فرهنگ سامورایی و تأثیر شگفت‌ انگیز و شگرف آن در تاریخ ژاپن

فاطمه روستا
  • فاطمه روستا
  • 1403/4/6
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

در فرهنگ سامورایی هیچ راهی برای ترسیدن وجود نداشت و همه جنگجویان در عین داشتن رفتاری دوست داشتنی، به بهترین شکل ممکن می جنگیدند.

تور اروپا

فرهنگ سامورایی نقش بسیار مهمی در وضعیت و سطح نظامی کشور ژاپن داشته است و موجب شده که این کشور در حالتی که هم‌اکنون دارد، در بیاید. اگرچه سامورایی‌ها در حال حاضر وجود ندارند، اما تاثیر فوق‌العاده زیادی روی فرهنگ ژاپن گذاشته‌اند. پس اگر قصد سفر با تور ژاپن را دارید، حتما تا پایان این مقاله را مطالعه فرمایید تا بیشتر با فرهنگ این مردمان در گذشته آشنا شوید.

فهرست مطالب

ظهور فرهنگ سامورایی و تاثیر فوق العاده آن ها بر مردم ژاپن

زمان ظهور و برپایی جنگجویان سامورایی مربوط به اواخر دوره هیان (Heian) است که در آن زمان این جنگجویان استانی بعد از جنگیدن فوق‌العاده حرفه‌ای و بدون واهمه، به جنگجویان نظامی قدرتمند تبدیل شدند. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که آنها خود را نمایان کردند، این است که در آن زمان امپراتوری ژاپن نیاز بسیار زیادی به نیروی ماهر و مسلح برای جنگیدن و محافظت از منافع کشور خود در برابر بیگانگان داشت. در این دوره با به پا خاستن سامورایی‌ها، به مرور زمان روی جامعه و سیاست ژاپن تسلط پیدا کردند و توانستند تاثیر زیادی روی این موارد بگذارند.

ظهور فرهنگ سامورایی و تاثیر فوق العاده آن ها بر مردم ژاپن

مردم سامورایی؛ افرادی جنگجو و رهبرانی باسواد

همان‌طورکه پیش از این نیز به اختصار گفتیم، در فرهنگ سامورایی مردم علاوه بر جنگیدن، رفتار و منش فوق‌العاده خوبی هم داشتند. علاوه بر این موارد، خوب است بدانید که سامورایی‌ها نه‌تنها جنگجویان فوق‌العاده حرفه‌ای و ماهری بودند، بلکه سواد خیلی زیادی هم داشتند و به‌عنوان مردمانی با فرهنگ شناخته می‌شدند. سواد، هوش و ذکاوت آنها باعث شد که مهارت‌های جنگیدن و دفاع از خود را خیلی راحت‌تر و بهتر یاد بگیرند.

مردم سامورایی از شنیدن شعر و موسیقی و انجام کارهایی مانند خوشنویسی لذت خیلی زیادی می‌بردند. این افراد مطالعه زیادی می‌کردند و دانش بسیاری درباره حوزه‌های مختلف داشتند. تمام این موارد موجب شدند که این جنگجویان تحصیل کرده و باسواد، بتوانند تسلط دولت ژاپن را به دست بگیرند و تاثیر مثبتی روی این کشور بگذارند.

فرهنگ سامورایی - مردم سامورایی؛ افرادی جنگجو و رهبرانی باسواد

تاسیس اولین دولت سامورایی ها در ژاپن و تنزیل پادشاه پیشین

در سال ۱۱۶۰، شخصی به نام تایرا نو کیوموری (Taira no Kiyomori) قبیله میناموتو را شکست داد و اولین دولت تحت رهبری سامورایی‌ها را در کشور ژاپن تاسیس کرد. بعد از تاسیس این دولت، امپراتور ژاپن کنترل و تسلط خود را از دست داد و از مقام خود تنزیل یافت.

تا آن زمان در دوره هیان، سامورایی‌ها برای خدمت کردن به اشراف و محافظت از سرزمین ثروتمندان به کار گرفته می‌شدند. سپس با وجود کمک‌ها حمایت‌های سیاسی و منابع مختلف، توانستند به قدرت برسند. بااین‌حال، میزان سلطنت تایرا چندان دوامی نداشت و در سال ۱۳۹۲ و در آغاز دوره کاماکورا (Kamakura)، میناموتو توانست عنوان شوگون (shogun) را دریافت کند که به معنای لقب سپهسالاری است. این اتفاق موجب شد که او بتواند حکومت از دست رفته ژاپن را از تایرا گرفته و مجدداً به دست بیاورد.

