جذاب ترین جاهای دیدنی پاریس برای عاشقان شهر نور

مریم براتی
  • مریم براتی
  • 1403/4/30
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

جاهای دیدنی پاریس فهرستی بسیار طولانی دارد و انتخاب بهترین جاذبه های پایتخت فرانسه کار آسانی نیست.

تور اروپا

اگر در آینده نزدیک مسافر تور پاریس خواهید بود یا از برنامه‌های شما برای تعطیلات بعدی است، همین‌جا مکث کنید؛ در این صفحه راهنمای جامع جذاب‌ترین جاهای دیدنی پاریس را آماده کرده‌ایم تا بعد از آشنایی دقیق و سریع با این جاذبه‌های مشهور جهانی، گزینه‌های سفر خود را با شناخت مناسب انتخاب کنید. تا پایان این مطلب با ۴۰ تا از بهترین جاهای دیدنی پاریس آشنا می‌شوید. مطمئن باشید برای سفر به شهر نور به راهنمایی جامع‌تر از این نیاز نخواهید داشت.

فهرست جاهای دیدنی پاریس

۱. برج ایفل

برج ایفل سال ۱۸۸۹ به عنوان محل موقتی برای برپایی نمایشگاه جهانی ساخته شد و قرار بود ۲۰ سال بعد تخریب شود. اما مهندس گوستاو ایفل که سرپرست طراحی پروژه بود، با نصب یک آنتن رادیویی و فرستنده بی‌سیم تلگراف، سودمندی بانوی آهنی خود را ثابت کرد و سایه تخریب را از سر آن کنار زد. برج ایفل نزدیک به یک‌ و نیم قرن است که از مشهورترین سازه‌های انسان در کل دنیا به حساب می‌آید و دیگر به نماد زیبایی شهر پاریس و نشانه‌ یادآور اصلی کشور فرانسه تبدیل شده است.

 از بالای برج ایفل می‌توانید نمای کاملی از مناظر شگفت‌انگیز سراسر پاریس ببینید. البته این برج غول‌پیکر ۳۰۰ متری هم از بیشتر نقاط پاریس قابل مشاهده است. برج ایفل را باید نگین جاهای دیدنی پاریس در شب دانست، چون نورپردازی بی‌نظیر فرانسوی‌ها روی تیرهای آهنی آن منظره‌ای شبیه درخشش چراغ‌های درخت کریسمس ایجاد می‌کند. بیشتر زوج‌هایی که برای ماه عسل به پاریس می‌آیند، از همان اول معتقدند که یکی از بهترین بخش‌های سفرشان عکس گرفتن با منظره زیبای برج ایفل در شب است.

برج ایفل

۲. طاق پیروزی پاریس

طاق پیروزی (به فرانسوی Arc de Triomphe) بنایی است به ارتفاع ۵۰ متر به یادبود مردم و سربازان فرانسه در میدان شارل دوگل که طراحی آن به دستور ناپلئون از سال ۱۸۰۶ آغاز شد و ساختش سی سال به طول انجامید. طاق پیروزی با معماری‌ای الهام‌گرفته از طاق نصرت تیتوس روم باستان از جذاب‌ترین جاهای دیدنی پاریس است و امروز مادر همه بناهای یادبودهای جنگ در جهان به حساب می‌آید.

سخت است، اما به تجربه‌اش می‌ارزد که از ۲۸۴ پله طاق پیروزی بالا بروید و از آنجا مناظر باشکوه بین طاق دفاع در ۴ کیلومتری بنا و موزه لوور را تماشا کنید. در بازگشت احتمالاً فکرتان مشغول داستان مرگ و زندگی سرباز گمنامی است که پس از مقاومت در برابر آلمانی‌ها جان خود را از دست داده و اکنون زیر مرکز طاق آرمیده است. احتمالاً راهنمای تور شما پلاک برنزی‌ای را هم روی دیوار داخلی بنا نشانتان می‌دهد که متن سخنرانی رادیویی معروف شارل دوگل در سال ۱۹۴۰ بر آن حک شده، سخنرانی‌ای که همه فرانسوی‌ها را به مقاومت علیه اشغال نازی‌ها فرا می‌خواند.

طاق پیروزی پاریس

۳.موزه لوور

دیدن پاریس بدون غوطه‌ور شدن در جادوی معماری و آثار خیره‌کننده بزرگ‌ترین موزه جهان لطفی ندارد. موزه لوور با هرم شیشه‌ای مشهور محوطه، راهروها، گالری‌ها و راه‌پله‌های پرپیچ و خم گویی شهر دیگری را در دل پاریس شکل داده که تعداد بازدیدکنندگان سالانه‌اش از ۱۰  میلیون نفر هم فراتر می‌رود. حتما می‌دانید که در گالری سلا د لا ژوکوند (Salle de la Joconde)، مونالیزا با لبخند مشهورش از پشت حفاظ شیشه‌ای منتظر شما است، اما قبول کنید که بازدید از ۳۵ هزار اثر برجسته جهانی در هشت بخش و سه بال ساختمان لوور در طول یک روز امکان‌پذیر نیست. پس باید از قبل آثار یا قسمت‌های مورد علاقه‌تان را از میان بخش‌های هشت‌گانه موزه انتخاب کنید:

  • بخش مصر باستان؛
  • گالری های آثار نقاشی؛
  • بخش هنرهای تزئینی؛
  • مجسمه‌ها و تندیس‌ها؛
  • اشیای هنری (تاج و ظروف سلطنتی)؛
  • آثار باستانی شرق از جمله هخامنشیان؛
  • بخش یونان و روم باستان؛
  • گالری هنر‌های اسلامی.

