستور ساخت تاج محل از سال ۱۶۳۲ داده شد که در نهایت در سال ۱۶۵۳ بنای نهایی آن ساخته شد.
فاطمه روستا فاطمه روستا
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}