بسیار زیادی در عناوین دولتی و نظامی بالایی در طول زمان حکومت کردند که هر کدام به شیوه خود، رهبری کشور را به‌گونه‌ای تغییر می‌دادند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که فرهنگ سامورایی به‌خاطر داشتن مهارت‌های فوق‌العاده زیاد در جنگیدند و سواد بالا، تاثیر خیلی بیشتری روی فرهنگ ژاپن داشته است. تاثیر این جنگجویان نخبه روی کشور ژاپن به‌گونه‌ای بود که در دوره ادو  (Edo)، سطح سواد ژاپن از اروپای مرکزی هم فراتر رفت.

فرهنگ سامورایی - تاسیس اولین دولت سامورایی ها در ژاپن و تنزیل پادشاه پیشین

شروع مدیتیشن با فرهنگ سامورایی برای آرام کردن ذهن

 شاید برای شما جالب باشد که بدانید مدیتیشن هم از فرهنگ سامورایی نشأت گرفت. از قرن سیزدهم، رفتار مردم سامورایی تا حد خیلی زیادی تحت تاثیر آیین بودایی ذن (Zen) بود. این آیین بودایی افراد را به آرام کردن ذهن تشویق می‌کرد. در آن زمان سامورایی‌ها یاد گرفته بودند تا با شمشیر خود ترکیب شوند. برای انجام این کار، آنها ذهن خود را آرام می‌کردند و برانگیختگی‌های ذهنی را تا حد خیلی زیادی از خود دور می‌کردند. مدیتیشن باعث شد تا جنگجویان علاوه بر افزایش مهارت‌های خود، به قدرت فلسفی دست پیدا کنند و خیلی راحت‌تر بتوانند با مرگ اجتناب ناپذیر خود مقابله کنند.

شروع مدیتیشن با فرهنگ سامورایی برای آرام کردن ذهن

با توجه به این موارد، می‌توان گفت که این آیین بودایی و مدیتیشن باعث شد که روش جنگجویان سامورایی تا حد خیلی زیادی تحت تاثیر قرار بگیرد و کامل‌تر شود. از قرن سیزدهم تا ۴ قرن بعد یعنی در قرن هفدهم، شیوه‌های جدیدی از این آیین بودایی به وجود آمدند. برخی از این شیوه‌ها و مراسمات شامل مواردی مانند مراسم چای، مراسم نقاشی با جوهر تک رنگ، باغ‌های صخره‌ای و سایر موارد این‌چنینی بودند که سامورایی نقش زیادی در آنها داشتند.

آموزه‌های آیین بودایی چنان تاثیر زیادی روی فرهنگ سامورایی داشت که روزبه‌روز بیشتر در زندگی جنگجویان سامورایی ریشه دوانید. این تاثیر شگرف به‌اندازه‌ای بود که حتی برخی از جنگجویان سامورایی شمشیر خود را کنار گذاشته بودند و دیگر نمی‌جنگیدند.

مدیتیشن با فرهنگ سامورایی

ترکیب جدانشدنی جنگجویان سامورایی و شمشیرهایشان

همان‌طورکه تاکنون متوجه شدید، فرهنگ سامورایی ترکیب جدانشدنی با شمشیر دارد و این فرهنگ در واقع نشان‌دهنده روح ظریف و دوست‌داشتنی جنگجویان ماهر است. شما حتی می‌توانید با کمی تحقیق، تعداد زیادی از تصاویر جنگجویان سامورایی به همراه سلاح‌های جنگی و شمشیرهایشان را مشاهده کنید که به شکل استادانه‌ای به تصویر کشیده شده‌اند. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این تصاویر که مردم سامورایی و شمشیرهایشان را به نمایش می‌گذارند، در واقع نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی و افتخار غرورآفرین جنگجویان سامورایی است.

در اواسط دهه ۱۶۰۰، میاموتو موساشی (Miyamoto Musashi) که یکی از مشهورترین شمشیربازان سامورایی شناخته می‌شد و همه افراد به او احترام می‌گذاشتند و یکی از افراد شکست‌ناپذیر به شمار می‌آمد، کتاب پنج حلقه (Five Rings یا Go Rin Sho) را نوشت. او در این کتاب درباره انواع استراتژی و تاکتیک‌های نظامی صحبت کرده است و حتی در حال حاضر هم آموزه‌های او به شکل گسترده‌ای منتشر شده‌اند. این آموزه‌ها تا حد خیلی زیادی تحت تاثیر آیین بودایی ذن و مدیتیشن هستند.