در برخورد با شلوغی موزه راهی جز صبوری ندارید، اما اگر ازدحام جمعیت شما را آزار می‌دهد، جمعه‌شب‌ها می‌توانید تا ساعت ۴۵: ۲۱ در موزه لوور بمانید و از سکوت و خلوتی نسبی فضا لذت ببرید.

موزه لوور پاریس

۴. کلیسای جامع نوتردام

کلیسای جامع نوتردام یا کلیسای بانوی ما از قرن ۱۱ در میانه رود سن و منطقه مرکزی پاریس با معماری گوتیک چشمگیر سر بر افراشت و خیلی زود به یکی از نمادهای ملی و مذهبی فرانسه تبدیل شد. البته سال ۲۰۱۹ آتش‌سوزی وسیعی در این بنای نماد باشکوه روی داد. به همین دلیل کلیسای نوتردام تا آوریل ۲۰۲۴ برای تکمیل بازسازی و مرمت‌ها بازگشایی نخواهد شد. تا آن زمان محوطه بنا با داربست و تجهیزات ساختمانی احاطه شده و نمی‌توانید برای بازدید وارد این محل شوید. جالب است بدانید که شخصیت اصلی «گوژپشت نوتردام»، رمان مشهور ویکتور هوگو که سال ۱۸۳۱ منتشر شد، در برج دوقلوی ناقوس همین کلیسا زندگی می‌کند.

کلیسای جامع نوتردام

۵. خیابان شانزلیزه

خیابان شانزلیزه بلواری دو کیلومتری در قلب پاریس است که فرانسوی‌ها آن را زیباترین خیابان جهان می‌دانند. خیابان شانزلیزه بین میدان‌های کنکورد و میدان شارل دوگل کشیده شده و بخشی از محور تاریخی  پاریس به حساب می‌آید. طاق پیروزی در انتهای غربی همین خیابان قرار دارد و به همین دلیل به تاج شانزلیزه شهرت یافته است. خیابان شانزه لیزه با فروشگاه‌های مشهور، کافه‌تراس‌های دنج و سالن‌تئاترهای مجلل از بهترین گزینه‌ها در میان جاهای دیدنی پاریس برای عاشقان هنر و خرید از برندهای لوکس است. نمایشگاه کریسمس و جشن‌های روز باستیل از مهم‌ترین مراسمی است که در شانزه لیزه برگزار می‌شود.

خیابان شانزلیزه

۶. کلیسای ساکره کور و محله مونتمارتر

کلیسای ساکره کور یا قلب مقدس یک کلیسای کاتولیک رومی و از آثار تاریخی ملی فرانسه است. حکومت فرانسه ساخت این بنای عظیم رومی-بیزانسی را در سال ۱۸۷۷ پس از شکست از پروس آغاز کرد، چون تصور می‌کرد خدا از فرانسوی‌ها خشمگین است و با ساخت چنین کلیسای عظیمی بر سر مهر می‌آید. البته بنای کلیسای ساکره کور نیم‌قرن بعد در سال ۱۹۱۴ تکمیل شد. این کلیسای مربعی‌شکل روی بلندترین نقطه تپه مونمارتر (Montmartre) ساخته شده و گنبد دویست‌متری‌اش بر فراز رود سن بر کل شهر پاریس و حومه آن مشرف است. نقاشی‌ها و موزاییک‌های مجلل فضای داخلی در کنار چشم‌انداز بی‌نظیر از سرتاسر شهر، کلیسای قلب مقدس مونمارتر را به دومین مقصد گردشگری محبوب در پاریس بعد از برج ایفل تبدیل کرده است.

کلیسای ساکره کور

۷. دیزنی لند پاریس

تم‌پارک دیزنی لند پاریس مجموعه‌ای از دو پارک است: دیزنی لند یعنی قلعه صورتی بزرگی که بهشت کودکان به حساب می‌آید و دهکده سرگرمی دیزنی که گزینه‌های بسیار متنوعی برای رستوران، کافه و برگزاری مهمانی‌های پرشور در اختیار شما قرار می‌دهد. دنیای فانتزی، دیسکاوری لند، دنیای کوچک (Small World) و دزدان دریایی کارائیب از محبوب‌ترین بخش‌های دیزنی لند پاریس برای کودکان و البته بزرگسالان است.

