جاهای دیدنی باکو، ۲۶ جاذبه گردشگری در قلب آذربایجان

    سوگند صفری
    • سوگند صفری
    • 1403/4/3
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    بهترین جاهای دیدنی باکو، پایتخت آذربایجان، را در این مطلب بخوانید تا برای سفر بعدی خود برنامه ریزی کنید.

    تور اروپا

    باکو، پایتخت خیره‌کننده آذربایجان، یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در اروپاست. این شهر منحصر به فرد با داشتن خط ساحلی زیبای ۲۰ کیلومتری، سواحل و آتشفشان‌های چشم‌نواز و مناظر شهری که در آن گذشته و حال با هم درآمیخته‌اند، برای گردشگران بسیار جذاب است. در این مقاله، با بهترین جاهای دیدنی باکو و همچنین فعالیت‌هایی که می‌توانید باتوجه‌به علایقتان در تور باکو انجام دهید، آشنا خواهید شد. امیدوارم این اطلاعات الهام‌بخش شما باشد و به داشتن سفری ایده‌آل به این گوهر پنهان و شگفت‌انگیز اروپا کمک کند.

    جاهای دیدنی باکو آذربایجان

    ۱. پارک‌ هایلند؛ باکو زیر پای شما

    از میان تمام جاذبه‌های توریستی باکو، پارک‌ هایلند (Highland Park) تماشایی‌ترین آن‌هاست. این پارک که بر فراز یک راه‌پله‌ی عریض و بلند قرار گرفته، با داشتن چشم‌اندازهای خیره‌کننده و باشکوه از دریای خزر، برج‌های معروف شعله (Flame Towers) و کل شهر، به «میدان تماشا» (Viewing Square) نیز شهرت دارد. در اطراف سکوی بزرگ تماشا، نیمکت‌هایی چیده شده و فضایی بسیار آرامش‌بخش و دلنشین حکم‌فرماست. می‌توانید بنشینید، استراحت کنید و با مردم محلی خوش‌برخورد گپ بزنید و بعد به سایر نقاط پارک سر بزنید. پارک‌ هایلند بسیار وسیع است و قسمتی هم وجود دارد که می‌توانید برج‌های شعله را در پشت مناره‌های مسجد شهدا (Mosque of the Martyrs) ببینید. این منظره بی‌نظیر از «تلفیق تاریخ و مدرنیته» واقعاً تماشایی است. توصیه می‌کنیم چند ساعت را به استراحت در این پارک و تماشای منظره زیبای آن اختصاص دهید؛ چشم‌اندازهای این بخش واقعاً بی‌نظیر است. حتی بهتر اینکه، پیش از غروب به آنجا برسید تا غروب زیبای شهر و همچنین نمایش نور خیره‌کننده‌ی برج‌های شعله در شب را تماشا کنید. این تصویری است که هرگز فراموش نخواهید کرد!

    پارک‌ های - لند؛ باکو زیر پای شما

    ۲. مسجد حیدر؛ شاهکاری از هنر و ایمان

    یکی دیگر از مکان‌های دیدنی باکو که نباید از دست داد، مسجد باشکوه حیدر (Heydar Mosque) است. با اینکه کمی دورتر از مرکز شهر قرار دارد (حدود ۲۰ دقیقه رانندگی از شهر قدیم)، معماری خیره‌کننده آن واقعاً ارزش دیدن دارد. این مسجد بسیار بزرگ است و می‌توانید در محوطه‌ی آن قدم بزنید تا معماری باشکوهش را از زوایای مختلف تماشا کنید. فضایی کاملاً آرام در این مسجد حکم‌فرماست و شب‌ها با نورپردازی خیره‌کننده‌ای که دارد، آرامش‌بخش‌تر هم می‌شود. متأسفانه، درب مسجد به روی عموم باز نیست و نمی‌توانید داخل شوید، اما نمای بیرونی آن به‌تنهایی یکی از تماشایی‌ترین مناظر باکو است.

    مسجد حیدر؛ شاهکاری از هنر و ایمان

    ۳. قلعه دختر؛ بنایی مرموز اما دیدنی

    قلعه دختر (Maiden Tower) یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری باکو است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی در قلب ایچری‌شهر (Icherisheher) یا شهر قدیم واقع شده و قرن‌هاست که محل بحث و جدل دانشمندان است. موضوع جالب این است که هیچ‌کس به‌طورقطع نمی‌داند این برج چه زمانی، برای چه هدفی و حتی با چه نامی ساخته شده است. برخی از دانشمندان ادعا می‌کنند که این برج برای استحکامات ساخته شده، عده‌ای دیگر بر این باورند که معبدی زرتشتی بوده و متخصصان دیگری هم فکر می‌کنند از آن به‌عنوان رصدخانه استفاده می‌شده است. همچنین به طور معمول حدس زده می‌شود که قدمت این سازه به قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد، هرچند هیچ‌کس از این موضوع با قطعیت مطلق آگاه نیست.

