گشت و گذار در کاخ کاسرتا؛ جواهری سلطنتی در ایتالیا

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/4/7
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

کاخ کاسرتا یکی از بزرگترین کاخ های سلطنتی جهان در ۴۰ کیلومتری شمال ناپل ایتالیا است که به عنوان شاهکار معماری رنسانس ایتالیا شناخته می شود.

تور اروپا

کاخ کاسرتا یکی از شاهکارهای هنری و تاریخی ایتالیا است که روزی برای خاندان سلطنتی طراحی شده‌ بود. بنایی شگفت‌انگیز که امروزه جزو جاذبه‌های ایتالیا و پذیرای بازدیدکنندگان فراوانی از سراسر جهان است. ایتالیا یکی از زیباترین کشورهای قاره اروپا بوده که با داشتن معماری بی‌نظیر و طبیعت شگفت‌انگیزش، یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در دنیا محسوب می‌شود. در سفر با تور ایتالیا به این کشور می‌توانید از جاهای دیدنی دیدنی و بناهای تاریخی تا سواحل زیبای آن بازدید کنید. برای آشنایی با سرگذشت کاخ کاسرتا (کازرتا) با ایوار همراه شوید.

فهرست مطالب

نگاهی به تاریخ کاخ کاسرتا؛ بنایی شگفت انگیز در ایتالیا

کاخ سلطنتی کاسرتا (Royal Palace of Caserta) در ۴۰ کیلومتری شهر ناپل در کشور ایتالیا واقع شده‌ است. بنایی که از آن به عنوان شاهکار معماری رنسانس ایتالیا نام برده می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های سلطنتی جهان است. در تمام این سال‌ها، از ابتدای ساخت این بنا تا به امروز، عمارت‌های بسیاری با الهام از معماری و طراحی کاخ کاسرتا (کازرتا) ساخته شد. این بنا بزرگ با ۵ طبقه و ۱۲۰۰ اتاق، موزه، کتابخانه و تئاتر، بزرگترین اقامتگاه سلطنتی در جهان است که هرکدام از باغ‌ها به تنهایی بیش از ۱۱ هکتار وسعت دارند است.

نگاهی به تاریخ کاخ کاسرتا؛ بنایی شگفت انگیز در ایتالیا

در سال ۱۷۵۲ شاه چارلز سوم بوربون دستور ساخت کاخی به عظمت و شکوه کاسرتا را صادر کرد. معمار لوئیجی وان‌ویتلی را به عنوان مسئول ساختن این بنا انتخاب کردند و کار ساخت همزمان با تولد پادشاه در تاریخ ۲۰ ژانویه همان سال آغاز شد و تا سال ۱۷۷۳ ادامه یافت. در همین سال، با مرگ معمار وان‌ویتلی مراحل ساخت‌وساز متوقف شد. اما در سال ۱۷۷۷ مسئولیت تکمیل کاخ بر عهده پسر وان‌ویتلی گذاشته شد تا سرانجام در سال ۱۸۴۵ ساخت شاهکار معماری باروک ایتالیایی، کاخ سلطنتی کازرتا پایان یافت. به دلیل شکوه و عظمت این کاخ، در طول سال‌ها بارها به عنوان محل فیلم‌برداری فیلم و موزیک ویدئوهای مختلف انتخاب شد. فیلم کوتاه رویای کاخ کازرتا، ماموریت غیرممکن ۳، فرشتگان و شیاطین و همچنین فیلم محبوب جنگ ستارگان از جمله آثار سینمایی هستند که در این کاخ فیلم‌برداری شده‌اند. در سال ۱۹۹۷ کاخ کاسرتا به واسطه شکوه و عظمت خود و همچنین باغ و پارک سلطنتی که در محوطه بیرون کاخ واقع شده‌است، به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد.

نگاهی به تاریخ کاخ کاسرتا؛ بنایی شگفت انگیز در ایتالیا

گشتی در میان جاهای دیدنی و تاریخی کاخ کاسرتا

کاخ سلطنتی کازرتا همچون جواهری در ایتالیا می‌درخشد. کاخی عظیم که با ورود به آن، وارد برگی از تاریخ و فرهنگ سرزمین گلادیاتورها در ایتالیا می‌شوید. گوشه به گوشه این سازه، نمایشی از هنر معماری وان‌ویتلی است. از باغ‌های اطراف، فواره‌ها‌ی زیبای دیانا، آکتنئون و آبشار بزرگ پشت باغ تا رویال آپارتمان‌های داخل کاخ و راه‌پله‌های خیره‌کننده آن که هر کدام بازدیدکنندگان خود را شگفت‌زده می‌کند.