دیزنی لند از محبوب ترین جاهای دیدنی پاریس برای کودکان

۸. اپرای گارنیه

کاخ گارنیه از سال ۱۸۷۵ تا ۱۹۸۹ میلادی محل برگزاری اپراها و نمایش‌های باله در شهر پاریس بود و با نام‌هایی مانند تئاتر اپرا و تئاتر اپرای ملی پاریس هم شناخته می‌شد. شارل گارنیه  در سال ۱۸۶۲ طراحی این بنای وسیع را با ۱۶۰۰ صندلی آغاز کرد. امروز کاخ بزرگ و مجلل گارنیه همچنان محل اجرای نمایش و باله و اپرا است، اما باید اعتراف کرد که خود ساختمان به اندازه رقصندگان باله روی صحنه یا نوای سازهای کلاسیک غربی جذابیت دارد. در پاریس نباید به هیچ‌وجه تماشای مجموعه آینه‌ها و تزئینات مرمری، مخمل و ساتن کاخ گارنیه را از دست بدهید. کاخ گارنیه به جز روزهای اجرای نمایش‌های عصرگاهی مَتینی (Matinee) به روی عموم بازدیدکنندگان باز است.

کاخ گارنیه

۹. گالری لافایت

گالری لافایت (Galeries Lafayette) بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای اروپا و مجموعه‌ای از مغازه‌های لوکس در بلوار هاوسمان (Haussmann) پاریس است. این بنا با آن سقف گنبدی باشکوه از شیشه و آهن، تزئینات پیچیده داخلی، شیشه‌های مشبک پنجره‌ها و راه‌پله‌هایی به سبک هنر نو نفس شما را از شدت زیبایی بند می‌آورد. لافایت سال ۱۹۸۴ با این هدف افتتاح شد که یک فروشگاه کوچک مد باشد، اما امروز موزه‌ای خیره‌کننده‌ است که به خرید محصولات برندهای مشهور و البته چشیدن طعم بهترین غذاهای فرانسه اختصاص دارد. باشکوه‌ترین مناظر پاریس با چشم‌انداز بی‌نقصی از کاخ بزرگ شانزه لیزه و برج ایفل را از روی بام گالری لافایت می‌توان دید.

گالری لافایت

۱۰. میدان کنکورد

در طول انقلاب فرانسه، دستگاه مشهور گیوتین در این میدان نصب شده بود. سرِ بسیاری از رجال فرانسوی آن دوره نظیر «آنتوان لاوازیه» کاشف اکسیژن، «لویی شانزدهم» و «ماری آنتوانت» در میدان کنکورد پاریس به زیر گیوتین رفت. در میدان کنکورد (Place de la Concorde) سالن‌های مد بسیاری از معروف‌ترین طراحان لباس دنیا قرار دارد.

میدان کنکورد

۱۱. پل الکساندر سوم

در میان انبوه پل‌های پاریس که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند، پل الکساندر سوم (Pont Alexandre III) همچون نگینی درخشان می‌درخشد و سالانه گردشگران بی‌شماری را از سراسر جهان به سوی خود مجذوب می‌کند. این پل باشکوه که به عنوان شیک‌ترین، مجلل‌ترین و فاخرترین پل فرانسه شناخته می‌شود، بدون اغراق، یکی از زیباترین گذرگاه‌های روی رودخانه در دنیا محسوب می‌شود. پل الکساندر سوم در سال ۱۹۰۰ میلادی و به مناسبت برگزاری نمایشگاه جهانی پاریس یا اکسپوزیسیون یونیورسل، توسط فرانسوی‌ها احداث شد و از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از نمادهای این شهر و یادبودی از شکوه و عظمت معماری فرانسه به شمار می‌رود.

پل الکساندر سوم

۱۲. موزه اورسی

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی پاریس، موزه اورسی (Musée d’Orsay) در ساحل رود سن، نزدیک به برج ایفل است. موزه اورسی امروز با آثار نقاشان و مجسمه‌سازان برجسته فرانسه و جهان به جمع برترین گالری‌های هنری دنیا پیوسته است. جالب است بدانید که بنای موزه اورسی تا سال ۱۹۷۳ ایستگاه قطار بود، اما محدودیت‌ ابعاد و ظرفیت ساختمان برای پذیرش قطارهای جدید، دولت فرانسه را به این فکر انداخت که کاربری آن را تغییر دهد. پس قطارها رفتند و بنا با آثار چهره‌های مشهور سبک امپرسیونیسم و پست‌امپرسیونسیم مانند ونسان ون گوگ، کلود مونه،‌ آگوست رنوار، ادگار دگا، پل سزان و ادوارد مانه پر شد. در موزه اورسی می‌توانید از تابلوهای معروفی مانند شب پرستاره ون گوگ، کلیسای جامع مونه، ورق‌بازان اثر پل سزان، ناهار در چمنزار از ادوارد مانه، چهار رقاص ادگار دگا و رقص در مولن دلاگالت اثر آگوست رنوار دیدن کنید یا از تماشای پیچیدگی‌های هنر نو در مجسمه‌‌های اوژن و آثار معماری رُنه لالیک شگفت‌زده شوید. این تجربه هنری منحصربه‌فرد، خاطره سفر به پاریس را به سطح متفاوتی می‌برد.

