بهترین جاهای دیدنی اسپانیا؛ رقص بی امان جاذبه ها

مریم براتی
  • مریم براتی
  • 1403/4/7
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

سفر به اسپانیا را از شهرهای گردشگری معروف شروع کنید، تا به دور از کلیشه، سفری متفاوت را تجربه کنید.

تور اروپا

اسپانیا، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران است و مسافران تور اسپانیا بی‌اغراق عازم یک مقصد رؤیایی‌اند. شکوه و جلال کاخ‌های خلفا و روزهای آفتابی و پرنشاط در سواحل مدیترانه، تنها بخشی از جاذبه‌های این کشور شگفت‌انگیز هستند. با گشت‌وگذار در اسپانیا و تجربه‌هایی مانند این، می‌توانید روح این سرزمین کهن، فرهنگ غنی و طبیعت مسحورکننده‌اش را لمس کنید. در ادامه فهرستی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا را برای شما تهیه کرده‌ایم تا با آنها بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی اسپانیا

۱. کاخ های الحمرا و جنرالیف، گرانادا

در ابتدا به معرفی مجموعه کاخ های الحمرا در شهر گرانادا (Granada) می‌پردازیم. باید اعتراف کنیم که هرچقدر خوانده باشید و چند عکس از کاخ‌ها و قلعه الحمرا دیده باشید، زیبایی این مجموعه از نزدیک نفس شما را بند می‌آورد. الحمرا یک مجموعه کاخ تفریحی و قلعه مشرف بر شهر گِرانادا (غرناطه به عربی) در اسپانیا است که از شاخص‌ترین نمونه‌های هنر اقوام عرب موری متعلق به شمال آفریقا به حساب می‌آید. این بنا شامل قسمت‌های مجزا یعنی چندین ساختمان، برج‌، باغ‌ و یک مسجد است و نام آن (الحمراء) در عربی به معنای سرخ‌گون است که تصور می‌شود از رنگ غالب عمارت گرفته شده‌ باشد.

کاخ الحمرا با حکاکی‌های پیچیده در دلِ سنگی دیوارها، تزئینات ظریف طلایی و نقره‌ای، سقف‌های کاشی‌کاری‌شده باشکوه، طاق‌های زیبا و حیاط‌های آرام از معروف‌ترین بناهای معماری اسلامی است که با وسواس و ظرافت زیاد حفظ شده و نمونه‌های چشمگیری از معماری رنسانس اسپانیا را در بردارد. در آن زمان اسپانیا یا به قول مسلمان‌ها اندلس (Andalucía) مظهر فرهنگ و تمدن در اروپای قرون وسطی به حساب می‌آمد.

در مجاورت الحمرا، باغ‌ جنرالیف که ابتدا در قرن چهارم میلادی برای امپراتور چارلز پنجم ساخته شد، معماری عصر رنسانس را به زیباترین شکل بازنمایی می‌کند. از فراز این باغ‌های پلکانی آرام که شباهت زیادی هم به باغ‌های ایرانی دارد می‌توانید به تماشای مناظر باشکوه مجموعه الحمرا بایستید. حواستان باشد که به پربازدیدترین جاذبه گردشگری اسپانیا آمده‌اید؛ وسعت زیاد و شلوغی الحمرا و جنرالیف باعث می‌شود که برای بازدید و گردش کامل حداقل نیم‌روز زمان نیاز داشته باشید. خالی از لطف نیست اگر به دیگر جاهای دیدنی اسپانیا در گرانادا، یعنی سایت میراث فرهنگی البیزین (Albaicín)، محله قرون وسطایی موری‌ها، نمایشگاه سلطنتی متعلق به قرن شانزدهم و محله ساکرومونته (Sacromonte) با اجراهای مشهور رقص و موسیقی فلامنکو در میان کولی‌ها هم سر بزنید.

 باغ های الحمرا و جنرالیف، دلربای سرخگون در آیینه گرانادا | گرانادا

۲.ساگرادا فامیلیا، بارسلونا

کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia Church) یا کلیسای خانواده مقدس یکی از زیباترین جاهای دیدنی اسپانیا و از جاذبه‌های نمادین‌ شهر بارسلونا است. آنتونی گائودی، معمار مشهور اسپانیایی که با سبک هنری منحصربه‌فردش معروف شده، بنای خیال‌انگیز، عجیب و به قول بعضی، پوچ‌گرایانه این کلیسای خاص را سال ۱۸۸۲ آغاز کرد، اما فرایند ساخت آن هنوز ناتمام است.

ساگرادا فامیلیا از غیرمتعارف‌ترین کلیساهای اروپا است که قرار بود ابتدا یک کلیسای ساده کاتولیک به سبک رومی باشد، اما در نهایت به برجسته‌ترین نمونه معماری مدرن کاتالانی تبدیل شد. معماری ساگرادا فامیلیا آینه تمام‌نمای فلسفه و تلاش گائودی برای ترکیب مفاهیم کتاب مقدس با نمادهای طبیعی پیچیده است که در تک‌تک ستون‌ها، سقف‌ها و پنجره‌های شیشه ای رنگارنگ کلیسا دیده می‌شود.

