آشنایی با جزایر قناری اسپانیا در یک نگاه

محسن مرادی
  • محسن مرادی
  • 1403/7/16
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

جزایر قناری، مجمع الجزایری زیبا و خیره کننده در اقیانوس اطلس و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری جهان است.

تور اروپا

جزایر قناری در نزدیکی سواحل شمال غربی آفریقا و تحت حاکمیت کشور اسپانیا قرار دارند. این جزایر زیبا با آب‌ و هوای معتدل و مناظر طبیعی شگفت‌انگیز خود، در طول سال پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا هستند. جزایر قناری به‌دلیل تنوع جغرافیایی و آب‌ و هوایی خود، بهشت ماجراجویان و علاقه‌مندان به طبیعت به شمار می‌روند. چه به دنبال استراحت در سواحل آرام باشید و چه به دنبال ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز مانند کوهنوردی و ورزش‌های آبی، جزایر قناری مقصدی است که نیازهای تمامی گردشگران را برآورده می‌سازد. اگر قصد سفر با تور اسپانیا و بازدید از جزایر قناری را دارید، ما در این مقاله، نگاهی جامع به زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیر این جزایر خواهیم داشت، پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

جزایر قناری کجاست؟

جزایر قناری مجموعه‌ای از هشت جزیره خودمختار هستند که در اقیانوس اطلس، در شمال غربی آفریقا و در نزدیکی سواحل مراکش قرار دارند. این جزایر که بخشی از اسپانیا به شمار می‌آیند، جنوبی‌ترین منطقه این کشور و بخشی از قلمروهای ویژه اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند. به همین دلیل، شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانند بدون نیاز به گذرنامه به این جزایر سفر کنند. جزایر قناری که در طول تاریخ به‌عنوان پلی بین چهار قاره آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی شناخته شده‌اند، از سال ۱۹۸۲ میلادی به‌صورت خودمختار اداره می‌شوند و شامل دو استان سانتا کروس و لاس پالماس هستند. فاصله این جزایر تا سواحل اسپانیا حدود ۱۵۰۰ کیلومتر و تا سواحل آفریقا حدود ۱۰۰ کیلومتر است.

جزایر قناری کجاست؟

جغرافیای جزایر قناری

جزایر قناری از دو گروه اصلی تشکیل شده‌اند. گروه غربی شامل جزایر تنریف، گرن کاناریا، لا پالما، لا گومرا و ال هیرو است. این جزایر در واقع قله‌هایی از کوه‌ها هستند که مستقیماً از کف اقیانوس بالا آمده‌اند. گروه شرقی شامل لانزاروته، فوئرته‌ونتورا و شش جزیره کوچک‌تر است که بر روی یک سکوی زیردریایی به نام «رشته‌کوه قناری» قرار دارند. این رشته ‌کوه حدود ۱۴۰۰ متر از کف اقیانوس ارتفاع دارد. جزایر قناری به‌دلیل فعالیت‌های آتشفشانی میلیون‌ها سال پیش شکل گرفته‌اند و بلندترین نقطه آن، قله تیده در جزیره تنریف، با ارتفاع ۳۷۱۸ متر، بلندترین نقطه اسپانیا نیز به حساب می‌آید.

جغرافیای جزایر قناری

دلیل نامگذاری جزایر قناری چیست؟

نام جزایر قناری برخلاف تصور عموم که آن را به پرنده‌های قناری نسبت می‌دهند، در واقع از سگ‌ها گرفته شده است. این نام ریشه لاتین دارد و از کلمات «Canari» و «Canis» به معنی سگ مشتق شده است. قبایل گوانچه، ساکنان قدیمی این منطقه، سگ‌ها را حیواناتی مقدس می‌دانستند و به همین دلیل جزایر قناری را «جزایر سگ‌ها» نامیدند. برخی نظریه‌ها می‌گویند که این نام‌گذاری به‌دلیل وجود سگ‌های بزرگ‌جثه در جزایر بوده است. همچنین، برخی معتقدند که این نام ممکن است به فوک‌های دریایی که در لاتین به «سگ‌های دریایی» معروف هستند، اشاره داشته باشد. جالب است بدانید که نام پرنده قناری نیز از همین جزایر گرفته شده است.

دلیل نامگذاری جزایر قناری چیست؟

جزایر قناری در گذر تاریخ

ساکنان اولیه جزایر قناری گوانچه‌ها، مردمانی بربر (بی‌تمدن) بودند. این افراد بومی بعدها با جمعیت عمومی جزایر ادغام شدند. در قرن ۱۵ میلادی، این جزایر توسط اسپانیایی‌ها فتح شدند. رومی‌ها از طریق جوبا دوم، پادشاه موریتانی، با این جزایر آشنا شدند. جوبا گزارشی از یک سفر به این جزایر در حدود سال ۴۰ قبل از میلاد ارائه داد که توسط نویسندگانی مانند پلوتارک و پلینیوس بزرگ به ثبت رسید. پلینیوس بزرگ در نوشته‌هایش به وجود جزیره‌ای به نام «کاناریا» اشاره کرده که به‌دلیل تعداد زیاد سگ‌های بزرگ (Canes) به این نام مشهور شده بود.

جزایر قناری در گذر تاریخ

در سال ۹۹۹ میلادی، اعراب در گرن کاناریا فرود آمدند و با مردم محلی تجارت کردند. در قرون ۱۳ و ۱۴، کاوشگرانی از جنوا، مایورکا، پرتغال و فرانسه به این جزایر سفر کردند. ژان دو بتانکور در سال ۱۴۰۴ به دستور هنری سوم کاستیل پادشاه جزایر شد و فتح لانزاروته، فوئرته‌ونتورا و هیرو را به اتمام رساند. او در سال ۱۴۰۶ به اروپا بازگشت و برادرزاده‌اش ماکیوت را مسئول مدیریت جزایر کرد. بین سال‌های ۱۴۲۰ و ۱۴۷۹، ارتش پرتغال گومرا را تحت سلطه خود درآورد. اما در سال ۱۴۷۹، بر اساس پیمان آلکاسواس، حاکمیت اسپانیا بر جزایر قناری به رسمیت شناخته شد و تا سال ۱۴۹۶، اسپانیا موفق به فتح تمام جزایر شد.

