CIP چیست؟ همه چیز درباره خدمات سی آی پی

رقیه عینلو
  • رقیه عینلو
  • 1403/3/11
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

CIP فرودگاه چیست و شامل چه خدماتی می شود؟ چه تفاوتی با VIP دارد؟ چگونه می توان CIP فرودگاه را تهیه کرد؟

تور اروپا

اگر شما هم مسافری هستید که همیشه در ترمینال شلوغ فرودگاه توی صف‌های طولانی معطل می‌شوید و حالا درباره خدمات CIP شنیده‌اید و بدتان نمی‌آید بدانید این خدمات دقیقا چیست یا چه تفاوتی با خدمات VIP دارد، این مطلب را درست انتخاب کرده‌اید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چطور مثل یک مسافر ویژه راهی فرودگاه شوید و بدون معطلی یا نگرانی از انجام مراحل قبل از پرواز، در سالن لم بدهید و منتظر بمانید تا شما را پای هواپیما ببرند. اگر تصور می‌کنید این خدمات تنها ویژه سلبریتی‌ها یا مقامات سیاسی و دولتی است، اشتباه می‌کنید و باید حتما خدمات CIP فرودگاه را تجربه کنید!

فهرست مطالب

CIP چیست

واژه CIP در اصل مخفف عبارت انگلیسی «Commercial Important Person» است که اگر به‌صورت تحت‌الفظی آن را ترجمه کنیم به‌ معنی «شخص تجاری مهم» است. وقتی درباره اشخاص تجاری مهم صحبت می‌کنیم معمولا افرادی مثل مدیران شرکت‌ها، کارخانه‌داران، بازرگانان، سلبریتی‌ها، ورزشکاران و غیره به ذهنمان می‌رسد اما در واقع هر کسی که بتواند هزینه سرویس CIP را پرداخت کند از نظر فرودگاه یک شخص تجاری مهم است و می‌تواند از این خدمات ویژه استفاده کند.

cip مخفف چیست؟

مطالب مرتبط

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان کدام هستند؟ راهنمای دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۳ شرایط تور اروپا و مدارک مورد نیاز

CIP فرودگاه چیست

منظور از CIP سالنی بزرگ و لوکس علاوه‌بر سالن‌های عمومی در فرودگاه است که ویژه ارائه خدمات تشریفاتی به مسافران ویژه است و فضاهای مختلفی مثل رستوران، سوئیت، سالن استراحت، کافی‌شاپ، سالن کنفرانس، نمازخانه و غیره دارد. CIP فرودگاه با نام «جایگاه تشریفات اختصاصی» نیز شناخته می‌شود. این سالن‌ها مثل یک ترمینال خصوصی است که مسافران را تا پای هواپیما با خدمات ویژه همراهی می‌کنند. افرادی که به‌دنبال آسایش بیشتر در طی سفر هوایی خود هستند و دوست ندارند قبل از سوارشدن به هواپیما در صف‌ها معطل شوند یا در سالن‌های شلوغ منتظر بمانند، با پرداخت هزینه بیشتر وارد سالن‌های CIP می‌شوند تا قبل از پرواز یا بعد از پرواز در این سالن‌ها اقامت و خدمات ویژه دریافت کنند. این سالن‌های برای میزبانی از گروه‌های مختلف طراحی شده است و اغلب میزبان مدیران رده‌بالا، تجار، هنرمندان، تیم‌های ورزشی، مسافران خارجی و غیره است. اگر برای اولین‌بار است که با هواپیما سفر می‌کنید یا اینکه همراه کودک یا فرد کهنسالی سفر می‌کنید که نیاز به مراقبت دارد، بهتر است از سالن CIP فرودگاه استفاده کنید تا با کمک پرسنل فرودگاه سفری آسوده‌تر داشته باشید.

cip در فرودگاه چیست؟

خدمات CIP چیست

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، فلسفه سالن‌های CIP فرودگاه‌ها ارائه تجربه سفر آسوده‌تر به مسافران است؛ بنابراین خدمات CIP شامل سرویس‌هایی است که سفر مسافر را تسهیل کند. از جمله خدمات سالن CIP فرودگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام مراحل قبل از پرواز، اعم از دریافت کارت پرواز، توسط پرسنل فرودگاه
  • تحویل چمدان و بار توسط پرسنل فرودگاه
  • پارکینگ اختصاصی
  • پرداخت عوارض و هزینه اضافه بار و امور گمرکی از جایگاه تشریفات
  • پذیرایی از مسافران
  • امکان استراحت در سوئیت‌های ویژه
  • ترانسفر مسافر از سالن به هواپیما (یا بالعکس) با خودرو اختصاصی
  • پذیرش مسافر در کانتر اختصاصی
  • عبور از گیت‌های اختصاصی بدون معطلی
  • دسترسی به اینترنت پرسرعت