۲. ساگرادا فامیلیا، شگفت انگیزترین تجربه از یک کلیسا | بارسلونا

۳.مجموعه آثار گائودی، بارسلونا

کازا میلا (Casa Milà) از موزه‌های شهر بارسلون ساختمانی است که گائودی سال‌ها پس از ساگرادا فامیلیا به سبک هنر نو در قلب شهر بارسلون ساخت. پس از رونمایی کازا میلا در سال ۱۹۱۲، بسیاری آن را برجسته‌ترین اثر گائودی بدون استفاده از مضامین مذهبی ‌دانستند و یونسکو این بنای شگفت‌انگیز نوآورانه را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.

کازا میلا از نظر گائودی «لایه‌ای از سنگ است که با گل‌ها و گیاهان رونده در بالکن‌هایش غنا و عمق بیشتری می‌گیرد و همگام با این گیاهان مستعد تغییر در طول فصل‌ها است». علاوه بر نمای سیال ساختمان، معماری اتاق‌ها و بالکن‌ها هم غریب و منحصر‌به‌فرد است. همه این‌ها در کنار دودکش‌های عجیبی که منبع الهام برادران وارن در جنگ ستارگان هم بوده و مجسمه‌های متعدد روی تراس، کازا میلا را به یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اسپانیا تبدیل کرده است. در آثار گائودی از جمله کازا میلا نباید به دنبال خطوط مستقیم و طراحی‌های خط‌کشی‌شده رایج در معماری بگردید. بناهای ساخت او بیشتر شبیه مجسمه است تا ساختمان‌هایی با کاربرد خاص.

 مجموعه گائودی، معمای هنر نو در قلب بارسلونا | بارسلونا

یکی دیگر از بناهای مجموعه گائودی، کازا باتیو (Casa Batlló) است، ساختمانی نمادین با بالکن‌هایی به شکل ماسک یا نقاب‌های عجیب و وهم‌آور و نمای کاملاً مواج. کازا باتیو را محلی‌ها خانه استخوان‌ها (Casa dels ossos) می‌خوانند، چون وقتی به نمای آن نگاه می‌کنید به یاد اندام‌ها و استخوان و اسکلت بدن انسان هم می‌افتید.

کازا باتیو هم مانند دیگر آثار گائودی جلوه ناب مدرنیسم به حساب می‌آید؛ تزئینات عجیب پنجره‌های بیضی نامنظم، سنگ‌های حجاری‌شده که انگار در نمای بنا روان و سیال است، خطوط مستقیم کم و سرامیک‌های شکسته رنگارنگ به عنوان زینت نما. سقف قوسی کازا باتلو به پشت یک اژدها یا دایناسور تشبیه شده و گفته می‌شود که نمای گرد آن در بالا به یک برجک و صلیب ختم می‌شود. از مجموعه این پیچ‌ و خم‌ها چنین برداشت می‌شود که سنت جورج (قدیس حامی کاتالونیا) نیزه‌اش را در پشت آن اژدهای خیالی فرو برده باشد.

کازا باتیو

مجموعه پارک گوئل (Parc Güell) که به کل شهر بارسلونا مشرف است از دیگر آثار مشهور گائودی در اسپانیا به شمار می‌رود. در این پارک می‌توانید نماد‌های طبیعت‌گرایانه تفکر خلاق گائودی از جمله مجسمه موزاییکی موجوداتی مانند سمندر، ماهی و اختاپوس را در کنار یک خانه برج‌دار فانتزی و سمبل‌های پیچیده سیاسی و مذهبی فراوان دیگر تماشا کنید.

 مجموعه گائودی، معمای هنر نو در قلب بارسلونا | بارسلونا

۴. مسجد بزرگ کوردوبا، کوردوبا

مسجد بزرگ کوردوبا (Córdoba's Great Mosque) که زمانی مسجد اصلی اسلام در غرب بوده و هنوز به نام لا مِزکیتا (La Mezquita) شناخته می‌شود، از بزرگ‌ترین مسجدهای جهان و پربازدیدترین جاهای دیدنی اسپانیا است. این بنا نمونه عالی معماری مورهای آفریقایی در اسپانیا به حساب می‌آید. این مسجد که به سبک معماری رومی و ویزیگوتی ساخته شده، هزار سال پس از میلاد مسیح به ابعاد امروزی رسید. در مسجد بزرگ کوردوبا هرجا بایستید یا به هر طرف نگاه‌کنید، ردیف‌ ستون‌ها و طاق‌های گرد را با الگوهای متقارن زیبا می‌بینید.