    با وجود تمام این ابهامات، این برج همچنان نماد باکو باقی مانده و حتی روی اسکناس‌های آذربایجانی هم نقش بسته است. درون این برج، انبوهی از حقایق تاریخی جالب به نمایش درآمده است. در واقع، این برج امروزه به موزه‌ای تبدیل شده که در هر طبقه، نمایشگاهی جذاب از تاریخ را به نمایش می‌گذارد. در طبقه‌ی بالا هم یک تراس دیدبانی وجود دارد که می‌توانید از آنجا چشم‌اندازی فوق‌العاده از شهر را ببینید. درست بیرون از این برج مرموز، منظره‌ی خیره‌کننده‌ای از برج‌های شعله خواهید داشت که پشت ساختمان‌های شهر قدیم خودنمایی می‌کنند. این یکی از نمادین‌ترین تصاویر باکو است؛ چرا که به طور دقیق، جوهره‌ی ویژه‌ی این شهر، یعنی تلفیق تاریخ و مدرنیته را به تصویر می‌کشد. این برج بی‌شک یکی از بهترین نقاط عکاسی در شهر است و همچنین توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید عکس‌هایی بدون حضور گردشگران دیگر بگیرید، صبح زود به آنجا بروید.

    قلعه دختر؛ بنایی مرموز اما دیدنی

    ۴. مرکز حیدر علی اف؛ سفری به دل هنر و فرهنگ آذربایجان

    اگر به شناخت تاریخ و فرهنگ آذربایجان علاقه‌مند هستید، بازدید از مرکز حیدر علی‌اف (Heydar Aliyev Center) باید به طور حتم در صدر فهرست کارهایتان در باکو قرار بگیرد. آذربایجان در طول قرن‌های گذشته شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه فرهنگ و هنر بوده است و نمایشگاه‌های بصری این موزه به بهترین شکل، حق مطلب را در این زمینه ادا می‌کنند. قرن‌ها تاریخ به وسیله‌ی نمودارها و ویدئوهای زیبا، به شکلی جذاب و قابل‌فهم، درآورده شده‌اند. بازدید از این بخش، حتی برای کسانی که علاقه‌ای به موزه ندارند، می‌تواند تجربه‌ای جالب و آموزنده باشد. با قدم‌زدن در این مرکز، همچنین می‌توانید با زندگی حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، آشنا شوید. مرکز حیدر علی‌اف نه‌تنها از لحاظ جذابیت داخلی دلنشین است، بلکه نمای بیرونی آن نیز نمونه‌ای شگفت‌انگیز و بی‌نظیر از معماری مدرن به شمار می‌رود. در اطراف این سازه قدم بزنید تا قوس‌های آن را از زوایای مختلف ببینید. همچنین فرصت‌های زیادی برای عکاسی خلاقانه پیدا خواهید کرد. در میان تمام جاذبه‌های گردشگری باکو، مرکز حیدر علی‌اف بی‌شک از لحاظ آموزشی و بصری، تأثیرگذارترین آن‌هاست.

    مرکز حیدر علی اف سفری به دل هنر و فرهنگ آذربایجان

    ۵. دیوارهای قلعه ایچری شهر

    نظاره‌گر تاریخ ایچری‌شهر (Icherisheher)، قلب تپنده‌ی شهر قدیم باکو، با دیوارهای باشکوه قلعه‌ای احاطه شده که در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده‌اند. این قلعه‌ی بزرگ، درواقع وسیع‌ترین قلعه‌ی شبه‌جزیره‌ی آب‌شوران (Absheron) به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. با اینکه در گذشته، طول این دیوارها به ۱۵۰۰ متر می‌رسیده، امروزه تنها ۵۰۰ متر از آن‌ها باقی مانده است. توصیه می‌کنیم، مخصوصاً در سحرگاه که فضایی آرامش‌بخش حکم‌فرماست، در امتداد این دیوارهای تاریخی قدم بزنید.