ترکیب جدانشدنی جنگجویان سامورایی و شمشیرهایشان

در مدت زمان دوره ادو در ژاپن، شوگونات توکوگاوا (Tokugawa shogunate) به دنبال این بود تا بتواند ژاپن را سراسر متحد کند و شرایط صلح‌آمیزی در این کشور به وجود بیاورد. برای رسیدن به این هدف، سامورایی‌ها اهمیت خیلی زیادی داشتند و به جای این که جنگجویان دربار، دیوان سالار و افراد ثروتمند در نظر گرفته شوند، شمشیر خود را غلاف کردند. اگرچه آنها همچنان شمشیر خود را به همراه داشتند، اما دلیل این موضوع در آن زمان بیشتر نشان‌دهنده قدرت آنها بود تا این که بخواهند برای دفاع شمشیر خود را بکشند.

ترکیب جدانشدنی جنگجویان سامورایی و شمشیرهایشان

مهارت فوق العاده سامورایی‌ها در تیراندازی

 تاکنون متوجه شدید که فرهنگ سامورایی تاریخچه بسیار قدیمی با شمشیر و شمشیرزنی دارد. با این حال، اکنون باید به شما بگوییم که علاوه بر شمشیربازی، سامورایی‌ها در استفاده از تیر و کمان نیز مهارت بسیار زیادی داشتند. زمانی که هنوز از کمان بلند به عنوان یک سلاح استفاده نمی‌شد، هنر کن‌جوتسو (kyujutsu) در ژاپن راه‌اندازی شد و این فعالیت ورزشی بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

یکی از تمرین‌های تیراندازی با کمان در آن زمان که توسط سامورایی‌ها انجام می‌شد، تمرین یابوسامه (Yabusame) بود. در این تمرین، افراد سامورایی باید همزمان با اسب‌دوانی، با تیر و کمان تیراندازی هم می‌کردند. در حال حاضر هم این تمرین در مراسم‌ها و جشنواره‌های خاص ژاپن برگزار می‌شوند و اگر به این کشور سفر کردید و در مراسم‌های این‌چنینی رفتید، می‌توانید از تماشای این تمرین نهایت لذت را ببرید.

مهارت فوق العاده سامورایی‌ها در تیراندازی

شخصیت زنان در فرهنگ سامورایی؛ زنانی شجاع و دلیر در کشور

زنان در فرهنگ سامورایی در آن زمان که با نام «اونا-بوگیشا» شهرت داشتند، مانند فرهنگ‌های دیگر در آن زمان فقط در پس‌زمینه نبودند و نقش خیلی بیشتری داشتند. نکته جالب توجه این است که وجود زنان برای ادامه و دوام میراث سامورایی اهمیت خیلی زیادی داشت و آنها برای زنان احترام قائل بودند. زنان سامورایی در هنرهای جنگی مختلف و به‌خصوص برای استفاده از ناگیناتا (نوعی سلاح سرد دسته‌دار) آموزش کاملی دیده بودند و می‌توانستند با استفاده از این سلاح، از خانواده و فرزندان خود در برابر دشمنان در مواقع ضروری و درگیری محافظت کنند.

علاوه بر هنرها و مهارت‌های رزمی، این زنان در موارد دیگری مانند آموزش اصول بوشیدو، نحوه مدیریت و کنترل خانه، تامین اتحاد سیاسی از طریق ازدواج‌های استراتژیک، نقش بسیار مهمی در فرهنگ سامورایی داشتند. حتی تعداد خیلی زیادی از داستان‌های مختلف درباره زنان سامورایی منتشر شده‌اند که همه این داستان‌ها نشان‌دهنده مهارت فوق‌العاده آنها در جنگیدن و شجاعت بی‌نظیر آنها هستند.

در نهایت، باید درباره زنان سامورایی بدانید که مشارکت آنها اهمیت بسیار زیادی در تضمین دوام فرهنگ سامورایی و رفتار مردم این فرهنگ داشته است. این مسئله نشان می‌دهد که زنان نقش فوق‌العاده پررنگی در فرهنگ سامورایی داشتند و آنها علاوه بر جنگیدن مهارت‌های برجسته دیگری نیز داشتند که منجر به تداوم و درخشش سامورایی‌ها شده بود.