موزه اورسی

۱۳. مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدو

مرکز ژرژ پمپیدو (Centre Georges-Pompidou) یک مؤسسه هنری و فرهنگی است که سال ۱۹۷۷ به‌نام رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس برپا شد. این گالری با ۱۷۷۰۰ متر مربع زیربنا بزرگ‌ترین موزه هنر مدرن دنیا به حساب می‌آید. در این مرکز علاوه بر موزه ملی هنر مدرن، بخش‌هایی به طراحی صنعتی، برگزاری نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی، کتابخانه عمومی، سینما و بنیاد پژوهش موسیقی اختصاص دارد. مرکز ژرژ پمپیدو یکی از اولین نمونه‌های بزرگ سازه‌ وارونه (Inside out) در تاریخ معماری قرن بیستم بود؛ در نمای صنعتی عجیب این مرکز می‌توانید همه اجزای ساختمان، لوله‌های سبز تاسیسات آب، مجراهای آبی تهویه، مدارهای الکتریکی زرد و قرمز و حتی پله‌های برقی را ببینید.  میدان استراوینسکی (Strawinsky) در کنار مرکز پمپیدو با مجموعه‌ای از تندیس‌های متحرک و یک استخر آب جلوه دیگری از هنر مدرن را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند.

مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدو

۱۴. کاخ ورسای

شاتو یا کاخ ورسای (Château de Versailles) زمانی یک کلبه شکار ساده بود، ولی امروز می‌توان آن را مجلل‌ترین عمارت فرانسه توصیف کرد. این کاخ در طول زمان به اقامتگاه اعضای خانواده سلطنتی فرانسه تبدیل شد و اکنون ۲۳۰۰ اتاق با معماری و تزئینات شگفت‌انگیز دارد. بیشتر آثار هنری و تزئینی مجلل کاخ ورسای به دستور لویی چهاردهم در سال ۱۶۷۸ تهیه شد. او که به لویی کبیر و پادشاه خورشید شهرت دارد، تالار آینه‌های شگفت‌انگیز را هم به مجموعه این کاخ زیبا اضافه کرد.

کاخ ورسای

۱۵. میدان ووژ

میدان ووژ (Place des Vosges) که قرن هفدهم ساخته شد، قدیمی‌ترین میدان و پارک عمومی پاریس است. این محل پس از افتتاح در زمان هنری چهارم (سال‌ ۱۶۱۲ میلادی) در محله لومری، به سرعت در میان جوانان و طبقه متوسط شهر محبوب شد. طراحی و سبک هماهنگ تمام ساختمان‌های طاق‌دار اطراف میدان با نمای آجر قرمز در ۴۰۰ سال گذشته هیچ تغییری نداشته است. طبقه همکف این ساختمان‌ها زمانی راسته پارچه‌فروشی شهر بود، ولی امروز میزبان گالری‌ها و کافه‌های هنری کوچک است. خانه‌موزه ویکتور هوگو نویسنده برجسته فرانسه هم در میدان ووژ قرار دارد و به روی علاقه‌مندان باز است. گردش در پارک و میدان ووژ از تفریحات محبوب مردم و مسافران پاریس به حساب می‌آید.

میدان ووژ

۱۶. موزه انولید

موزه انولید در سال ۱۶۷۱ میلادی و به دستور لویی چهاردهم تأسیس شد تا جانبازان جنگی را در خود جای بدهد. این بنا را بیشتر با گنبد بزرگ و طلایی رنگش می‌شناسند. این مکان علاوه بر مقبره‌ی ناپلئون، یک کلیسا و موزه‌ی نظامی را نیز در برمی‌گیرد.

موزه انولید

۱۷. کلیسای سنت شپل

در دهه ۱۲۴۰، لویی نهم پادشاه فرانسه ادعای عجیبی کرد؛ کشف تاج خاری که در زمان مصلوب کردن عیسی مسیح روی سر او قرار گرفته بود. پادشاه تصمیم گرفت کلیسای باشکوهی برای جا دادن این شیء مهم بسازد و نتیجه، بنای تاریخی و درخشان کلیسای سنت شَپل (Sainte-Chapelle) شد. روی پنجره‌های ۱۵متری کلیسای سنت شَپل صدها صحنه از کتاب مقدس نقاشی شده که در پنجره گل رز با تصاویری از آخرالزمان به اوج خود می‌رسد. اگر خوش‌شانس باشید بازدیدتان از این بنای چشم‌نواز با یکی از کنسرت‌‌های موسیقی کلاسیک که گاهی در آن برگزار می‌شود، هم‌زمان خواهد شد.

کلیسای سنت شپل

۱۸. باغ لوکزامبورگ

باغ لوکزامبورگ (Jardin du Luxembourg) سال ۱۶۱۲ به دستور ملکه ماری دو مدیچی (Marie de' Medici) به عنوان اقامتگاه جدید او ساخته شد. در حال حاضر جلسات مجلس سنای فرانسه در کاخ میان این باغ برگزار می‌شود و این مجموعه به باغ سنا هم معروف شده است. باغ لوکزامبورگ با مساحت ۲۳ هکتاری خود به دلیل وجود چمن‌زارها، تفرجگاه‌های پردرخت، زمین‌های تنیس، باغچه‌های پرگل، قایق‌های بادبانی خاص در آب‌های دریاچه هشت ضلعی و فواره زیبای مدیچی شهرت جهانی پیدا کرده است.