پلکان بزرگ افتخار، ورودی باشکوه کاخ

«پلکان بزرگ افتخار» (The Grand Staircase of Honour) ، شاهکاری دیگر از معمار هنرمند، ونویتلی است. او در اینجا چنان استادانه عمل کرده که عظمت بنا را پنهان ساخته است. مجسمه‌های گوناگون در دو طرف پلکان قرار گرفته‌اند و گنبد بزرگ، فضایی را که برای ارکستر در نظر گرفته شده است، مخفی می‌کند و بدین ترتیب، حس یک «گروه کر نامرئی» را به وجود می‌آورد. پلکان بزرگ کاخ سلطنتی کاسرتا الهام‌بخش بسیاری از پلکان‌های زیبای دیگری شده است که بعدها طراحی شدند.

راه پله مرمرین افتخار؛ نمایشی از هنر معماری ایتالیا

آپارتمان های سلطنتی کاخ کاسرتا

در ساخت کاخ کاسرتا، یکی از طبقات کاخ به صورت اختصاصی برای اقامت خاندان سلطنتی طراحی شده که به آن آپارتمان های سلطنتی (Royal Apartments) می‌گویند. این طبقه به ۴ قسمت تقسیم می‌شود که یکی از اتاق‌ها برای جلسات دیپلماتیک و جلسات کاری پادشاه، اتاقی در بخش جنوب غربی برای اقامت پادشاه، اتاق بخش جنوب شرقی برای ولیعهد و امروزه به نام آپارتمان‌های قرن هجدهم شناخته می‌شود و تنها بخشی بود که برای بیش از ۵۰ سال توسط خانواده سلطنتی سکونت داشت. همچنین اتاق‌های دیگر هم برای اتاق مطالعه، اقامت ملکه و سایر اعضای خاندان سلطنتی طراحی شده‌اند.

هم قدم با خاندان سلطنتی ایتالیا در آپارتمان های سلطنتی کاخ کازرتا

کلیسای پالاتین با طراحی شگفت انگیز معماری باروک

یکی از بخش‌های دیدنی و شگفت‌انگیز کاخ کازرتا، کلیسای پالاتین (Palatine Chapel) بوده که با الهام از کاخ ورسای ساخته شده‌است. اما لوئینجی در ساخت این بخش از کاخ، به طراحی کاخ ورسای اکتفا نکرده و هنر خود را هم با طرح اولیه آمیخته و در نهایت این کلیسا را با پیروی از هنر رنسانس، مانریسم (نوعی سبک نقاشی) و باروک خلق کرده‌است. کلیسای پالاتین که در کریسمس سال ۱۷۸۴ افتتاح شد، در ورودی آپارتمان‌های سلطنتی کاخ کاسرتا واقع شده‌است.

کلیسای پالاتین با طراحی شگفت انگیز معماری باروک

کتابخانه پالاتین، گنجینه ای ارزشمند با نمایشی از مسیح و دیواره های چوبی

کتابخانه پالاتین (Palatine Library) یکی از سالن‌های زیبای کاخ سلطنتی کاسرتا بوده که نمایشی زیبا از نقاشی‌های عیسی مسیح هستند. در این کتابخانه بیش از ۱۴۰۰۰ نمونه از آثار فرهنگ مردم ایتالیا جای گرفته‌اند که گنجینه‌ای نفیس و ارزشمند از میراث تاریخی این سرزمین است. طراحی داخلی کتابخانه پالاتین زیبایی خیره‌کننده‌ای از چوب‌های ماهون و گردو دارند که در ترکیب با نقاشی‌هایی از بهترین نقاش‌های ایتالیایی تالاری زیبا را در کاخ کازرتا ایجاد کرده‌اند.