با وجود تغییراتی که بعدها در مرکز مسجد روی داد و یک کلیسای جامع کاتولیک از دل آن سر برآورد، بنای مسجد بزرگ کوردوبا در کنار الحمرا گرانادا یکی از دو نمونه باشکوه هنر و معماری اسلامی در اروپای غربی است. مسجد در مرکز شهر کوردوبا واقع شده و به بسیاری از جاهای دیدنی اسپانیا در این منطقه نزدیک است؛ بالکن‌های گلکاری‌شده محله قدیمی یهودیان یا جودریا (Judería)، کاخ ویانا (Palacio de Viana) با معماری قرن پانزدهم و کاخ خلیفه مسلمان (Alcázar de los Reyes Cristianos) که فرناندوی سوم در قرن سیزدهم آن را تصرف کرد، از جمله این جاذبه‌ها است.

 مسجد بزرگ کوردوبا | کوردوبا 

۵. قصر و کلیسای جامع سویا

مجموعه کلیسای جامع سویا (Seville Cathedral) سازه عظیمی در مرکز شهر سویا است که بزرگ‌ترین کلیسای جامع گوتیک در جهان به حساب می‌آید. این مجموعه علاوه بر کلیسا، برج لا گیرالدا یا برج جیرالدا (Giralda tower) و آلکازار (Alcázar) یا قصر باشکوهی را در بر دارد که هرسه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این سه بنای تاریخی را باید برترین جاهای دیدنی اسپانیا در سویا دانست.

کلیسای جامع سویا نمای زیبایی دارد، اما عظمت آن را فقط زمانی درک می‌کنید که وارد شوید و در کنار ستون‌های بزرگش قدم بزنید. فضای داخلی این بنا از کلیسای سنت پیتر در رم هم وسیع‌تر است. محراب اصلی ۳۷ متر طول دارد و با مجسمه‌های حکاکی‌شده بی‌نظیر که روکش طلا دارد شما را میخکوب می‌کند. احتمالاً نمی‌دانستید که مقبره تاریخی کریستف کلمب روی شانه‌ها و دستان چهار مجسمه عظیم در کلیسای جامع سویا انتظارتان را می‌کشد. برج لا گیرالدا، شاهکار معماری دوره خلافت الموحَدون، تنها بخش‌ باقی‌مانده از مسجد بزرگ شهر سویا است که برای ساختن کلیسای جامع ویران شد.

 قصر و کلیسای جامع سِویا | سویا

بنای آلکازار (القصر به عربی) را اعراب آفریقایی در سال ۷۱۲ میلادی روبروی کلیسای جامع آغاز کردند. پس از آنکه مسیحیان دوباره اسپانیا را از مسلمانان پس گرفتند آن را به سبک پرتزئینات مُدجار (Mudéjar) یعنی ترکیب عناصر معماری گوتیک و اسلامی بازسازی و بازطراحی کردند. اتاق‌ها و سالن‌های این قصر با تزیینات رؤیایی، دیوارهای کاشی‌کاری پیچیده و سقف‌های طرح‌دار برای هر بیننده‌ای شگفت‌‌انگیز و چشم‌نواز است.

جالب است بدانید که باغ‌ رؤیایی آلکازار با درختان معطر پرتقال و لیمو و فواره‌های معروفش در سریال بازی تاج و تخت به تصویر کشیده شده است. باریو د سانتا کروز (Barrio de Santa Cruz) یا محله سابق یهودیان در شرق آلکازار هم با خانه‌های سفیدپوش، بالکن‌های آهنی و حیاط‌های پر از گل جای خوبی برای یک گردش ساده بعد از بازدید از مجموعه کلیسا و برج و قصر است.

 قصر و کلیسای جامع سِویا | سویا

۶. موزه ملی پرادو، مادرید

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا در پایتخت زیبای کشور یعنی مادرید، موزه ملی پرادو (Museo Nacional del Prado) یکی از موزه‌های معروف مادرید است که آن را هم‌رده برترین موزه‌های هنری جهان می‌دانند. پرادو بزرگ‌ترین مجموعه هنر اسپانیا را در بر دارد و سیر تاریخی هنر کشور را با کلکسیون کاملش از آثار قرون وسطی (قرن ۱۲) تا جنبش آوانگارد در اوایل قرن بیستم به بهترین شکل نمایش می‌دهد. آثار دوران طلایی اسپانیا که به دست هنرمندان مشهوری مانند ال گرکو، ولاسکز و گویای افسانه‌ای خلق شده از مهم‌ترین جاذبه‌های موزه ملی پرادو در مادرید است.

پرادو، موزه ای به وسعت تاریخ هنر اسپانیا | مادرید

البته فکر نکنید همه آثار موزه ملی پرادو به هنرمندان اسپانیایی تعلق دارد؛ دیوارنگاره‌های قرون وسطایی، نقاشی‌های هنرمندان فلاندری و هلندی که دنیای فانتزی هیرونیموس بوش و آثار روبنس و بروگل در میان آن‌ها می‌درخشد، در کنار آثار هنری استادان ایتالیایی دنیای نقاشی و مجسمه‌سازی از جمله بوتیچلی، رافائل، کورجو و تیتیان بازدید از مجموعه موزه پرادو را به جهانی‌ترین تجربه شما در سفر به اسپانیا تبدیل می‌کند.