کریستف کلمب در هر چهار سفر غربی‌اش به سوی آمریکا از جزایر قناری به‌عنوان توقفگاه استفاده کرد و این جزایر به پایگاهی ضروری برای مسیرهای دریایی اسپانیا به سوی قاره آمریکا تبدیل شدند. در سال ۱۹۳۶، ژنرال فرانسیسکو فرانکو از این جزایر به‌عنوان اولین پایگاه برای شروع شورش ملی‌گرایان استفاده کرد و از آن‌جا به مراکش که آن زمان مستعمره اسپانیا بود حرکت کرد.

جزایر قناری در گذر تاریخ

اقتصاد جزایر قناری

اقتصاد جزایر قناری به کشاورزی وابسته بوده است. تا سال ۱۸۵۳، انگور به‌عنوان محصول اصلی در این جزایر کشت می‌شد، اما با بروز بیماری فیل‌اکسرا در انگورزارها، این صنعت نابود شد و تولید گیاه قرمز دانه‌ای شبیه به انگور فرنگی، به جای آن شکل گرفت. در نهایت با ورود رنگ‌های مصنوعی، این صنعت نیز کاهش یافت و موز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی به محصولات اصلی کشاورزی تبدیل شدند.

اقتصاد جزایر قناری

آب‌ و هوای جزایر قناری

جزایر قناری دارای آب‌وهوای نیمه‌گرمسیری هستند که در طول سال تغییرات زیادی ندارد. به‌عنوان مثال، در شهر لاس پالماس، دمای بعدازظهر در ماه اوت حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد و در ژانویه حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. میزان بارش سالانه در جزایر قناری کم است و عمدتاً در ماه‌های نوامبر و دسامبر متمرکز می‌شود.

خاک‌ غنی آتشفشانی و دمای معتدل این جزایر باعث شده که پوشش گیاهی متنوعی در آن‌ها وجود داشته باشد. در ارتفاعات پایین‌تر (تا حدود ۴۰۰ متر) گیاهانی که در مناطق گرم و خشک رشد می‌کنند دیده می‌شوند، در حالی که در مناطق بهتر آبیاری‌شده، محصولات متنوعی از جمله موز، پرتقال، قهوه، نیشکر، خرما و توتون کشت می‌شود. در ارتفاعات بالاتر (بین ۴۰۰ تا ۷۳۰ متر) شرایط آب‌وهوایی مدیترانه‌ای حاکم است و محصولات اصلی شامل غلات، سیب‌زمینی و انگور هستند. در ارتفاعات بالاتر از ۲۴۰۰ فوت، آب‌وهوا سردتر است و درختانی مثل ماگنولیا، مورد و برگ‌بو در آن دیده می‌شوند.

آب‌ و هوای جزایر قناری

بهترین زمان سفر به جزایر قناری

جزایر قناری به‌دلیل آب‌وهوای معتدل خود، در تمام طول سال مقصد مناسبی برای سفر هستند، اما زمان سفر شما به نوع فعالیت‌هایی که در نظر دارید بستگی دارد. در تابستان، این جزایر شلوغ‌ترین زمان خود را تجربه می‌کنند و گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف جذب می‌شوند. در زمستان نیز، گردشگرانی از کشورهای سردسیر اروپا به این جزایر سفر می‌کنند. برای یک سفر آرام و بدون ازدحام، بهترین زمان بازدید از جزایر قناری در فصل‌های بهار و پاییز است. اگر به دنبال تفریحات آبی و هیجان هستید، تابستان انتخاب بهتری است. علاوه بر این، برای سفر به جزایر قناری باید ویزای شینگن دریافت کنید، که نیاز به خرید بلیط رفت و برگشت و رزرو هتل از قبل دارد.

بهترین زمان سفر به جزایر قناری

جاهای دیدنی جزایر قناری

۱. پارک ملی تیمانفایا

در مقایسه با جزیره‌ی تنریف،‌ فعالیت آتشفشانی در جزیره‌ی لانزاروته بسیار متداول‌تر است. آخرین فعالیت‌های آتشفشانی در تنریف به سال‌ها پیش بازمی‌گردد، ولی این امر در مورد لانزاروته صدق نمی‌کند. تقریباً هر آنچه که در سطح این جزیره می‌بینیم و سنگ‌ها و خاک‌های آن حاصل فعالیت‌های آتشفشانی و مواد مذاب تولیدشده در بین سال‌های ۱۷۳۰ تا ۱۷۳۶ هستند. این بازه ۷ ساله در جزیره لانزاروته بسیار عجیب بود و فوران‌های زیادی صورت گرفت، تاجایی که حدود ۱۱ روستا دفن شد و افراد زیادی جزیره را ترک کردند.

پس از پایان فوران‌ها و ایجاد ثبات، بسیاری از کشاورزان و باغدارها مجدداً به اینجا برگشتند و شروع به کشاورزی و کاشت مواد غذایی روی خاک‌ها و خاکسترهای آتشفشانی کردند؛ خاک‌هایی که سرشار از مواد معدنی و مفید بودند. دراماتیک‌ترین صحنه از چشم‌اندازهای آتشفشانی این جزیره را می‌توان کوه آتشفشانی تیمانفایا دانست که هنوز فعال است. امروزه پارک ملی تیمانفایا (Timanfaya National Park) در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی تیمانفایا

مادامی‌که این منطقه را از نزدیک تماشا نکنید، ابهت و خاص بودن آن را باور نمی‌کنید؛ منطقه‌ای خشک که سراسر آن توسط ماگمای خشک‌شده احاطه شده است. ماگمای مذاب همچنان زیر بخش‌هایی از آن در حال حرکت است و همین امر باعث ایجاد شکستگی‌هایی در سطح زمین شده است. در بخش‌هایی از مسیر،‌ گرمای زمین را به خوبی زیر پای خود احساس خواهید کرد و این گرما در بخشی از مسیر حتی ممکن است شدید شود! 

