جاهای دیدنی ایتالیا، مکان هایی که قطعا عاشقشان خواهید شد!

معصومه ریحانی
  • معصومه ریحانی
  • 1403/3/5
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

جاهای دیدنی ایتالیا، از ویرانه های باستانی رم تا کانال های رمانتیک ونیز گنجینه ای بی نظیر از تاریخ، هنر و طبیعت است.

تور اروپا

ایتالیا، به عنوان زادگاه امپراتوری روم و رنسانس، به وفور آثار هنری و معماری شاهکار در خود جای داده است و جای تعجب ندارد که بیش از هر کشور دیگری در جهان، مکان‌های فرهنگی با عنوان «میراث جهانی یونسکو» را در خود جای داده است. اما جاهای دیدنی ایتالیا برای گردشگران صرفاً به هنر و معماری محدود نمی‌شوند. می‌توانید بر اساس علایق‌تان، از هنر رنسانس تا پیاده‌گردی، برنامه سفر کاملی در نظر بگیرید، اما اکثر گردشگران برای بار اول ترجیح می‌دهند با تجربه‌ای چندوجهی، از بهترین‌های ایتالیا نمونه‌ای داشته باشند. اگر قصد سفر با تور ایتالیا را دارید، در ادامه با ماهمراه شوید تا به برخی از جاذبه‌هایی که هنر، معماری، مناظر خیره‌کننده و تاریخ ایتالیا را به نمایش می‌گذارند به شما معرفی‌کنیم.

جاهای دیدنی ایتالیا

۱. کولوسئوم، بزرگترین آمفی تئاتر رومی، رم

کولوسئوم (Colosseum) از مکان‌های دیدنی در شهر رم، بزرگترین آمفی تئاتر ساخته شده توسط امپراتوری روم و همچنین بزرگترین سازه باقی مانده از آن‌ها به شمار می‌رود. این مکان عظیم با شکوه و جلال خود، حتی تا دوران مدرن الهام‌بخش ساخت مکان‌های ورزشی بوده است. ساخت کولوسئوم در سال ۷۲ پس از میلاد به دستور وسپاسیان (Vespasian) آغاز شد و بعداً پسرش تیتوس طبقه‌ی چهارم آن را اضافه کرد. این مکان شاهد برگزاری نمایش‌های عمومی و اجراهای مختلفی از جمله نبردهای دریایی نمایشی بوده است. کفپوش چوبی بزرگ به ابعاد ۸۳ در ۴۸ متر، دو طبقه زیرزمینی با تونل‌ها، اتاق‌ها، سلول‌ها و گذرگاه‌هایی را می‌پوشاند که محل تردد و آماده‌سازی گلادیاتورها، کارگران، حیوانات وحشی و انبار بوده است. امروزه، سازه‌ی کولوسئوم در تضادی آشکار با توسعه‌های مدرن اطراف خود قرار دارد و یادآور قدرتمند دوران باستان و تاریخ گسترده رم است.

کولوسئوم

۲. کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره، شاهکار معماری فلورانس

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره (Duomo Santa Maria del Fiore) که با نام کلیسای جامع فلورانس نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین کلیساهای جهان به شمار می‌رود و با شکوه خود در خط افق آسمان شهر فلورانس خودنمایی می‌کند. ساخت این کلیسا بین قرن‌های سیزدهم تا پانزدهم میلادی به طول انجامید. معروف‌ترین بخش آن گنبد فوق‌العاده‌اش است که در سال ۱۴۳۴ توسط فیلیپو برونلسکی (Filippo Brunelleschi) تکمیل شد. در پیاتزا دل دومو (Piazza del Duomo)، در کنار کلیسا، برج ناقوس با همان الگوی سنگ مرمر به سبک رومی‌ توسکانی تزئین شده است. این برج ناقوس که توسط جوتو (Giotto) طراحی شده است، ۸۲ متر ارتفاع دارد و با بالا رفتن از ۴۱۴ پله آن، به سکوی تماشایی با چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از شهر و گنبد خواهید رسید. مقابل این کلیسا، تعمیدگاه باشکوهی قرار دارد که به خاطر درهای برنزی آن اثر لورنزو گیبرتی (Lorenzo Ghiberti) مشهور است. 

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره

۳. قایق سواری روی کانال بزرگ ونیز، سفری رویایی در دل تاریخ

گشت‌وگذار با گوندولا روی کانال‌های ونیز، سنتی است که برای قرن‌ها مورد علاقه بسیاری از گردشگران بوده است. ونیز از مجموعه‌ای از جزایر تشکیل شده و کانال‌ها همواره خیابان‌های اصلی این شهر بوده‌اند که توسط هزارتویی از گذرگاه‌های باریک به هم متصل می‌شوند. کانال بزرگ ونیز (The Grand Canal in Venice) وسیع‌ترین و مشهورترین این آبراه‌ها است که با مسیری به شکل حرف S از میان شهر می‌گذرد. در امتداد آن، باشکوه‌ترین کاخ‌هایی که زمانی در اختیار ثروتمندترین و قدرتمندترین خانواده‌های جمهوری ونیز بوده‌اند، به چشم می‌خورد. بهترین راه برای دیدن بسیاری از این کاخ‌های بزرگ که نمای آن‌ها رو به آب است، گشت‌وگذاری با کشتی واپورِتو (Vaporetto) در امتداد کانال بزرگ است. فراموش نکنید که در گشت‌وگذار با گوندولا و همچنین کاوش‌های پیاده خود، برخی از کانال‌های کوچک‌تر و بافضاتر را نیز در برنامه‌ی خود بگنجانید. این کانال‌ها با ساختمان‌های قدیمی‌ای احاطه شده‌اند که برای صدها سال تقریباً بدون تغییر باقی مانده‌اند. همچنین شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با ونیز به مقاله جاذبه های ونیز مراجعه فرمایید.