البته بلوار پردرختی که موزه پرادوی مادرید را با سردر سنگی، مجسمه ورودی و ستون‌های معروفش در خود جا داده، میزبان موزه ملی و مرکز هنر رینا سوفیا (Reina Sofía National Art Museum)، موزه ملی تیسن-بورنِمیسا (Thyssen-Bornemisza) و مرکز فرهنگی کاایکسا فروم (CaixaForum) هم هست. در موزه رینا سوفیا مجموعه چشمگیری از ۲۰ هزار اثر هنری نگه‌داری می‌شود که تابلوی گوئرنیکای پیکاسو و آثاری از خوان میرو، سالوادور دالی و رنه ماگریت گل سرسبد آن به شمار می‌رود. وجود این همه بنای زیبا با ارزشمندترین گنجینه‌های هنری جهان باعث شده این خیابان El Paseo del Arte یا بلوار هنرها نام‌گذاری شود.

خیابان El Paseo del Arte یا بلوار هنرها

۷. سن لورنزو د ال اسکوریال، مادرید

سن لورنزو د ال اسکوریال (San Lorenzo de El Escorial) بزرگ‌ترین بنای رنسانسی جهان است. این مجموعه در ۴۵ کیلومتری شمال غربی مادرید واقع شده و زمانی اقامتگاه تابستانی پادشاهان اسپانیا بوده است. قدمت مجموعه عظیم سن لورنزو شامل صومعه، کلیسا، قصر سلطنتی، مقبره، کتابخانه و موزه به سال ۱۵۶۳ برمی‌گردد که به یادبود فیلیپ دوم و دوران سلطنت او ساخته شد. در این مجموعه از جاهای دیدنی اسپانیا با یک تیر چند نشان می‌زنید؛ تالارهای باشکوه در اطراف ۱۶ حیاط وسیع، راهروهایی به طول ۱۶ کیلومتر در میان اتاق‌های مجلل و کلیسا در قلب مجموعه که چشمگیرترین نقطه‌اش دیوارنگاره ۳۰ متری هررا (Herrera) در پشت محراب است، محرابی که از سنگ یشم سبز و مرمر قرمز ساخته شده است.

در سن لورنزو شگفتی‌ها پایان ندارد؛ صومعه با زیرطاقیِ باروک مخصوص دفن پادشاهان اسپانیا (Panteón de los Reyes)، کتابخانه سلطنتی، سقف‌های قوسی و دیوارنگاره‌ها یا فرسکوهای عظیمی که تیبالدیِ بزرگ نقاشی‌‌شان کرده، دلربایی می‌کند. در کاخ بازدید از سوئیت بوربون (Bourbon Suite) را فراموش نکنید؛ این محل، اقامتگاه رسمی چارلز چهارم بوده که با اشیای کمیاب و ۳۳۸ فرشینه بی‌نظیر تزئین شده است. در سرتاسر اتاق‌های اینجا آثار هنری‌ای نقاشان بزرگ اسپانیا و جهان را می‌بینید که به دستور فیلیپ دوم جمع‌آوری شده است.

فال و تماشای هنر رنسانس در مجموعه سن لورنزو | مادرید

۸. موزه گوگنهایم، بیلبائو

موزه گوگنهایم (Guggenheim Museum) در شهر بیلبائو یک موزه هنر مدرن و از بزرگ‌ترین موزه‌های اسپانیا است. موزه گوگنهایم که سال ۱۹۹۷ در کنار رودخانه نِرویون (Nervion) افتتاح شد، به بنیاد سولومون آر. گوگنهایم تعلق دارد و محل برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و موقت از آثار هنرمندان اسپانیا و جهان است. البته یکی از دلایل شهرت و محبوبیت این موزه، معماری منحصربه‌فرد آن است که منتقدان هنری به آن لقب «سمبل فرهنگ معماری معاصر» و «سمفونی اشکال» داده‌اند. وقتی اولین بار به نمای موزه گوگنهایم نگاه می‌کنید شاید به نظرتان بیاید که با بال‌های مواج آهکی و تیتانیومی‌اش در حال پرواز است. این حالت در آثار مدرن فرانک گری (Frank Gehry)، معمار آمریکایی موزه زیاد دیده می‌شود.

 موزه گوگنهایم بیلبائو | بیلبائو

معماری موزه گوگنهایم به حدی ستایش برانگیخت که دو اصطلاح جدید به علم شهرسازی و اقتصاد اضافه کرد: «اثر بیلبائو» (The Bilbao Effect)، یعنی توانایی یک شهر برای درآمدزایی چشمگیر با ساخت بنایی در سطح جهانی و «گردشگریِ معماری» یا آرکیتوتوریسم، یعنی بخشی از صنعت گردشگری و سفر که حول محور جذب بازدیدکننده برای آثار شاخص معماری معاصر شکل می‌گیرد.