پارک ملی تیمانفایا، لانزاروته

۲. سواحل گرن کاناریا

همان‌طور که بیان شد، گرن (گران) کاناریا (Gran Canaria) یکی از جزیره‌های غربی در مجمع‌الجزایر قناری و از جاذبه‌های اسپانیا است. سواحل جنوبی گرن کاناریا را می‌توان یکی از موفق‌ترین و برجسته‌ترین نمونه‌های سواحل طلایی گردشگری دانست. طرفداران تفریح‌های دریایی و ساحلی می‌توانند حداقل ۶ تفرجگاه گردشگری مجهز و مناسب را در این منطقه در نظر داشته باشند. معروف‌ترین و محبوب‌ترین این تفرجگاه‌ها را می‌توان ماس پالوماس (Maspalomas) دانست. یک خط ساحلی بسیار تمیز و دوست‌داشتنی که بخش‌هایی از آن با چترهای رنگی تزئین شده و رستوران‌ها، کافه‌ها و حتی فروشگاه‌های متعددی در منطقه قرار گرفته‌اند.

این منطقه را می‌توان یکی از سرزنده‌ترین سواحل در کل جزایر قناری دانست. بنابراین فرقی نمی‌کند که در طول روز و یا حتی شب به اینجا بیایید. تفرجگاه ماس پالوماس همیشه سرزنده و پر از گردشگر است. از جاذبه‌های جالب دیگر در این منطقه،‌ می‌توان به وجود تپه‌های ماسه‌ای در فاصله کمی از ساحل دریا اشاره کرد. این تپه‌های محافظت‌شده تا نزدیکی خط ساحلی پیشروی کرده و گاهاً با جریان آب و باد جابجا می‌شوند. ارتفاع برخی از آن‌ها به ۱۲ متر هم می‌رسد و پیاده‌روی روی آن‌ها هم یکی از سرگرمی‌های محبوب میان گردشگران است.

سواحل گرن کاناریا

۳. کارها و آثار هنری سزار مانریکه

سزار مانریکه (Cesar Manrique) یکی از شخصیت‌های محبوب هنری در کشور اسپانیا است. این هنرمند تنها به‌خاطر زندگی هنری و همچنین آثار هنری و معماری به‌جای‌گذاشته از خود شناخته نمی‌شود. بلکه بخشی از فعالیت‌های او که توانست چهره و شخصیت جزیره‌ی زادگاهش (یعنی لانزاروته) را نجات دهد نیز همیشه موردستایش قرار گرفته و در خاطر مردم منطقه باقی مانده است. سزار مانریکه زندگی حرفه‌ای هنری موفقی در شهر نیویورک و قاره آمریکا داشت و سپس در سال ۱۹۶۸ مجدداً به لانزاروته بازگشت. در آن زمان، مانریکه یک کمپین حمایتی از لانزاروته راه‌اندازی کرد تا از نابودی این جزیره بر اثر حضور بی‌حدومرز گردشگران جلوگیری کند.

حضور کنترل نشده گردشگران باعث بروز آسیب‌های متعددی به مقاصد گردشگری اطراف شده بود و مانریکه قصد داشت از تکرار این اتفاق برای جزیره لانزاروته جلوگیری کند. بنابراین او اقدام به طراحی و ساخت مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و جاذبه‌ها در این جزیره کرد. اقدام او باعث قرارگیری جزیره لانزاروته در مسیر توسعه پایدار فرهنگی و زیست‌محیطی شد و آن را به‌نوعی نجات داد! او در آثارش سعی کرده بود تا هویت آتشفشانی و صخره‌ای جزیره را به تصویر بکشد. امروزه آثار هنری سزار مانریکه همچنان به‌عنوان جاذبه‌های محبوب این جزیره شناخته می‌شود. 

کارها و آثار هنری سزار مانریکه

۴. سواحل تنریف

سواحل تنریف (The Beaches of Tenerife) شاید محبوبیتی کمتر از سواحل گرن کاناریا داشته باشند، ولی نزدیک‌ترین رقیب منطقه‌ای یکدیگر هستند. سواحل جنوبی جزیره تنریف را نیز بدون تردید می‌توانید جزو بهترین گزینه‌های ساحلی خود در جزایر قناری قلمداد کنید. ویلاها، هتل‌ها، رستوران‌ها و یا حتی مجموعه‌های ورزشی بسیار متعددی در این خط ساحلی ساخته شده است که انتخاب هرکدام از آن‌ها می‌تواند جذابیت‌های خاصی به سفر شما اضافه کند.

انتخاب میان این گزینه‌ها می‌تواند بسته به بودجه شما، نوع سفر، تعداد نفرات و یا فعالیت‌های تفریحی موردنظرتان داشته باشد. ولی اگر قصد سفر خانوادگی داشته باشید، مجموعه تفریحی پلایا د لاس ویستاس (Playa de Las Vistas) و پلایا د لاس ترِسیتاس (Playa de las Teresitas) می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. 

سواحل تنریف

۵. سواحل فوئرته ونتورا

این یک قانون کلی است، اصولاً وقتی به جزایر قناری سفر می‌کنید،‌ طبعاً تفریحات ساحلی در اولویت اول شما قرار دارند! بنابراین شگفت‌زده نشوید اگر بخش زیادی از این لیست مربوط به سواحل مختلف باشد. فوئرته‌ونتورا (Fuerteventura) دومین جزیره بزرگ در این منطقه است. این جزیره به‌صورت کلی در یونسکو به ثبت رسیده که این امر حاکی از اهمیت بالای آن است. این جزیره نیز دارای کیلومترها ساحل زیبا است که بخش‌های زیادی از آن همچنان بکر باقی‌مانده‌اند.بخش‌های زیاد دیگری نیز بسیار توسعه پیدا کرده و انواع زیرساخت‌ها و روساخت‌های گردشگری مختلف در آن‌ها شکل گرفته است. بااین‌حال، سواحل جزیره فوئرته‌ونتورا را می‌توان خلوت‌تر از سایر سواحل نام‌برده دانست. بنابراین انتخاب مناسبی برای آن دسته از افرادی است که اهل شلوغی و جمعیت‌های متراکم نیستند.

