هانامی، فستیوال شکوفه های گیلاس در ژاپن

یلدا نوبخت
  • یلدا نوبخت
  • 1403/3/3
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

هانامی یکی از سنت های زیبا و معنوی است که به فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن مرتبط می شود و یکی از محبوب ترین فستیوال های ژاپن به حساب می‌آید.

تور اروپا

فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن (Japanese Cherry Blossom Festival) در بهار هر سال، زمانی که گیاهان شکوفه‌ می‌دهند، برگزار می‌شود. هانامی که به معنای شکوفه‌های گل گیلاس است، نماد زیبایی، مهربانی و گذر زمان در فرهنگ ژاپنی به حساب می‌آید. این سرزمین، سراسر شگفتی و زیبایی است و هر بخش آن جاذبه­‌های گردشگری ویژه‌­ای دارد.

فهرست مطالب

مفهوم شکوفه های گیلاس در ژاپن

شکوفه‌ های گیلاس در فرهنگ ژاپنی مفهومی عمیق و پرمعنا دارند. این شکوفه­‌ها نمادی از عمر انسان هستند. بدین صورت که عمر شکوفه­‌های زیبای گیلاس تنها یک الی دو هفته است اما زیبایی حیرت­‌انگیز و چشم­‌نوازی دارند. ژاپنی­‌ها نیز بر این باورند که عمر انسان نیز با وجود کوتاهی همین‌­قدر زیبا است و با برگزاری هانامی از آن تقدیر می­‌کنند. ژاپنی­‌ها تحت تاثیر فستیوال شکوفه های گیلاس و حالت نمادگونه آن نیز جمله‌ای عمیق دارند که می­‌گویند «هیچ چیز تا ابد باقی نمی­‌ماند».

مفهوم شکوفه های گیلاس

عده زیادی این جمله را شعاری برای روز هانامی می­‌دانند. این فستیوال به عنوان نمادی از تجدید حیات و شروع یک دوره جدید در فصل بهار، با آرامش و آراستگی گرفته می‌شود. در طول هانامی، مردم نیز به فعالیت‌هایی چون پیک نیک گرفتن و فستیوال‌های کوچک برگزار کردن مشغول می‌شوند. سفر به سرزمین سامورایی­‌ها به همراه تور ژاپن، خاطره‌ه­ای از یک سفر به یادماندنی را در خاطرتان ثبت خواهد کرد.

مفهوم شکوفه های گیلاس2

تاریخچه جشن شکوفه های گیلاس ژاپن

هانامی یکی از سنت‌های جذاب و زیبای فرهنگ ژاپن است که به فستیوال شکوفه های گیلاس در بهار مرتبط می‌شود. این فستیوال دارای تاریخچه و اهمیت فرهنگی بسیار غنی است. تاریخچه هانامی به قرون وسطی ژاپن بازمی‌گردد. در آن دوره، این فستیوال به عنوان فستیوال بهار و شروع فصل جدید شناخته می‌شد. در آغاز، هانامی به عنوان یک رویداد مربوط به افراز نجومی و تعیین زمان شکوفه‌دهی گیاهان مورد استفاده بود. در طول دوره‌های مختلف تاریخی، هانامی به تدریج به شکلی مذهبی و فرهنگی تبدیل شد. در دوره ادو (۷۹۴-۱۱۸۵)، شعرها و نقاشی‌هایی با موضوع شکوفه های گیلاس شروع به ظهور کردند و این فستیوال به عنوان یک علامت زیبایی و انس با طبیعت شناخته می‌شد.

تاریخچه و فرهنگ هانامی

در دوره موروماچی (۱۶۰۳-۱۸۶۸)، هانامی به تدریج به یک فستیوال عمومی تبدیل شد. این دوره معمولاً با تاکید بر شعر و هنرهای تجسمی مرتبط بود و فستیوال‌ها و مراسمات مختلفی برگزار می‌شدند. در دوره مدرن، هانامی به یک رویداد و از جاذبه‌های گردشگری ژاپن نیز تبدیل شده است. هر ساله، میلیون‌ها گردشگر از داخل و خارج کشور به پارک‌ها و باغ‌ها می‌آیند تا زیبایی شکوفه های گیلاس را تجربه کنند و در فستیوال هانامی شرکت کنند. هانامی به عنوان یک نماد از تازگی و زیبایی فصل بهار در فرهنگ ژاپن تجلیل می‌شود و فستیوال‌های متعددی در سرتاسر کشور به این مناسبت برگزار می‌شود.