کانال بزرگ ونیز

۴. برج پیزا، شاهکار کج ایتالیایی، پیزا

برج کج پیزا (Leaning Tower of Pisa) که با نام «Torre Pendente» نیز شناخته می‌شود و در میدان معجزه قرار دارد. تنها یکی از جاذبه‌های متعدد شهر پیزا است. شهرتی جهانی این برج نه به خاطر ظرافت طراحی آن، بلکه به نقصی در ساخت آن برمی‌گردد. ساخت برج در قرن دوازدهم آغاز شد و نشست زمین که منجر به کج شدن برج شد، زمانی که برج به طبقه سوم رسید، آغاز شد. این برج در طول قرن‌ها به طور فزاینده‌ای کج می‌شد، به طوری که قبل از مرمت در دهه ۱۹۹۰، پیش‌بینی می‌شد تا سال ۲۰۰۰ سقوط کند. امروزه، بازدیدکنندگان می‌توانند از پله‌های برج بالا رفته و از منظره‌ای باورنکردنی از شهر لذت ببرند. برج کج پیزا در تمام دنیا به‌دلیل معماری زیبا و زاویه‌ای متفاوت که با سطح زمین مشهور است و به یکی از پربازدیدترین مکان‌های جهان تبدیل شده است.

برج پیزا

۵. واتیکان، سفری به قلب هنر و تاریخ، رم

واتیکان، کشوری مستقل در قلب شهر رم، یکی از کوچکترین کشورهای جهان است. اما با وجود وسعت کم، از نظر اهمیت فرهنگی و هنری، جایگاه بسیار بزرگی دارد. این شهر مقدس خانه‌ی آثاری است که نه تنها برای کاتولیک‌ها، بلکه برای تمام علاقه‌مندان به هنر و تاریخ ارزشمند و تماشایی هستند. در راس جاذبه‌های واتیکان، باسیلیکای باشکوه‌ی سنت پیتر قرار دارد. این کلیسای عظیم، بزرگترین کلیسای جامع جهان به شمار می‌رود و بر اساس باور کاتولیک‌ها، آرامگاه حواریون مسیح، سنت پیتر، در آن قرار دارد. در داخل این باسیلیکا، شاهکارهایی مانند مجسمه‌ی پیِتا اثر میکل‌آنژ، هنرمند بزرگ رنسانس، دیده می‌شود.  در بیرون از باسیلیکا، میدان سن پیتر (St. Peter's Square) قرار دارد که محل گردهمایی‌های بزرگ مذهبی و سخنرانی‌های پاپ است. با توجه به تعداد فراوان اماکن دیدنی در شهر واتیکان، به راحتی می‌توان یک روز یا حتی بیشتر را به کاوش در این سرزمین کوچک اختصاص داد.

شهر واتیکان

اما این تمام ماجرا نیست. گنجینه‌ی دیگری در انتظار شماست به نام کاپِل سیستین (Sistine Chapel). سقف و دیوارهای این مکان مقدس با فِرِسک‌های خیره کننده‌ی میکل‌آنژ مزین شده‌اند. این نقاشی‌های دیواری برگرفته از داستان آفرینش در کتاب مقدس هستند و تصاویری مانند جدایی نور و تاریکی، خلقت آدم و حوا، داستان نوح و دیگر رویدادهای کتاب مقدس را تا صحنه‌ی قدرتمند "آخرین داوری" به نمایش می‌گذارند. پس از بازدید از فضای داخلی باسیلیکا و کاپِل سیستین، اگر همچنان برای گشت‌وگذار انرژی دارید، می‌توانید از تالارهای باشکوه پاپ در کاخ واتیکان (Palace of the Vatican) دیدن کنید. در این بخش، با مجموعه‌ی بی‌نظیر نقاشی‌های دیواری اثر رافائل روبرو خواهید شد که همانند فِرِسک‌های میکل‌آنژ در کاپِل سیستین، نقطه اوج هنر رنسانس را به تصویر می‌کشند. 

شهر واتیکان2

در کنار جاذبه‌های اصلی، موزه‌ واتیکان (Vatican Museums, Vatican Gardens) با مجموعه‌ای غنی از آثار هنری، تندیس‌ها، سلاح‌ها، نقشه‌ها و اشیای باستانی، سفری در دل تاریخ و فرهنگ به شما هدیه می‌دهند. همچنین بازدید از باغ‌های واتیکان، با آرامش و فضای سرسبزشان، می‌تواند تجربه‌ی دلنشینی را برای شما رقم بزند. سفر به شهر واتیکان، فرصتی برای درک اهمیت مذهب کاتولیک در سراسر جهان، تحسین شاهکارهای هنری و معماری، و غرق شدن در تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین کوچک است.