از نکات جالب در مورد سواحل این جزیره می‌توان به مواج بودن دریای آن اشاره کرد. درواقع وزش باد در این قسمت از جزایر قناری بسیار بیشتر است و همین امر باعث شده دریای سواحل فوئرته‌ونتورا مواج باشند. همین امر باعث شده تا طرفداران موج‌سواری استقبال بیشتری از این منطقه داشته باشند. اگر طرفدار سواحل کم تردد، دریای مواج، صدای موج‌های دریا و یا ورزش‌های ساحلی هستید، سواحل فوئرته‌ونتورا را مدنظر داشته باشید. 

سواحل فوئرته ونتورا

۶. سانتا کروس تنریف

اگر قصد دارید کمی از تفریحات دریایی فاصله بگیرید،‌ سفر به مرکز جزایر قناری انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. مرکز این منطقه، یعنی شهر تنریف، شهری جذاب و سرزنده است. جاذبه‌های فرهنگی و معماری مختلفی در این شهر وجود دارند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. معروف‌ترین آن‌ها را می‌توان یک خانه اپرا و کنسرت نسبتاً قدیمی به نام تالار تنریف (Auditorio de Tenerife) دانست که رو به دریا قرار دارد.

لذت گوش دادن به اپرا و سازهای موسیقی در کنار ساحل دریا تجربه‌ای نیست که در سایر نقاط دنیا به‌راحتی بتوان کسب کرد! این سالن عموماً میزبان برترین گروه‌های موسیقی و نوازنده‌های جهان است. شهر سانتا کروس البته جاذبه‌های فرهنگی برجسته دیگری نیز دارد. در این میان می‌توان به مجموعه موزه‌های هنرهای زیبا اشاره کرد که آثار جالبی از هنرمندان اسپانیایی و یا نقاشان بومی این منطقه را تماشا کنید. یکی از موزه‌های جالب این شهر، موزه‌ی انسان و طبیعت (Museum of Nature and Man) است که در آن می‌توانید اطلاعات جالبی در مورد تاریخچه جزیره تنریف، فرهنگ بومی اینجا، وضعیت آتشفشانی آن و همچنین وضعیت این جزیره پیش از حضور اروپاییان را به دست آورید. 

سانتا کروس تنریف

۷. لاس پالماس

اگر اهل تماشای فوتبال باشید،‌ احتمالاً نام تیم اسپانیایی لاس پالماس را شنیده‌اید. لاس پالماس یکی دیگر از شهرهای ساحلی در جزایر قناری است. قدمت این شهر به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد و تاریخچه جالبی در مورد حضور اسپانیایی‌ها در آن روایت می‌شود. اساس شهر لاس پالماس در سال ۱۴۷۸ ریخته شد، یعنی زمانی که اولین اقدامات و فعالیت استعماری اسپانیا در سمت غرب آغاز شده بود. کلیسای جامع سانتا آنا (Cathedral of Santa Ana) که متعلق به قرن شانزدهم است و نمای آن با معماری گوتیک ساخته‌شده، یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که بازدید از آن به تمام گردشگران توصیه می‌شود.

علاوه بر این، بازدید از موزه دیوکسان (Diocesan Musuem) نیز توصیه می‌شود؛ موزه‌ای با گنجینه‌های ارزشمند از هنرهای مذهبی، و همچنین آثار هنری حکاکی شده روی فلزهای قیمتی مانند طلا و نقره. موزه جزایر قناری (Museum of the Canary Islands) یکی دیگر از جاذبه‌های لاس پالماس است که در آن مجموعه‌های باستان‌شناسی و جمعیت شناختی جالبی را می‌توانید مشاهده کنید که تاریخچه فرهنگی بسیار قدیمی این جزیره را به تصویر می‌کشند. همچنین توصیه می‌کنیم از خانه کلمب (Casa de Colon) نیز دیدن کنید. اینجا درواقع خانه‌ی اولین فرماندار منطقه بود و جایی است که در آن کریستوفر کلمب یک شب را در راه سفرهای خود گذرانده بود. این خانه را می‌توان یک نمونه زیبا از سبک معماری در جزایر قناری دانست. 

لاس پالماس

۸. پارک لورو

پارک لورو را می‌توان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزایر قناری دانست. این بخش از حیات‌وحش که آن را تحت عنوان پارک لورو (Loro Park) می‌شناسیم، دقیقاً در بیرون شهر پوئرتو د لا کروز واقع شده است. تجربه شما در پارک لورو ترکیبی از استانداردهای بالای حفظ و مراقبت از فضاهای طبیعی و همچنین تفریحات مناسب خواهد بود. در پارک لورو شما می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین مجموعه طوطی‌های جهان را تماشا کنید. نکته جالب دیگر در مورد این پارک، وجود یک تونل شیشه‌ای (آکواریوم) زیرزمینی است که با قدم زدن در آن گویی در وسط دریا قدم می‌زنید و می‌توانید ماهی‌ها و حتی کوسه‌ها را تماشا کنید که در اطرافتان شنا می‌کنند. 

