جذاب ترین و عجیب ترین نکات درباره دیوار بزرگ چین

فاطمه روستا
  • فاطمه روستا
  • 1403/4/4
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

دیوار چین بزرگترین دیوار در سراسر جهان است که رمز و رازهای جذابی برای دیدن و شنیدن دارد.

تور اروپا

دیوار چین یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در سراسر جهان شناخته می‌شود که سازه‌ای عجیب و منحصربه‌فرد است و مانند آن نه‌تنها در چین، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز وجود ندارد. این مکان دیدنی در چندین استان چین واقع شده است و مهم‌ترین دلیل شهرت بسیار زیاد آن، طول فوق العاده آن است. به همین دلیل می‌تواند یکی از بهترین مقاصد در سفر به چین باشد. در این مطلب، ما به صورت مفصل درباره این سازه عظیم و طویل صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

 

دیوار چین از کجا تا کجاست؟

از آنجا که دیوار چین طول بسیار زیادی دارد و همچنین ساخت آن چندین قرن به طول انجامید، نمی‌توان طول دقیق آن را محاسبه کرد. زیرا شاید در بخش‌هایی از چین مثلاً در بیابان‌های این کشور، این دیوار ادامه داشته و بعد از چندین قرن، فرسوده شده باشد و اکنون نشانه‌ای از آن نباشد. این دیوار از استان‌های مختلف چین و به خصوص استان‌های مرزی این کشور عبور می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان آدرس مشخصی برای دیوار چین ارائه داد. اما به طور کلی، معروف‌ترین قسمت دیوار چین شمال پکن و نزدیک مرز کره است. راه‌های زیادی برای رفتن به دیوار چین وجود دارند که شما می‌توانید از طریق روش‌های زمینی ریلی، به‌راحتی خود را به آنجا برسانید. اگر با تور هماهنگ کرده باشید، دیگر نگرانی بابت رفتن به این بنای دیدنی نخواهید داشت.

دیوار چین کجاست؟

دیوار چین چند کیلومتر است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات درباره دیوار چین که باعث افزایش اهمیت و شهرت آن شده، طولانی بودن آن است. این دیوار با طول نزدیک به ۲۱۱۹۶ کیلومتر، بزرگترین پروژه ساخت بشر در جهان شناخته می‌شود. طول دیوار چین از ساحل شرقی تا صحرای غربی در شمال چین امتداد دارد و مانند یک اژدهای خشمگین، از میان کوه‌ها و دره‌ها عبور می‌کند.

ارتفاع دیوار چین چقدر است؟

گفته می‌شود اندازه تقریبی ارتفاع دیوار چین ۷.۸۸ متر و ارتفاع بلندترین قسمت آن از زمین ۱۴ متر است.

سازه اولیه دیوار بزرگ چین

ایالت چو در کشور چین تقریباً در قرن هفتم قبل از میلاد شروع به ساخت یک سیستم دفاعی در این کشور کرد. در ابتدا این دیوار از بخش شمالی پایتخت، یعنی پکن آغاز شد و از قرن ششم تا چهارم، به سایر ایالت‌ها هم رسید. به طوری که در قسمت جنوبی ایالت چی، با استفاده از سنگ‌های رودخانه و خاک و گل، سنگرهای جدیدی ساختند که در مناطق کوهستانی، راه صعب‌العبوری به وجود آورده بودند و از هجوم دشمنان تا حد خیلی زیادی جلوگیری می‌کردند. بخش‌های قابل‌توجهی از این دیوار در ایالت چی از خاک و سنگ ساخته شده بودند و تا سواحل دریای زرد امتداد داشتند.

از طرف دیگر، در ایالت ژونگشان هم دیوار برای خنثی کردن تهاجم‌های همسایگانی مانند ایالت‌های ژائو و کین در قسمت جنوب غربی این کشور ساخته شد. در ایالت وی هم دو خط دفاعی وجود داشت که قسمتی از دیوار چین در غرب رودخانه زرد و قسمتی از آن هم در جنوب رودخانه، یعنی هنان قرار داشت. این دیوار در نواحی هکسی از کشور چین در برابر ایالت‌های کین و عشایر غربی محافظت می‌کرد و تا مرزهای غربی گسترش یافت. به طور کلی، با توجه به این اطلاعات می‌توان گفت که مهم‌ترین دلیل ساخت دیوار چین، این بود که بتوانند از این کشور در برابر هرگونه تهاجمی محافظت کنند. به همین دلیل ایالت‌های مختلف این کشور با کشیدن این دیوار از شمال تا جنوب چین، یک سیستم دفاعی در برابر دشمن ایجاد کرد. 