شهر واتیکان3

۶. گالری اوفیتزی، سفری در دل رنسانس، فلورانس

گالری اوفیتزی (The Uffizi Gallery) در فلورانس علاوه بر اینکه یکی از برجسته‌ترین موزه‌های جهان است، تاریخ هنر رنسانس ایتالیا را نیز در یک مجموعه گرد هم آورده است. اگرچه این گالری شامل آثاری از برخی از اساتید بزرگ هنر غرب است، بزرگترین گنجینه آن مجموعه‌ای از نقاشی‌هایی است که گام به گام تکامل نقاشی را از قرن چهاردهم تا شانزدهم به نمایش می‌گذارد. در اینجا شاهد اولین آزمایش‌های پرسپکتیو خواهید بود، همچنین برخی از پرتره‌های اولیه هنرمندانی را خواهید دید که فراتر از هنر مذهبی رفته‌اند و از پس‌زمینه‌های طبیعی در هنر دینی استفاده کرده‌اند. از بازدید شاهکار بی‌نظیر گالری اوفیتزی، یعنی تولد ونوس (Botticelli's Birth of Venus) اثر بوتیچلی غافل نشوید. 

گالری اوفیزی

۷. چینکوتره، سرزمین رنگارنگ صخره ها و دهکده‌ های ماهیگیری باستانی

چینکوتره (Cinque Terre) منطقه‌ی ساحلی خیره‌کننده‌ای است که با تپه‌های شیب‌دار و صخره‌های مرتفعی که به دریای مدیترانه مشرف‌اند، مسافران را مجذوب خود می‌کند. این منطقه ساحلی در لیگوریا، در شمال غربی ایتالیا است. این شهر در غرب استان لا اسپتزیا قرار دارد و شامل پنج روستا است که این پنج روستای تماشایی مونته‌روسو آل ماره (Monterosso al Mare)، ورنازا (Vernazza)، کورنیلیا (Corniglia)، مانارولا (Manarola) و ریوماجیوره (Riomaggiore) نام دارند. دسترسی به این روستاها از طریق راه‌های مختلفی مانند مسیرهای پیاده‌روی، خط راه‌آهنی که از میان دماغه‌ها تونل می‌زند و به هر شهر می‌رسد، و یا جاده‌ی باریک و دیدنی روی تپه، امکان‌پذیر است. یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در چینکوتره، پیاده‌روی بین روستاها است که فرصتی برای لذت بردن از مناظر بی‌نظیر این منطقه را به گردشگران می‌دهد. شهرهای کوچک این منطقه حال و هوای روستاهای ماهیگیری قدیمی را حفظ کرده‌اند و حتی با وجود افزایش گردشگری مدرن، حس دوری و انزوا را به شما القا می‌کنند. از آنجایی که رانش زمین ممکن است بخش‌هایی از مسیر را مسدود کند، قبل از برنامه‌ریزی برای پیاده‌روی، بررسی وضعیت مسیر ضروری است. اگر از فلورانس یا میلان به چینکوتره سفر می‌کنید، امکانات حمل‌ونقل مختلفی در دسترس شماست. اگر زمان محدودی دارید، حداقل از دو روستای دیدنی و جذاب‌تر، ورنازا و ریوماجیوره، دیدن کنید.

چینکوتره

۸. دریاچه کومو، نگین شمالی ایتالیا با ویلاهای باشکوه

دریاچه کومو (Lago di Como) با چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای که توسط کوه‌ها احاطه شده و با شهرهای کوچک و نقاشانه‌ای در امتداد ساحل آن تزئین شده است، یکی از زیباترین مناطق ایتالیا محسوب می‌شود. این دریاچه که از زمان رومیان محل تفریح ثروتمندان بوده، دارای تعداد زیادی ویلا و کاخ‌های مجلل در امتداد سواحل جنگلی خود است. ویلا بالبیانلو (Villa Balbianello) و ویلا کارلوتا (Villa Carlotta) که هر دو باغ‌های متعددی دارند که برای عموم مردم باز هستند، از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها هستند. (Villa Balbianello, Villa Carlotta) آب و هوای ملایم، که باعث شده سواحل دریاچه برای باغ‌ها ایده‌آل باشد، با داشتن ویژگی‌هایی مشابه مدیترانه، گردشگران را نیز به خود جذب می‌کند. در کنار شهرهای تفریحی اطراف دریاچه، یک صومعه قرن یازدهمی نیز وجود دارد. شهر کوچک کومو (Como) در پای دریاچه، که از زمان رومیان اهمیت داشته است، با یک قطار کوتاه از میلان قابل دسترسی است. از کنار اسکله آن، می‌توانید با قایق‌های بخار برنامه‌ریزی‌شده که بازدید از جاذبه‌های کنار دریاچه را آسان می‌کنند، به گشت‌وگذار در اطراف دریاچه بپردازید. 