پارک لورو

۹. سان کریستبال د لا لاگونا

سان کریستبال د لا لاگونا (San Cristóbal de la Laguna) یکی از شهرهای جزیره تنفریف است که نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. اگر طرفدار گردشگری فرهنگی هستید، سان کریستبال د لا لاگونا بهترین انتخاب در جزایر قناری برای شما خواهد بود. البته مردم محلی آن را به‌اختصار تنها لا لاگونا می‌نامند. این شهر در گذشته به‌عنوان پایتخت جزایر قناری شناخته می‌شد. ساختمان‌ها و آثار معماری بسیار زیبایی در این شهر قرار گرفته‌ است که به آن‌ها لقب جواهر معماری داده‌اند. چندین کلیسا با ساختارهای معماری مختلف در لا لاگونا ساخته‌شده‌اند که تماشای هرکدام از آن‌ها بی‌شک تاثیرگذار خواهد بود. گفتنی‌ست برخی ساختمان‌های و ویلاهای این منطقه در گذشته متعلق به بازرگانان و افراد ثروتمند شهر بوده‌اند. اکثر این ساختمان‌ها متعلق به قرن‌های هفدهم و هجدهم هستند و امروزه در معرض دید عموم قرار دارند و برخی نیز تبدیل به موزه شده‌اند. 

سان کریستبال د لا لاگونا

۱۰. لا اورتابا

اگر دوست دارید چهره تاریخی جزایر قناری را تماشا کنید، شهرستان لا اورتابا (La Orotava) -واقع در جزیره تنریف- برایتان جالب خواهد بود. بخشی از این شهر ظاهر تاریخی خود را بیشتر حفظ کرده و در آن می‌توانید خانه‌های چوبی دارای معماری خاص جزایر قناری را تماشا کنید. ویژگی خاص عموم این خانه‌ها، وجود بالکن‌های چوبی است. بعضی از این خانه‌ها که در گذشته متعلق به خانواده‌های اعیان‌نشین و ثروتمند شهر بودند،‌ امروزه کمی بازسازی‌شده و از آن‌ها به‌عنوان مراکز فرهنگی و موزه استفاده می‌شود. البته شهر لا اورتابا به‌واسطه مزارع و باغ‌های خود نیز شناخته می‌شود. بخشی از اقتصاد شهر به کشاورزی گوجه، موز و انگور و صادرات آن به کشورهای اروپایی وابسته است. بخش دیگری از شهر به بندرگاه ماهیگیران معروف شده و خیلی از طرفداران ماهیگیری با قایق‌های خود به آب اقیانوس وارد شده و روز خود را با این سرگرمی می‌گذرانند. 

لا اورتابا

۱۱. غار وردس

یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در جزیره‌ی لانزاروته،‌ گردش در غار وردس (Cueva de los Verdes) است. این غار مسیری ۷ کیلومتری در داخل یک کوه آتشفشانی است که از دل کوه آغاز شده و به دریا می‌رسد. این غار زمانی شکل گرفت که سطح جریان گدازه سرد و سفت شد، ولی گدازه‌ی مذاب همچنان در زیر آن حرکت می‌کرد. زمانی که گدازه‌های زیر زمینی وارد اقیانوس شدند، این لوله توخالی در اعماق زمین باقی ماند. در ۲ کیلومتر ابتدیی مسیر، هر آنچه تماشا می‌کنید کاملاً طبیعی است. تنها چراغ‌ها و بخشی پیاده‌رو کف زمین برای امنیت بیشتر اضافه شده است. در طول مسیر سنگ‌های خاصی را تماشا خواهید کرد که رنگ‌های عجیبی مانند قرمز، نارنجی و سیاه دارند. تمام این رنگ‌ها به‌واسطه‌ی واکنش‌های اکسید آهن و کلسیم کربنات داخل سنگ‌ها ایجاد شده‌اند. البته جالب است بدانید مراسم فرهنگی و کنسرت‌های مختلفی در داخل محیط این غار برگزار می‌شود که تجربه‌ای کاملا متمایز خواهد بود.

غار وردس

۱۲. پورته دل کارمن

شهر پورته دل کارمن (Puerto del Carmen)  در جزیره لانزاروته واقع شده است. این شهر را می‌توان بزرگ‌ترین مرکز گردشگری در جزیره لانزاروته دانست که در اطراف آن حدود ۶ کیلومتر ساحل شنی با آب‌های آرام واقع شده است. پورته دل کارمن در گذشته تنها یک شهر کوچک بود که بیشتر اهالی آن به ماهیگیری می‌پرداختند، اما امروزه تبدیل به شهری بزرگ و مدرن شده که هتل و رستوران‌های متعددی در آن افتتاح شده است. به‌طور کلی، وقتی در گوشه و کنار این شهر قدم می‌زنید، کاملاً این احساس را خواهید داشت که در یک مرکز محبوب گردشگری قرار دارید! گردشگرانی که در طی دو هفته اول ماه آگوست خود را به این شهر می‌رسانند،‌ می‌توانند در فستیوال ویرگن دل کارمن (Fiesta de la Virgen del Carmen) نیز شرکت کنند. این فستیوال که در واقع یک جشن مذهبی است، ریشه در زمانی دارد که اینجا یک دهکده ماهیگیری بود. در این فستیوال مردم قایق‌ها را تزئین می‌کنند و به آب می‌زنند. 

پورته دل کارمن

۱۳. سانتا کروز د لا پالما

منطقه ساحلی سانتا کروز د لا پالما (Santa Cruz de la Palma) در گذشته یکی از مهم‌ترین بخش‌های جزایر قناری بوده است. این منطقه که درواقع یک بندرگاه است، در حدود سال‌های ۱۵۰۰ میلادی به‌عنوان یکی از ۳ بندرگاه اسپانیایی شناخته می‌شد که اجازه دادوستد با دنیای جدید را داشتند. به همین خاطر، با گردش در داخل شهر متوجه خانه‌ها و ویلاهای قدیمی ولی گران‌قیمتی خواهید شد که در گذشته به بازرگانان بزرگ تعلق داشتند. عموم این ساختمان‌ها به حدود قرن‌های ۱۷ و ۱۸م تعلق دارند. از لحاظ جاذبه‌های طبیعی، منطقه سانتا کروز د لا پالما نیز همانند سایر بخش‌های جزایر قناری ساحل‌های بی‌نظیری دارد. تفاوت عمده‌ی سواحل این بخش، بکر بودن آن‌ها است. در مقایسه با سایر خطوط ساحلی جزایر قناری، سواحل این منطقه دستخوش کمترین تغییر شده‌ است. 