سازه اولیه دیوار بزرگ چین

دیوار چین برای چه ساخته شد

مهمترین دلیل برای ساختن دیوار بزرگ چین، این بود که بتوانند از کشور چین در برابر دشمنان و مهاجمان شمالی و عشایری محافظت کنند. هزاران سال پیش، رهبران چینی پروژه ساخت این دیوار را برای محافظت از کشور چین راه اندازی کردند. برای مثال، یکی از قسمت‌های باقی‌مانده از دیوار باستانی چین، در استان شاندونگ چین است که باستان شناسان اعلام کردند که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در سال‌های سال و طی قرن‌های پیش، بسیاری از کشورهای متجاوز به کشور چین حمله می‌کردند و این کشور هم برای محافظت از مرزهای خود، این دیوار بزرگ را ساخت.

دیوار چین برای چه ساخته شد

نزدیک به سال ۲۲۰ قبل از میلاد، چین شی هوان (Qin Shi Huang)، اولین امپراطور چین این کشور را به طور کامل متحد کرد. به دستور این امپراطور، همه دیوارهای موجود در کشور چین به یکدیگر متصل شدند و سراسر کشور به جای بخش‌های کوچک محافظت می‌کردند. در آن زمان، مهمترین لوازم برای ساخت دیوار چین، خاک و چوب بودند. اولین و مهم‌ترین هدف امپراطور برای ساخت دیوار چین، مستحکم کردن کشور در برابر مهاجمان شمالی بود. در برخی از قسمت‌های این دیوار، آن را با استفاده از آجر می‌ساختند. این در حالی است که در برخی مکان‌های دیگر از سنگ‌های گرانیت استخراج شده یا حتی بلوک‌های مرمر استفاده می‌کردند. به‌صورت مداوم و با پیشرفت تکنیک‌های ساخت دیوار، این مکان توانست به شکلی که در حال حاضر دارد، تبدیل شود.

دیوار چین برای چه ساخته شد

دیوار چین در چه سالی ساخته شد

دیوار بزرگ به طور مداوم از قرن سوم قبل از میلاد تا قرن هفدهم پس از میلاد در مرز شمالی کشور به عنوان دفاع نظامی بزرگ ساخته شده است.

در سال ۱۳۶۸، ژو یوانژانگ که امپراطور هونگوو بود، قدرت کشور را به دست‌های خود گرفت. او برای نشان دادن هنر سرامیک و نقاشی‌های فوق‌العاده مشهور، سلسله مینگ با دستاوردهای فوق العاده در این حوزه را تاسیس کرد. امپراطوران مینگ برای محافظت از کشور با استفاده از دیوار، به روی برج‌های دیده‌بانی می‌رفتند تا دید بهتری نسبت به محیط اطراف داشته باشند. بیشتر تصاویری که در حال حاضر نیز از دیوار بزرگ چین وجود دارد، مربوط به دودمان مینگ (Ming dynasty) است. در آن زمان، بخش‌های قابل توجهی از این دیوار با استفاده از سنگ ساخته شده بود. در قرن هفدهم، امپراتوران مانچو حکومت کشور چین را از این کشور به مغولستان داخلی کشاندند و این کشورها تا حد خیلی زیادی گسترده کردند. در نتیجه، در آن زمان دیوار چین کمتر می‌توانست از سراسر مستعمره این کشور محافظت کند.

با این حال، همچنان در همان زمان هم نقش زیادی در هویت و فرهنگ چینی داشت و این فرهنگ در حال حاضر نیز ادامه پیدا کرده است. هر سال بازدیدکنندگان بسیار زیادی از دیوار بزرگ چین دیدن می‌کنند و به آن علاقه دارند. اگرچه شاید خیلی از قسمت‌های آن دیگر قابل مشاهده نباشند، اما در همان قسمت‌هایی از دیوار چین که دیده می‌شوند، می‌توانید شاهکاری مطلق در سراسر چین را مشاهده کنید.

دیوار چین در چه سالی ساخته شد

نکات و عجایب دیوار چین

اگرچه اطلاعات خیلی زیادی درباره دیوار چین وجود دارند که در قسمت‌های قبلی برخی از آنها را نام بردیم، اما باید بدانید که درباره این دیوار که از عجایب هفتگانه جدید هم هست، موضوعات جالب‌تری نیز وجود دارند که باید آنها را بدانید. در قسمت بعد، برخی از جالب‌ترین اطلاعاتی که باید درباره دیوار بزرگ چین به دست بیاورید را نام می‌بریم.

۱. آیا دیوار چین از ماه قابل دیدن است؟

این تصور غلطی است که دیوار چین با چشم غیرمسلح از فضا قابل رویت است. همانطور که یانگ لیوی، اولین فضانورد چین، در ماموریت شنزو ۵ در اکتبر ۲۰۰۳ که ۱۴ بار به دور زمین چرخید، تأیید کرد، دیدن دیوار با چشم غیرمسلح ممکن نیست. باریکی و رنگ دیوار باعث می‌شود تشخیص آن از چشم‌انداز اطراف، بدون بزرگنمایی دشوار باشد.