دریاچه کوما

۹. پانتئون، شاهکار معماری روم باستان، رم

پانتئون (Pantheon) که به طور شگفت‌انگیزی از دوران روم باستان باقی مانده، گواهی بر دستاوردهای خارق‌العاده معماری امپراتوری روم است. این بنا که به خدایان سیاره‌ای اختصاص داده شده، تناسبات دقیقی دارد: ارتفاع آن برابر با قطر آن است و تنها یک پرتو نور از بالای گنبد به داخل فضای داخلی می‌تابد. این طراحی، نمادی از آسمان و خورشید است. پس از آنکه پادشاهان اولیه مسیحی استفاده از معابد بت‌پرستانه را به عنوان کلیسا ممنوع کردند، پانتئون متروکه شد. اما پاپ در سال ۶۰۹ میلادی آن را تقدیس کرد. پادشاهان ایتالیا، رافائل نقاش رنسانس و دیگر بزرگان ایتالیا در پانتئون به خاک سپرده شده‌اند.

پانتئون

۱۰. فواره تروی، نمادی جاودانه در قلب رم

فواره تروی (Trevi Fountain) که در فیلم‌های مشهوری مانند لا دولچه ویتا، تعطیلات رومی، فیلم لیزی مک‌گوایر و سه سکه در فواره جاودانه شده، یک نماد محبوب و از مقاصد سنتی هر سفر به رم است. انداختن سکه‌ای از روی شانه چپ (با دست راست) به داخل فواره، طبق باورها، بازگشت دوباره شما به رم را تضمین می‌کند.

فواره تروی

ریشه این سنت به طور دقیق مشخص نیست، اما خود فواره در ابتدا به عنوان منبع آب عمومی و متصل به آبراهه‌ای که در قرن اول قبل از میلاد ساخته شده بود، مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۶۲۹، پاپ اوربان هشتم خواهان فواره‌ای جذاب‌تر شد و از برنینی خواست تا طرح بازسازی آن را ارائه دهد. با مرگ پاپ، طرح برنینی نیز به بایگانی سپرده شد و در نهایت طرح فعلی با مجسمه‌های نپتون، اسب‌ها و صدف‌ها توسط نیکولو سالوی در سال ۱۷۵۱ به اتمام رسید.

فواره تروی2

۱۱. ساحل آمالفی، شاهکاری از طبیعت در جنوب ناپل و سورنتو

ساحل آمالفی (Amalfi Coast)، به عنوان میراث جهانی یونسکو، بخش خیره‌کننده‌ای از خط ساحلی است که در جنوب ناپل و سورنتو، در امتداد شبه جزیره سورنتین کشیده شده است. شهرهای تپه‌ای به طرز ماهرانه‌ای در امتداد دامنه‌های کوهستانی شیب‌دار ساخته شده‌اند که به سمت دریا سرازیر می‌شوند. شهرهای اصلی این منطقه پوزیتانو و آمالفی با کلیسای جامع گنبدی رنگارنگ آن هستند. می‌توانید با ماشین در امتداد ساحل گشت بزنید یا برای داشتن دیدگاه‌های متفاوت از این خط ساحلی چشمگیر و تقریباً عمودی، با قایق بین شهرها بچرخید. در حالی که مسیرهای پیاده‌روی در امتداد ساحل کشیده شده‌اند، نفس‌گیرترین مناظر برای پیاده‌گردان‌ها، Sentiero degli Dei، مسیر خدایان، در انتهای غربی از پوزیتانو است. اما اگر بخواهم یک نقطه دید خاص را پیشنهاد کنم، آن بالای "Amalfi Drive" در دهکده راولو است. راولو که بر روی دامنه شیب‌دار کوهستان به صورت تراس‌هایی چسبیده است، در قرن سیزدهم شهر قابل توجهی بوده و باغ‌های ویلاهای سابق آن، با منظره‌ای از گل‌های قاب‌گرفته‌شده به عنوان تفرجگاه‌هایی برای لذت بردن از ساحل زیرین عمل می‌کنند.

ساحل آمالفی

۱۲. میدان سن مارکو، قلب تپنده‌ی ونیز 

میدان سن مارکو (Piazza San Marco)، قلب تپنده شهر ونیز، میزبان دو جاذبه‌ی دیدنی و باشکوه با نام‌های باسیلیکای سان مارکو و کاخ دوژ است که هر ساله چشم گردشگران بی‌شماری را به خود خیره می‌کند. باسیلیکای سن مارکو که با نمای تزئین شده و گنبدهای الهام گرفته از معماری بیزانس خود بر میدان سن مارکو تسلط دارد، خود به تنهایی یک اثر هنری به شمار می‌رود. این کلیسا به دلیل ارتباطات تجاری گسترده‌ی ونیز با شرق، ترکیبی از سبک‌های معماری با تأثیر عمیق از امپراتوری بیزانس را به نمایش می‌گذارد.