باغ لوکزامبورگ

۱۹. کاخ بزرگ

کاخ بزرگ - گراند پله (Grand Palais) یا قصر بزرگ شانزه لیزه یک مجموعه موزه‌ای- نمایشگاهی بزرگ با ارزش تاریخی است که سال ۱۹۰۰ به مناسبت برگزاری نمایشگاه جهانی در خیابان شانزلیزه افتتاح شد. این بنای باشکوه به سبک معماری هنرهای زیبا ساخته شده و بازدید از نما و فضاهای داخلی آن به اندازه نمایشگاه‌های معتبر مجموعه طرفدار علاقه‌مند دارد.

کاخ بزرگ

۲۰. قبرستان پرلاشز

قبرستان پرلاشز (Père Lachaise) بزرگ‌ترین گورستان شهر پاریس محسوب می‌شود. مقبره‌ی افراد مشهور پاریسی و مهاجران معروف بی‌شماری در اینجا قرار دارد. آرامگاه اسکار وایلد و جیم موریسون در این میان، جزو پربازدیدترین مقبره‌های پرلاشز به حساب می‌آیند. هنرمندان برجسته‌ی دیگری همچون اُنوره دو بالزاک، مارسل پروست، ادیت پیاف و صادق هدایت نیز در این مکان به خاک سپرده شده‌اند.

قبرستان پرلاشز

۲۱. پانتئون

پانتئون پاریس (Paris Pantheon) برجسته‌ترین بنای واقع در محله‌ی لَتان به حساب می‌آید. ابتدا قرار بود آن را به کلیسا تبدیل و وقف سَن ژنِویِو کنند. ساخت این بنا در سال ۱۷۹۰ میلادی به پایان رسید اما با مرگ یکی از سیاستمداران مورد احترام مردم یعنی اُنوره گابریل ریکوتی تصمیم گرفتند تا کاربری این مکان را به آرامگاه تغییر دهند تا محل دفن کسانی باشد که جان‌شان را در طول تاریخ برای کشور فدا کرده بودند.

پانتئون پاریس

۲۲. میدان وندوم

میدان وندوم (vendome) یکی از زیباترین و شناخته‌شده‌ترین میدان‌های نئوکلاسیک شهر پاریس است. این میدان که با ساختمان‌های باوقار و یکدست احاطه شده، در حال حاضر محل سکونت برخی از مشهورترین برندهای لوکس جهان مانند دیور، شنل و کارتیر است. این میدان که پیش از این با نام‌های مختلفی همچون میدان لویی بزرگ، میدان فتح‌ها، میدان پیک و میدان بین‌المللی شناخته می‌شد، امروزه نماد تجمل و شکوه پاریس است. در زمان طراحی میدان وندوم، نماهای تمام ساختمان‌ها پیش از ساخت بناها ساخته شدند تا ظاهری یکدست و بی‌نقص به میدان بخشیده شود. در مرکز میدان، تندیس سوارکاری از لویی چهاردهم قرار داشت که بعدها در جریان انقلاب فرانسه تخریب شد.

میدان وندوم

۲۳. قلعه کونسیرژری

قلعه کونسیرژری (Conciergerie) که در غرب ایل دولاسیته در پاریس و در محاصره رود سن قرار گرفته، یادآور دوران پر فراز و نشیب تاریخ فرانسه است. این بنای باشکوه که در قرن 14 میلادی به دستور پادشاه فیلیپ چهارم به عنوان قصری سلطنتی احداث شد، در طول اعصار کاربری‌های متفاوتی به خود دیده و از جمله به زندان نیز تبدیل شده است. انتخاب محل احداث کاخ کونسیرژری توسط خود پادشاه فیلیپ چهارم حکایت از اهمیت و عظمت این بنا دارد. این قصر در دوران اوج خود، یعنی قرون وسطی، با شکوه و جلال خاصی می‌درخشید و به عنوان یکی از مجلل‌ترین کاخ‌های آن دوران شناخته می‌شد. در آن زمان، کاخ با نام "پَله دولاسیته" یا "کاخ شهر" شناخته می‌شد و محل استقرار پادشاهان و درباریان بود.

قلعه کونسیرژری

۲۴. میدان تروکادرو 

میدان تروکادرو (Trocadero)، نامی که در میان گردشگران پاریس طنین‌انداز می‌شود و تصویری از برج ایفل در قاب باغی پرطراوت را تداعی می‌کند. این میدان مشهور و پر رفت و آمد، بر فراز تپه‌ای در ساحل شرقی رود سن، خودنمایی می‌کند و هر ساله پذیرای انبوهی از مسافران از سراسر جهان است. نام تروکادرو برگرفته از نبردی به همین نام در اسپانیا است. این میدان در سال ۱۸۶۹ و در زمان امپراطوری دوم فرانسه ساخته شد و در ابتدا به نام "میدان پادشاه رم" شناخته می‌شد.