موزه گوگنهایم بیلبائو با ۲۴۰۰۰ متر مربع فضای گالری‌ و نمایشگاهی، همیشه برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به هنر مدرن دارد؛ چه نمایشگاه‌ موقت از آثار یک هنرمند خاص باشد و چه نمایشگاه‌های‌های چرخشی از گنجین چشمگیر ه خود که شامل آثار برجسته‌ هنرمندانی چون آنسلم کیفر، ویلم دی کونینگ، مارک روتکو و اندی وارهول است. البته مجموعه موزه گوگنهایم جاذبه‌های فرهنگی جالب دیگری هم دارد؛ موزه هنرهای زیبای بیلبائو (Museum of Fine Arts)، شهر قدیمی (Casco Viejo) و رستوران‌هایی مانند نروآ (Nerua) با غذاهای لذیذ اسپانیایی.

 موزه گوگنهایم بیلبائو | بیلبائو

۹. کلیسای جامع سانتیاگو د کومپوستلا، سانتیاگو

کلیسای جامع سانتیاگو د کومپوستلا (Santiago de Compostela Cathedral) در شهر سانتیاگو از زیباترین جاهای دیدنی اسپانیا است. این بنا در قرون وسطی برای نگهداری یادگارهای قدیسی به نام سنت جیمز ساخته شد و از همان زمان به مقصد سفر معنوی بسیاری از زائران مسیحی تبدیل شد. کلیسای جامع سانتیاگو امروز همچنان بازدیدکنندگان بسیاری را به منطقه گالیسیا در شمال اسپانیا جذب می‌کند.

این کلیسا بین سال‌های ۱۰۶۰ تا ۱۲۱۱ میلادی به سبک معماری رومی اولیه ساخته شد و بعدها در قرن ۱۶ تا ۱۸ با عناصر طراحی معماری باروک تغییر یافت. درگاه سه‌گانه نمای غربی کلیسا مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین مجسمه‌های‌ رومی دنیا را به نمایش می‌گذارد. کانونی‌ترین نقطه فضای داخلی، کاپیلا مایور (Capilla Mayor) با تزئینات برجسته و مقبره پولِس رسول، از حواریون عیسی مسیح است. در مرکز محراب بلند کلیسای جامع سانتیاگو که از یشم و مرمر و نقره ساخته شده، یک مجسمه چوبی قرن سیزدهمی از پولس دیده می‌شود که با فلزات و جواهرات گرانبها تزئین شده است. پله‌های باریکی از دو طرف به پشت این مجسمه می‌رسد تا زائران مشتاق بتوانند خرقه قدیس را ببوسند.

کلیسای جامع سانتیاگو، مقصد زائران خسته | سانتیاگو

۱۰. پلازا مایور، مادرید

به قلب تپنده پایتخت پر جنب‌و‌جوش اسپانیا می‌رسیم. پلازا مایور (Plaza Mayor) به معنی میدان اصلی از قرن شانزدهم که شاه فیلیپ دوم وظیفه طراحی آن را به خوان دو هررا (Juan de Herrera) معمار مورد علاقه‌اش سپرد، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم مادرید داشته و امروز از مشهورترین جاهای دیدنی اسپانیا است.

پلازا مایور صدها سال صحنه برگزاری رویدادهای شوم و زیبای بسیاری بوده است، از تشریفات اعلام پادشاه جدید، تقدیس مقدسان کلیسا و مسابقات گاوبازی تا سوزاندن و اعدام مخالفان حکومت و کلیسا. پلازا مایور مرکز زندگی اجتماعی مادرید به حساب می‌آید و اگر روی میز و صندلی کافه‌هایی در پیاده روی سنگفرش‌ میدان بنشینید یا به رستوران‌های زیر طاق‌های تاریخی آن بروید، گردشگران زیادی را می‌بینید که آمده‌اند تا حس و حال پایتخت زیبای اسپانیا را به تمامی تجربه کنند.

پلازا مایور مادرید؛ نبض اسپانیا اینجا می زند | مادرید

۱۱. میدان اسپانیا، سویا

میدان اسپانیا یا پلازا د اسپانا (Plaza de España) سال ۱۹۲۹ به مناسبت برگزاری نمایشگاه ایبرو-آمریکایی و با هدف گرامی‌داشت و ترویج فرهنگ اسپانیایی و پیوندهایش با دیگر کشورها ساخته شد. این محل میدان زیبایی به شکل نیم‌دایره در میان تعداد زیادی ستون و بنای باشکوه است. در کنار حوض و استخر طویل میدان که محل تقاطع چند پل سنگی است، مجموعه‌های زیبایی از کاشی‌های تزئینی رنگارنگ نصب شده که هرکدام نماینده یک استان‌های اسپانیا به حساب می‌آید. پلازا د اسپانا از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا و سویا است و می‌توانید پای پیاده‌ یا با قایق‌‌ به همه بخش‌های آن سر بزنید.