۲. راه های استراتژیک برای گذر از شرق و غرب

دیوار بسیار بزرگ چین در سراسر ۱۵ استان شمالی این کشور امتداد دارد. این دیوار از استان‌های شمالی، مناطق خودمختار، شهرداری‌ها و حتی طبیعت و صحراها عبور می‌کند. به طوری که دیوار چین از دریای بوهای در شرق تا صحرای گوبی ادامه پیدا کرده است. در طول مسیر این دیوار، ۱۵ گذرگاه مهم جغرافیایی وجود دارند.

راه های استراتژیک برای گذر از شرق و غرب

۳. دیوار چین طی چند سال ساخته شد

شاید برای شما خیلی عجیب به نظر برسد که بدانید برای ساخت دیوار چین، نزدیک به ۲۰۰۰ سال زمان گذشته شد. زمانی که آغاز کار ساخت دیوار کلید خورد، مربوط به اولین امپراطور چین، یعنی چین شی هوانگ بوده است که گفتیم که به سال ۲۲۰ قبل از میلاد باز می‌گردد. در آن زمان استحکامات، سنگ و خاک‌های اطراف به عنوان مواد اولیه برای ساخت دیوار مورد استفاده قرار گرفتند.

۴. وجود انواع استحکامات در دیوار چین

دیوار چین فقط به عنوان دیوار و جدا کردن منطقه‌ای از منطقه دیگر کاربرد ندارد. در مقابل، این سازه بسیار عظیم و طویل نوعی استحکامات قوی به شمار می‌آید که تمام امکانات مورد نیاز برای محافظت از کشور را نیز دارد. برای مثال، برخی از مهمترین امکانات موجود در این دیوار شامل مواردی مانند برج‌های فانوس دریایی، سربازخانه‌ها، موانع، ایستگاه‌های پادگان قلعه‌های مختلف می‌شوند. همه این استحکامات در کنار یکدیگر، باعث افزایش اهمیت دیوار چین شده‌اند.

وجود انواع استحکامات در دیوار چین

۵. استفاده از مصالح مختلف برای ساخت دیوار چین

موضوع دیگری که باید درباره دیوار بزرگ چین بدانید، این است که برای ساخت آن در مکان‌های مختلف، از لوازم و مواد اولیه متفاوتی استفاده شده است. این بنای تاریخی و عظیم، طول زیادی دارد و به همین دلیل بر اساس محیطی که از آن عبور کرده، ممکن است از مواد اولیه متفاوتی نیز استفاده کرده باشند.

بیشتر قسمت‌هایی از دیوار چین که در حال حاضر می‌بینیم و از این دیوار بزرگ باقی مانده‌اند، از آجر، بلوک‌ها و سنگ‌های تراش خورده ساخته شده‌اند. همچنین برای نگهداری آجرها و تثبیت آنها، از ملات آهک استفاده شده است. اما گاهی مواقع که کارگران برای ساخت دیوار چین آجر یا بلوک‌های سنگی در دسترس نداشتند، از خاک کوبیده شده، چوب و سنگ‌های تراش نخورده استفاده می‌کردند.

۶. ساخت اولین گذرگاه شرقی چین در شانهای 

خوب است بدانید که اولین گذرگاه در شرق چین که گذرگاه شانهای در نظر گرفته می‌شد، در دیوار چین ساخته شده است. این گذرگاه در واقع مربوط به دوره سلسله مینگ بوده است که تقریباً ۳۰۵ کیلومتری پکن واقع شده است. این گذرگاه اهمیت بسیار استراتژیکی در سراسر کشور چین داشته است.

ساخت اولین گذرگاه شرقی چین در شانهای 

۷. گذرگاه جیا یو در انتهای غربی و صحرای گبی

یکی دیگر از گذرگاه‌هایی که در دیوار چین دیده می‌شود، گذرگاه جیایو در انتهای غربی دیوار چین است. مهم‌ترین دلیل اهمیت این گذرگاه، این است که به عنوان اولین قلعه مرکزی در منطقه غربی دیوار در سلسله مینگ شناخته می‌شد. همچنین در میان صدها گذرگاه مختلف که در دیوار به وجود آمده بودند، این گذرگاه به خوبی حفظ شده است.