سانتا کروز د لا پالما

۱۴. پارک ملی گاراجونای

پارک ملی گاراجونای (Garajonay National Park) در جزیره لا گومرا واقع شده است. شیب این جزیره نسبت به اقیانوس اطلس به‌قدری زیاد است که امکان ساخت جاده در اطراف ساحل وجود ندارد. بیش‌تر مساحت نیمه بالایی این جزیره را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند و بخش اعظمی از آن‌ها نیز در محوطه پارک ملی گاراجونای قرار گرفته‌اند. این پارک توانسته به‌عنوان یک میراث جهانی در لیست یونسکو به ثبت برسد. پارک گاراجونای حدود ۹ هزار و ۳۲۵ هکتار مساحت دارد و جالب است بدانید بیش از ۷۰ درصد آن توسط جنگل‌های لورل پوشیده شده است. مشابه این پوشش‌های گیاهی را می‌توان در اروپا پیدا کرد که در دوران سوم زمین‌شناسی شکل ‌گرفته بودند. این جنگل‌های سرسبز همچنین میزبان طیف مختلفی از گیاهان و جانورانی هستند که بعضی از آن‌ها مختص به همین جزیره هستند. در طول مسیر شاهد چشمه و رودخانه‌های متعددی خواهیم بود. آب بیشتر آن‌ها از ارتفاعات تأمین می‌شود. ارتفاعات نوک قله‌ها درواقع جلوی عبور رطوبت هوا را می‌گیرند. بنابراین این رطوبت به شکل بارش باران مجدداً به سطح زمین بازمی‌گردد و به این شکل رودخانه‌ها شکل می‌گیرند.

پارک ملی گاراجونای

۱۵. پارک ملی کالدرا د تابورینته

این پارک ملی با نام جزیره زیبا (Isla Bonita) شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری را شاید بتوان سرسبزی این پارک دانست. پارک ملی پارک ملی کالدرا د تابوریِنته (Caldera de Taburiente National Park) درواقع سرسبزترین نقطه در کل جزایر قناری است. هدف اولیه از طراحی این پارک ملی، ایجاد یک ذخیره‌گاه طبیعی بود که امروزه با همین عنوان در یونسکو نیز به ثبت رسیده است. تنوع مناظر و چشم‌اندازهای این پارک یکی از جاذبه‌های آن است. در اینجا می‌توانید تلفیقی از چشم‌اندازهای کوهستانی و ساحلی را پیش روی خود ببینید. مرتفع‌ترین بخش‌های این پارک حدود ۲۴۰۰ متر ارتفاع دارند. این بخش‌ها در واقع قله‌هایی هستند که براثر فوران‌های آتشفشانی ایجاد شده‌اند. جریان گدازه سپس از قله‌ها ادامه پیدا کرده و درنهایت به ساحل می‌رسد. نزدیک بودن این دو چشم‌انداز متضاد (یعنی کوهستانی و ساحلی) به یکدیگر را می‌توان جالب‌ترین ویژگی این پارک ملی دانست.

پارک ملی کالدرا د تابورینته

۱۶.پارک ملی تیده

پارک ملی تیده (Teide National Park) در جزیره تنریف واقع شده است. سومین کوه آتشفشانی مرتفع جهان،‌ با ارتفاعی حدود ۳،۸۱۷ متر در این جزیره واقع شده است. این کوه را می‌توان به یک برج بزرگ تشبیه کرد که از جزیره کوچک تنریف پاسبانی می‌کند. پارک ملی تیده که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است، شامل تمام این کوه آتشفشانی و همچنین بخش‌هایی از دهانه آتشفشانی می‌شود. قطر دهانه حدود ۱۹ کیلومتر است و برخی از تورهای طبیعت‌گردی این منطقه شما را تا همین‌جا پیش می‌برند. جالب است بدانید همین دهانه آتشفشانی درواقع بخشی از یک کوه بسیار بزرگ‌تر بود که حدود ۳ میلیون سال پیش فوران و بخشی از خود را نیز منفجر کرد. پس از این انفجار، کوه روی خود ریزش کرد و هنوز برخی باقی‌مانده‌های سنگ‌ها را می‌توان در اینجا مشاهده کرد.

پارک ملی تیده

تفریحات جزایر قناری

جزایر قناری با تنوع فوق‌العاده‌ای از تفریحات، مقصدی بی‌نظیر برای هر سلیقه‌ای است. در ادامه برخی از تفریحات اصلی این جزایر را معرفی می‌کنیم:

۱. مشاهده سایه کوه تیده

کوه تیده بلندترین کوه اسپانیا است که سایه‌ای بزرگ و مثلثی‌شکل بر فراز اقیانوس اطلس می‌افکند. این سایه در طلوع و غروب خورشید بسیار دیدنی است و تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

تفریحات جزایر قناری

۲. لذت از غذاهای میشلین

جزیره تنریف با داشتن رستوران‌های شش‌ستاره میشلین، یکی از مهم‌ترین مقاصد علاقه‌مندان به غذاهای لوکس در اسپانیا است. همچنین، دو رستوران در گرن کاناریا نیز اخیراً دو ستاره میشلین دریافت کرده و تجربه‌ای عالی از غذاهای محلی و بین‌المللی ارائه می‌دهند.

تفریحات جزایر قناری

۳. شرکت در کارناوال

کارناوال تنریف یکی از بزرگترین و مهم‌ترین کارناوال‌های دنیا است که هزاران نفر را هر ساله به خود جذب می‌کند. این جشنواره شامل رقص‌ها، موسیقی، و انتخاب ملکه کارناوال است. همچنین، در گرن کاناریا نیز کارناوال با برنامه‌هایی چون گالای درگ کوئین برگزار می‌شود که شهرت جهانی دارد.