کتابخانه پالاتین، گنجینه ای ارزشمند با نمایشی از مسیح و دیواره های چوبی

مجموعه Terrae Motus، به یاد زلزله ویران گر ایتالیا

کاخ سلطنتی کاسرتا صحنه نمایش آثار فرهنگی و هنری بسیاری از هنرمندان ایتالیایی است. یکی از مجموعه‌های جالب این کاخ، مجموعه نقاشی Terrae Motus است. گردآورنده این مجموعه، «لوسیو املیو» (Lucio Amelio) بوده که نقاشی‌های هنرمندان معاصر ایتالیا را در این گالری قرار داده‌است. نقاشی‌هایی که روایت‌گر صحنه‌های زلزله ویران‌گر ایتالیا در سال ۱۹۸۰ هستند. در این بخش از کاخ سلطنتی می‌‌توانید آثار باارزش هنرمندانی مانند میکل آنژ را ببینید.

مجموعه Terrae Motus، به یاد زلزله ویران گر ایتالیا

مجموعه نقاشی متعلق به دوره رنسانس در کاخ کاسرتا

کاخ سلطنتی کاسرتا، مکانی مملو از نقاشی‌های زیبا از قرن ۱۶ تا ۱۹ است. تمامی این نقاشی‌ها در ۹ اتاق گرد هم آمده‌اند که هر کدام موضوعات مختلفی را به تصویر کشیده‌اند. تعدادی از آن‌ها تصاویری از طبیعت بی‌جان هستند. در میان این تصاویر پرتره‌های اعضای خاندان سلطنتی و عکس‌هایی از تاریخ ایتالیا را می‌بینید.

مجموعه نقاشی متعلق به دوره رنسانس در کاخ کاسرتا

اولین تئاتر نعل اسبی ایتالیا

تئاتر سلطنتی (Royal Court Theatre) واقع در کاخ کاسرتا با الهام از طراحی تئاتر سن کارلو در ناپل (San Carlo Theatre) ساخته شده‌است. اولین تئاتری که طراحی به مانند نعل اسب دارد. اگرچه تئاتر سلطنتی کاخ کازرتا از تئاتر سن کارلو الگوبرداری شده اما ساختار و آکوستیک بهتری از تئاتر ناپل را ارائه می‌دهد. سالنی که بسیاری از نمایش‌های خصوصی زمان پادشاهان در آن برگزار می‌شد.

اولین تئاتر نعل اسبی ایتالیا

جهانی دیگر در بیرون از کاخ کاسرتا

شگفتی‌ها و زیبایی‌های کاخ کاسرتا تنها در فضای داخلی ساختمان اصلی خلاصه نمی‌شود. در محوطه بیرون این عمارت، باغی عظیم و با شکوه به عظمت ۱۲۰ هکتار قرار گرفته که با الهام از پارک ورسای و معماری باروک طراحی شده‌است. باغی که بخشی از آن بر روی تپه‌های اطراف کاخ قرار دارد. در بخش داخلی این باغ رویایی، دو نوع باغ دیگر طراحی و اجرا شده‌است: باغ فرانسوی پارتر (Parterre) و باغ گیاه‌شناسی با نام باغ انگلیسی که به دستور ملکه آن زمان ساخته شد.

جهانی دیگر در بیرون از کاخ کاسرتا

فواره های مرمرین اساطیر یونان در کاخ سلطنتی ایتالیا

در باغ سلطنتی کاخ نماهای زیبایی مانند فواره‌هایی از جنس مرمر وجود دارد که آب آن‌ها از قنات کارولینا تامین می‌شود. فواره‌های دیانا و آکتئون، فواره ونوس و آدونیس، فواره سرس و دیگر فواره‌هایی که در امتداد ورودی کاخ تا ساختمان اصلی قرار گرفته‌اند و حدود ۳ کیلومتر طول مسیر آن‌ها است. اما به دلیل وجود آبشارهای کوچک، حوض‌های بزرگ و همچنین با خلاقیت بی‌نظیر معمار وان‌ویتلی مسیر قرارگیری فواره‌ها بسیار کوتاه‌تر به نظر می‌رسد.

فواره های مرمرین اساطیر یونان در کاخ سلطنتی ایتالیا

یک مجموعه گیاه‌ شناسی در دل کاخ کاسرتا ایتالیا

درون باغ و پارک سلطنتی کاسرتا، به دستور ملکه ماریا کاروینا، همسر پادشاه فردیناند چهارم، یک مجموعه گیاه‌شناسی به نام باغ انگلیسی (English Garden) در دهه۱۷۸۰ احداث شد. باغی که در سمت راست فواره دیانا و آکتئون واقع شده‌است و برای گشت‌وگذار در این فضا می‌توانید از اسب و گاری یا دوچرخه استفاده کنید. باغی که با دریاچه و تزئینات مختلف طراحی شده‌است.