میدان اسپانیا در قلب پارک بزرگی به نام پارک د ماریا لوئیزا (Parque de María Luisa) واقع ‌شده که پر است از باغچه، چمنزار و پیاده‌رو‌های سایه‌دار در امتداد رودخانه و روبروی مرکز شهر سویا. کرایه ماشین پدالی یا کالسکه اسبی از تفریحات لذت‌بخش در این پارک است. اگر بخواهید تماشای درخت‌های عظیم، بسترهای پرگل، حوض، یک کوه صخره‌ای دست‌ساز و آبشار را هم به تجربه‌تان اضافه کنید کافی است مسیرهای فرعی پارک را تا باغ‌های پرچین‌دار دنبال کنید. در انتهای پارک، یک موزه باستان‌شناسی کوچک پیدا می‌کنید که صلیب‌های جواهری چشمگیر و آثار طلای باستانی اسپانیا را به نمایش می‌گذارد.

۱۱. میدان اسپانا در سویا | سویا

۱۲. شهر هنرها و علوم، والنسیا

شهر هنرها و علوم (Ciudad de las Artes y las Ciencias) یک مجموعه تفریحی، فرهنگی، هنری و علمی و از جاذبه‌های شهر والنسیا است. این مجموعه در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی شد و از آن زمان به فهرست محبوب‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا راه پیدا کرده است. سانتیاگو کالاتراوا، معمار برجسته اسپانیایی، سازه‌های این مجموعه جذاب و شگفت‌انگیز را روی بستر رودخانه قدیمی والنسیا طراحی و ایجاد کرد. این مجموعه شامل بناهای زیر است:

  • بزرگ‌ترین آکواریوم اقیانوس‌شناسی اروپا (L'Oceanogràfic) که به شکل نیلوفر آبی ساخته شده بخش‌های متنوع آن به شبیه‌سازی محیط‌های استوایی تا قطبی اختصاص دارد.
  • موزه علوم پرنسیپ فیلیپ
  • آسمان‌نما، سینما آی‌مکس و سالن موسیقی
  • پلنتاریوم یا محل نگه‌داری گونه‌های گیاهی بومی و کمیاب
  • خانه اپرا و مرکز هنرهای نمایشی
  • سالن همایش‌

 شهر هنرها و علوم والنسیا | والنسیا

۱۳. سواحل گرن کاناریا، مجمع‌الجزایر قناری

گرَن کاناریا (Gran Canaria) بزرگ‌ترین جزیره در مجمع‌الجزایر قناری اسپانیا است که بیشتر به خاطر سواحل ماسه‌ای طلایی‌اش شهرت دارد. پلایا د لاس کانتراس (Playa de Las Canteras) اصلی‌ترین ساحل مرکز این جزایر، یعنی لاس پالماس (Las Palmas) است که با آب‌های آرام، ساحل زیبا و موج‌شکن طبیعی متشکل از سنگ‌های آتشفشانی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا در میان خانواده‌ها به حساب می‌آید. همچنین اگر مایل هستید با سواحل دنیا آشنا شوید می‌توانید به مقاله زیباترین ساحل‌های دنیا مراجعه فرمایید.

سواحل طلایی گرن کاناریا | گرن کاناریا

آب‌های نسبتاً گرم و زلال سواحل گرَن کاناریاف پارک زیرآبی آریناگا (Arinaga) و مدارس غواصی متعدد در این منطقه از نقاط مورد علاقه غواص‌ها است. همچنین می‌توانید سوار بر قایق‌هایی با کف شیشه‌ای شوید و ماهی‌ها و موجودات آبزی دیگر را از نزدیک‌ترین فاصله تماشا کنید. ساحل جنوبی جزیره هم مناسب موج‌سواری است.

بزرگ‌ترین و پرجنب‌و‌جوش‌ترین ساحل این جزیره، پلایا دل اینگلس (Playa del Inglés) با تجمع بالای کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، پارک‌های بازی و انواع مراکز سرگرمی و تفریحی است. این ساحل محبوب در یک انتها به منطقه حفاظت‌شده وسیعی پر از تپه‌های شنی غول‌پیکر می‌رسد که از شگفتی‌های طبیعی مجمع الجزایر قناری است. ارتفاع این تپه‌ها به ۱۲ متر هم می‌رسد و با تأثیر باد و آب‌های اقیانوس اطلس دائم در حال جابجایی‌اند. اینجا می‌توانید سوار شتر شوید و از میان تپه‌هایی که منظره متروک و صحرایی پدید آورده‌اند عبور کنید.