۸. افسانه های عاشقانه درباره دیوار بزرگ چین

درباره دیوار چین افسانه‌های زیاد چینی وجود دارند که بیشتر آنها نیز درباره عشق هستند. یکی از این افسانه‌ها، درباره بانو منجیانگ است که داستان باستانی عشق او به همسرش را به نمایش می‌گذارد. در این داستان، شوهر خانم منجیانگ برای ساختن دیوار چین به مکان ساخت این سازه رفت و هرگز بازنگشت. این مرد به دیوار چین رفت تا بتواند با کار کردن، برای همسر خود لباس زمستانی بیاورد، اما به همسرش خبر رسید که جان خود را در طول درست کردن دیوار از دست داده است. در این افسانه گفته می‌شود که این خانم آنقدر گریه کرد که قسمتی از دیوار به طور کامل فرو ریخت.

۹. وجود آثار کارگرها روی آجرهای دیوار

در قدیم کارگرها موقع کار کردن برای ساخت دیوار چین، آثاری از خود روی آجرها به‌جا می‌گذاشتند. مثلاً برخی از افراد می‌گویند که روی آجرها متونی وجود دارند که به منظور امتحان کردن کیفیت آجرها روی آنها قرار گرفته شده است. با این حال، مورخان این موضوع را نپذیرفتند و باور داشتند که وجود طرح‌های مختلف روی آجرهای دیوار چین دلیل دیگری دارد.

 وجود آثار کارگرها روی آجرهای دیوار

۱۰. بزرگترین نماد فرهنگی مردم چین

در نهایت، دیوار چین واقع بزرگترین و مهم‌ترین نماد فرهنگی این کشور شناخته می‌شود که بعد از ساخت در بازه زمانی ۲۰۰۰ ساله، در آن جشن مهندسی برگزار شد. شاید همین مسئله نیز باعث شده که تعداد بسیار زیادی از گردشگرانی که به کشور چین سفر می‌کنند، حتماً به دیوار چین بروند. همچنین این مکان منعکس کننده تبادل و تعامل تمدن‌های کشاورزی و عشایری است.

بهترین زمان بازدید از دیوار چین

از آنجا که چین نیز یکی از کشورهای آسیایی به شمار می‌آید، آب و هوای آن تفاوت خیلی زیادی با ایران ندارد و شما می‌توانید در هر زمانی که خواستید، به این کشور بروید. از طرف دیگر، آب و هوای مناطقی که می‌توانید برای بازدید در دیوار چین بروید، بسیار عالی است و فصل تابستان، اواخر بهار یا حتی اوایل پاییز می‌تواند بهترین زمان برای سفر به چین و بازدید از این دیوار باشد. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید، این است که در این مواقع جمعیت توریست‌ها نیز به نسبت بیشتر است و باید کمی برای بازدید از دیوار چین و خرید بلیط، در صف بمانید. البته اگر از قبل برای خرید بلیط اقدام کرده باشید، معطلی شما خیلی کمتر خواهد شد.

بهترین زمان بازدید از دیوار چین

قیمت بلیط دیوار چین

مقدار هزینه‌ای که توریست‌ها باید برای بازدید از دیوار چین بپردازند، بسته به سن آنها، زمان سفر و نحوه رفتن به دیوار متفاوت است. همچنین اگر از طریق تورهای گردشگری به چین سفر کرده باشید، ‌می‌توانید با خیال آسوده‌تری بلیط خود را تهیه کنید. البته باید بدانید که هزینه بازدید از دیوار چین در قسمت‌های مختلف و استان‌های متفاوت با یکدیگر فرق دارد. در ادامه، هزینه تقریبی برای بلیط به منظور بازدید از دیوار چین در مناطق مختلف را توضیح می‌دهیم. توجه داشته باشید که ممکن است در هر سال این هزینه کمی تغییر کند که البته این تغییر مبلغ چشمگیر نیست.

  • قیمت بلیط در منطقه بادالینگ، موتیانیو و سیماتای: ۴۰ یوان چین
  • قیمت بلیط در منطقه جیانکو: رایگان
  • قیمت بلیط در منطقه جویونگ گوان و هوانگ هواچنگ: بین ۴۰ تا ۴۵ یوان چین
  • قیمت بلیط در منطقه جینشانلینگ: بین ۵۵ تا ۶۵ یوان چین
  • قیمت بلیط در منطقه گوبیکو: ۲۵ یوان چین

قیمت بلیط دیوار چین

پرسش‌های متداول

طول دیوار چین چقدر است؟
طول دیوار چین تقریبا ۲۱٬۱۹۶٫۱۸ کیلومتر است که به عنوان یکی از بزرگترین دیوارهای سراسر جهان شناخته می‌شود.
ارتفاع دیوار چین چقدر است؟
اندازه تقریبی ارتفاع دیوار چین ۷.۸۸ متر و ارتفاع بلندترین قسمت آن از زمین ۱۴ متر است.
فاطمه روستا فاطمه روستا
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}