    دیوارهای قلعه ایچری شهر

    ۶. کاخ شروان شاهان

    نگینی در قلب ایچری‌شهر قصر باشکوه «کاخ شروان شاهان (Palace of the Shirvanshahs)» که با نام کاخ شیروان شاه هم شناخته می‌شود، از شهرت بالایی در باکو برخوردار است. یونسکو از این بنا به‌عنوان «مروارید معماری آذربایجان» یاد کرده است. این کاخ که در قرن پانزدهم میلادی ساخته و در سال ۲۰۰۳ بازسازی شده، مجموعه‌ای شامل دیوان‌خانه، آرامگاه، مسجد مخصوص شاه، سرداب‌های تدفین و ویرانه‌های حمام را در خود جای‌داده است. فراموش نکنید که از تراس کاخ نیز دیدن کنید. از آنجا می‌توانید نظاره‌گر منظره‌ای خیره‌کننده از برج‌های شعله‌ی به سبک آینده‌نگر باشید که پشت مسجد کاخ و بناهای تاریخی قد علم کرده‌اند. همان‌طور که متوجه شدید، در باکو بارها شاهد این تلفیق هنرمندانه‌ی گذشته و حال خواهید بود، اما چشم‌انداز تراس کاخ، بی‌شک یکی از تماشایی‌ترین آن‌هاست. کاخ شروان شاهان در قلب ایچری‌شهر واقع شده است. به‌شدت توصیه می‌کنم در کل شهر قدیم قدم بزنید. با انبوهی از فروشندگان خونگرم، بناهای تاریخی زیبا و چشم‌اندازهای متعددی از برج‌های شعله که در پس‌زمینه خودنمایی می‌کنند، روبرو خواهید شد.

     کاخ شروان شاهان

    ۷. موزه کتاب های مینیاتوری؛ گنجینه ای در ابعاد کوچک

    درست کنار کاخ شروان شاهان، یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های باکو قرار دارد: «موزه‌ی کتاب‌های مینیاتوری (Museum of Miniature Books)» که در کل دنیا فقط یک شعبه دارد. این موزه، میزبان مجموعه‌ای از بیش از ۶۵۰۰ کتاب مینیاتوری است که طی بیش از ۳۰ سال توسط «ظریفه صلاحوا (Zarifa Salahova)» جمع‌آوری شده‌اند. در این موزه می‌توانید کتاب‌هایی از بیش از ۶۰ کشور دنیا را ببینید، از جمله نسخه‌ی مینیاتوری قرآن، کتابی روسی که فقط با ذره‌بین قابل خواندن است و قانون اساسی جمهوری آذربایجان (که خود خانم صلاحوا آن را منتشر کرده است). این موزه همچنین به خاطر داشتن بزرگ‌ترین کلکسیون کتاب‌های مینیاتوری، موفق به دریافت گواهینامه‌ی رکوردهای جهانی گینس شده است. فراموش نکنید که در گشت‌وگذار خود در شهر قدیم، حتماً از این موزه‌ی منحصربه‌فرد دیدن کنید.

    موزه‌ کتاب های مینیاتوری گنجینه ای در ابعاد کوچک

    ۸. میدان فواره و خیابان نظامی

    نبض تپنده‌ی باکو یکی دیگر از ویژگی‌های دلنشین پایتخت آذربایجان، حال و هوای آرامش‌بخش و درعین‌حال پرانرژی آن است. در واقع، بازدید از «میدان فواره (Fountain Square)» یکی از فعالیت‌های ضروری در باکو به شمار می‌رود. این میدان که مملو از رستوران، مغازه و کافه است، بی‌شک از پرهیجان‌ترین نقاط دیدنی باکو محسوب می‌شود. خبر خوب اینکه، برخی از بهترین رستوران‌های شهر نیز در اطراف این میدان قرار دارند، پس حتماً در آنجا از لذیذترین غذاهای محلی لذت ببرید!

    برای اینکه تجربه‌ی به‌یادماندنی‌تری داشته باشید، عصرها از خیابان نظامی (Nizami Street) به سمت میدان فواره قدم بزنید. کل این منطقه در شب به زیبایی نورپردازی می‌شود و حال و هوایی فوق‌العاده پیدا می‌کند.