میدان تروکادرو 

۲۵. دخمه مردگان پاریس

دخمه مردگان پاریس یا کاتاکومب (Les Catacombes) مجموعه مخوفی است که تا به چشم خود نبینید وجودش را باور نخواهید کرد. از زیرِ زمین‌های بخش مرکزی پاریس، یک شبکه تونل‌ ‌ ۳۰۰ کیلومتری می‌گذرد که ممکن است تصورات لطیف مسافران را از شهر عشق و نور و هنر تغییر دهد. این تونل‌ها هزارتوی مخوفی به نام دخمه مردگان است که استخوان‌های نزدیک به ۶ میلیون نفر، از جمله مبارزان کشته‌شده در جریان انقلاب فرانسه در آن به امانت گذاشته شده است. یعنی وقتی در راهروهای سرد و تنگ این تونل‌های زیرزمینی قدم می‌زنید، شاید از کنار استخوان‌های قهرمانان مشهوری مانند مارات (Marat)، روبسپیر (Robespierre) و دوستان انقلابی‌شان هم بگذرید. وحشت بازدید از دخمه مردگان پاریس را تابلوی ورودی آن تکمیل می‌کند: «اینجا قلمروی امپراتوری مرگ است».

دخمه مردگان پاریس

۲۶. میدان باستیل

میدان باستیل (Place de la Bastille) از مشهورترین میدان‌های پاریس است که به دلیل رویدادهای تاریخی و سیاسی مهم در طول انقلاب فرانسه (۱۸۳۰) شهرت جهانی دارد. وقتی در میدان باستیل قدم می‌زنید همه جا با یادبودها و راهنماهایی روبرو می‌شوید که فتح قلعه باستیل (روز باستیل) و اتفاقات بعدی را به عنوان زمینه‌ساز انقلاب به شما یادآوری می‌کند. اپرای باستیل و ستون جولای (July Column) با مجسمه زیبای روح آزادی در بالای آن از معروف‌ترین بناهای این میدان به شمار می‌رود. باید گفت روح آن اعتراض‌های انقلابی هنوز میدان باستیل را ترک نکرده و این محل تا امروز همیشه محلی برای برگزاری انواع راهپیمایی‌، مراسم یادبود و اجتماعات بوده است.

میدان باستیل

۲۷. باغ های تویلری

پارک باغ‌ های تویلری (Jardin des Tuileries‎) یک پارک عمومی بین موزه لوور و میدان کنکورد پاریس است که چهارمین پارک بزرگ پایتخت فرانسه به حساب می‌آید. دلیل اصلی جذابیت پارک تویلری، روش باغبانی نمونه فرانسوی‌ها است. در این فضای سبز آرام، هرچیزی آرایش ویژه‌ خود را دارد، از درخت‌های سرو و درختچه‌ها و گل‌ها تا مسیرهای پیاده‌روی و حتی مجسمه‌هایی که هرکدام داستان تازه‌ای روایت می‌کند. پارک تویلری تابستان‌ها میزبان یک نمایشگاه تفریحی بزرگ است و زمستان‌ها با بازار کریسمس و کارناوال در ضلع شمالی به محل تجمع مسافران و مردم شهر تبدیل می‌شود.

باغ های تویلری

۲۸. رودخانه سن

اگر نقشه مکان‌های دیدنی پاریس را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از این جاذبه‌ها اطراف رودخانه سن تمرکز دارد. پس قایق‌‌سواری روی این رود مشهور به معنی گردشی آرام و پرخاطره از کنار بناهای زیبایی مانند مقبره ناپلئون در موزه کهنه‌سربازان زخم‌خورده (Les Invalides)، پارلمان پاریس و موزه اورسِی است. این تجربه را فقط صرف یک ناهار کامل متشکل از پیش‌غذا، وعده اصلی و دسرهای فرانسوی مخصوص در رستوران‌های اطراف رودخانه یا حتی داخل قایق‌های کروز گردشگری تکمیل می‌کند.

قایق سواری روی رودخانه سن

۲۹. صحنه مولن روژ

مولن روژ (Moulin Rouge) معروف‌ترین کلاب شبانه دنیا است و بی‌اغراق می‌توان گفت همه ستارگان صنعت نمایش و سرگرمی از جمله نوازندگان و هنرپیشه‌های مشهور جهان مانند الویس پریسلی و فرانک سیناترا در آن اجرا یا حضور داشته‌اند. مولن روژ سال ۱۸۸۹ افتتاح شد و تا قبل از وقفه شش‌ساله به دلیل آتش‌سوزی ۱۹۱۵، به محبوب‌ترین باشگاه موسیقی و رقص پاریسی‌ها و گردشگران تبدیل شده بود که این محبوبیت امروز هم ادامه دارد. مولن روژ زادگاه رقص کَن-کَن (Can-Can dance) هم هست؛ یکی از معروف‌ترین رقص‌های قرن بیستم که لباس‌های پرزرق‌وبرق رقصنده‌ها و حرکات هماهنگ شگفت‌آور با سمفونی‌های پرانرژی مهم‌ترین ویژگی آن است. اجرای نمایش‌های رقص و برنامه‌های موسیقی در مولن روژ حتی در زمان اشغال پاریس به دست نازی‌ها هم ادامه داشت.