تفریحات جزایر قناری

۴. تماشای آسمان شب

جزیره لا پالما به‌عنوان مقصدی برای علاقه‌مندان به آستروتوریسم شناخته می‌شود. در این جزیره با داشتن آسمانی صاف و بدون آلودگی نوری، می‌توان به‌راحتی ستارگان را تماشا کرد. همچنین، رصدخانه روکه د لوس موچاچوس یکی از مهم‌ترین رصدخانه‌های جهان در این جزیره قرار دارد.

تفریحات جزایر قناری

۵. سواحل و تفریحات آبی

جزیره گرن کاناریا با سواحل شنی سفید و گدازه‌های آتشفشانی، مکانی مناسب برای تفریحات ساحلی مانند شنا، موج‌سواری، و قایق‌سواری است. همچنین پارک‌های آبی و تفریحی مانند آریناگا و پالمیتوس نیز برای علاقه‌مندان به تفریحات خانوادگی و طبیعت‌دوستان گزینه‌هایی عالی هستند. این جزایر با ترکیب فرهنگ غنی، طبیعت بکر، و تفریحات متنوع، برای هر نوع گردشگری تجربه‌ای به‌یادماندنی فراهم می‌کنند.

تفریحات جزایر قناری

طبیعت جزایر قناری

طبیعت جزایر قناری یکی از گنجینه‌های اصلی این مجمع ‌الجزایر است و تنوع گسترده‌ای از فضاهای طبیعی را در خود جای داده است. این جزایر دارای مناظر شگفت‌انگیزی مانند آتشفشان‌ها، جنگل‌های باستانی، سواحل بهشتی، دریاهای پر از زندگی و آسمان‌های پاک و زلال هستند که جزو ارزشمندترین اکوسیستم‌های جهان به شمار می‌آیند. یکی از جذابیت‌های منحصربه‌فرد جزایر قناری، آسمان صاف و تمیز آن است که به‌عنوان پاک‌ترین آسمان در اروپا شناخته شده و تحت حفاظت قانون «Sky Law» قرار دارد. سه منطقه محافظت‌شده ویژه برای رصد آسمان در این جزایر وجود دارد و این مناطق یکی از بهترین مکان‌های جهان برای مشاهده ستارگان و صور فلکی هستند. جزایر لا پالما و تنریف نیز دو رصدخانه بین‌المللی معروف، یعنی رصدخانه اخترفیزیکی «روکه د لوس موچاخوس» و رصدخانه «تیده» را در خود جای داده‌اند.

طبیعت جزایر قناری

جنگل‌های لاورسیلوا در این جزایر، مانند آن‌هایی که در آناگا در تنریف یا پارک ملی گاراجونای در لا گومرا یافت می‌شوند، از جاذبه‌های شگفت‌انگیز و کهن هستند. این جنگل‌های باستانی از معدود جنگل‌های بازمانده از دوران سوم زمین‌شناسی (Tertiary Period) هستند و بخشی از تاریخ زمین‌شناسی سیاره‌مان را نمایان می‌کنند.

طبیعت جزایر قناری بسیار غنی و متنوع است، به‌طوری که بیش از ۴۰۰۰ گونه از گیاهان و جانوران بومی در این جزایر یافت می‌شوند که بسیاری از آن‌ها در مناطق حفاظت‌شده زندگی می‌کنند. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و آب‌وهوای استثنایی جزایر، این طبیعت گوناگون توانسته است به‌خوبی در این منطقه شکوفا شود.

طبیعت جزایر قناری

همچنین جزایر قناری به‌عنوان «سرزمین آتشفشان‌ها» نیز شناخته می‌شوند. این جزایر به‌دلیل خاستگاه آتشفشانی خود دارای مناظر خیره‌کننده‌ای مانند دهانه‌ها، غارها، جریان‌های گدازه و دریاچه‌های آتشفشانی هستند. از بالاترین قله اسپانیا در پارک ملی تیده تا بستر دریایی ال هیرو، مکان‌هایی جادویی و بی‌نظیر در این جزایر وجود دارند که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کنند. به‌دلیل این تنوع طبیعی، ۴۰٪ از مساحت جزایر قناری به‌عنوان مناطق حفاظت‌شده در نظر گرفته شده است و شامل چهار پارک ملی، هفت ذخیره‌گاه زیست‌کره و سه ذخیره‌گاه دریایی می‌شود.

طبیعت جزایر قناری

سواحل جزایر قناری

سواحل جزایر قناری تنوع و زیبایی منحصربه‌فردی دارند؛ با بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی، مجموعه‌ای از بیش از ۵۰۰ ساحل در این جزایر پراکنده شده‌اند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. جزایر قناری با سواحل گوناگون، از سواحل بکر و دست‌نخورده تا سواحل شهری و خانوادگی، گزینه‌های بسیاری را برای مسافران فراهم می‌کنند. برخی سواحل برای پیاده‌روی‌های طولانی مناسب‌اند، در حالی که برخی دیگر برای آفتاب‌گرفتن، آرامش و لذت‌بردن از مناظر طبیعی مناسب هستند. رنگ‌های متنوع سواحل جزایر قناری شامل سواحل طلایی، سفید، قرمز و همچنین سواحل آتشفشانی با شن‌های سیاه براق می‌شود.

تنوع سواحل

رستوران‌ها و کافه‌های کنار ساحل، فرصت مناسبی برای تجربه غذاهای محلی ارائه می‌دهند. از غذاهای ساده تا غذاهای دریایی لذیذ مانند ماهی‌های محلی مدیترانه‌ای و دریم ‌فیش، همه در دسترس هستند. غذاهایی مانند اختاپوس سرخ‌شده و ماهی تن مرینت‌شده نیز از محبوب‌ترین انتخاب‌ها در رستوران‌های سواحل جزایر قناری هستند.