     میدان فواره و خیابان نظامی

    ۹. بلوار باکو تفرجی به یادماندنی در کنار دریای خزر

    باکو نه‌تنها شهری است که به‌راحتی می‌توان در آن پیاده‌روی کرد، بلکه قدم‌زدن در آن به لطف وجود «بلوار باکو» تجربه‌ای فوق‌العاده دلنشین به شمار می‌رود. این اسکله‌ی زیبا در کنار دریا، چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای از بافت شهری باکو را به نمایش می‌گذارد. در واقع، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در باکو انجام دهید، قدم‌زدن در طول این بلوار نفس‌گیر و آرامش‌بخش است. نسیم خنک دریا در تمام مسیر همراه شماست و در صورت تمایل به استراحت، می‌توانید روی نیمکت‌های متعددی که در طول مسیر قرار دارند بنشینید، در یکی از کافه‌های اطراف نوشیدنی سفارش دهید یا روی پله‌هایی درست کنار ساحل دریای خزر، لحظاتی را به آسودگی بگذرانید. این بلوار که ۴ کیلومتر (۲.۵ مایل) طول دارد، یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در شب‌های باکو نیز محسوب می‌شود. دلیل اصلی آن این است که از آنجا می‌توانید نورپردازی خیره‌کننده‌ی برج‌های شعله با رنگ‌های مختلف را تماشا کنید و این نمایش نور، بدون شک یکی از تماشایی‌ترین صحنه‌هایی است که در این شهر خواهید دید.

    بولوار باکو تفرجی به یادماندنی در کنار دریای خزر

    ۱۰. موزه فرش آذربایجان، جلوه ای از اصالت و هنر

    درحالی‌که در امتداد بلوار باکو قدم می‌زنید، بازدید از «موزه‌ی فرش آذربایجان» را از دست ندهید. این موزه که میزبان بزرگ‌ترین کلکسیون فرش‌های آذربایجان در دنیا است، ساختمانی منحصربه‌فرد به شکل فرش دارد و به همین دلیل به‌سختی می‌توان از کنارش عبور کرد و جذبش نشد. قالی‌بافی بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ آذربایجان را تشکیل می‌دهد و همچنین یکی از نمادهای این کشور به شمار می‌رود. این موزه که در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده، انواع مختلفی از فرش‌ها را به نمایش می‌گذارد که قدمت آن‌ها به قرن هفدهم تا بیست و یکم میلادی بازمی‌گردد. در داخل موزه، با چگونگی تحول صنعت فرش‌بافی در این کشور، از روش‌های ساده‌ی ابتدایی تا تکنیک‌های پیچیده‌تر، آشنا خواهید شد. همچنین در این مکان، اشیای دیگری مانند ظروف سفالی، جواهرات و گل‌دوزی‌های زیبایی به نمایش گذاشته شده است.

    موزه‌ فرش آذربایجان، جلوه ای از اصالت و هنر

    ۱۱. ونیز کوچک، تکه ای از آرامش در قلب باکو

    درست کنار موزه‌ی فرش آذربایجان، «ونیز کوچک (Little Venice)» قرار دارد. این فضای سرزنده و آرامش‌بخش از چندین آبراه و پل تشکیل شده است. می‌توانید با اجاره‌ی قایق، در میان رستوران‌ها و محوطه‌ی سرسبز اطراف قایقرانی کنید یا به‌سادگی قدم بزنید و از حال و هوای دنج آن لذت ببرید. حقیقتاً، اگرچه این مکان گزینه‌ی مناسبی برای زمانی است که در حین پیاده‌روی در بلوار باکو وقت می‌گذرانید، اما ارزش بازدید جداگانه‌ای ندارد. بااین‌حال، قایقرانی روی آب، درست کنار دریای خزر، تجربه‌ای مفرح به شمار می‌رود. قایق‌سواری معمولاً حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. توصیه می‌کنیم این کار را در طول روز انجام دهید، زیرا در شب نمی‌توانید چیز زیادی ببینید.

    ونیز کوچک، تکه ای از آرامش در قلب باکو

    ۱۲. آتشکده باکو؛ رازهایی در دل شعله ها

    اگر به دنبال کشف رازهای تاریخی هستید، بازدید از «آتشکده‌ی باکو (Ateshgah of Baku)» را که یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است، از دست ندهید. این معبد که در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی ساخته شده، در گذشته محل برگزاری بسیاری از آیین‌های آتش بوده است. در واقع، این بنا بر روی یک خروجی طبیعی گاز طبیعی قرار دارد. اینکه آیا این مکان عبادتگاه زرتشتیان بوده است یا هندوها، محل بحث‌های زیادی بوده است. محبوب‌ترین نظریه این است که این مکان ابتدا به‌عنوان محل عبادت زرتشتیان مورد استفاده قرار می‌گرفته و سپس تا اواخر قرن نوزدهم که متروکه شده، هندوها از آن استفاده می‌کرده‌اند. بازدید از این اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را به همراه یک راهنما توصیه می‌کنیم. راهنما نه‌تنها شما را به آنجا می‌رساند، بلکه اطلاعات جالبی در مورد این مکان در اختیارتان قرار می‌دهد.