سواحل طلایی گرن کاناریا | گرن کاناریا

۱۴. آتشفشان باستانی آل تیدی، تنریف

تنریف (Tenerife) یک جزیره‌ زیبا با جاذبه‌های فراوان در مجمع‌الجزایر قناری است، اما چیزی که آن را خاص و متفاوت کرده، آتشفشانی باستانی است که ال تیدی (El Teide) نام دارد. ال تیدی که همچنان فعال است، بلندترین قله اسپانیا به شمار می‌آید و از برترین شگفتی‌های طبیعی قاره اروپا هم هست. قله آل تیدی و دهانه غول‌پیکر Caldera de las Canadas در کنار هم پارک ملی آل تیدی را در مرکز جزیره تنریف تشکیل داده‌اند. این پارک در سال ۲۰۰۷ به دلیل زیبایی طبیعی و اهمیتش در ارائه شواهد از فرآیندهای زمین‌شناسی و شیوه تکامل جزایر اقیانوسی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 آتشفشان باستانی آل تیدی؛ جوششی از دل زمان | تنریف

۱۵. خیابان لا رامبلا، بارسلونا

لا رامبلا (La Rambla) یک خیابان یا بلوار پردرخت منحنی به طول ۱.۲ کیلومتر است که از میدان کاتالونیا در مرکز بارسلونا تا بنای یادبود کریستف کلمب در نزدیکی بندر شهر امتداد دارد. این خیابان از محبوب‌ترین مکان‌های گردش در عصرهای تابستانی یا آخر هفته‌ها است. بخشی از بلوار پوشیده از انبوه درختان چنار است و از دو طرفِ منطقه عابر پیاده گسترده آن مسیرهای جاده‌ای باریک می‌گذرد.

در لا رامبلا حوصله هیچ‌کس سر نمی‌رود؛ بازارهای گل و پرنده، غرفه‌های کتاب و روزنامه و رستوران و کافه‌های فراوان با میزهایی در فضای باز و هنر نقاش‌های خیابانی به اندازه کافی برای همه جذاب است. نوای موسیقی نوازنده‌های خیابانی هم این فضا را سرزنده‌تر می‌کند. بیخود نیست که فدریکو گارسیا لورکا، شاعر مشهور اسپانیا می‌گوید لارامبلا «تنها خیابان جهان است که آرزو دارم هرگز به پایان نرسد.» یکی از مشهورترین نقاط این خیابان، بازار سنتی سرپوشیده (Mercat de la Boqueria) است که مردم محلی مواد غذایی تازه خود را از آن تهیه می‌کنند. گردشگران هم می‌توانند در غرفه‌های مختلف این بازار رنگارنگ به مهمانی غذاهای لذیذ منطقه بروند.

خیابان لا رامبلا، بارسلونا

۱۶. سواحل کوستا دل سول، منطقه اندلس

کوستا دل سول (Costa del Sol) منطقه‌ بزرگی شامل چندین ساحل و شهر در امتداد خط ساحلی جنوب غربی مدیترانه است که امروز از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا و یکی از مقاصد سفر دریای مدیترانه در تابستان به حساب می‌آید. روزهای طولانی گرم و سرگرمی‌های متنوع شبانه این منطقه را به مقصد مناسبی برای اهالی خوشگذران شمال اروپا تبدیل کرده که از آفتاب کوستا دل سول محروم‌اند. کوستا دل سول بسیاری از بهترین سواحل اسپانیا را در خود جا داده که با شن‌های نرم و طلایی در کنار آب‌های نیلگون جاذبه اصلی منطقه به حساب می‌آیند. از شهرهای ساحلی جذاب اسپانیا در این منطقه باید به ماربلا (Marbella) با اسکله معروف و قایق‌های تفریحی لوکس، مالاگا (Malaga) با مرکز بازسازی‌شده شهر قدیمی و آلکازابا (Alcazaba) با مناظر خیره‌کننده از فراز تپه‌ها اشاره کرد. اما اگر به دنبال شهر آرام‌تر و کوچک‌تری می‌گردید به نیرجا (Neerja) سر بزنید.

سواحل پرآفتاب کوستا دل سول | منطقه آندلسسواحل پرآفتاب کوستا دل سول | منطقه آندلس

۱۷. شهر قدیمی، تولدو

تولدو (Toledo) شهری است باستانی که روی تپه‌ای بر فراز دشت‌های کاستیا-لامانچا (Castilla-La Mancha) در مرکز اسپانیا قرار دارد. بافت قدیمی این شهر بهترین محل برای پرسه زدن و گم شدن در میان خیابان‌های کم‌عرض نامنظم و کوچه‌های تودرتو است. در تولدو هم آثار معماری اعراب موری را می‌بینید و هم بناهای مسیحی فراوان، از جمله کلیساها و صومعه‌های متعدد به سبک گوتیک و رنسانس. در واقع می‌توانیم شهر قدیمی تولدو را یک موزه در فضای باز بدانیم که تاریخ اسپانیا را به تصویر می‌کشد و به عنوان بخشی از میراث فرهنگی بشر در فهرست یونسکو ثبت شده است.

ال گرکو، نقاش و مجسمه‌ساز مشهور اسپانیا مدت‌ها در تولدو اقامت داشت و بعضی از معروف‌ترین آثار خود را با الهام از معماری و فضا و پیشینه همین شهر خلق کرد. شهری قرون وسطایی بر فراز تپه‌ای گرانیتی که از سه طرف با دره‌های عمیق رودخانه تاگوس (Tagus River) احاطه شده و منظره‌‌های طبیعی فراموش‌نشدنی‌ای دارد.