میدان سن مارکو

از مهم‌ترین بخش‌های داخلی ساختمان، می‌توان به موزاییک‌های درخشان روی گنبدها و طاق‌ها و محراب اصلی پوشیده شده با طلا و جواهرات اشاره کرد. خزانه نیز مجموعه‌ای دیگر از طلا و جواهرات چشم‌نواز را در خود جای داده است. برای داشتن یک‌نمای به‌یادماندنی از میدان سن مارکو، برج ناقوس بلند و برج ساعت، می‌توانید با بالا رفتن از ایوان، در میان مجسمه‌های اسب‌های نمادین میدان بایستید. در کنار این کلیسای باشکوه، کاخ یا قصر دوک (Doge's Palace) قرار دارد که آن هم مجموعه‌ای از شاهکارهای بی‌قیمت هنر ایتالیایی را در خود جای داده است. بازدید از این کاخ اغلب شامل فرصتی برای دیدن زندان معروف می‌شود که محل فرار مشهور کازانووا از روی پشت‌بام‌ها بوده است. برای رسیدن به زندان باید از روی پل افسوس (Bridge of Sighs) عبور کنید.

میدان سن مارکو2

۱۳. ورونا، شهری تاریخی با بقایای رومی و قلبی قرون وسطایی

ورونا، شهری سرشار از تاریخ و زیبایی، با مجموعه‌ای بی‌نظیر از بناهای تاریخی دوره‌های مختلف شما را به سفری در زمان دعوت می‌کند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر، آرنا دی ورونا (Arena di Verona) است که به‌عنوان بزرگ‌ترین و با‌حفظ‌‌شده‌ترین آمفی‌تئاتر رومی شناخته می‌شود. این اثر برجسته در مرکز تاریخی شهر (centro storico) قرار دارد و یادگاری با شکوه از دوران رومی و اهمیت آن زمان ورونا به شمار می‌رود. یونسکو با ثبت ورونا در فهرست میراث جهانی، به «حفظ تعداد قابل توجهی از بناهای تاریخی از دوران باستان، قرون وسطی و رنسانس» در این شهر اشاره کرده است.

ورونا

شکوفایی ورونا تحت حکومت خاندان اسكالایگر در قرن‌های سیزدهم و چهاردهم و به عنوان بخشی از جمهوری ونیز از قرن پانزدهم تا هجدهم ادامه یافت. قلعه‌ی بزرگ کاستل وکیو (Castelvecchio) که زمانی هم کاخ و هم دژی دفاعی بوده است (و اکنون به موزه ای برجسته‌ی هنر تبدیل شده است)، بر روی پل زیبای پونته اسکالیجر (Ponte Scaligero) با معماری قلعه‌مانند (یک پل قرن چهاردهمی) مشرف است. در سراسر بخش قدیمی شهر، می‌توانید شاهد کلیساهای رومی‌وار، بناهای باشکوه با پنجره‌های گوتیک ونیزی خاص و دروازه‌های سنگی باشید که نمادهایی از گذشته‌ی رومی آن هستند. و البته، در حیاطی نزدیک به بازار روزانه پیازا دل اربِه (Piazza del Erbe)، بالکن ژولیت (Juliet's Balcony) را خواهید یافت که در واقع در سال‌های ۱۹۳۰ به عنوان جاذبه‌ای برای گردشگران ساخته شده است.

ورونا3

۱۴. پمپئی و کوه آتشفشان وزوویوس، سفری به شهری مدفون شده در زمان

کوه وزوویوس (Mount Vesuvius)، آتشفشان هنوز دود‌کننده‌ای که بر بقایای شهر نابود شده‌ی خود در سال ۷۹ پس از میلاد نظاره می‌کند، نه تنها این شهر رومی را در گدازه سوزان غرق کرد، بلکه به طرز باورنکردنی بسیاری از گنجینه‌های هنری آن را نیز حفظ کرد: نقاشی‌های دیواری، موزاییک‌ها و مجسمه‌هایی که پس از خنک شدن گدازه، در آن محصور شدند. چندین قرن حفاری در پومپئی یا پمپئی (Pompei) بقایای خانه‌ها، بازارها، حمام‌ها، معابد، تئاترها، خیابان‌ها و حتی بقایای انسانی را آشکار کرده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از این مکان کاوش شده گشت بزنند، در امتداد خیابان‌های قدیمی با رد چرخ‌های ارابه‌ها قدم بزنند و مهندسی پیشرفته رومیان را از بیش از ۲۰۰۰ سال پیش مشاهده کنند.

کوه آتشفشان وزوویوس

در نزدیکی پومپئی، شهر حفاری‌شده‌ی هرکولانیوم (Herculaneum) قرار دارد که در همان فوران ۷۹ پس از میلاد نابود شد، اما زیر گدازه و خاکستر مستحکم و جامد شده‌ای مدفون شد که شهر را همانطور که بود، در زمان خود منجمد کرد. می‌توانید بازدید از این دو مکان را در یک روز با هم ترکیب کنید، اما اقامت طولانی‌تر به شما فرصت می‌دهد تا به لبه‌ی خود کوه وزوویوس که هنوز فعال است، صعود کنید.