    آتشکده‌ باکو رازهایی در دل شعله ها

    ۱۳. مسجد تازه پیر؛ آرامشی بی نظیر بر فراز تپه

    با یک پیاده‌روی دلنشین ۲۰ دقیقه‌ای از شهر قدیم، به «مسجد تازه پیر (Taza Pir Mosque)» می‌رسید که یکی از آرامش‌بخش‌ترین اماکن دیدنی باکو به شمار می‌رود. این مسجد بر فراز تپه‌ای قرار دارد و بالارفتن از آن ارزشش را دارد. چرا که در مسیر با بخش‌های قدیمی شهر روبرو می‌شوید که اصالت خود را حفظ کرده‌اند و پای کمتر گردشگری به آن‌ها می‌رسد. خود مسجد نسبتاً جدید است (در سال ۱۹۱۴ ساخته شده) و هم نمای بیرونی و هم فضای داخلی آن بسیار زیبا است. در این مسجد، ورودی‌های مجزا برای زنان و مردان در نظر گرفته شده است.

    مسجد تازه پیر؛ آرامشی بی نظیر بر فراز تپه

    ۱۴. بازار یاشیل تکه ای از زندگی اصیل باکو

    اگر می‌خواهید نگاهی عمیق‌تر به زندگی مردم محلی داشته باشید، بازار پرجنب‌وجوش «یاشیل (Yasil Bazar)» را از دست ندهید. این بازار یکی از بهترین مکان‌ها در باکو برای خرید محصولات تازه یا شیرینی‌جات است، چرا که قیمت‌ها در اینجا بسیار مناسب هستند. بازار یاشیل جایی‌ست که اهالی باکو خریدهای خود را انجام می‌دهند. این بازار حال و هوای بسیار اصیلی دارد و مکان فوق‌العاده‌ای برای تماشای مردم و آشنایی بیشتر با زندگی روزمره‌ی اهالی باکو به شمار می‌رود. میوه و سبزیجات فروخته‌شده در اینجا بسیار تازه و ارگانیک هستند و همچنین ادویه‌ها و شیرینی‌های متنوعی برای امتحان‌کردن وجود دارد. فروشندگان بسیار خوش برخوردند و چانه‌زدن را به گرمی می‌پذیرند؛ بنابراین قبل از خرید هر چیزی، حتماً چانه بزنید!

     بازار یاشیل تکه ای از زندگی اصیل باکو

    ۱۵. مسجد محمد، نگینی تاریخی در قلب ایچری شهر

    «مسجد محمد (Muhammad Mosque)» واقع در قلب شهر قدیم، یکی از باستانی‌ترین بناهای باکو به شمار می‌رود. این مسجد که در قرن یازدهم میلادی ساخته شده، دارای مناره‌ای است که در جریان جنگ‌های روس و ایران در دهه‌ی ۱۷۲۰ میلادی آسیب دید. متأسفانه، درِ این مسجد به روی عموم بسته است و امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد. بااین‌حال، حتماً از بیرون به تماشای آن بروید. چرا که نه‌تنها شاهد یکی از قدیمی‌ترین بناهای باقی‌مانده در شهر خواهید بود، بلکه از آنجا چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای نیز به برج‌های شعله خواهید داشت.

    مسجد محمد، نگینی تاریخی در قلب ایچری شهر

    ۱۶. تالار فیلارمونیک دولتی آذربایجان، نوازشگر گوش جان نواز

    اگر اهل کنسرت رفتن هستید، تماشای اجرایی در «تالار فیلارمونیک دولتی آذربایجان (Azerbaijan State Philharmonic Hall)» را در برنامه سفر خود قرار دهید. موسیقی کلاسیک و فولکلور نقش پررنگی در فرهنگ آذربایجان ایفا می‌کنند و با حضور در این تالار کنسرت باشکوه، می‌توانید تجربه‌ی دلنشینی از این نوع موسیقی‌ها داشته باشید. این ساختمان که در سال ۱۹۱۲ ساخته شده، دارای دو سالن اصلی است: سالن تابستانی و سالن زمستانی. همچنین، فضایی برای برگزاری کنسرت در فضای باز و درون یک باغ زیبا وجود دارد. این ساختمان با الهام از «اپرای مونت‌کارلو»، ساختمانی درون کازینو مونت‌کارلو، طراحی شده است.