کلیسای جامع گوتیک تولدو (Catedral de Toledo) با تزئینات داخلی چشم‌نواز از برترین جاهای دیدنی در تولدو است، اما دو کنیسه محله یهودیان به سبک موری‌ها یا کلیسای سانتو تومه (Santo Tomé) با شاهکار آل گرکو، یعنی دفن کنت ارگاز را هم نباید از قلم انداخت.

 شهر قدیمی تولدو | تولدو

۱۸. شهرهای سفید، اندلس

شهرهای سفید (Pueblos Blancos) که مانند تکه‌های خامه‌ بر فراز صخره‌های پرشیب جنوب اندلس جا گرفته‌ است علاوه بر زیبایی طبیعی، تاریخ طولانی منطقه را هم روایت می‌کند. برای توصیف جغرافیای این جاذبه باید این‌طور نوشت: در غرب جبل‌الطارق، کوه‌ها مستقیماً از وسط دریا سر بر می‌آورند و در میان آنها این شهرهای سفیدپوش را می‌یابیم که بالای تپه‌ها پنهان شده‌‌اند.

دیدنی‌ترین شهر یا دهکده این مجموعه آرکوس د لا فرونترا (Arcos de la Frontera) است که میدان اصلی‌اش در کنار یک کلیسای گوتیک باشکوه به صخره‌ای ۱۳۷ متری می‌رسد و چشم‌اندازی از یک دره‌ پر از باغ‌های زیتون، پرتقال و بادام دارد. خیابان‌های سنگ‌فرش پرپیچ و خم این شهر سفید از کنار کافه‌ها و مغازه‌های صنایع‌دستی، سرامیک و سفال می‌گذرد و به قلعه تاریخی موری‌ها می‌رسد.

۱۹ دهکده در مجموعه شهرهای سپید اطراف ذخیره‌گاه طبیعی گرازالما (Grazalema) متمرکز است که از میان آن‌ها باید به Grazalema و زاهارا د لا سییرا (Zahara de la Sierra) اشاره کرد.

خِرز د لا فرونترا (Jerez de la Frontera) هم از شهرهای مشهور منطقه اندلس است که با قلعه تاریخی قرن یازدهمی، مدرسه سلطنتی اندلس برای آموزش هنر سوارکاری، نمایشگاه‌های اسب و موزه کالسکه شهرت دارد و البته زادگاه موسیقی زیبا و پرشور فلامنکو هم هست.

۱۸. شهرهای سفید اندلس | اندلس

۱۹. جزیره ایبیزا، مجمع‌الجزایر بالئارس

ایبیزا (Ibiza) یک جزیره مدیترانه‌ای در مجمع‌الجزایر بالئارس (Islas Baleares) است که در دنیا به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی اسپانیا برای وقت‌گذرانی و آرامش زیر نور خورشید شهرت دارد. این جزیره با سواحل چشم‌نواز، شهرهای پرجنب‌وجوش و جشنواره‌های موسیقی مشهور مقصد محبوبی برای گردشگران جوان است. اما خیلی‌ها نمی‌دانند که ایبیزا برای کشف و کاوش در تاریخ هم گزینه خوبی است. قدم زدن در امتداد خیابان‌های سنگ‌فرش محله قدیمی دالت ویلا (Dalt Vila) و تماشای ساختمان‌های گوتیک کاتالانی یا مناظر جزیره از بالای قلعه و خلیج‌های آرام پورتیناتکس (Portinatx) تجربه جذابی از ترکیب تاریخ و طبیعت می‌سازد.

 ایبیزا، جزیره آفتاب و تاریخ و موسیقی | ایبیزا

۲۰. شهر باستانی روندا، منطقه اندلس

شهر باستانی روندا (Ronda) یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا در منطقه اندلس است. شهر روی صخره‌ای کامل بنا شده، یک پل تاریخی دارد و بافت قدیمی آن گویا از دل زمان‌های دوردست سر برآورده است. بهترین کار در روندا پیاده‌گردی و تماشای مناظری از جمله پل پونتو نووو (Puente Nuevo) روی دره عمیق تاجو د روندا (Tajo de Ronda) میدان گاوبازی شهر و منطقه قدیمی موری در مرکز شهر است. ارنست همینگوی در کتاب «ناقوس‌ها برای که به صدا درمی‌آید» به بعضی مناطق این شهر اشاره کرده است.

روندا، شهر باستانی صخره ها و دره ها | روندا

پرسش‌های متداول

بهترین جاهای دیدنی اسپانیا کدام است؟
باغ‌های الحمرا و جنرالیف، کلیسای ساگرادا فامیلیا؛ مجموعه گائودی، مسجد بزرگ کوردوبا، قصر و کلیسای جامع سویا؛ موزه پرادو و پلازا مایور مادرید از بهترین جاهای دیدنی اسپانیا است.
مادرید برای سفر بهتر است یا بارسلونا؟
بارسلونا از نظر هزینه، تنوع جاهای دیدنی اسپانیا، کیفیت غذا و فعالیت‌های تفریحی، مقصد بهتری نسبت به مادرید است.
مریم براتی مریم براتی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}