تاریخچه و فرهنگ هانامی2

آیین شکوفه های گیلاس ساکورا

فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن در سال­‌هایی دور با آداب و سنت مجلل و شاهانه برگزار می­‌شد. بدین صورت که به دستور امپراتور وقت، برگزاری هانامی با رقص‌­های محلی، رژه خیابانی و اجرای موسیقی همراه می­‌شد. رفته رفته همین امر سبب شد تا مردم ژاپن زیر درخت ساکورا فستیوال برپا کنند و با غذاها و شیرینی‌­های مخصوص به پیشواز بهار بروند. از این رو با برگزاری هر ساله فستیوال شکوفه های گیلاس، سفر به ژاپن نیز رونق بیشتری پیدا کرد و هرساله افراد زیادی خواهان مسافرت به این مکان جادویی و سحرانگیز شدند.

  • پیک نیک گل: یکی از سنت‌های رایج در هانامی، برگزاری پیک نیک در طبیعت است. مردم به همراه خانواده و دوستان خود به پارک‌ها و باغ‌ها می‌روند تا زیبایی شکوفه های گیلاس را در میان گل‌ها تجربه کنند.
  • مراسم چای هانامی: مراسم چای خودش یک هنر در ژاپن است. این مراسم معمولاً با استفاده از چای سبز خاصی به همراه انواع شیرینی‌ها همراه است.
  • فعالیت‌های فرهنگی و هنری: در هانامی، فعالیت‌های هنری و فرهنگی نیز برگزار می‌شود. نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌ها، و نمایش‌های سنتی جزء برنامه‌های این فستیوال هستند.
  • نورپردازی شبانه: برخی از مناطق هانامی در شب با نورپردازی‌های جذاب و زیبا تزئین می‌شوند. این نورها به شکلی خاص شکوفه های گیلاس را در تاریکی شب به تماشاگران نشان می‌دهند.

آیین فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن

زمان برگزاری فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن

تاریخ حدودی برگزاری فستیوال هانامی، ماه­‌های مارچ و اپریل (اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت) است اما زمان دقیق آن را دولت ژاپن اعلام می­‌کند.  به طور کلی، پیش‌بینی می‌شود که فصل شکوفه های گیلاس ۲۰۲۴ در توکیو از ۲۲ مارس (۲ فروردین) آغاز شود و تا یک هفته الی ۱۰ روز بعد ادامه داشته باشد. همچنین، این نکته را به یاد داشته باشید که شکوفه‌ها در جنوب ژاپن زودتر از شمال این کشور باز می‌شوند و در شهرهای شمالی گاه تا ماه می (اوایل خرداد) شکوفه های درختان گیلاس قابل مشاهده هستند.

زمان برگزاری فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن

شهرهای برگزار کننده فستیوال شکوفه های گیلاس

هنگامی که بهار آغاز می­‌شود و نخستین شکوفه­‌های زیبای گیلاس می­‌شکفند، فستیوال هانامی نیز در شهرهای ژاپن برگزار می­‌شود.

توکیو، بهترین شهر فستیوال شکوفه های گیلاس

بی­‌تردید اگر باز شدن شکوفه های گیلاس را در پایتخت زیبا و مدرن ژاپن یعنی توکیو ببینید، مسحور این صحنه دلربا خواهید شد. فستیوال شکوفه های گیلاس در پارک شینجوکو گیوئن به عنوان یکی از جاذبه‌های توکیو برگزار می‌­شود و تضاد درختان گیلاس پیر و جوان آن شما را حیرت­‌زده خواهد کرد. هم­چنین فستیوال هانامی در پارک یویوگی نیز بسیار دیدنی است. این پارک نسبت به پارک شینجوکو گیوئن، درختان کم­تری دارد اما فضای رویایی آن با برکه­‌های ساختگی، اثری روح­­بخش بر جای می­‌گذارد. چنان­چه برای دیدن هانامی با تور ژاپن همراه شدید، این دو مکان کم­‌نظیر را از دست ندهید.