هیاهوی رقص و موسیقی روی صحنه مولن روژ

۳۰. برج مونپارناس

برج مونپارناس (Tour Montparnasse) یک برج غول‌پیکر فولادی و شیشه‌ای با ارتفاع ۲۱۰ متر است که در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ ساخته شد. مونپارناس ۵۸ طبقه دارد و از ایفل (با ۳۳۰ متر ارتفاع) کوتاه‌تر است، اما از طبقات بالایی آن منظره‌های بسیار بهتری نسبت به ایفل دیده می‌شود و در روزهایی که هوا صاف است می‌توانید تا ۴۰ کیلومتر دورتر را هم ببینید. آسانسور فوق سریع برج مونپارناس در جهان شهرت زیادی دارد و می‌تواند در کمتر از ۴۰ ثانیه شما را به بام برج در طبقه پنجاه و ششم برساند، جایی که نمایشگاه جالبی ازعکس‌های هوایی پاریس در کنار یک کافه دنج و فروشگاه سوغاتی انتظارتان را می‌کشد.

 برج مونپارناس پاریس

۳۱. موزه ملی رودن

باغ‌ موزه ملی رودِن (Musée National Rodin) مجموعه‌ای از مهم‌ترین آثار آگوست رودن مجسمه‌ساز افسانه‌ای فرانسه است. این موزه سال ۱۹۱۹ در هتلی افتتاح شد که رودن آخرین سال‌های زندگی‌اش را در آن گذرانده بود. آثار برجسته‌ و مشهور رودن از جمله بوسه، کلیسای جامع، مرد متفکر و مجسمه بالزاک بخش‌های مختلف این بنا را آراسته است. در گوشه‌ای از باغ این موزه، محل قرارگیری یکی از شاهکارهای مسلم رودن به نام دروازه‌های دوزخ (Gates of Hell) است که پیکره‌ساز در ساخت آن از آمیزه داستان و شعر فرانسه، یعنی رمان «کمدی الهی» دانته و «گل‌های شر» بودلر الهام گرفته و مجسمه آدم و حوا را هم در دو طرف دروازه نصب کرده است.

موزه ملی رودن

۳۲. موزه هنرهای زیبای پاریس

موزه هنرهای زیبای پاریس که با نام پتی پله (Petit Palais) یا کاخ کوچک هم شناخته می‌شود سال ۱۹۰۰ برای نمایشگاه جهانی در خیابان نیکلاس دوم روبروی کاخ بزرگ (Grand Palais) ساخته شد. این عمارت تاریخی از همان سال به موزه هنرهای زیبای پاریس تبدیل شد و علاوه بر آثار هنری زیبا، با معماری متقارن و نماهای دیدنی از رودخانه سن و خیابان شانزه لیزه مسافران را به خود جذب می‌کند. گالری‌های بیرونی موزه با مجسمه‌هایی از مجسمه‌سازان کلاسیک و معاصر فرانسه تزئین شده و بخش‌های داخلی‌تر‌ به نمایش آثار نقاشی سقف‌نگاره، دیوارنگاره، تابلوهای متعدد و اشیایی مانند مبلمان سلطنتی قرن ۱۸ اختصاص دارد.

موزه هنرهای زیبای پاریس

۳۳. موزه اورنجری

موزه اورنجری (Musée de l'Orangerie) گالری هنری مشهوری از نقاشی‌های سبک امپرسیونیسم و پُست‌امپرسیونیسم است که در گوشه غربی باغ تویلری، کنار میدان کنکورد پاریس واقع شده است. شهرت و جذابیت اصلی این موزه را باید مدیون نمایش دائمی هشت نقاشی دیواری بزرگ با نام نیلوفرهای آبی اثر کلود مونه دانست. البته تابلوهایی از دیگر هنرمندان مشهور جهان از جمله سزان، هانری ماتیس، آمادئو مودیلیانی، پابلو پیکاسو، آگوست رنوار و هانری روسو هم در موزه اورنجری به نمایش درمی‌آید.

موزه اورنجری

۳۴. موزه پیکاسو

موزه پیکاسو (Musée Picasso) به اندازه دیگر گالری‌های بزرگ پاریس معروف نیست، اما ارزش دیدن را دارد. این گالری جذاب در محله لومری در یک عمارت پنج‌طبقه قدیمی متعلق به قرن هفدهم واقع شده است. از جمله ۴۰۰ شاهکار پیکاسو که در این موزه به نمایش گذاشته شده می‌توان به سلستینا، پرتره ماری-ترز والتر و مرد لابه‌گر که جزو بهترین نقاشی‌های پیکاسو هستند اشاره کرد. در این موزه مجموعه آثاری از هنرمندان فرانسوی مانند سزان، رنوار، میرو و ماتیس هم وجود دارد.

موزه پیکاسو

۳۵. کاخ الیزه

کاخ الیزه (Élysée Palace) که امروز اقامتگاه و دفتر کار رسمی رییس جمهور فرانسه است، سال ۱۷۲۲ ساخته شد و تا پیش از انقلاب فرانسه اقامتگاه اعضای خاندان سلطنتی و بعضی اشراف‌زادگان پاریس بود. یکی از دلایل شهرت این عمارت، معماری باشکوه آن با دروازه بزرگ چهار ستونه، محوطه تشریفاتی چشمگیر و اقامتگاه کلاسیک در میان باغ‌های آراسته فرانسوی است. اتاق نقره‌ای و تالار افتخار یعنی محل دیدار رییس جمهور فرانسه با رهبران جهان از مهم‌ترین بخش‌های کاخ الیزه به حساب می‌آید. کاخ الیزه بازدید عمومی ندارد و درِ آن فقط در ماه سپتامبر به مناسبت هفته میراث فرهنگی به روی بازدیدکنندگان گشوده می‌شود.