    تالار فیلارمونیک دولتی آذربایجان، نوازشگر گوش جان نواز

    ۱۷. یانار داغ، شعله های جاویدان

    اجازه بدهید کمی به عقب برگردیم! زمانی که مارکوپولو در قرن سیزدهم میلادی برای اولین بار به باکو سفر کرد، به دیدن شعله‌های مرموزی که در سراسر منطقه زبانه می‌کشیدند، اشاره کرده است. بسیاری بر این باورند که این شعله‌ها حتی نقش مهمی در پیدایش آیین زرتشت که آتش در آن نقش بسیار مهمی دارد، داشته‌اند. بعدها کشف شد که علت این آتش‌های مرموز، ذخایر عظیم گاز آذربایجان است. «یانار داغ» یکی از قابل‌توجه‌ترین آتش‌های طبیعی ناشی از گاز در آذربایجان است که همچنان می‌سوزد. یانار داغ (Yanar Dagh) به معنای «کوه سوزان» است، چرا که این دیوار آتش به طول ۱۰ متر (۳۲ فوت) بر دامنه‌ی تپه‌ای مشتعل است. جالب اینجاست که اهالی منطقه می‌گویند این آتش‌سوزی در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی توسط چوپانی که ته سیگارش را دور انداخته، به طور اتفاقی شروع شده و از آن زمان تاکنون، این مکان به سوختن خود ادامه داده است.

    یانار داغ، شعله های جاویدان

    ۱۸. مسجد بی بی هیبت

    نگینی در جنوب باکو در جنوبی‌ترین نقطه‌ی باکو، مسجد خیره‌کننده‌ی «بی‌بی هیبت (Bibi-Heybat Mosque)» قرار دارد. این مسجد که در دهه‌ی ۱۹۹۰ ساخته شده، امروزه به یکی از قطب‌های مهم زیارتی تبدیل شده و آرامگاه «اوکیما خانم (Ukeyma Khanum)»، از نوادگان حضرت محمد (ص)، را در خود جای‌داده است. ممکن است نمای بیرونی این مسجد چندان ویژه به نظر نرسد، اما فضای داخلی آن، به‌خصوص گنبد سبزرنگ خیره‌کننده‌اش، کاملاً باشکوه است.

    مسجد بی بی هیبت

    ۱۹. منطقه باستانی قبوستان، سفری به اعماق تاریخ

    طی مدت اقامت خود در باکو، حتماً یک روز را به بازدید از «صخره‌های قبوستان (Gobustan Rock Art)» که در نزدیکی این شهر قرار دارد، اختصاص دهید. در محوطه‌ی پارک ملی قبوستان، می‌توانید بیش از ۶۰۰۰ سنگ‌نگاره (حکاکی‌های پیش از تاریخ روی صخره) را پیدا کنید که قدمت برخی از آن‌ها به ۴۰ هزار سال قبل بازمی‌گردد. اکثر این حکاکی‌ها صحنه‌های شکار، پرستش حیوانات، نبردها، رقص‌های آیینی، گاوبازی و ستاره‌شناسی را به تصویر می‌کشند. گفته می‌شود این آثار، بخشی از آئین‌های پیش از نیایش و شکار بوده‌اند.

    منطقه باستانی قبوستان، سفری به اعماق تاریخ

    ۲۰. گل فشان های قبوستان دنیایی از گِلِ جوشان

    اما پارک ملی قبوستان تنها به خاطر سنگ‌نگاره‌های حیرت‌انگیزش مشهور نیست؛ این پارک همچنین میزبان یک‌سوم کل گل‌فشان‌های دنیاست! درست خواندید، حدود ۴۰۰ تا از بیش از ۱۰۰۰ گل‌فشان زمین، در این منطقه‌ی آذربایجان قرار دارند. به همین دلیل، بازدید از «گل‌فشان‌های قبوستان (Gobustan mud volcanoes)» را در طول سفرتان به باکو از دست ندهید. تجربه‌ی فوق‌العاده‌ی بازدید از این گل‌فشان‌ها این است که می‌توانید از فاصله‌ی بسیار نزدیک با آن‌ها روبرو شوید، چرا که اندازه‌ی نسبتاً کوچکی دارند. با نزدیک شدن به آن‌ها، متوجه خواهید شد که برخی از آن‌ها همچنان گِل جوشان در دهانه‌ی خود دارند. این گل به خاطر داشتن مواد معدنی مفیدی برای پوست شناخته شده است، بنابراین حتی می‌توانید مقداری از آن را برای استفاده‌ی شخصی در بطری بردارید.

