قطب شمال کجاست؟ ماجراجویی در بهشت یخی

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/8/1
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

قطب شمال، با زیبایی های بکر و دست نخورده اش، مکانی ایده آل برای سفرهای ماجراجویانه است.

تور اروپا

قطب شمال کجاست؟ قطب شمال واقع در میان آب‌های اقیانوس منجمد شمالی، یکی از خاص‌ترین نقاط کره زمین برای سفر است. قطب شمال بهشتی یخی است که پوشیده از برف و یخ بوده و مقصدی جذاب برای افراد ماجراجو محسوب می‌شود. سفر به قطب شمال، سفری متفاوت و هیجان‌انگیز خواهد بود. از چگونگی رسیدن به این نقطه از دنیا تا هر آنچه در طول سفر خود با آن مواجه می‌شوید، همگی تجربیاتی مملو از آدرنالین و خاطراتی فراموش‌نشدنی است. طبیعتی خاص و جذاب، تفریحات هیجان‌انگیز در دل برف و زیبایی‌های چشم‌نوازی که همیشه الهام‌بخشی برای ساخت فیلم‌های هالیوودی بوده، از مواردی هستند که در تور قطب شمال انتظارتان را می‌کشند. برای آشنایی با یکی از عجیب‌ترین نقاط کره زمین و حقایق قطب شمال، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

 

قطب شمال کجاست؟

قطب شمال، واقع در انتهای شمالی کره زمین، در مرکز اقیانوس منجمد شمالی جای گرفته و از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. عمق اقیانوس در این نقطه تقریباً ۴۰۰۰ متر بوده و سطح آن با یخ‌های شناوری پوشیده شده که ضخامتشان بین ۲ تا ۳ متر متغیر است و همواره در حال جابه‌جایی‌اند. به‌خاطر موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه، قطب شمال شش ماه از سال را در نور مداوم خورشید سپری می‌کند و شش ماه دیگر در تاریکی مطلق فرو می‌رود. یکی از جاذبه‌های آسمانی این ناحیه، ستاره شمالی (Polaris) است که به‌عنوان راهنمایی همیشگی برای دریانوردان و مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ستاره به‌دلیل قرارگیری در امتداد محور شمال-جنوب زمین، برخلاف سایر ستارگان، در یک موقعیت ثابت در آسمان دیده می‌شود. به همین دلیل، ستاره شمالی همواره راهنمایی دقیق برای مسیریابی در این منطقه بوده و همچنان یکی از نمادهای ناوبری و جهت‌یابی به‌شمار می‌آید.

قطب شمال کجاست

قطب شمال بر خلاف قطب جنوب، روی خشکی قرار نگرفته و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود، به‌طور دقیق نمی‌توان گفت متعلق به کدام قاره است. در حقیقت، این نقطه از کره زمین و آب‌های آزاد اطراف آن به هیچ کشوری تعلق ندارند و همین امر دلیلی برای بروز اختلاف میان کشورهای مجاور قطب شمال است. کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا، کانادا، روسیه، نروژ و دانمارک همواره بر سر مالکیت این قطب اختلافاتی با یک‌دیگر داشته‌اند که تا به امروز توافقی برای آن حاصل نشده است.

قطب شمال کجاست؟

وضعیت آب‌ و هوای قطب شمال چگونه است؟

بدیهی است که آب‌وهوای قطب شمال سرد بوده و بالاترین دمایی که در این نقطه از کره زمین به ثبت رسیده، صفر درجه سانتی‌گراد است. در طول تابستان، میانگین دما به صفر درجه سانتی‌گراد و در طول زمستان و روزهای برفی کریسمس به منفی ۴۰ درجه می‌رسد. قطب شمال را سرزمین افراط و تفریط می‌نامند؛ چراکه نور خورشید را یا هرگز نمی‌بینید یا در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز می‌بینید. به گفته نشنال جئوگرافیک، در قطب شمال به‌خاطر چرخش محور زمین به دور خورشید و صاف نبودن این محور، تنها یک طلوع و یک غروب در این منطقه رخ می‌دهد. این طلوع و غروب خورشید به ترتیب در اعتدال‌های ماه مارس (ماه اسفند) و اعتدال ماه سپتامبر (ماه شهریور) دیده می‌شود.