صرف غذا در کنار دریا

آب‌های زلال و تمیز این جزایر، مکان مناسبی برای انجام انواع ورزش‌های آبی هستند. در سواحل قناری مدارس و مراکزی برای آموزش موج‌سواری، کایت‌سواری و اسکی روی آب وجود دارد. علاوه بر این، جزایر قناری به‌دلیل بستر دریایی منحصربه‌فرد خود، مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به غواصی هستند.

ورزش های آبی

تماشای طلوع و غروب خورشید در سواحل قناری یکی از تجربه‌های رمانتیک و دیدنی است. این لحظات با رنگ‌های شگفت‌انگیز مانند اکر، قرمز، نارنجی و صورتی که آسمان را می‌آرایند، خاطره‌انگیز می‌شوند. هر یک از جزایر این فرصت را به بازدیدکنندگان می‌دهند تا در کنار ساحل از این مناظر بی‌نظیر لذت ببرند. سواحل جزایر قناری نه تنها محلی برای تفریح و استراحت هستند، بلکه تجربه‌ای بی‌نظیر از طبیعت، فرهنگ و غذاهای محلی این جزایر را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

طلوع و غروب های فراموش نشدنی

آداب و رسوم و عناصر فرهنگی جزایر قناری

آداب و رسوم و عناصر فرهنگی جزایر قناری نمایان‌گر تنوع غنی و تأثیرات فرهنگی خارجی هستند. هر یک از هشت جزیره این مجمع‌الجزایر هویت و ویژگی‌های خاص خود را دارد که ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف و تأثیرات خارجی را در خود جای داده است. میراث فرهنگی جزایر قناری به بیش از ۲,۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، زمانی که نخستین ساکنان این جزایر، بومیان قناری، ردپایی از فرهنگ خود را در مکان‌های باستانی به‌ جا گذاشتند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به پارک فرهنگی ال جولان در ال هیرو، پارک باستان‌شناسی بلمکو در لا پالما، سیستم غارهای سنوبیو د والرون و ریسکو کایدو و کوه‌های مقدس در گرن کاناریا اشاره کرد.

تاریخ این جزایر به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ بسیاری از مکان‌های تاریخی این جزایر توسط یونسکو به‌عنوان میراث جهانی ثبت شده‌اند. مرکز تاریخی لا لاگونا در تنریف و زبان سوتی لا گومرا به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس از این جمله‌اند. شهر باستانی بتنکوریا در فوئرته‌ونتورا، قلعه سن کریستوبال در تنریف، خانه کلمبوس در گرن کاناریا و برج دل کنده در لا گومرا نیز از دیگر اماکن تاریخی این جزایر هستند.

آداب و رسوم و عناصر فرهنگی جزایر قناری

یکی از مهم‌ترین جشن‌های محلی در جزایر قناری، جشن کارناوال است که فراتر از یک جشن عادی بوده و نماد فرهنگی این جزایر است. این کارناوال‌ها با شادی، رنگ، ریتم و موسیقی لاتین خیابان‌ها را پر از زندگی می‌کنند. کارناوال‌های تنریف و گرن کاناریا از مشهورترین کارناوال‌های جهان هستند که هر سال هزاران گردشگر را جذب می‌کنند.

سنت ها و آداب و رسوم

جزایر قناری مجموعه‌ای از موزه‌های منحصربه‌فرد دارند که فرهنگ و تاریخ این جزایر را حفظ می‌کنند. از جمله این موزه‌ها می‌توان به موزه قناری در گرن کاناریا و موزه MUNA در تنریف که مومیایی‌ها و آثار باستانی گوانچه‌ها را نمایش می‌دهند، اشاره کرد. موزه علم و کیهان در تنریف به پیشرفت‌های علمی اختصاص دارد. همچنین موزه‌های مختلف دیگری مانند موزه پنیر در فوئرته‌ونتورا، موزه ابریشم لاس هیلاندرز در لا پالما و موزه فرش در تنریف به حفظ سنت‌های محلی کمک می‌کنند.

میراث فرهنگی و موزه ها

جزایر قناری همچنین نام‌های بزرگی را در عرصه هنر به جهان معرفی کرده است. از موسیقی‌دانانی مانند آلفردو کراوس، خواننده تنور مشهور اپرا، و تئوبالدو پاور، آهنگ‌ساز معروف، گرفته تا هنرمندان بصری مانند سزار مانریکه، هنرمند مشهور و دوست‌دار محیط‌ زیست، اسکار دومینگز و نستور مارتین-فرناندز د لا تور، نقاشان بین‌المللی و مارتین چیرینو، مجسمه‌ساز معروف. فرهنگ و تاریخ جزایر قناری نه تنها در مکان‌های تاریخی و جشن‌های محلی، بلکه در زندگی روزمره مردم، هنر و میراث معماری آن‌ها نیز دیده می‌شود. این تنوع غنی فرهنگی و تاریخی باعث شده تا هر یک از جزایر هویتی منحصربه‌فرد داشته باشند.

هنر در جزایر قناری

پرسش‌های متداول

جزایر قناری کجاست؟
جزایر قناری مجموعه‌ای از هشت جزیره خودمختار هستند که در اقیانوس اطلس، در شمال غربی آفریقا و در نزدیکی سواحل مراکش قرار دارند. این جزایر که بخشی از اسپانیا به شمار می‌آیند، جنوبی‌ترین منطقه این کشور و بخشی از قلمروهای ویژه اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند.
دلیل نامگذاری جزایر قناری چیست؟
نام جزایر قناری برخلاف تصور عموم که آن را به پرنده‌های قناری نسبت می‌دهند، در واقع از سگ‌ها گرفته شده است. این نام ریشه لاتین دارد و از کلمات «Canari» و «Canis» به معنی سگ مشتق شده است. قبایل گوانچه، ساکنان قدیمی این منطقه، سگ‌ها را حیواناتی مقدس می‌دانستند و به همین دلیل جزایر قناری را «جزایر سگ‌ها» نامیدند.
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}