خدمات CIP چیست؟

تفاوت CIP و VIP چیست

عبارت Vip مخفف عبارت انگلیسی «Very Important Person» است که به‌معنی «شخص بسیار مهم» است. همانطور که می‌بینید، هر دو عبارت تاکید زیادی روی ویژه بودن مسافر و تفاوتش با مسافر عادی دارند اما این دو سرویس تفاوت بزرگی با یکدیگر دارند؛ بارزترین تفاوت بین سالن VIP و سالن CIP فرودگاه‌ها در میزان امنیتی است که باید برای مسافر فراهم شود. اگر مسافر فردی است که به خدمات امنیتی مثل محافظ شخصی، دوربین مداربسته و غیره نیاز دارد، راهی سالن vip فرودگاه می‌شود.

در واقع سرویس Vip ویژه افرادی است که معمولا پست‌های حساس دولتی و سیاسی دارند و نیازمند تامین سطح ویژه‌ای از امنیت در سفرهای خود هستند. رئیس جمهور، وزرا، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های برجسته کشوری و نظامی از مهم‌ترین مهمانان سالن‌های VIP هستند. این در حالی است که سرویس CIP مناسب افرادی است که به‌دنبال آسایش بیشتری در سفرهای خود هستند و معمولا به استفاده از خدمات لوکس و تشریفات اهمیت می‌دهند. نکته‌ای که باید به‌خاطر بسپارید این است که هر کسی با هر جایگاه شغلی، اگر بتواند هزینه خدمات CIP را بپردازد، می‌تواند از این خدمات استفاده کند اما ورود به سالن VIP فرودگاه تنها ویژه اشخاص مهم است و نمی‌توان با پرداخت هزینه وارد این بخش از فرودگاه شد.

تفاوت cip و vip چیست؟

قوانین و مقررات CIP فرودگاه

رزرو جایگاه CIP محدودیت خاصی ندارد و فقط با پرداخت هزینه می‌توانید از خدمات ویژه آن استفاده کنید. با این وجود باید از برخی قوانین مثل قوانین کنسلی، حداقل زمان رزرو، تعرفه خدمات و غیره آگاهی داشته باشید. البته در این زمینه قوانین ثابتی برای خدمات CIP وجود ندارد و بسته به هر فرودگاه و شرکتی که بخش CIP فرودگاه را اداره می‌کند، این مقررات می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین حتما قبل از رزرو خدمات CIP هر فرودگاه، قوانین آن را به‌دقت بخوانید.

به‌طور مثال برخی از قوانین CIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی عبارت است از:

  • ارائه کد ملی یا شماره پاسپورت مسافر برای رزرو الزامی است؛
  • هزینه خدمات CIP برای افراد بالای ۲ سال به‌طور کامل دریافت می‌شود؛
  • حداقل زمان برای رزرو خدمات ۳ ساعت قبل از زمان پرواز (یا ورود در پروازهای ورودی) است؛
  • خدمات CIP برای کودکان زیر ۲ سال رایگان است؛
  • لغو خدمات CIP مشمول جریمه نمی‌شود؛
  • امکان رزرو CIP برای پرواز خروجی شرکت‌های هواپیمایی لوفت هانزا و اتریش وجود ندارد؛
  • سرویس CIP برای مسافران کلاس‌های پروازی بیزینس هواپیمایی ماهان و ایران‌ایر و همچنین شرکت‌های هواپیمایی خارجی امارات و قطر ایرویز رایگان است.

قوانین و مقررات cip فرودگاه

فرودگاه های ارائه دهنده خدمات CIP

در ایران فرودگاه‌های مختلفی خدمات CIP ارائه می‌دهند. فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد، فرودگاه اهواز، فرودگاه اصفهان، فرودگاه شیراز، فرودگاه رشت و فرودگاه بین‌المللی کیش، از جمله فرودگاه‌هایی هستند که خدمات سی آی‌ پی ارائه می‌دهند. در این بین خدمات CIP دو فرودگاه امام خمینی و فرودگاه مهرآباد، به‌عنوان قطب پروازهای خارجی کشور، طرفداران بیشتری دارند که در ادامه بیشتر با خدمات این دو فرودگاه آشنا می‌شویم.