    رسیدن به این مکان به تنهایی، مگر اینکه به یک خودروی مناسب دسترسی داشته باشید، کار دشواری است به همین دلیل باید با یک راهنما به آنجا بروید تا بهترین راهنمایی‌ها و اطلاعات جالب را درباره‌ی این مکان در اختیارتان بگذارد.

    گل فشان های قبوستان دنیایی از گِلِ جوشان

    ۲۱. قوبا و خینالیق سفری به دل طبیعت و تاریخ

    اگر در باکو وقت بیشتری دارید و می‌خواهید یک روز دیگر را به گشت‌وگذار اختصاص دهید تا از مناظر طبیعی فوق‌العاده دیدن کنید، به سمت «قوبا (Quba)» و روستای باستانی «خینالیق (Khinalug)» که قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد، حرکت کنید. در قوبا، چند بنای تاریخی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، از جمله «مجموعه‌ی یادبود نسل‌کشی (Genocide Memorial Complex)» و «مسجد جامع (Juma Mosque)». بااین‌حال، جاذبه‌ی اصلی، در ایستگاه بعدی است؛ یعنی روستای «خینالیق» که در کوه‌های قفقاز قرار دارد. مسیر رسیدن از قوبا به خینالیق کاملاً خیره‌کننده است و قطعاً دلتان می‌خواهد عکس‌های زیادی از کوه‌ها و دره‌های این مسیر بگیرید!

    وقتی به خینالیق رسیدید، از دوری و تفاوت‌های فاحش آن با باکو شگفت‌زده خواهید شد. با قدم‌زدن در اطراف، می‌توانید مناظر کوهستانی فوق‌العاده‌ای را ببینید و با سبک زندگی ساده‌ی مردم محلی آشنا شوید. مردم این روستا در خانه‌های سنگی زندگی می‌کنند و غذای خود را از راه کشاورزی به دست می‌آورند. آن‌ها همچنین بسیاری از سنت‌های قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و به زبان خاص خودشان صحبت می‌کنند. بچه‌های روستا بسیار مهربان هستند و برای سلام کردن به سراغ شما می‌آیند! باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی خینالیق، می‌توانید در آنجا به پیاده‌روی‌های فوق‌العاده‌ای هم بروید.

    قوبا و خینالیق

    ۲۲. قبله تابلویی از طبیعت سرسبز

    «قبله (Qabala)»، شهر کوچکی که در حدود ۲۲۰ کیلومتری شمال غرب باکو قرار دارد، گزینه‌ی دیگری است که می‌توانید برای یک سفر یک‌روزه از باکو انتخاب کنید. قبله یکی از باستانی‌ترین شهرهای آذربایجان است و با اینکه در آن معابد، مساجد و سایر بناهای تاریخی متعددی وجود دارد، اما این شهر به خاطر کوه‌های سرسبز و زیبای اطرافش شناخته می‌شود. از بهترین تفریحات در این شهر می‌توان به تله‌کابین و رفتن به بالای «کوه طوفان داغ (Mount Tufandag)» اشاره کرد. همچنین، حتماً در کنار «دریاچه‌ی نوحور (Nohur Lake)» توقف کنید تا از آرامش فضا و آب‌های درخشان زمردین آن لذت ببرید. اگر به دنبال مناظری خیره‌کننده هستید، قبله قطعاً یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در اطراف باکو به شمار می‌رود.

     قبله تابلویی از طبیعت سرسبز

    ۲۳. شکی، نگینی بر جاده ابریشم

    اگر به کاخ‌های تاریخی مجلل و غذاهای محلی لذیذ علاقه دارید، «شهر شکی (Shaki)» که در گذشته بخشی از جاده‌ی ابریشم بوده است، قطعاً ارزش دیدن دارد. این شهر با خیابان‌های سنگ‌فرش و خانه‌های آجری سرخ‌رنگ، بسیار دلنشین است و فضایی آرام و دوست‌داشتنی دارد. یکی از کارهای مهمی که باید در آنجا انجام دهید، بازدید از «کاخ‌موزه‌ی تابستانی (Summer Palace)» و «کاخ‌موزه‌ی زمستانی (Winter Palace)» است که محل اقامت سابق خان‌های شکی بوده است.