کوه آتشفشان وزوویوس2

۱۵. فروم رومانی، قلب تاریخی امپراتوری روم

فروم رومانی (Roman Forum) ممکن است برای درک دقیق شکل و کاربری آن در دوران باستان، کمی تخیل - یا یک راهنمای خوب - نیاز داشته باشد. با این حال، اهمیت تاریخی آن به عنوان قلب امپراتوری روم را نمی‌توان نادیده گرفت. ابتدا معابد ساخته شد، سپس بناهای عمومی، و به زودی این منطقه به مرکز حکومتی روم تبدیل شد. تجارت با ساخت بازارهایی که فروم را به مرکز زندگی عمومی شهر و حتی امپراتوری روم تبدیل کرد، رونق گرفت. امروزه تنها ستون‌ها، سازه‌های نیمه‌کامل و پایه‌های معابد، بازارها، دادگاه‌ها و بناهای عمومی سابق باقی مانده است که ادای احترامی به روم باستان است که هزار سال در اینجا دوام آورد.

فروم رومانی

۱۶. دره معابد، شاهکاری به جا مانده از تمدن یونانی در سیسیل

دره معابد (Valle dei Templi) در آگریجنتو، سیسیل، توسط یونسکو نه تنها به دلیل تعداد قابل توجه معابد یونانی باقیمانده، بلکه به دلیل وضعیت فوق‌العاده‌ی حفظ آن‌ها در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. برخلاف اکثر مکان‌های باستانی یونانی، معابد آگریجنتو در طول دوره‌‌های بعدی روی آن‌ها ساخته نشده‌اند، بنابراین نه تنها خود سازه‌ها، بلکه چشم‌انداز جامعه‌ی اولیه را نیز حفظ کرده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این مجموعه معبد کنکوردیا (Tempio di Concordia) است که یکی از کامل‌ترین معابد دوریک باقی‌مانده در جهان به شمار می‌رود. معبد جونو لاکینیا (Tempio di Juno Lacinia) تقریباً به همان اندازه بزرگ است. ستون‌های معبد زئوس المپیک، بزرگ‌ترین آن‌ها، در اثر زلزله‌ای فرو ریخته‌اند. یونسکو دره معابد را «یکی از فوق‌العاده‌ترین نمونه‌های معماری دوریک در جهان» توصیف می‌کند.

دره معابد

۱۷. کلیسا جامع میلان، شاهکاری بی‌نظیر از معماری گوتیک

کلیسای باشکوه سانتا ماریا ناسنته‌ی میلان یا کلیسا جامع میلان (milan cathedral)، که مردم محلی با نام "دوئومو" آن را می‌شناسند و از جاذبه‌های میلان نیز هست، نه تنها یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان است، بلکه به جرأت می‌توان گفت بهترین نمونه‌ی موجود از سبک گوتیک تزیینی به شمار می‌رود. نمای ساختمان با مجسمه‌های متعدد خود (در مجموع ۲۲۴۵ مجسمه‌ی مرمری آن را مزین کرده‌اند) و ۱۳۵ مناره‌ی سنگی منحصربه‌فرد بر روی سقف، در همان نگاه اول تأثیر شگفت‌انگیزی بر جای می‌گذارد که با ورود به داخل کلیسا بیشتر می‌شود. ۵۲ ستون عظیم از سقف بلند شبستان پشتیبانی می‌کنند و دیوارها با بزرگ‌ترین پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ جهان تزئین شده‌اند. از آثار مهم داخل شبستان می‌توان به مقبره‌ی جیان جاکومو مِدیچی و شمعدان برنزی قرن دوازدهمی اشاره کرد.

ایل دوئومو میلان

در زیر محراب اصلی، سرداب و نمازخانه‌ی هشت ضلعی با ضریح طلای سن کارلو بورومئه قرار دارد. زیر میدان دوئومو، با عبور از پله‌هایی که در نزدیکی ورودی قرار دارند، می‌توانید به پایه‌های تعمیدگاه و باسیلیکای قرن چهارمی دسترسی داشته باشید. آسانسور شما را بخشی از مسیر را به سمت سقف می‌برد، جایی که می‌توانید در میان مناره‌ی‌های سنگی حکاکی شده، در ارتفاعی سرگیجه‌آور قدم بزنید.

ایل دوئومو میلان2

۱۸. کاپری، جزیره‌ای جادویی با طبیعت خیره‌کننده و تاریخی غنی

کاپری (Capri) با غار آبی باشکوه خود، یکی از پربازدیدترین مکان‌های ایتالیا است، اما دلایل دیگری نیز برای شرکت در یک قایق‌سواری کوتاه از ناپل، سورنتو یا ساحل آمالفی به این جزیره افسانه‌ای وجود دارد. این جزیره صخره‌ای شیب‌دار از دریایی به شدت آبی بیرون زده است و صخره‌های ناهموار آن با کاج‌های سبز و گیاهان گرمسیری ملایم شده‌اند. غار آبی تنها یکی از غارهای دریایی است که صخره‌های آن را بریده است و بهترین راه برای دیدن آن‌ها، همراه با سه صخره نمادین در سواحل جنوبی که با نام «فارالیونی» شناخته می‌شوند، یک تور قایقی دور جزیره است. چندین ویلا و باغ برای گردشگران باز است و مسیرهای پیاده‌روی گردشگران را به کاوش دعوت می‌کند.