وضعیت آب و هوای قطب شمال چگونه است؟

در فصل تابستان، خورشید همواره در بالای افق قرار می‌گیرد و به همین دلیل تمامی مناطق قطب شمال نور خورشید را در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز دریافت می‌کنند. اما در زمستان خورشید همیشه در زیر خط افق قرار دارد؛ از این رو، در تمام طول شبانه‌روز نور خورشید دیده نمی‌شود و این مناطق در تاریکی کامل به سر می‌برند. در سال‌های اخیر، بالا رفتن بی‌سابقه دمای کره زمین، نگرانی‌هایی را برای وضعیت یخ‌های قطب شمال هم ایجاد کرده است. به گفته دانشمندهای ناسا، آب‌وهوای این منطقه هم ممکن است تغییر کند. بالا رفتن دمای قطب و ذوب‌شدن یخ‌ها، موجب نگرانی دانشمندها درباره وضعیت اکوسیستم قطب شمال، حیات وحش آن و از همه مهم‌تر، بالا آمدن سطح آب دریاها شده است که می‌تواند باعث بروز سیلاب در شهرهای ساحلی شود.

وضعیت آب و هوای قطب شمال چگونه است؟

نزدیک ترین کشور به قطب شمال کدام کشور است؟

قطب شمال با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در نزدیکی چندین کشور قرار گرفته و همین موضوع باعث دعوا بر سر مالکیت این نقطه از دنیا شده است. اما با درنظر گرفتن فاصله جغرافیایی، قلمرو کانادایی نوناووت (Canadian territory of Nunavut) و پس از آن کشور نروژ، نزدیک‌‌ترین نقاط به قطب شمال هستند. گرینلند به عنوان بزرگ‌ترین جزیره جهان و دانمارک هم در نزدیکی این قطب واقع شده‌اند.

نزدیک ترین کشور به قطب شمال کدام کشور است؟

چگونه به قطب شمال سفر کنیم؟

در کنار آشنایی با آب‌وهوای قطب شمال و این‌که قطب شمال کجاست، چگونگی سفر به این نقطه از دنیا یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد؛ چراکه در گذشته‌های دور، سفر به قطب شمال برای افراد معمولی تقریبا کاری غیرممکن بود. تنها کاوشگران قطب شرایط سفر به آن‌جا را داشتند. اما با گذشت زمان و بهبود شرایط گردشگری در دهه ۱۹۹۰، شرایط تغییر کرد و تا به امروز روش‌های مختلفی برای سفر به قطب شمال فراهم شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

۱. پرواز با هواپیما، سریعترین روش سفر به قطب شمال

یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای سفر به قطب شمال، استفاده از سیستم حمل‌ونقل هوایی است. اگرچه پرواز مستقیمی از ایران به قطب شمال وجود ندارد، اما از کشورهایی مانند دانمارک، نروژ و کانادا می‌توان با پروازهایی چارتری به شمالی‌ترین نقطه کره زمین پرواز کرد. سفر به قطب شمال از طریق پرواز یکی از گران‌ترین راه‌ها به شمار می‌رود و هزینه آن بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار است. با این حال، این روش برای افرادی که بودجه کافی دارند، یکی از آسان‌ترین راه‌هاست. اگر قصد اقامت در مناطق قطب شمال را ندارید، می‌توانید در پروازهای دیدنی شرکت کنید. این پروازها برای مشاهده منظره هوایی بر فراز آسمان قطب شمال طراحی شده‌اند و بیشتر وقت‌ها از برلین، آلمان انجام می‌شوند. هزینه چنین پروازهایی از ۵۰۰ دلار شروع می‌شود و تجربه‌ای منحصربه‌فرد از چشم‌اندازهای یخ‌زده و بکر قطب را برای مسافران فراهم می‌کند.

تمام مسافرانی که از کانادا و نروژ سفر خود را به طرف قطب شمال آغاز می‌کنند، در ایستگاه بارنئو (Barneo) اردوگاهی در فاصله تقریبا ۹۷ کیلومتری قطب شمال توقف خواهند داشت. سپس از این نقطه با هلیکوپتری که در بارنئو مستقر است به قطب شمال پرواز می‌کنند. مدت زمان این پرواز حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه است.