شخصیت زنان در فرهنگ سامورایی؛ زنانی شجاع و دلیر در کشور

افول فرهنگ سامورایی؛ خداحافظی با جنگجویان دلیر ژاپن

در نهایت در اواخر قرن نوزدهم، سامورایی‌ها به مرور زمان زوال یافتند و قدرت خود را از دست دادند. زیرا در آن زمان، کشور ژاپن مرزهای دریایی خود را به روی نیروی دریای ایالات متحده آمریکا باز کرده بود و با انجام این کار، خانواده امپراتوری در سال ۱۸۶۸ توانستند قدرت خود را مجدد بازپس بگیرند. در نتیجه، دیگر مردم سامورایی نمی‌توانستند مانند گذشته در ملأ عام ظاهر شوند و خود را به دیگران نشان دهند.

سپس در اواخر قرن نوزدهم، به طور کامل طبقه سامورایی در ژاپن منسوخ شد. در آن زمان افسران بالا رتبه ارتش که در میان سامورایی‌ها بودند و هنوز انگیزه و هیجان زیادی برای خدمت کردن به ژاپن داشتند، با استفاده از سطح سواد بالای خود به نویسنده، خبرنگار یا موارد این‌چنینی تبدیل شدند و به دولت ژاپن خدمت کردند.

افول فرهنگ سامورایی؛ خداحافظی با جنگجویان دلیر ژاپن

میراث سامورایی ها؛ جذاب ترین مکان های تاریخی و دیدنی ژاپن

کشور ژاپن و مردم آن به جنگجویان شجاع و دلیر گذشته خود افتخار می‌کند. به همین دلیل هم می‌توان آثار و نشانه‌هایی از راه این جنگجویان را در سراسر این کشور زیبا به‌راحتی مشاهده کرد. فرقی ندارد که بخواهید برای تماشای میراث سامورایی‌ها به بازدید از قلعه‌های بزرگ بروید یا جشنواره‌های ژاپن را انتخاب کنید. در قلعه‌های بزرگ ژاپن می‌توانید اطلاعات زیادی درباره نبردهای خونین گذشته این کشور به دست بیاورید و در جشنواره‌ها هم تا حد خیلی زیادی فرهنگ سامورایی را بشناسید. همچنین بازدید از میدان نبردهای بزرگ سامورایی‌ها یا غار کوچکی که موساشی در آنجا کتاب پنج حلقه را نوشت هم خالی از لطف نیست.

فرهنگ سامورایی - میراث سامورایی ها؛ جذاب ترین مکان های تاریخی و دیدنی ژاپن

آرمان‌های مردم سامورایی در طول تاریخ ژاپن فراتر از مواردی است که در این مقاله به شما معرفی کردیم و به همین دلیل هم درک میراث سامورایی می‌تواند بینشی جالب و فوق‌العاده جذاب از جامعه مدرن امروزی به شما بدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میراث سامورایی‌ها، می‌توانید جامعه مدرن امروزی ژاپن را بهتر بشناسید و دلیل وجود این همه نظم، احترام و کار را در این کشور بدانید و متوجه شوید که چرا تمام جهان این کشور را تحسین می‌کنند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرهنگ سامورایی و شناخت میراث ماندگار این جنگجویان دیرینه، بعد از سفر به ژاپن، درباره آنها مطالعه کرده و ساعتی را برای بازدید از میراث آنها بگذارید. تورهای گردشگری مختلفی برگزار می‌شوند که شما می‌توانید بعد از سفر به این کشور، از مکان‌های تاریخی و فوق‌العاده شگفت‌انگیز ژاپن دیدن کرده و خودتان ببینید که چرا کل جهان تا این حد کشور ژاپن و فرهنگ سامورایی را تحسین می‌کند.

فرهنگ سامورایی - میراث سامورایی ها؛ جذاب ترین مکان های تاریخی و دیدنی ژاپن

پرسش‌های متداول

مهمترین دلیل شهرت مردم سامورایی چه بود؟
یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت بسیار زیاد مردم سامورایی، جنگیدن بی‌باکانه و شجاعانه آنها بود و این که هیچ ترسی از مرگ نداشتند.
آیا میراث سامورایی هم اکنون در ژاپن وجود دارند؟
از آنجا که مردم ژاپن تا حد خیلی زیادی به فرهنگ سامورایی خود می‌بالند، می‌‌توان در این کشور انواع میراث سامورایی را پیدا کرده و از آنها نهایت لذت را برد.
فاطمه روستا فاطمه روستا
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}