  • پارک یوکوهاما، توکیو: یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای هانامی در توکیو، پارک یوکوهاما است. این پارک دارای بیش از ۱۰۰۰ درخت گیلاس است و فضای آرام و زیبایی را برای گردشگران فراهم می‌کند.
  • پارک شینجوکو گیون، توکیو: یک پارک دیگر در توکیو که در فصل بهار به ویژه زیباست. با بیش از ۱۵۰۰ درخت گیلاس، این پارک یک مکان فوق‌العاده برای هانامی محسوب می‌شود.

توکیو بهترین شهر فستیوال شکوفه های گیلاس

کیوتو، رویایی ترین شهر فستیوال شکوفه های گیلاس

اگر می­‌خواهید در همراهی با تور ژاپن، بی‌­نظیرترین فستیوال شکوفه های گیلاس را تجربه کنید، سری به کیوتو بزنید. مسیر ناکارگی در کیوتو که از دو طرف با درختان زیبای گیلاس پوشیده شده است، تکه‌­ای از قلب شما را برای همیشه در خود نگه می­دارد. زیبایی این مسیر به اندازه­ای زیاد است که نمی­توانید چشمان خود را از آن بردارید.

کیوتو رویایی ترین شهر فستیوال شکوفه های گیلاس

خوراکی های فستیوال شکوفه های گیلاس

اگر با تور ژاپن همراه شدید و خود را به فستیوال شکوفه‌­های گیلاس رساندید، از خوردن خوراکی­‌های خوشمزه این فستیوال غافل نشوید. در فستیوال هانامی، ژاپنی­‌ها طبق آداب و سنت پیشین، خوراکی­‌هایی ویژه و مخصوص این روز تهیه می­‌کنند. برخی از محبوب‌ترین غذاها و شیرینی­‌های فستیوال شکوفه گیلاس عبارتند از:

  • پودینگ با شیر شکوفه گیلاس
  • کوکی مادلین شکوفه های گیلاس
  • کیک سوشی
  • دسر ساکورا موچی (از شکوفه های گیلاس تهیه می­شود)
  • شیرینی سه رنگ هانامی دانگو با چای سبز ماچا

خوراکی های فستیوال شکوفه های گیلاس

نکات جالب درباره فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن

جالب است بدانید که چند حقیقت درباره درخت گیلاس ژاپنی و فستیوال آن وجود دارد که به یقین شما را شگفت­‌زده خواهید کرد:

  • در روز فستیوال شکوفه های گیلاس، ژاپنی­‌ها غذاهای خانگی خود را زیر درخت گیلاس سرو می‌کنند.
  • درختان گیلاس ژاپن هیچ وقت میوه نمی­‌دهند و تنها جنبه تزیینی دارند.
  • تاکنون بیش از ۶۰۰ گونه مختلف درخت گیلاس در ژاپن وجود دارد.
  • قدمت برخی از درختان گیلاس به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سال می­رسد.
  • ژاپنی­‌ها از شکوفه­‌های درخت گیلاس برای تهیه دمنوش­ استفاده می­‌کنند.

نکات جالب درباره فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن

باید ها و نباید های فستیوال شکوفه ­‌های گیلاس ژاپن

اگر برای برگزاری فستیوال شکوفه های گیلاس با تور ژاپن همراه شدید، بهتر است با بایدها و نبایدهای این فستیوال آشنا شوید:

  • به درخت ها آسیب نزنید و از چیدن شکوفه های آن خودداری کنید.
  • از درخت ها بالا نروید و روی ریشه آن ها ننشینید.
  • به قوانین پارک­ها احترام بگذارید.
  • زباله های خود را در محیط پارک نریزید. در صورت امکان یک کیسه با خود به همراه داشته باشید و زباله های خود را در آن بریزید.

باید ها و نباید های فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن

پرسش های متداول

فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن چیست؟
فستیوال هانامی یا همان فستیوال شکوفه های گیلاس، سنتی دیرینه ژاپنی ها است که تا به امروز رواج داشته است. در این روز ژاپنی ها با تماشای شکوفه های گیلاس، زودگذر بودن عمر زیبا را برای خود یادآوری می کنند.
آیین فستیوال هانامی یا فستیوال شکوفه های گیلاس ژاپن چگونه است؟
در این روز ژاپنی ها و گردشگرانی که با تور ژاپن همراه شده اند زیر درختان گیلاس می نشینند و ضمن تماشای شکوفه های زیبای آن، به فستیوال و پایکوبی می پردازند.
یلدا نوبخت یلدا نوبخت
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}