معرفی ثروتمندترین کشورها ممکن است شما را شگفت‌ زده کند!

یلدا نوبخت
  • یلدا نوبخت
  • 1403/7/20
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

ثروتمندترین کشورهای جهان شاید شما را به یاد ایالات متحده یا چین بیندازد اما حتما تعجب خواهید کرد اگر بدانید چند کشور کوچک در صدر این فهرست هستند.

تور اروپا

هنگام بررسی ثروتمندترین کشورهای جهان، تولید ناخالص داخلی سرانه (GDP) به‌ عنوان یک معیار اصلی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، این شاخص به‌ تنهایی نمی‌تواند تصویر کاملی از وضعیت اقتصادی یک کشور ارائه دهد. کشورهایی با جمعیت کم بیشتر در صدر این فهرست قرار می‌گیرند، حتی اگر اقتصاد کلی آن‌ها به اندازه اقتصادهای بزرگ‌تر نباشد. شاخص قدرت خرید برابر (PPP) نیز برای درک بهتر از سطح زندگی مردم در نظر گرفته می‌شود اما این شاخص نیز محدودیت‌های خود را دارد. عوامل دیگری مانند نابرابری درآمدی، قوانین مالیاتی و شاخص توسعه انسانی نیز باید در نظر گرفته شوند تا بتوان به ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک کشور دست یافت. در نهایت، اگرچه تولید ناخالص داخلی سرانه یک شاخص مفید است، اما نباید تنها معیار قضاوت باشد. در ادامه این مطلب همره ما باشید تا با لیستی از ثروتمندترن کشورهای جهان آشنا شویم.

لیست ثروتمندترین کشورهای جهان

۱. موناکو

موناکو (Monaco) با درآمد سرانه ناخالص داخلی به ازای هر نفر (GDP per capita) ۲۳۴.۳۱۷ دلار آمریکا در سال ۲۰۲۱، با اختلاف ثروتمندترین کشور جهان محسوب می‌شود. این کشور کوچک اروپایی، همچون لیختن‌اشتاین، یکی از میکرواستیت‌ها بوده و کوچک‌ترین کشور اروپا پس از واتیکان است. موناکو که در سواحل فرانسه و در کرانه دریای مدیترانه واقع شده است، کمتر از ۴۰,۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این کشور به سبک زندگی مجلل و ثروت ساکنانش شهرت دارد؛ بیش از ۳۰ درصد جمعیت موناکو میلیونر هستند. به لطف معافیت از مالیات بر درآمد و نرخ پایین مالیات بر کسب‌وکار، موناکو توسط برخی منابع به‌عنوان یک پناهگاه مالیاتی طبقه‌بندی می‌شود.

موناکو

۲. لیختن اشتاین

لیختن‌اشتاین (Liechtenstein) یکی دیگر از کوچک‌ترین کشورهای جهان است (بدون در نظر گرفتن جزایر) که بین اتریش و سوئیس قرار گرفته و به‌طور کامل توسط کوه‌های آلپ احاطه شده است. همین امر، این کشور را به یک مقصد محبوب برای ورزش‌های زمستانی تبدیل کرده است. اگرچه زمانی به‌عنوان یک پناهگاه مالی شناخته می‌شد، اما با اصلاحات بخش مالیاتی خود، از فهرست اکثر پناهگاه‌های مالی خارج شد. با این حال، همچنان سطح ثروت بسیار بالایی دارد: سازمان ملل متحد تولید ناخالص داخلی سرانه لیختن‌اشتاین در سال ۲۰۲۱ را ۱۶۹,۲۶۰ دلار آمریکا (دومین رتبه در جهان) برآورد کرده و بانک جهانی نیز درآمد ناخالص ملی سرانه این کشور را در همان سال ۱۱۶,۶۰۰ دلار آمریکا محاسبه کرده است.

لیختن اشتاین

۳. لوکزامبورگ

کشور اروپایی لوکزامبورگ (Luxembourg) به‌طور مداوم به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان رتبه‌بندی می‌شود. این یافته‌ها بر اساس ارزش تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر (GDP per capita) به دست آمده است. تولید ناخالص داخلی سرانه به ازای هر نفر، با تقسیم تولید ناخالص داخلی کل کشور بر تعداد جمعیت محاسبه می‌شود و نتیجه آن، مقدار تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در یک کشور است. بر اساس محاسبات سازمان ملل متحد، تولید ناخالص داخلی سرانه لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۱ به ازای هر نفر، به ۱۳۱،۷۴۵ دلار آمریکا رسیده و بر اساس محاسبات بانک جهانی به ۱۳۳،۵۹۰ دلار آمریکا رسیده است که سومین رتبه‌ی بالا در جهان (پس از موناکو و لیختن‌شتاین) را به خود اختصاص می‌دهد.

لوکزامبورگ

۴. ایرلند

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تولید ناخالص داخلی سرانه به ازای هر نفر در ایرلند (Ireland) در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۱,۱۰۹ دلار آمریکا رسیده است. بر اساس سوابق سازمان ملل، "تولید ناخالص داخلی سرانه به ازای هر نفر" این کشور در سال ۲۰۱۷، ۷۰,۴۹۲ دلار آمریکا بوده است. بنابراین، به‌وضوح می‌توان رشد مثبتی را در تولید ناخالص داخلی ایرلند مشاهده کرد. با این حال، با توجه به این که ایرلند به‌عنوان یکی از پناهگاه‌های مالی شناخته می‌شود، بعید است شهروندان عادی ایرلندی نیز از افزایش مشابهی در درآمد واقعی خود برخوردار شده باشند.