کاخ الیزه

۳۶. محله لومری

محله لومری (Le Marais) در سمت راست حوضه رود سن محل سکونت اشراف پاریس در قرن شانزدهم بود، اما پس از انقلاب فرانسه چهره این ناحیه دستخوش تغییراتی شد؛ مهاجران زیادی به آن نقل مکان کردند و به عنوان یکی از پرطرفدارترین نقاط پایتخت جان تازه‌ای گرفت. محله لومری اولین محله حفاظت‌شده فرهنگی-تاریخی پاریس بود. به همین دلیل است که امروز در این محله ظاهر خیابان‌ها و ساختمان‌ها و حتی نما و و تابلوی مغازه‌ها به شکل دهه ۱۹۷۰ حفظ ‌شده که آن را به یکی از متفاوت‌ترین بخش‌های پایتخت فرانسه تبدیل کرده است. از معروف‌ترین جاذبه‌های محله لومری باید به پارک و میدان ووژ، خانه ویکتور هوگو در این میدان، موزه پیکاسو، آرشیو ملی فرانسه، هتل دسن، کلیسای سن ماری و گالری‌هایی مانند موزه شکار و طبیعت و موزه هنر و تاریخ یهودیت اشاره کرد.

محله لومری

۳۷. پارک بوت شومون

پنجمین پارک بزرگ پاریس با مساحت ۲۵ هکتاری، بوت شومون (Buttes-Chaumont) نام دارد که در زمستان چشم‌نواز است و در تابستان محلی برای فرار از گرما. این پارک با مسیرهای پرپیچ و خم، آبشارها، معابد قدیمی و صخره‌های بلند سال ۱۸۶۷ در مراسم نمایشگاه جهانی در محله پرشیب بلویل (Belleville) افتتاح شد و امروز از زیباترین نقاط پاریس است.

پارک بوت شومو

۳۸. کانال سنت مارتین

کانال سنت مارتین (Canal Saint-Martin) بین سال‌های ۱۸۰۵ تا ۱۸۲۵ در زمان ناپلئون ساخته شد و محل تردد کشتی‌هایی بود که کالاهای مختلف را به پایتخت امپراتوری فرانسه می‌رساندند. از اواخر قرن نوزدهم، کارخانه‌ها و انبارهای صنعتی زیادی در این محل شکل گرفت، اما امروز به تفریحگاهی با ده‌ها رستوران، مغازه و پل‌های عابر پیاده زیبا در کنار اسکله تبدیل شده است. تفریحگاه اطراف کانال سنت مارتین از مکان‌های مورد علاقه‌ پاریسی‌ها برای پیاده‌گردی‌های آخر هفته با چاشنی تماشای آب‌های رود سن است.

کانال سنت مارتین

۳۹. باغ گیاه شناسی پاریس

باغ گیاه‌شناسی پاریس (Jardin des plantes) مهم‌ترین مجموعه گیاه‌شناسی فرانسه است که در قرن هفدهم به عنوان باغ سلطنتی گیاهان دارویی تأسیس شد. این مجموعه ۲۸ هکتاری، موزه ملی تاریخ طبیعی کشور را هم در خود جای داده و از سال ۱۹۹۳ یک بنای تاریخی ملی به حساب می‌آید.

باغ گیاه شناسی پاریس

۴۰. بازار سرپوشیده سرخ پوش ها

قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده پاریس، انفَنتس روژ (Enfants Rouges) در منطقه ۳ شهر است که قدمت آن به سال ۱۶۲۸ برمی‌گردد. معنی این نام جالب (بازار کودکان سرخ‌پوش) به یتیم‌خانه‌ای به همین نام در همان نزدیکی اشاره دارد که کودکان در آن لباس قرمز می‌پوشیدند. در این بازار می‌توانید میوه‌های تازه، سبزیجات، گل‌ و انواع نان‌های محلی را بخرید، از غرفه‌های متنوع غذای آماده تهیه کنید یا در رستوران‌های قدیمی به سراغ امتحان غذاهای اصیل فرانسوی بروید. این بازار سال ۱۹۸۲ در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت شد.

بازار سرپوشیده سرخ پوش ها

پرسش‌های متداول

بهترین جاهای دیدنی پاریس کدام است؟
برج ایفل، موزه لوور، کلیسای جامع نوتردام، طاق پیروزی، کاخ ورسای، موزه پیکاسو، خیابان شانزلیزه و دیزنی لند پاریس از مهمترین جاهای دیدنی پاریس به حساب می‌آیند.
بهترین زمان بازدید از پاریس چه موقعی است؟
بهترین زمان بازدید از پاریس در فصل تابستان است که حداکثر دمای روزانه ۲۱ درجه سانتیگراد با روزهای آفتابی بلند که می‌توانید ساعت‌ها در خیابان‌های پاریس قدم بزنید و لذت ببرید.
مریم براتی مریم براتی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}