کاپری

تقریباً از هر نقطه ای از جزیره مطمئن باشید که منظره زیبایی خواهید داشت. ویلا سان میشل زیبا (Villa San Michele) شاید بهترین منظره جزیره را از باغ‌های خود داشته باشد که به مارینا گراند از روستای Anacapri در ارتفاع بالا مشرف است. می‌توانید با اتوبوس یا برای افراد پرانرژی، با بالا رفتن از پله‌های فنیقی قدیمی که در تپه شیب‌دار حک شده است، به آنجا برسید.

کاپری2

۱۹. پل ریالتو، قلب تپنده‌ی ونیز با تاریخی غنی و زندگی جاری

پل ریالتو (Rialto Bridge) بر روی بیش از ۱۰,۰۰۰ پایه چوبی که قدمت آن‌ها به زمان ساخت پل در سال ۱۵۸۸ بازمی‌گردد، ایستاده است. این پل سنگی نه تنها نمادی از ونیز است، بلکه حلقه‌ی اتصالی ضروری بین دو بخش شهر به شمار می‌رود. تا قبل از ساخت پل آکادمیا در سال ۱۸۵۴، این تنها راه عبور از روی کانال بزرگ به صورت پیاده بود و همچنان شلوغ‌ترین پل محسوب می‌شود. معمار برنده‌ی طراحی این پل، طرح خود را در رقابت با بزرگان عرصه ی معماری مانند میکل‌آنژ و پالادیو پیشنهاد کرد. طراح او شامل سه مسیر پیاده‌رو بود. دو مسیر بیرونی که همواره انبوهی از گردشگران را به خود جذب می‌کنند، چشم‌اندازی از کانال بزرگ و رفت و آمد قایق‌های متعدد را ارائه می‌دهند، در حالی که مسیر مرکزی با عرض بیشتر، مملو از مغازه‌های متناسب با نیاز بازدیدکنندگان است.

پل ریالتو

ونیزی‌ها خریدهای خود را در سمت دیگر پل ریالتو، در بازار پر رونق مواد غذایی در سان پولو انجام می‌دهند. در امتداد آن طرف پل، کانال توسط رستوران‌ها احاطه شده است، اما با دنبال کردن خیابان‌های باریک در محله‌ی مغازه‌های کوچک و صنعتگران، می‌توانید گزینه‌های بهتر و باکیفیت‌تری پیدا کنید. حتماً از روی پل عبور کنید و در کوچه‌های کوچک سان پولو قدم بزنید. در اینجا مغازه‌هایی را خواهید یافت که به کاغذ، صحافی، ساخت ماسک و لباس‌های محلی و حتی جایی که صنعتگران ماهر، پایه‌های قایق‌های گوندولا به نام «فورکوله» را به طور ماهرانه‌ای حک می‌کنند.

پل ریالتو2

۲۰. باسیلیکای سنت فرانسیس، زیارتگاهی مقدس با گنجینه‌ای هنری در آسیزی

باسیلیکای سنت فرانسیس (Basilica di San Francesco) در شهر آسیزی (Assisi) نه تنها یکی از مهم‌ترین مقاصد زیارتی جهان، بلکه جایگاهی ارزشمند در تاریخ هنر نیز به شمار می‌رود. این جایگاه دوگانه باعث شد تا زادگاه سنت فرانسیس و فرقه‌ی فرانسیسکانی‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود. ساخت این مجموعه در سال ۱۲۲۸، همزمان با فوت قدیس فرانسیس، آغاز شد. بازیلیکا از دو کلیسا تشکیل شده است: کلیسای پایینی با سبک رومانسک طاق‌دار و کلیسای بالای آن با ارتفاعی چشمگیر به سبک گوتیک. در هر دو کلیسا می‌توانید نقاشی‌های دیواری استادانی چون جوتو و چیمابوئه را ببینید. این قدیمی‌ترین کلیسای گوتیک در ایتالیا به شمار می‌رود.

بازیلیکای سنت فرانسیس

هرچند کلیسای بالا در زلزله‌ی ۱۹۹۷ آسیب جدی دید، مرمت آن ظرف دو سال به پایان رسید و اکنون دوباره به نمای اولیه‌اش بازگشته است. علاوه بر این، صومعه‌ی فقیرانِ کلارا (Poor Clares) نیز به افتخار سنت کلر، یکی از شاگردان سنت فرانسیس، در آسِسی تأسیس شد و بازیلیکای گوتیک سانتا کیارا در سال ۱۲۶۵ ساخته شد. قلعه‌ی تپه‌ای لا روکا (la Rocca) و کلیسای جامع با نقاشی‌های دیواری با کیفیت و حجاری‌های قرون وسطایی، دلایل خوبی برای گذراندن وقت به گشت‌وگذار در آسِسی هستند. همچنین می‌توانید از صومعه‌ی خلوت‌نشینی «له کارچری» (Le Carceri) که محل عبادت و دوره‌ی انزوا‌گزینی سنت فرانسیس بود، دیدن کنید. آسِسی گزینه‌ای مناسب برای یک سفر یک روزه از فلورانس است و می‌توانید از مسیرهای مختلفی -اتوبوس، قطار، ماشین یا تور- از شهر رم به آنجا سفر کنید.