ایرلند

۵. سوئیس

سوئیس (Switzerland) بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه در سال ۲۰۲۱، ششمین کشور ثروتمند جهان بود؛ سازمان ملل درآمد این کشور را رقمی بسیار قابل توجه، یعنی ۹۳.۵۲۵ دلار آمریکا تخمین زد. اگرچه سوئیس به‌طور گسترده‌ای یکی از کم‌فسادترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و در سال ۲۰۲۲ بالاترین نمره شاخص توسعه انسانی را کسب کرد، اما به‌دلیل رازداری بیش از حد در صنعت بانک‌داری، یکی از پناهگاه‌های مالی بزرگ جهان نیز محسوب می‌شود.

سوئیس

۶. نروژ

با تولید ناخالص داخلی سرانه به ازای هر نفر ۸۹,۲۴۲ دلار آمریکا، نروژ (Norway) به‌عنوان هفتمین کشور ثروتمند جهان شناخته می‌شود. این دستاورد زمانی قابل توجه‌تر می‌شود که بدانیم نروژ یکی از معدود کشورهای این لیست است که به‌عنوان پناهگاه مالی بین‌المللی شناخته نمی‌شود. مانند سوئیس و بسیاری دیگر از کشورهای ثروتمند، نروژ از استاندارد زندگی بسیار بالایی برخوردار است. همچنین، این کشور نابرابری درآمدی بسیار کمی دارد که با ضریب جینی (GINI coefficient) پایین آن مشخص می‌شود.

نروژ

۷. ایالات متحده آمریکا

با توجه به تلاش‌های گسترده بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی برای پنهان کردن سود خود در پناهگاه‌های مالیاتی خارجی، ممکن است تعجب‌آور باشد که خود ایالات متحده نیز توسط بسیاری از گروه‌های نظارتی مالی به‌عنوان یک پناهگاه مالیاتی شناخته می‌شود. در واقع، در حالی که شرکت‌های داخلی آمریکایی اغلب سودمندترین شرایط را در پناهگاه‌های مالیاتی خارجی می‌یابند، بسیاری از مقررات ملی و ایالتی در ایالات متحده به مشتریان بین‌المللی اجازه می‌دهند تا پول خود را از طریق حساب‌های بانکی مستقر در ایالات متحده به این کشور منتقل کرده و در عین حال مالیات بسیار کمی پرداخت کنند.

 ایالات متحده آمریکا

۸. سنگاپور

سنگاپور (Singapore) یکی از مهم‌ترین قطب‌های تجاری و اقتصادی جهان به شمار می‌رود. این کشور جمعیت قابل توجهی از افراد فوق‌العاده ثروتمند را در خود جای داده است. اقتصاد سنگاپور در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی مواجه شده است. ابتدا همه‌گیری کووید-۱۹ و سپس کند شدن رشد اقتصادی چین که یکی از شرکای تجاری اصلی سنگاپور در حوزه تولید است، ضربات سنگینی بر اقتصاد این کشور وارد کرد.

سنگاپور

۹. قطر

قطر (Qatar) به‌دلیل دارا بودن ذخایر بسیار زیاد نفت و گاز، یکی از ده کشور با بالاترین درآمد سرانه در جهان در سال ۲۰۲۴ است. قطر سومین کشور در جهان از نظر میزان ذخایر گاز طبیعی است. ذخایر عظیم نفت و گاز این کشور در مقایسه با جمعیت آن، باعث شده قطر به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شود. قطر همچنین در تلاش است تا اقتصاد خود را در بخش‌های دیگر نیز توسعه دهد؛ برای مثال، برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ (جام جهانی قطر) به صنعت گردشگری و اقتصاد این کشور کمک شایانی کرده است.

قطر

۱۰. امارات متحده عربی

پس از قطر و عربستان سعودی، امارات متحده عربی (UAE) سومین اقتصاد بزرگ در منطقه خلیج فارس است. این کشور از منابع غنی نفت و گاز بهره‌مند است. تنها ۲۰ درصد از جمعیت این کشور را شهروندان اماراتی تشکیل می‌دهند و بقیه از سراسر جهان برای کار و زندگی به این کشور مهاجرت کرده‌اند. علاوه بر صنعت نفت و گاز، گردشگری، خدمات مالی و ساخت‌وساز نیز از صنایع مهم و پرسود امارات هستند. امارات متحده عربی تلاش می‌کند تا به یک مرکز مهم فرهنگی و اجتماعی در منطقه تبدیل شود. برگزاری نمایشگاه جهانی دبی در سال ۲۰۲۰ ( که به‌دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ موکول شد) و برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه دیگری در سال ۲۰۲۵ نشان‌دهنده این تلاش‌ها است.

امارات متحده عربی

پرسش‌های متداول

معیارهای سنجش ثروتمندترین کشورهای جهان چیست؟
ثروتمندترین کشورها بر اساس معیارهایی چون تولید ناخالص داخلی (GDP)، تولید ناخالص داخلی سرانه (GDP per capita)، و تراز تجاری محاسبه می‌شوند. تولید ناخالص داخلی سرانه معمولاً مهم‌ترین شاخص برای مقایسه استاندارد زندگی افراد در کشورها است.
ثروتمندترین کشورهای جهان کدام است؟
کشورهایی مانند قطر، لوکزامبورگ، سنگاپور، امارات متحده عربی و سوئیس به دلیل اقتصادهای کوچک اما پرقدرت و منابع طبیعی فراوان، اغلب در فهرست ثروتمندترین کشورها قرار دارند. ایالات متحده نیز به‌عنوان اقتصاد بزرگ جهانی مطرح هست.
یلدا نوبخت یلدا نوبخت
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}