CIP چیست

خدمات سی آی پی فرودگاه امام خمینی

سالن ‌CIP یا همان «جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی» از سال ۱۳۹۱ کار خود را آغاز کرده است و یکی از پرطرفدارترین خدمات سی آی پی فرودگاهی کشور را دارد. جایگاه ‌CIP این فرودگاه در ساختمانی مجزا از ترمینال اصلی قرار دارد و هم به مسافران سفرهای داخلی و هم مسافران سفرهای خارجی خدمات ارائه می‌دهد. قدم در جایگاه CIP فرودگاه امام خمینی که بگذارید بلافاصله نیروهای خدماتی چمدان شما را تحویل خواهند گرفت؛ بعد پرسنل CIP فرودگاه مدارک شما اعم از گذرنامه، بلیط و غیره را تحویل می‌گیرند تا مراحل قبل از پرواز، چک‌این و دریافت کارت پرواز را انجام دهند. در طول این مدت می‌توانید در سالن استراحت کنید و از صرف نوشیدنی و غذای خود لذت ببرید. حالا باید در زمان اعلام‌شده راهی گیت اختصاصی شوید و بعد سوار بر یک خودروی اختصاصی از گیت تا پای هواپیما بروید.

اگر هم قرار است هواپیمای شما در فرودگاه امام خمینی بر زمین بنشیند و به‌اصطلاح پرواز شما ورودی است، در همان بدو ورود یکی از پرسنل CIP فرودگاه با تابلویی در دست که حاوی نام و نام خانوادگی شما است، پای هواپیما به استقبالتان خواهد آمد. حالا باید سوار خودرو اختصاصی راهی سالن سی آی پی فرودگاه شوید و آنجا در سالن استراحت و در حین پذیرایی، منتظر دریافت چمدان و پاسپورت خود بمانید. ترانسفر فرودگاهی از مبدا تا فرودگاه، اقامت در سوئیت‌های CIP، برگزاری جلسات کاری و فروشگاه‌های متنوع از دیگر امکانات جایگاه CIP فرودگاه امام است. 

خدمات cip فرودگاه امام

خدمات سی آی پی فرودگاه مهرآباد

پیش از آشنایی با خدمات CIP فرودگاه مهرآباد باید بدانید از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۳ تا اطلاع ثانوی خدمات CIP فرودگاه مهرآباد متوقف شده است و فعلا نمی‌توانید از این خدمات استفاده کنید. تشریفات CIP فرودگاه مهرآباد، یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های سی آی پی کشور است. سالن cip فرودگاه مهرآباد برخلاف فرودگاه امام خمینی ساختمان مجزایی ندارد و در طبقه دوم ترمینال شماره یک فرودگاه قرار گرفته است.

خدمات CIP فرودگاه مهرآباد

رزرو CIP فرودگاه از ایوار

سالن‌های ‌CIP فرودگاه‌ها برای جلب نظر مسافران و ارائه خدمات بی‌نقص به شرکت‌های خصوصی سپرده می‌شود و این شرکت‌های خصوصی هستند که سرویس CIP را به مسافران فرودگاه می‌فروشند. یکی از راه‌های خرید خدمات CIP فرودگاه‌ها مراجعه به آژانس‌های مسافرتی است. آژانس مسافرتی ایوار یکی از شرکت‌های طرف قرارداد خدمات CIP فرودگاه امام است و سرویس رزرو و خرید آنلاین خدمات CIP را ارائه می‌دهد. کافی است نوع خدمات و کلاس درخواستی CIP خود را مشخص کنید و در عرض چند دقیقه این خدمات را به‌صورت آنلاین خریداری کنید. اگر برای خرید این خدمات نیاز به مشاوره دارید، همین حالا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۹۱۰۰ داخلی ۳۳ تماس بگیرید.

پرسش‌های متداول

CIP مخفف چیست؟
واژه CIP در اصل مخفف عبارت انگلیسی «Commercial Important Person» است که اگر به‌صورت تحت‌الفظی آن را ترجمه کنیم به‌ معنی «شخص تجاری مهم» است.
CIP فرودگاه چیست؟
منظور از CIP سالنی بزرگ و لوکس علاوه‌بر سالن‌های عمومی در فرودگاه است که ویژه ارائه خدمات تشریفاتی به مسافران ویژه است و فضاهای مختلفی مثل رستوران، سوئیت، سالن استراحت، کافی‌شاپ، سالن کنفرانس، نمازخانه و غیره دارد. .
رقیه عینلو رقیه عینلو
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}