پرواز با هواپیما، سریعترین روش سفر به قطب شمال

۲. سفر با کشتی و ماجراجویی دریایی

به‌خاطر شرایط دریایی و وجود یخچال‌هایی در آب‌های اطراف قطب شمال، سفرهای دریایی روش رایج و پرطرفداری برای سفر به قطب شمال نیست. با این حال، با کشتی یخ‌شکن روسی از شهر «مورمانسک» روسیه، می‌توان به قطب شمال سفر کرد. این کشتی برای عبور از میان یخ‌های قطب طراحی شده است. سفر با کشتی یخ‌شکن حدود ۲۶هزار دلار هزینه دارد و مدت زمان سفر هم ۵ تا ۸ روز است. از هر نقطه از دنیا می‌توانید ابتدا به شهر مورمانسک روسیه سفر کرده و سپس از آن‌جا با عبور از اقیانوس منجمد شمالی، سفری هیجان‌انگیز را به سوی قطب شمال آغاز کنید. در کشتی یخ‌شکن روسی امکانات رفاهی متنوعی همچون استخر شنا، رستوران و کافه و همچنین اقامتگاه‌های لوکس و مجهز برای سفری آرام و بی‌دغدغه طراحی و اجرا شده است.

سفر با کشتی و ماجراجویی دریایی در قطب شمال

۳. سفر زمینی و عبور از میان جاده های یخی

سفرهای زمینی از طولانی‌ترین روش‌های سفر به قطب شمال است. در این روش می‌توانید به سوی قطب شمال اسکی کنید. سفری هیجان‌‌انگیز و پرچالش که مدت زمان سفر با توجه به مبدا و مسیری که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. سواحل کانادا و سیبری از جمله نقاطی هستند که می‌توان اسکی به سوی قطب شمال را از آن‌جا آغاز کرد. البته این مسیر طولانی چالش‌های بیشتری هم دارد. می‌توانید با تورهای مشخصی که از کشورهایی مانند روسیه و کانادا با اسکی راهی قطب شمال می‌شوند، همراه شوید. حضور افراد حرفه‌ای و راهنمای تور می‌تواند از دشواری‌های این مسیر کم کند. معمولا در طول روز، ۸ تا ۱۰ ساعت را باید صرف اسکی روی برف و یخ کنید. در طول مسیر کمپ می‌زنید و در کنار سایر اعضای تیم با درنظر گرفتن تغییرات آب‌وهوایی و دمایی که گاهی به ۴۰- درجه سانتی‌گراد می‌رسد، استراحت می‌کنید. مدت زمان این سفر ممکن است ۴ تا ۸ هفته باشد.

چگونه به قطب شمال سفر کنیم ؟ سفر زمینی و عبور از میان جاده های یخی

۴. سورتمه سواری با سگ های هاسکی

احتمالا در فیلم‌های هالیوودی سورتمه‌سواری با سگ‌های هاسکی را زیاد دیده‌اید. این روش بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین و جالب‌ترین روش‌های سفر به قطب شمال است. سفر با سورتمه، سفر آسانی نخواهد بود. به‌دلیل وجود وسایل سفر درون هر سورتمه، حرکت سگ‌ها بر روی برف و یخ کند و زمان‌بر است. در این روش هم مانند سایر روش‌های سفر زمینی، در میان راه کمپ می‌زنید و چندین روز را در راه می‌مانید. معمولا شرکت‌هایی وجود دارند که چنین خدماتی ارائه می‌دهند و به کمک آن‌ها با تجهیزات کامل می‌توانید راهی سفر به قطب شمال شوید. این روش ‌در مقایسه با روشی مانند اسکی، گران‌تر است؛ چراکه بخش قابل توجهی از هزینه‌های پرداختی صرف فراهم‌سازی تجهیزات برای سگ‌ها می‌شود.

چگونه  به قطب شمال سفر کنیم؟ سورتمه سواری با سگ های هاسکی

تفریحات و دیدنی های قطب شمال چیست؟

احتمالا یکی از پرتکرارترین پرسش‌هایی که درباره قطب شمال مطرح می‌شود، این است که دیدنی‌های قطب شمال کجاست؟ آیا هیچ تفریح و سرگرمی در این نقطه از دنیا با وجود سرمای استخوان‌سوز وجود دارد؟ واقعیت این است که سفر به قطب شمال، سفری جذاب و رویایی برای عاشقان طبیعت و حیات وحش خواهد بود. منظره‌های بی‌نظیر و نفس‌گیر از طبیعت پوشیده از برف در کنار حیوانات قطبی و تفریحات جذابی که ویژه این مناطق طراحی شده‌اند، سفر به قطب شمال را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین سرگرمی‌هایی که می‌توانید در قطب انجام دهید، می‌پردازیم:

تفریحات و دیدنی های قطب شمال چیست؟

۱. بالن سواری بر فراز یخ شکن غول پیکر روسی

قطب شمال، منطقه‌ای با تپه‌های یخی، صخره‌های عظیم، حوضچه‌هایی با یخ‌های ذوب‌شده و مناظری پوشیده از برف است که تماشای آن‌ها از نمای بالا یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. از سوی دیگر، کشتی یخ‌شکن روسی با نام «۵۰ سال پیروزی» (50 Years of Victory) که به‌طور ویژه برای سفر به قطب شمال طراحی شده است، با پهلو گرفتن در میان آب‌های یخ‌زده قطب، به یکی از دیدنی‌های مهم این منطقه تبدیل شده است. این کشتی ارتفاعی حدود ۳۰ متر دارد. برای تماشای مناظر برفی قطب شمال، هلیکوپتر و بالن‌هایی در این کشتی وجود دارد که می‌توانید سوار آن‌ها شوید و در کنار پرواز بر فراز بلندی‌های یخ‌زده قطب، بر روی بالاترین نقطه کشتی بایستید و نظاره‌گر منظره نامحدود سفید و برفی باشید.

تفریحات قطب شمال - بالن سواری بر فراز یخ شکن غول پیکر روسی

۲. تماشای حیات وحش قطبی و نهنگ های دریایی

خرس‌های قطبی سفید و زیبا، پنگوئن‌ها و نهنگ‌ها بخشی از حیات وحش جذاب قطب شمال را تشکیل می‌دهند. حیواناتی که طبیعت و خلقت آن‌ها با زندگی در چنین محیطی با آب‌وهوای سرد و یخچالی سازگار است. اما برای تماشای این حیوانات باید کمی صبور باشید. چراکه به‌طور ناگهانی در نقاط مختلفی از قطب شمال دیده می‌شوند. نهنگ‌ها هم معمولا برای مدتی کوتاه و هنگام بازدم سر از آب بیرون می‌آورند و لحظه‌ای خود را نشان می‌دهند.

دیدنی های قطب شمال - تماشای حیات وحش قطبی و نهنگ های دریایی

۳. تماشای شفق قطبی

شفق قطبی یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های طبیعی است که می‌توانید با سفر به قطب شمال به تماشای این منظره جذاب و اسرارآمیز بنشینید. پدیده‌ای که باعث ایجاد رنگ‌هایی زیبا و نورهایی خارق‌العاده در آسمان‌ها می‌شود. زمانی که شفق قطبی اتفاق می‌افتد، رنگ‌های شگفت‌انگیز مختلفی دیده می‌شوند که رنگ سبز معروف‌ترین آن‌ها است.

دیدنی های قطب شمال - تماشای شفق قطبی

بهترین زمان بازدید از قطب شمال چه زمانی است؟

به‌طور کلی، بسیاری از سفرهای دریایی قطب شمال در فصل بهار و تابستان و همچنین ماه‌های می (ماه اردیبهشت)‌ تا سپتامبر (ماه شهریور)‌ انجام می‌شود. در این میان، ماه‌های جولای (ماه تیر) و آگوست (ماه مرداد) به‌خاطر دمای بهتر هوا، از محبوب‌ترین ماه‌های سفر به قطب شمال است. در این ماه‌ها دمای هوا از ۶ درجه سانتی‌گراد تا ۱۵ درجه متغیر بوده و به همین دلیل، زمان اوج سفر به قطب شمال است.

بهترین زمان بازدید از قطب شمال چه زمانی است؟

آیا کسی در قطب شمال زندگی می کند؟

به‌خاطر شرایط سخت جوی، پوشش سنگین برف و آب‌وهوای بسیار سرد، انسان‌ها به‌صورت دائمی نمی‌توانند در قطب شمال زندگی کنند. اما قبایل بومی که از هزاران سال پیش در چنین مناطقی می‌زیستند، هنوز هم در نواحی اطراف قطب مانند بخش‌هایی از سیبری، آلاسکا و گرینلند زندگی می‌کنند.

آیا کسی در قطب شمال زندگی می کند؟

پرسش‌های متداول

آیا می‌توان به قطب شمال سفر کرد؟
بله؛ اگرچه سفر به قطب شمال طولانی و پر از چالش است؛ اما از طریق کشورهای مرزی مانند کانادا و نروژ می‌توان به قطب شمال سفر کرد.
قطب شمال کجاست؟
قطب شمال در نیم‌کره شمالی کره زمین و در میان آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}