بازیلیکای سنت فرانسیس2

۲۱. میدان دل کامپو و دوئومو، گوهرهای درخشان سیه نا

میدان بیضی شکل دل کامپو (Piazza del Campo) در سیه نا، یکی از مشهورترین میدان‌های عمومی ایتالیا، با کاخ‌های باشکوه احاطه شده است. نماهای آن‌ها از آجر قرمز خمیده شده و میدان شیب‌دار را در آغوش خود گرفته‌اند. بر این منظره‌ی باشکوه، پالازو پابلیکو (تالار شهر) باشکوه با برج استثنائاً بلندش، حکومت می‌کند. نمای سنگین و حصارهای این بنا با ردیف‌هایی از پنجره‌های دارای قوس‌های گوتیک ملایم شده است. ارتفاع ۱۰۲ متری برج باریک «تور دل مانجیا» (Torre del Mangia) بدون شک برای معماران و سازندگان قرون وسطی، به ویژه با سکوی نبردی که در بالای آن قرار دارد، چالشی بزرگ بوده است. میدان دل کامپو بیشتر به عنوان محل برگزاری مسابقه‌ی اسب‌دوانی بدون زین «پالیو» (Palio) که دو بار در هر تابستان برگزار می‌شود و از بهترین فعالیت‌های قابل انجام در ایتالیا است، شهرت دارد.

میدان دل کامپو

کلیسای جامع سانتا ماریا آسونتا (Cathedral of Santa Maria Assunta) و مناره بلند آن، در تضادی کاملاً مشهود با آجر قرمز سایر نقاط شهر، با نوارهای چشمگیر مرمر سیاه و سفید پوشیده شده‌اند. نمای آن حتی چشمگیرتر است، سمفونی‌ای از طاق‌ها، شیروانی‌ها، ستون‌ها، نقش برجسته‌ها و مناره‌هایی که با مجسمه‌ها و سنگ‌تراشی‌های استادانه دوره رنسانس اثر «جیووانی پیسانو» تزئین شده‌اند. در داخل کلیسای سیه نا ، آثاری از پیسانو، دوناتلو، برنینی، گیبرتی و دیگر استادان رنسانس وجود دارد که با نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، موزاییک‌ها، آثار طلا و نقره، نسخه‌های خطی منقش، موزاییک‌ها و سنگ‌تراشی‌ها و چوب‌تراشی‌ها، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که با بسیاری از موزه‌های برجسته رقابت می‌کند. این بخشندگی منعکس‌کننده این واقعیت است که سیه نا در قرن‌های سیزدهم و چهاردهم از نظر ثروت و هنر و معماری، رقیب فلورانس بوده است. اگرچه زمانی مقرهای جداگانه قدرت بودند، امروزه سیه نا تنها با یک سفر یک روزه از فلورانس قابل دسترسی است.

میدان دل کامپو2

۲۲. پورتوفینو، جواهر درخشان لیگوریا و چشم اندازی به لا دولچه ویتا

در حالی که گنجینه‌های هنری بزرگ یا مکان‌های تاریخی مهم، روستای کوچک لیگوریایی پورتوفینو را در لیست بازدید قرار نداده‌اند، اما برای تماشای مناظر خیره‌کننده و چشیدن کمی از la dolce vita، ارزش یک سفر یک روزه از جنوا یا یک تغییر مسیر در مسیر Cinque Terre را دارد. پورتوفینو با خانه‌های رنگ پاستلی در نیم‌دایره‌ای رو به یک بندر دنج پر از قایق، طوری به نظر می‌رسد که گویی برای یک مجموعه فیلم ساخته شده است (نه، سریال شاهکار «هتل پورتوفینو»، اگرچه در اینجا تنظیم شده است، در اینجا فیلمبرداری نشده است). زیبایی حیرت‌انگیز این شهر آن را به مکانی تبدیل کرده که دوست داشته باشید از زوایای مختلف عکس بگیرید. پناهگاه آبی مورد علاقه سلبریتی‌های مشهور (هرگز نمی‌دانید چه کسی را در کافه‌هایش خواهید دید) و پاپاراتزی‌هایی که آن‌ها را دنبال می‌کنند، پورتوفینو پر از بوتیک‌های شیک و رستوران‌های مجلل است. اما ناامید نشوید؛ جذابیت و زیبایی این شهر شما را از توقف در اینجا خرسند خواهد کرد.

پورتوفینو2

در این مطلب از مجله ایوار جاهای دیدنی ایتالیا را به شما معرفی کردیم، کشوری که باید با پای پیاده گشت و گذار کرد و بهترین راه برای کشف آن گم شدن در خیابان‌های باریک و پیچ در پیچ شهرها و روستاهای آن است. سرزمینی با تاریخ غنی، فرهنگ منحصر به فرد و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، مقصدی رویایی برای هر گردشگری است.

پرسش‌های متداول

بهترین جاهای دیدنی ایتالیا کجا است؟
کولوسئوم در شهر رم، کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس، برج پیزا، پانتئون و شهر پمپی از بهترین جاهای دیدنی ایتالیا به حساب می‌آیند.
بهترین زمان بازدید از ایتالیا چه موقعی است؟
بهترین زمان برای سفر به ایتالیا از اواسط بهار تا اواسط پاییز است، زمانی که هوا گرم و آفتابی است و ازدحام جمعیت کمتر است.
معصومه ریحانی معصومه ریحانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}