یک مجموعه گیاه‌ شناسی در دل کاخ کاسرتا ایتالیا

عمارت سن لوچیو در گذشته، کارخانه ابریشم امروز

بر روی تپه «سن لوچیو» (Saint Leucio) که در شمال شرقی کاخ سلطنتی قرار گرفته است، یک عمارتی بنا شده که آن را Saint Leucio Belvedere می‌نامند. عمارتی با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز که امروزه یکی از معتبرترین کارخانه‌های ابریشم جهان در آن‌جا واقع شده‌است.

عمارت سن لوچیو در گذشته، کارخانه ابریشم امروز

قنات کارولینا؛ شاهکار هنر لوئیجی

قنات کارولینا (The Carolina Aqueduct) را شاهکار مهندسی و هنر معمار لوئیجی وان‌ویتلی می‌نامند. قناتی به طول ۳۸ کیلومتر که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای امپراتوری خاندان بوربون است. این قنات به عنوان تامین‌کننده اصلی آب فواره‌ها، آبشار و حوض‌های درون کاخ سلطنتی کاسرتا محسوب می‌شود. منبع آبیاری گیاهان، درختان و چمن‌زارهای باغ سلطنتی، همین قنات با ارزش کارولینا است. مردم ایتالیا بر این باورند که احداث این قنات نشان داد سلسله بوربون برخلاف سایر سلسله‌های اروپایی، در تلاش برای رفع نیازهای مردم بودند.

قنات کارولینا؛ شاهکار هنر لوئیجی

چگونگی دسترسی به کاخ کاسرتا ایتالیا

کاخ سلطنتی کاسرتا در ۴۰ کیلومتری شهر ناپل که از زیباترین شهرهای ایتالیا نیز به شمار می‌رود و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از رم واقع شده‌است و به راحتی می‌توان با اتوبوس، خودرو شخصی، تاکسی یا قطار به آن‌جا رفت. در ایستگاه مرکزی ناپل، هر ۲۰ دقیقه قطاری راهی این کاخ می‌شود. از بندر ناپل و فرودگاه این شهر هم سرویس‌های اتوبوس اختصاصی مسافران را همه روزه به کاخ می‌رسانند. از فرودگاه بین‌المللی فیومیچینو رم هم هر دو ساعت یک اتوبوس به طرف کاخ کازرتا می‌رود.

چگونگی دسترسی به کاخ کاسرتا ایتالیا

بهترین زمان برای بازدید از کاخ رویایی کاسرتا

بازدید از زیبایی‌ها و شگفتی‌‌های کاخ کاسرتا محدود به زمان خاصی نمی‌شود و در هر زمانی از سال زیبا و چشم‌نواز است. اما معمولا در فصل‌های بهار و تابستان باغ‌های این کاخ در زیباترین حالت خود هستند. روزهای سه‌شنبه امکان بازدید از کاخ وجود ندارد و تعطیل است. تئاتر سلطنتی واقع در بخش داخلی کاخ هم تنها در تعطیلات آخر هفته باز است. اولین یک‌شنبه هر ماه هم ورودی کاخ رایگان و هزینه بلیط پارک کمتر از سایر روزها بوده و به همین علت در این روزها کاخ شلوغ و پر از بازدیدکننده است.

بهترین زمان برای بازدید از کاخ رویایی کاسرتا

پرسش‌های متداول

کاخ کاسرتا در کجا واقع شده‌است؟
کاخ سلطنتی کاسرتا در ۴۰ کیلومتری شمال ناپل در کشور ایتالیا قرار دارد.
دلیل اهمیت کاخ کاسرتا چیست؟
کاخ کاسرتا در سال ۱۹۹۷ به عنوان میراث جهانی سازمان یونسکو معرفی شد. کاخی که به دلیل زیبایی باغ و معماری داخلی کاخ، آثار فرهنگی و هنری و همچنین اشیا تاریخی موجود در آن، یکی از باارزش‌ترین بناهای ایتالیا محسوب می‌شود.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}