    معماری این کاخ‌ها کاملاً حیرت‌انگیز است؛ در آنجا شاهد برخی از عناصر زیبای ایرانی مانند پنجره‌های رنگارنگ با شیشه‌های مشبک خواهید بود که در ایران بسیار رایج هستند. بازدید از «کاروان‌سرای شکی (Karvansaray)» را نیز فراموش نکنید. این کاروان‌سرای بزرگ در گذشته محل استراحت مسافران جاده‌ی ابریشم بوده است. امروزه این مکان به هتلی تبدیل شده که می‌توانید در آن اقامت داشته باشید.

    از دیگر جاذبه‌های شکی می‌توان به بافت قدیمی منحصربه‌فرد آن و «کلیسای کیش (Church of Kish)» که در خارج از شهر قرار دارد، اشاره کرد. همچنین، حتماً غذاهای محلی این منطقه را امتحان کنید. «پیتی (Piti)» غذای مخصوص این ناحیه است و «حلوای شکی (Sheki Halva)» هم بسیار شهرت دارد.

    شکی، نگینی بر جاده ابریشم

    ۲۴. ساحل بیلگاه، تفرجگاه ساحلی باکو

    اگر می‌خواهید زیر نور خورشید شنا کنید، «ساحل بیلگاه (Bilgah)» بهترین ساحلی است که در باکو می‌توانید پیدا کنید. این ساحل حدود ۴۰ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد. برای رسیدن به آنجا می‌توانید یا تاکسی بگیرید یا خودرویی اجاره کنید. مزیت عالی ساحل بیلگاه، تمیزی و عدم آلودگی آب آن است، بر خلاف بسیاری از سواحل دیگر باکو. این ساحل همچنین رایگان است و می‌توانید با هزینه‌ی کمی تخت و چتر آفتابی اجاره کنید.

    ساحل بیلگاه، تفرجگاه ساحلی باکو

    ۲۵. ساحل شیخوف

    «ساحل شیخوف (Shikhov Beach)» که با حدود ۲۰ دقیقه از شهر قدیم باکو فاصله دارد، مکان مناسبی برای قدم‌زدن در کنار آب است، اما به دلیل آلودگی نفتی آب، شناکردن در آن توصیه نمی‌شود. در کنار این ساحل، یک پارک آبی هم وجود دارد، اما کمی فرسوده است. به همین دلیل، تنها درصورتی‌که وقت کافی برای رفتن به سواحل بهتر باکو را ندارید، یا نمی‌خواهید برای ساحل اختصاصی هزینه پرداخت کنید، بازدید از این ساحل را پیشنهاد می‌کنم.

    ساحل شیخوف

    ۲۶. برج های شعله؛ نماد آتشین باکو

    «برج‌های شعله (Flame Towers)»، مجموعه‌ی سه‌گانه‌ی آسمان‌خراش‌های باکو، شناخته‌شده‌ترین نماد در خط افق این شهر هستند. در شب، نمای شیشه‌ای این برج‌ها به رنگ‌های آتش درمی‌آید، جلوه‌ای که با ۱۰,۰۰۰ لامپ LED رنگی خلق شده است. این برج‌های باشکوه که بر فراز خلیج باکو قرار گرفته‌اند، شامل دو برج اداری و مسکونی و یک برج دیگر، یعنی هتل «فیرمونت باکو (Fairmont Baku)» هستند. این هتل به روی عموم باز است و می‌توانید از رستوران و کافه آن لذت ببرید.

    برج های شعله؛ نماد آتشین باکو

    بهترین جاهای دیدنی باکو کدام است؟
    پارک هایلند باکو، شهر قدیم باکو یا ایچری شهر، قلعه دختر باکو، برج های شعله، کاخ شیروان شاهان و بلوار ساحلی باکو از بهتین جاهای دیدنی باکو هستند.
    آیا برای سفر به باکو نیاز به ویزا دارم؟
    بله برای سفر به باکو به ویزا نیاز دارید. شما می‌توانید از طریق سفارت آذربایجان در تهران یا به‌صورت آنلاین برای دریافت ویزا اقدام کنید.
    سوگند صفری سوگند صفری
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,690
    پاریس

    تور فرانسه (پاریس)

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    مادرید، بارسلونا

    تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,790

    بنر تورهای اروپا

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}